torsdag 11 augusti 2011

Sjua.

Jaha, mina vänner.
Sjua kom jag. Måste väl erkänna att det inte riktigt var enligt planen.
Jag hade inte räknat med att vinna (särskilt inte sen jag såg japanen), men jag hade nog räknat med att placera mig lite bättre.

Manfred frågade i en kommentar längre ner om jag var nöjd.

Svaret på det är: Nä, det är jag inte, men jag är å andra sidan inte grinig eller bitter heller.
Sluggern var byggd för att köras och jag tror att två saker kan ha lett till att resultatet blev som det blev.
Sluggern ser ju inte riktigt ut som en customhoj, utan mer som en koncepthoj eller teknikstudie.
Dessutom var det flera som trodde att det var Harriern som fått en turbo(fast då kan man inte ha kollat så noga).

Nåväl, inget att gnälla om, jag är fortfarande skitnöjd med hojen och jag skulle inte vilja ändra nåt.
Lasse kom på 16:e plats och det förvånade mig, för det är en jävligt juste hoj.
Förra gången han var med kom han på 17:e plats, så vi kom fram till att han bara behöver bygga sexton hojar till för att vinna!

Min karriär går ju åt motsatt håll: Tappade tre pinnhål mellan -07 och -09, och ytterligare tre pinnhål -11. Jag backar alltså 1,5 placering om året... Jag borde mao, fundera på att lägga av innan jag halkar ur top 10...

Nu ska jag renovera träbåt ett tag och fundera på om jag ska banka ihop en dräpare, eller skita i det. Då kan jag leva på gamla meriter och snacka om hur mycket bättre det var förr.


46 kommentarer:

FjantBergman sa...

Va de bara sju cyklar som stællde upp eller?
Nä allvarit så måste dommarna vart mutade.

Ge nu upp de däringa fjaNTERIET Å l¨gg energin på speedway

maudan sa...

GRATTIS!till 7.e bäst i värden,själv är jag inte 100000000e bäst i världen i någonting.så hur kunde jag få en sådan son,hu så stolt jag är.puss alla 4.a och ha det så kul over there.

Anonym sa...

Ja du Stellan, "de int lönt å förklar för dom som int förstår" eller hur Stenmark sa.
7.a i VM, det skulle ju alla svenska idrottare vara buslyckliga över. Men de e klart, dom har ju inte din "vinnarskalle".
Hur som helst, GRATTIS!!!!!!!!
Ha de / C-G

Flygmek2 sa...

Kan bara instämma i föregående - 7:a i vm är fortfarande jävligt bra.

Grattis ,kom nu hem och fortsätt med byggande......

Wizz sa...

Grattis till platsen, inte dåligt med tanke på att du byggde den för att användas varje dag...
Wizz

Josef sa...

Grattis Mr Egeland!

Med tanke på hur humöret gick från förra sommaren till att du nu ett år senare faktiskt är på VM så tycker jag detta en enorm bedrift.

Placeringsmässigt så vill de väl ha lite mer "lustiga" hojar som japanens, men den är då fan inte lika hård som Sluggern.

Välkommen tillbaka till Sweden.

Jope sa...

GRATTIS TILL EN BRA PLACERING.

7 kanske kan tyckas av okunninga som ett mediokert resultat men med tanke på att det är VM status och det skall vara de bästa av de bästa med. Du byggde väl hojen för att busa med hemma i Svedala och kanske knäcka några varv på nån bana..

DP Race Tech sa...

GRATTIS!!!!

Är du tillbaka till nästa helg? i så fall ses vi på Strul MCC så får jag gratta då....

DP says som andra: 7'a i VM är inte så kass...

Anonym sa...

Stellan, VM-7a med din åkhoj!! Grattis!

Tycker personligen att ett antal hojar före dig i resultatet borde varit efter...

BMW USA ska väl visa upp den så jag tror att det kan komma något extra ur det också!

Hoppas att träbåtsterapi och funderingar slutar med beslut om VM-dräparhoj!! Som vi i mindre hemlig form kan få följa på bloggen! Hoppas.

/Marcus_of_MarcusMotoDesign

PS. Bra tippat förresten!

Gunnar sa...

Slugger är ingen customhoj.
Slugger skulle med små praktiska ändringar kunna vara en framtida produktionshoj.
Produktionshojar vinner inga priser på customutställningar.

Jag glädjer mig åt att du spelar i en annan division, eller rättare sagt, du spelar i den division du själv väljer för stunden.

Själv hoppas jag att du släpper hojarna ett tag. Renovera träbåt och ladda batterier. Om några år är hojbyggarabstinensen så svår att du blir tvungen att slöjda ihop en VM-vinnare igen.
Vänta tills dess, så får vi se om världen är mogen då.

Anonym sa...

Alla som hamnade före dig i resultatlistan hade inte bättre hojar, de var bara kissnödiga...
Allt de gjorde var att slå en sjua!

Japanen är en värdig vinnare, men honom kan du piska ett annat år om han kommer så långt som till VM en gång till. Du, Stellan, är en grym veteran i ämnet.

Fuchs sa...

med tanken på att du inte ens ville deltar i VM när du blev påkörd för en månad sen och som sas förr, att det är en åkhoj så är placeringen så långt fram bland de bästa av de bästa hur cool som helst.
som maudan sa, många människor är inte bra eller bäst på nåt.
och du själv har visat dig där framme i placeringen flera gånger om!

Manfred sa...

Jag har som bäst blivit näst bäst i dragracing i Sverige i en udda klass för länge sedan. Att bli sjua i hela världen, vad det än är i för sport eller typ av tävling, är en enorm bedrift. För det gratulerar jag dig.
Vad jag inte förstår är hur trean till sexan kunde komma före. Det borde finnas ett körbarhetstest med i VM. Då hade du åtminstone blivit minst trea.

Anonym sa...

Stort grattis till bedriften att ta dig och hojen så långt.
Håller med alla föregående om att din hoj faktiskt går att använda!

Fixa lite cool träbåt nu och bygg sedan dräparen! :)

Rävas MC sa...

Vinnarn ser ju ut som om den blir påkliven bakifrån av en terminator T-1000... blaaah! :)

Loftish sa...

Instämmer i hyllet. Du är överjävlig på att bygga hoj! Men...Egoist som jag är tycker jag du ska ligga lågt ett tag så man kan umgås å köra lite hoj. Mälaren rakt?

Viktor sa...

Grattis i alla fall Stellan! Sjunde i världen är inte fy skam det heller om man ser det från en mer objektiv synvinkel!

Som Gunnar sa också så är Sluggern någon (med dagens mått mätt) regelrätt customhoj. Men nån måste ju vara pionjär och prova göra något nytt och det tycker jag du gjort med Harriern och nu Sluggern.

Hur ofta ser man en turbomatad BMW-boxertwin med navstyrning?

Mystery Man sa...

Sjua är respekt. Speciellt med en körbar hoj.
När dom andra packar sina hojar på träpallar med bubbelplast runt tycker jag du skall börna lite, sladda runt några varv och sedan dra iväg på bakhjulet.

Mystery Man sa...

En dum fråga:
Hade inte Sluggern platsat i klassen "Performance Custom"? Varför "bara" Freestyle?

Peter Pop sa...

att komma 7 bland alla bågar som är super putsade och aldrig tänka att köras, med en båge som är helt tänkt att brukas och reggad för vägbruk, det säger ändå jävligt mycket om hur brutal din båge är!

fan ena kriteriet för att att få ställa upp skulle vara att den ska vara brukbar i trafik..

försökte kolla online igår, men fan det brusade som tusan, så man hörde inget, bilden va inte bra heller... trodde först jag halkat in på fel webshow, såg inte ut som någon VM scen där, utan mer som frasses öl tält

Göth sa...

Mystery man: Man är bara tillåten att medverka i enbart en klass/hoj. O Freestyle är ju "delixter" klassen.

Acke sa...

Jag tror Gunnars analys är helt rätt.
Du kanske inte skulle ha lyssnat så mycket på mig Stellan,jag och min
tråkiga funktionsnoja.Men den blev rätt bra att köra va?
Att trean blev trea måste bero på att han hade fullt av polare bland utställarna som var med som valboskap.Det där chassit måste bli som en svajmast om det utsätts för mer än 45 kusar.Jag säger ingenting om ettan,talang och arbetsinsats i
överflöd om än missriktat.Tvåan har ju setts i bladen förut och den är väl tillräckligt kul för att kunna platsa.
Det är ju en bedömningssport och därför lite slumpartad.
Maudan!Jag tror nog att Du är NR1
som morsa och farmor.Där behövs det säkert inga nollor i rangordningen.

Mats sa...

Så du kommer sjua i värsta klassen när du i terapisyfte bygger en åkhoj.

Dom skall vara jävligt glada att du inte byggde en utställningshoj.

Du är fortfarande bäst sen får det stå vad sjutton det vill på plaketten.

Acke Broberg sa...

Du är grym Stellan!
Själv gillar jag din bike stenhårt, så ska det se ut.
Sen ett stort TACK för att jag fått följa bygget här på bloggen.
TACK!

/ Acke Broberg

Gunnar Söderström sa...

Låt oss säga så här: Jag gillar inte alla lösningar på din hoj (av diverse olika skäl) och den är dessutom helt fel i en så kallad tävling som den här. Många har sagt det redan, men redan en hoj som går att köra gör att den inte platsar här. Eller rättare sagt: Hojar som inte går att köra är inga hojar alls och kan därför inte jämföras med din. Tyvärr finns det alltför gott om sådana "konstverk" runt om i världen som beundras som hojar, när de egentligen är någonting helt annat. Sedan kan vi alltid diskutera navstyrning och överladdning och andra fallgropar jag tycker du hamnat i, helt i onödan. Efter en tid med brännvin och träbåtsarbete är jag övertygad om att du kommer på bättre tankar och då kan kanske ett helt eget motorbygge vara en bra utgångspunkt (du har ju redan varit nära, tror jag).

Aprolle sa...

Jag säger också grattis. 7a är fan inte fy skam. Säkert den bästa performern, och med tanke på att den var dessutom smälld i somras.Fundera på dräparen under hemresan nu så ....

Stellan sa...

Tack för all uppmuntran!
Eftersom man bara kan vara med i en klass så var inte"performance custom" ett alternativ. Jag åker ju inte till andra sidan världen för att delta i paralympics.

Acke, du behöver inte ta på dig nån skuld. Det var ju precis det här jag ville bygga och jag kan för mitt liv komma på en hoj jag hellre kör nästa sommar än Sluggern. Och du vet precis som jag att jag inte kunnat bygga den så här utan er på ISR.

Låg nyss i bubbelpoolen med knattarna och kom att tänka på en idé som en vän kläckte för några år sen...
Den skulle bli en bomb om jag skulle känna för en comeback om några år.

rocket goldstar sa...

Jag tycker du är frän endå. Ska du bygga en fräsig bil åt frugan nu ?

Prao sa...

Ge mig ett år, bor vi båda två i samma land då så kan vi bygga dräparen.

Anonym sa...

Grattis! En gång champ alltid champ! Tyvärr så tror jag att ordet "customhoj" i dom flestas ögon fortfarande betyder en hoj med mer eller midre förlängd framgaffel samt tvåcylindrig v-motor med Amerikanskt ursprung. Gärna i gjutjärn :)
Själv älskar jag Sluggern för att den är tekniskt inovativ, proportionerlig, har hög finish och sist men inte minst är körbar :)

/Flygmeken

Anonym sa...

Jo, custom associeras väl med chopper som i sin tur av nån anledning alltid är HD och bakfjädring är nåt som ryggkotorna ska ta.

//Peter K

Anonym sa...

de va en del ISR grejer pa dom andra hojarna ....glomde kolla placeringarna....Men du kanske vet?
Tack for prisen ...la ut den pa en kille som akte bakom mej av mistag//Tjippchopp

Göth sa...

.....optionerna kankse blir många!

Gunnar sa...

I min analys ingick ingen kritik mot "tråkig funktionsnoja",Acke. Tvärtom är det ju det som lyfter hojen till nivån över metallkrökerikonst.

Gunnar sa...

En gråskäggig mysfarbror som hämtad från nyckelharpefestival i Västermyckeläng.
Ett tungt skäl till varför stora Sovjetunionen hade respekt för lilla Sveriges flygvapen under kalla kriget.
Till hojåkarnas glädje svalnade kalla kriget, och Acke Risings teknikporrhjärna blev civil - men knappast civiliserad.
Häng med på en guidad tur genom historien om ISR och se hur frässnusk och funktionsterapi hänger ihop med allmogegetter!

Så skulle ingressen till en artikel om Acke se ut, i mitt huvud.

Manfred sa...

Artikeln om Acke har redan skrivits i ett antal tidningar... Bland annat av mig själv. Fast den som fastnade mest hos mig var den ifrån Bike där Kjelle Watz ISR-Kawasaki var på omslaget. Men det var så länge sedan så jag minns inte annat än att det var i början av 80-talet
Manfred Holz / MC-Nytt

Gunnar sa...

Manfred - Ska jag tolka ditt inlägg som en uppmaning att inte ge mig på något som andra redan gjort så mycket bättre?
Det kanske ligger något i det... Men jag kan nästan lova att min approach till ämnet skulle vara lite annorlunda. Om det sedan är bra eller dåligt vettefan.

Tomas sa...

Håller med övrigas kommentarer:
Att komma 7:a i VM med åkhojen är ingen dålig bedrift.
Med få undantag verkar de andra deltagarna i klassen tänkt använda sina hojar till det man vanligtvis har en mc till speciellt ofta eller länge.

Aprolle sa...

Jag mena inte att du skulle ha ställt upp i den klassen utan att Sluggern funka nog bäst av alla.
Ps. Är inte tvåan jäkligt likt en kreidler moppe? Ni vet dom som Ok sålde I början 80tal....:)

Gunnar sa...

Kreidler? OK? Sålde inte de Casal?

Anonym sa...

Gunnar har koll!

Anonym sa...

Bygg en dräpare å visa vart skåpet skall stå! Dessutom får vi rolig läsning om bygget :)

Keep it up!

Aprolle sa...

Casal var det ja. Gunnar har koll.

Hry sa...

Jag tycker att 7:a med Sluggern är en enorm prestation! Som du och många med dig nämnt så är det en brukshoj och ingen show-stopper. Däremot tycker jag det är dags för en riktig dräpare nu. Gå all in och satsa på första plats nästa år!

Manfred sa...

Gunnar: Du är en av få personer jag aldrig skulle uppmana till att inte göra något som andra gjort bättre. Jag är övertygad om att du skulle kunna hitta en smart vinkel som gör artikeln läsvärd. Jag blev bara nostalgisk när jag tänkte på hur länge herr Rising varit en profil i branschen och hur många spaltmetrar det måste ha skrivits om honom.

Anders(Falun) sa...

Bra jobbat och grattis!! Vi snackar ju ändå Världselit! Dessutom, du har ju alltid sidvagnsspeedway att "falla" tebaks på. Keep on grindin´!