fredag 9 september 2011

Renoveringsobjekt.

Idag var jag på Björknäs varv med C-G. Den här Dodgen(ja, samma som bilen) skulle renoveras och vara färdig i maj! Han verkade inte så stressad över det. Rätt händig lirare.
Published with Blogger-droid v1.6.1

7 kommentarer:

rocket goldstar sa...

Plasta?

J2000E sa...

Jag har ju donat lite med veteranbåtar genom åren. Det svåra i det här fallet är inte att göra båt av det igen (visst - du måste kunna hantverket), det svåra är att behålla tillräckligt av originalet - att båtens själ finns kvar. USA-renoveringar går ut på att bygga en ny båt och sedan ta ett gammalt namn. I Sverige försöker vi behålla så mycket som möjligt. Det är en svår balansgång när skickat är som denna.
Mvh J2000E
PS Det blir en tur med Sindbad fr 1929 imorgon. Satsar på en fullgaskörning då det är sista turen för säsongen. Ca 36-37 knop. Original fribord (utom ett), lite inredning och några beslag. Resten utbytt löpande under 80 år.

Stellan sa...

Såg inte ut att finnas mycket att bevara där...
Vad är det för puffra i J2000E båten?

J2000E sa...

4-bult 350 m hydr rullkam, msd, rockorkester,Glenwood alu-limpor. Satt mussepigg tills jag tröttnade på spikandet. Nu 95 blyfri. Motorn sitter flywheel forward - en gammal Chris Craft konvertering. Borg Warner vilket drive. Allt renoverat för tre år sedan. JE

J2000E sa...

J-a tfn! Velvet drive var det meningen att det skulle stå. JE

Dasen sa...

Idag snackade jag faktiskt med Samuelsson som hade Sindad tidigare. Lite kul att en gammal bekant visar sig ha haft skorven innan du köpte den.
Tyligen har den vad han visste gått igenom två större renoveringar. Efter den första körde dåvarande ägaren omedelbart på grund så rejält att båten sjönk som en gråsten:( Sen renoverades den igen innan Samuelsson köpte den. Liraren han sålde den till klantade till det och sabbade båten varefter du köpte den.
Han undrade för övrigt om silverplaketterna från båtracen på 50 talet satt kvar på instrumentpanelen.

J2000E sa...

Tjaba Dasen! Du missade en skön båttur förra lördagen. Det blev jag, THO och Mr Overkill i solen.

Det mesta stämmer bra - fast den har nog fått tre rejäla renoveringar - förutom dem som du nämner måste det ha hänt något på trettio-fyrtiotalet också. Jag har bilder från den tiden och då är däcksarrangemanget rejält ändrat jämfört med originalet. På ett sätt man inte skulle ha gjort om det inte hänt något drastiskt. Jag har fortfarande inte "hittat" de första 10 åren av båtens historia. Från 1939 är ägarlängden komplett.

Plaketterna sitter kvar och de putsas inte alls. Tidigare ägare har gnidit dem så mycket att jag numera bara kör dem i ultraljudstvätten någon gång vartannat år.

"Sabbade" är väl att ta i men låt mig uttrycka det så här - det var tur att vi köpte den när vi gjorde det (sju år sedan). Inget stort men akterspegeln behövde sättas fast igen, alla ytskikt var på G eller bortom, motorns kylsystem var felkopplat och motor/backslag slut.

I år blev det nytt trycklager, axeltätning, ny custom made axelbock i rostfritt (den gamla hade fel vinkel), cutlesslager, riktad axel och trimmad prop. Nu är det bara rodergenomföringen som skall fixas (inget akut) och en RF tank istället för originalet i koppar.

Mvh
J2000E