måndag 18 oktober 2010

Mekano.

Nu börjar det komma lite bottenstockar på plats. Skruv och mutter är en underskattad metod att skarva metall. Jag gillar skruvskallar, det syntes väl om inte annat på Harrierns tank och ljuddämpare.
Published with Blogger-droid v1.6.1

16 kommentarer:

hauge sa...

skall det inte vara jämnt cc?
På en båt skall det väl dessutom vara spårskruv med skruvpåren i snygg linje?? :-)

Stellan sa...

Hörrududu! Skruvarna sitter i samma hål som en gubbe med vitt skägg och pipa borrade på tjugotalet. Inget jag kan hållas ansvarig för. Det ska var nit egentligen. Men va fan.

Fuchs sa...

varför bygger du inte en båt i ståhl?

Mystery Man sa...

Skall inte slika spant vara av ved?

Mats sa...

Vad snyggt plankorna formar sig efter stålet :-)

Skall det sitta en anod på varje skruv nu?

Anonym sa...

Det som kan rosta pga galvaniska element är de ev. kvarvarande delarna av svartmaterial(stål).
Snälla Stellan, du som är gammal rörkrökare, förklara detta. Eller är det som Ingemar Stenmark sa, "degå in´t å föklar fö dom som in´t begrip".

//hans f.

Ingemar Stoneground sa...

Stenmarks sa "de e bar å åk..."

Mats sa...

Jag vill ju bara vara en i gänget.
Snälla försök att förklara för mig.

Stellan sa...

Det som teoretiskt kan hända är ett galvaniskt element i skarven, som lyckligtvis aldrig kommer stå i vatten. Plattjärnet som skarvar ihop skanten isoleras med tex,sika. Ingen anledning till oro.
Mystery man, vad menar du?

Gruff sa...

-Du stellan skriver att du gillar skruv/bultar....
Varför tortera dom med muttersvarv
när det finns fasta nycklar ??

Bra båtnamn: Sea Sea Top

en som inte kan nått om trä sa...

Blir det inte problem om man skruvar ihop plankorna när båten är torr? Bulten sitter ju ganska nära längsgående skarvarna.

Stellan sa...

Gruff, dom fasta nycklarna låg ju på verkstan, som alla andra bra verktyg...

Tanken om vad som händer när trät sväller har slagit mig med, men det är ju dom gamla hålen. Förmodar att det kan röra sig tillräckligt i hålen. Jag hoppas det iaf, annars sjunker väl skiten...

A.Mansén sa...

Ettan o pump funkar alltid!

Mystery Man sa...

Jag menar:
Om resten av flytetyget är av ved, varför görs då inte dessa spant också av ved?

Stellan sa...

Mystery man, för att kunna driva ihop borden(själva skrovplankorna) hårt mot varandra så hade man stålspant. Sen när skrovhelvetet var ihop så kompletterade man med träspant emellan.

Stellan sa...

Mansén, där sa du nåt!
Ett par Magnaflow eller Barry Grantpumpar "for racing purpose only" kommer lösa alla problem! Dom kommer tom, kunna driva båten framåt om man blåser ut allt i aktern!