fredag 23 september 2011

Speedway funderingar.

Jaha, nu är det så här, att jag har funderat på en grej över sommaren och hösten.
Nyrekryteringen inom speedway, åtminstone i Stockholm verkar kass.
Vore det inte då en bra ide att dra igång en juste hyrspeedway? Inga gamla sunkhojar, utan i stort sett samma hojar som grabbarna kör med i elitserien.
Jag har i alla fall såna planer.

Det kommer givetvis kräva en skaplig investering.
Jag vill att man ska ha nya fräscha kläder, hjälmar och cyklar, givetvis 500:or som dricker metanol. Som steg två skulle jag vilja utveckla det så att man även har knattecyklar. Då kan man låta sina älskade barn göra nåt fränare än att spela Playstation utan att ruinera sig genom att köpa en hoj åt ungen innan man vet om dom passar för det.

Man går igenom och lär folk hur man får sladd på hojen utan att stå på arslet.

Jag behöver ha ett grundkoncept för att kunna dra igång, sedan kan man tänka sig fler konstellationer.
Men grundtanken är att man ska ha ca, tio förare åt gången och tre hojar på banan samtidigt.

Det måste ju bara vara så att alla nån gång drömt om att sladda en femhundra utan bromsar.

Min fråga till er är nu:
Hur mycket skulle ni kunna tänka er att pröjsa för att få sladda en manlig speedwayhoj i tre timmar(ink, genomgång)?


Published with Blogger-droid v1.6.1

38 kommentarer:

Anonym sa...

Vet att Varg Olle anårdnar "sladdskola med 500 cc. Har varit sugen på att åka och prova länge men det har liksom aldrig blivit av.

//Frisläpp

Peter A sa...

Svårt att säga vad det får kosta, du måste oavsett göra en bra kalkyl. Men för 3 tim, med instruktör och hoj, släpsko och hela skiten... kanske 2500.- Inkl allt och fika. Men då kommer man ju bara en gång om året.
Å andra sidan kanske det går att hra 20 minuters pass när man väl fått lärt sig. Typ Gokart hallen.
Viktigt är att ha bra hojar, som är raka och går bra osv.
EN på Öhlins ska sälja sin speedway hoj, det är samma hoj som för mig okänd förare, körde GP med för ca 5 år sedan kanske? RIktig racer, oanvänd sedan Terje tog över dem

Anonym sa...

Nyrekryteringen inom speedway, åtminstone i Stockholm verkar kass.

Om du vänder på det å satsar på barnen istället. Sedan vore det nog bra att vara i Gubbängen å skippade Tippen.
Zetterström's hade en mycket bra gokart skola i hammarby en gång i tiden - Skulle vara intressant å höra dera tänk runt ett speedwayupplägg.

Martin
cb900

Pessimisten sa...

Vad du skulle behöva för intäkter för att det skulle gå runt. (det kanske du redan funderat på?).

4st cycklar + en massa utrustning (tyvärr är inte alla stöpta i samma form) blir väl minst en 100 papp. Sen tillkommer löpande kostnader.

Skulle du kunna få in tillräckligt med intressenter (säg minst 3 och kanske max 6 st) för att ordna en kurs varje månad för tidigare nämnda kostnad 2500:- så skulle det ta minst ett år att få igen den investeringen. Hur länge håller en sådan utrustning.

Uthyrning likt den som Peter A föreslog skulle kunna vara ett bra komplement men förutsätter ju att den som hyr är någotsånär kunning och inte kör sönder utrustningen, eller än värre, sig själv.

Förmodar att försäkringsfrågan vid en sådan kurs/uthyrning inte är alldeles lätt. Du kan ju behöva en ambulas och/eller sjukvårdare på plats eller duger det med att kasta in en skadad i bakluckan och dra iväg till SÖS?

Gissningsvis finns det inte underlag/intressenter nog för att det skall fungera ekonomiskt.

Satsa på att lura in ungdomar ;) Det blir förmodligen lägre investeringskostnader och en potentiell länge "relation" än att "gamla gubbar" testar och lägger av när dom gör sig illa. Det blir ju iaf ingen nyrekrytering till elitserien av en som börjar efter tonåren(?)!

Har inte t.ex. Hammarby någon ungdomsverksamhet/kurser?

Ollonbark sa...

Ett intressant projekt. Kan hålla med Martin om första inriktning på unga.
Skälen kan vara många:
¤Tillväxt sker hos unga-de växer och har föräldrar som bara måste pröva!
¤Dront-specialare där även handikappade kan uppleva kurvorna
Någon version med säkerhets-dubbelkommando där instruktören burkar för maxad upplevelse.

Det ovannämnda som kanske låter meganördigt kan öppna dörren, så att EU/Staten får göra nytta med kapitalstöd för investeringar och drift, det är samhällsnyttig verksamhet vi pratar om!

Det kan öppna porten för en bärighet som möjliggör mycket:
¤Företagsevent
¤Kompisgäng, Femkamp på Grönan framstår som bläää!

Självklart också det du, Stellan,
omskrivit också!

Läste ditt VM-reportage i MCM.
Nöjsamt att ta del av dina ord!
Tack!

Hälsning med bifogat
-Kör hårt!
Farbror Greger

neer sa...

vad hände med slidingen fanns hos iallafall rospiggarna,

A.Mansén sa...

Ett problem i realiteten är att jag gav min RR teamkompis Speedwaykurs i 40 års present. Vi var ett gäng på sex personer som gick ihop om presentkort och själva ville köra. När jag sedan skulle beställa kunde alla inte delta samtidigt -givetvis-, och de som arrangerade kurserna verkade vilja ha minst tio deltagare för att dra evenemang. Så vi letar fortfarande efter arrangör som kan tänka sig att ta emot fyra-fem personer, vi har alltid varit öppna för att köra samtidigt med helt okända. Så om det är ett gäng på fyra-fem personer som vill prova (runt Stockholm +/- 20 mil) så är vi tillräckligt många....

Åter till frågan. Om jag var erfaren Speedwayåkare, med egen personlig säkerhetsutrustning, som vill gasa av mig en kväll så skulle jag vara beredd att pynta ca 1.000 kr för detta. För en "kurs" där allt ingår ca 2.000 kr.

Stellan sa...

Visst är det knattar man ska satsa på, men steg ett måste ju vara att dra in flingor för att dega av hojar och utrustning. Eftersom jag vill ha allt nytt och fräscht så blir det ju en sudd. Tror att det är lättare att få in stålar på företag, hojklubbar och dyl, än på knattarna. Även om knattarna är tacksammare ur återväxtsynpunkt.

Självklart ska möjligheten att åka sidovagn finnas, men inte fan sätter jag mig i holken när nån stolle ska spaka.

Tänkte att det skulle kosta mindre än 2500 och köra en eller två gånger i veckan.

Bidrag är jag inte så sugen på. Det är väl bra för klubbar, men ett företag ska gå runt själv eller dö.

Stellan sa...

Wow! Vilken respons! Tusen besökare dagligen på bloggen och sju kommentarer.
Kanske säger en del om affärsiden(eller om bloggläsarna).
Vad tror ni om en sexklubb då?
Eller ett Tupperware-party, kanske skulle falla detta klientel i smaken?

Preben sa...

Då du ju själv uttalar att du är kass på all motorsport tycker jag inte det är nån bra idé. Varför inte satsa på nåt som du är jävligt duktig på, d.v.s. skriva (hur gick det med tidningsplanerna?) eller steka ihop fräna metaller och avhålla lite kurser i hur man bankar till en plåtbit som man vill ha den och stekar ihop den med en annan bit, då behöver du inte heller investera ett par hundra tusen i utrustning, och jag kan tänka mig det kommer att generera mera pengar och flera kunder.

Anonym sa...

sexklubb blir bra...

Anonym sa...

Nja 1500 för lite körning skulle jag gå med på. Men skulle hellre pröjsa för några h svetsutbildning.
\mathias

Ollonbark sa...

500kr/timme egen skyddsutr.
700kr/timme med hyrskydd.

Ett grundkrav på utbildning om licens saknas behövs givetvis av säkerhetsskäl.
2000kr betalar jag gärna för det i din regi!

Varför inte sälja timmar i paket, förskott för kapitalinkomst.
Få 20 bantimmar betala för 18?
samarbeta med tex resurs eller handelsbanken finans e.dyl.

Om du hyr/delar bana med andra klubbar kanske avtal kan tillåta mobila reklamskyltar från dina egna sponsorer på din bantid. Banderoller som inte täcker befinliga budskap.

Fika/Grillning till humana priser som trots det genererar vinst

Många saker går att fixa, totaltanken att inte söka ekonomiskt stöd ska du luckra upp...
Du jobbar i ett EU-land, verksamhet som kan dra tillbaka pengar till Sverige ska göra det.
Om inte bedrägliga uppgifter lämnas
och du bedriver "vit" verksamhet.
Varför undvika pengar som du genom skattebetalning låter EU få....

Missförstå inte "dåre" bakom styret
med dej i holken, instruktör med overridekontroll är avsikten.

Svetskurser och liknande som omnämns är ju bra ideer också.
Jag antar att vi inte ska tolka det som att du helt själv ska testa
speedwayprojektet. Delat engagemang
ger fler möjligheter trots att du verkar ha superkraften "Tidskontroll"

Hälsning från
Farbror Greger, ursprungligen
EG-motståndare.

Fuchs sa...

Idén tycker jag är bra men själv skulle jag inte vilja satsa så mkt pengar på att köra så pass "kort" men jag förstår självklart att de priserna behövs för att det ska gå runt.

En svetskurs skulle jag hellre vilja gå på. Då skulle jag få lära mig nåt som inte bara är upplevelse utan också vettigt. Och som det sas, ger det nog snabbare cash och man kan väl göra sig lika illa. :)

Annars låter idén med sexkurs inte heller så tokig... ;)

Stellan sa...

Att jag erkänt att jag är kass på motorsport ser jag inte som ett hinder, jag är ju inte helt talanglös. Men jag har ju rätt höga krav på mig själv. Kass i min bok betyder att man är en mittfältare. Jag är helt säker på att jag skulle kunna lära de flesta att åka på sladd ganska fort.
RR, däremot, där är jag både kass och talanglös. Det kan ju bero mycket på att jag endast provat det på hojar som varit lite för jobbiga att laga för att testa gränser på.

Svetskurs verkar inte så lockande, och heller inte så smart.
Lär folk göra det du lever på, så är du säker på att dom aldrig kommer tillbaka.

Speedwayen går ju ut på att introducera folk för nåt som dom med största sannorlikhet kommer tycka är skitkul. Då berättar dom det för sina polare och kommer tillbaka.

Att köra på Gubbis är bara att glömma. Där har man inte fått köra på mååånga år, annat än matcher. Dessutom har banan sjukt långa rakor med riktigt höga farter. Kunder som slår ihjäl sig lär inte komma tillbaka. Gubbis är en bana för män!
När man kör första gången måste det ske på en knattebana. Jag tror dom flesta skulle skita på sig om dom gav tutten på en stor bana för första gången.

Greger har intressanta synpunkter, tack för dom.

Flygmek2 sa...

Kanske inte svetskurs är rätta namnet - utan: förberedelse-före-svetsning-kurs är mer lämpligt.....

Då jag personligen lägger ned mer tid före svetsning än på att just svetsa.
Nu kan det ju vara unikt för mig men jag tror inte det.

Om jag hade fått 10 spänn för varje : kan du bara dra ihop det här litegrand med en svets.....så hade jag kunnat köpa mej en ny svets nu!

Fleetwood sa...

Även om Speedway / Flattrack är skoj så är det två kurser jag skulle anmäla mig till, pronto, ifall det fanns. Svets och svarvkurs. Vi kan starta en studiecikel, det får man ju bidrag till. http://www.studieframjandet.se/Ovrigt/Starta-en-studiecirkel.aspx

Tror inte det skulle bli problem att hitta deltagare. Jag anmäler intresse!

Är du rädd för konkurrens så får du väl ställa krav på dokumenterat fast jobb i annan branch :)

Brolin sa...

Det är väl inte riktigt samma sak men om du tar dig norr om stan så har vi på VMK event för dom som vill komma riktigt nära sporten. Vi har 4 st identiska hojar inköpta -08, som skiljer sig mot en 500a med endast cylindervolym (250cc) men eftersom vi kör på en knattebana så spelar det ingen roll för du har fan lika roligt som på en stor bana och det säger jag med erfarenhet som en "gammal" elitförare. Priserna ligger runt 4500 för 10pers eller mindre och utöver det 450kr per person.

ursäkta eventuella särskrivningar men Old pulteney är för jävla gott!

Mvh Brolin

Åkerhjelm sa...

2-2500kr för en kurs låter väl överkomligt iaf för mig.
Svetskurser är väl som du sa, inte så smart...men polering då ?Det är väl inte ditt huvudsakliga levebröd? Det finns nog en del som lära sig att polera metall ordentligt.

Peter 11 sa...

Brolins tips med 250 cc hojar (sliding)
är det rätta att satsa på.
500:or är som du skriver för mkt
för att ha skoj på för de flesta i början.

Flera klubbar som haft slidingverksamhet men faller ofta på att det finns inte folk som ser till prylarna,hojarna måste funka o utrustningen måste vara ok annars tröttnar folk fort.

Du verkar ju "skapligt" envis så
du får det säkert att funka.

Mansén behöver smaka stybb..

Anonym sa...

Ja du Åkerhjälm, chefen glädjer personalen med kick-off: -vi ska på poler-event. Först ska vi slipa metaller i tre timmar tills händerna är vita, sen polerar vi tills alla har brännskador i nävarna,svarta ansikten,kli i näsan och bortdomnade armar med halv nackspärr.Kul va.

Eller ska vi prova på 500cc speedway ? Avsluta i depån med några kalla och garva arslet av oss ?

/Johnny Boy

Stellan sa...

Tror Johnny Boy fattat grejen. Företagseventet 'polera metall' skulle möjligen ha den positiva effekten på dom anställda att dom uppskattar sitt eget jobb lite mer. Fast dom skulle nog uppskatta chefen mer när dom satt i depån och garvade med en hylsa.

Jo, jag känner mycket väl till slidinghojarna och även Eldarna har såna. Jag provade själv första gången på en sån.
Problemet är att dom flesta slidinghojar börjar bli rätt så ruttna.
Så jag tänkte att istället för att ta små motorer som får gå hårdare, så tar man ner effekten på 'The real shit' och borde då få en motor som håller bra.
Ljudet, utseendet, bottendraget och lukten blir det rätta.
Jag minns med förtjusning hur jävligt en femhundra gick första gången, men det betyder ju inte att man måste hålla tutten tills man sitter i planket.

Åkerhjelm sa...

Jomenvisst är det skillnad på kurser (som jag pratade om) och företagsevent, som ni pratar om....

Ordver : demorda, låter lite läskigt...

Brolin sa...

Eldarna köpte våra 20 år gamla hojar... yamaha 225cc offroadmaskiner..

De vi har har du nog aldrig suttit på.. 250 Jawa som introducerades som en ny klass förra året. Methanol, M olja och torrkoppling, allt finns där!

Willy Wonka sa...

250cc jawa!!
berätta mer Brolin.
kanske fixa bilder?
stellan visa på bloggen snälla..
Jawa is the Shit!! slår gm med hästlängder

Willy Wonka sa...

För jag utgår från att det är nya 4 takt 250 och inte dom gamla 2-taktarna???

Stellan sa...

Jo, det är fyrtakt mettispuffror. Jag har funderat på dom, men fan vet om inte en femundra med sänkt effektutag håller bättre. Jag har inte kört 250, bör tilläggas. Jag har kört Eldarnas gamla 225:or.

Berätta gärna mer om dom, du som har erfarenhet.

Peter A sa...

Allt beror ju på hur mycket du ska dra in, om det ska vara ett nollsummespel, eller hur du tänkt. GÖr ett businesscase i excel. Lita inte på magkänslan. Räkna. DÅ ser du om de tä rlönt, om de tär en dålig idé eller hur det står till
Olle Ohlsson kör ju Enduro dagar inkl allt i Arlanda trakten. Tror han ligger runt 2 loppor / dag.

DU frågade hur mycket vi är beredda att pynta, och svaret på frågan från mig är 2.500.-
FÖr den pengen vill jag kunna dra ett helt varv på sladd "på riktigt", med en 500cc hoj. Ingen jäkla 85 cc sliding maskin. Sedan skulle jag vara fast, och vara en återkommande kund som hyr / halvtimme, billigare såklart.

Kolla runte lite p åde som köre enduor event, så får du bra fingervisning. Jag gillar absolut idén och skuille vara en av de första kunderna. Sedan säljer du upplevelsen också till liveit.se eller greatdays.se
När går första passet?

Anonym sa...

6-700:- för tretimmarskitet är nog lagom nivå, skulle du begära 2.500:- blir din ide en sån där grej man skulle vilja göra nån gång, men det blir aldrig av.

Anonym sa...

Är det bara jag som börjar bli orolig?
Snart gått 3dagar utan några nya inlägg...
:-)
Majoren

Dasen sa...

Jag var faktiskt och körde 225cc slidinghojarna på träsket förra helgen med några polare. Kul som fan men de hojarna känns rätt trötta och slutkörda nu. Jag körde där för flera år sedan och det var nog samma hojar då också.
Man får ta i för kung och fosterland för att de skall orka sladda genom hela kurvan, även på lilla banan. Nu är inte jag någon höjdare på att köra, tvärtom, men en riktig hoj med mer ork skulle vara både enklare och roligare att köra.
Runt en lusing för ett par timmars gnuggade känns ok om man får schyssta maskiner. Det är ju jävligt så mycket jobbigare än man tror så längre tid än så innebär nog en klart ökad skaderisk då föraren börjar bli slak. Blir det för dyrt så snävar man ner kundlistan till riktiga entusiaster och de är ju ganska få. Tror mer på att hålla ned priset och få dit fler polargäng och andra amatörer som tycker det verkar kul att testa.

widahr sa...

Får du fart på verksamheten kanske ett båthus i stil med det i länken ovan kan vara nåt? :)

brolin sa...

finns inte så mycket mer att berätta om hojarna. Enda skillnaden mot en 500 maskin är cylindervolymen som sagt. tom samma block som 500orna.

kan finnas bilder på www.gerhardssonmotor.se

Patrick sa...

Angående svetskurs.
Jag skulle va intresserad men jag skulle aldrig lämna in nått till dig för jag är för envis & snål. (men en kurs skulle man nog lätta på lädret för)

Känns som att du överskattar din talang som lärare, tror inte att folk blir lika säker som dig på att knåda metall o svetsa bara för att du är ett ess. Det är talang, inte alla som har det!

Sen blir ju ditt nya levebröd lärare så lite jobb har du råd att förlora för du ska ju undervisa då istället.

Men sen om du vill eller ej är en helt annan femma :)

Erik sa...

Finnarna visar vägen !

http://www.ruoste.com/digit/KaanaanKahinat2011/

Nästan värt att lägga under egen rubrik...

Erik sa...

Här kommer filmen också...

http://www.youtube.com/watch?v=-KhGmewM79Y

Frun sa...

Nu var det ju inte så att Stellan hade problem med vad kan ska göra av all sin tid, utan han vill driva en Speedwaybana!
Om han har svårt att komma på vad han ska göra så kan jag lova er att jag (frugan) ska hjälpa till;-)

Lester Boré sa...

Såvitt jag förstår så är det återväxten som är hjärtefrågan?
Kan du inte bara ta ledigt en dag i månaden, masa dig runt till omkringliggande mellanstadieskolor och berätta för illbattingarna att speedway är roligt och framförallt bra mycket ballare än att sitta hemma o lägga grunden till benröta framför Facebook! (I barnvänliga ordalag och med lite inlevelse förstås...)
Men min åsikt ska inte tas på så stort allvar, eftersom jag anser att motorsport ligger i samma fack som all annan sport.;)