fredag 30 december 2011

Dollargrin.

Tänk att om man var tät för sextio år sedan, kunde man gå in till bilhandlarn, röka en cigarr tillsammans och tjacka en flång ny sån här.

Vad fan ska man tjacka för bil om man är tät idag?
Maybach? Pfft...
Published with Blogger-droid v1.6.1

14 kommentarer:

Lester Boré sa...

Så vackert
Fan va trevligt att man hade lite fingertoppskänsla även om det bara gällde design av bruksprylar.
OM man är tät idag så handlar man väl upp sig på en dinka för femtio lock såvitt jag har förstått...;-)
Ehuru det röks cigarr under affären har jag ingen aning om men det verkar inte omöjligt.

Erik sa...

Är man tät med smak tjackar man samma dollargrin, nu sextio år gammal...

Stellan sa...

Rätt svar Erik! Sen att diagonaldäcken kräver extrem koncentration på essingeleden, skiter man i. Det är ju chafförens problem.

Peter K sa...

Maskinisten skulle kunna uppdatera sig till radialdäck med vit sida så är problemet ur världen.
Då behöver ingen passagerare rädas utspilld calvados.

Lester Boré sa...

Peter.
Radialdäck på Mercuryn? Fnys!
Man åker väl på rockabillydäck (som ungdomsmänniskorna säger) om man gillar gammalt!?
Eller...?
Stellan, kan du inte läsa för oss ur din bok? Ang. Diagonal kontra radial på gamla bilar alltså.

o21håkan sa...

en gång i världen hade jag en zephyr med radial däck fram och diagonal däck bak en mycket lurig kombination särskillt vi starkt gaspådrag runt gathörn och i höga hastigheter på krokiga vägar. gott nytt år på er alla

Peter K sa...

Det kan väl se gammalt och snyggt ut och ändå ha dugliga vägegenskaper.
Fast det blir mer av en sport att ta sig fram på diagonaler.

Stellan sa...

Problemet är att inga radialdäck i världen ser bra ut på en gammal bil. Dom finns numera med skaplig men fortfarande för låg profil. Däcksidorna är runda och saknar estetiken hos en diagonalpuck. Hellre spåra med en vacker bil än släppa ratten i en ful dito.

Jonas sa...

Eftersom det på senaste varit lite sparsamt med svetsrök på denna enda blogg jag läser vill jag härmed meddela att jag la cirkus 8 meter gräddig alu-sträng igår i mitt garage.

Stellan, se det ungefär som en utsläppsrätt i nyårspresent, så kan du med gott samvete gnida vidare på din graciösa träbåt.

Du önskas härmed gott nytt år av en mycket road läsare!

Peter K sa...

Jag hoppas du svetsade OCC-style.
Kortärmat och inga handskar.
Det ger nog en fin cancerogen solbränna så här på nyår.

Jonas sa...

Träbåten(arna) är i sig ett mycket imponerande projekt, arbetsinsatsen likaså och skall inte förringas på något sätt, det ska poängteras!

Stellan sa...

ALDRIG svetsa i kortärmat! Inte ens om man är en cool hojbyggare som vill att bilderna i customblaskan ska se fräna ut.

Jonas, tack för hjälpen. Jag hasar vidare med gott samvete. Men vad bygger man om man lägger 8 meter stek?
Om en månad börjar vi bygga Dronten MkII, så då måste du slipa träbåt i ditt garage...

Peter K sa...

Själv kör jag med tjock svart bomullsjacka, handskar och gullig mössa. Och en hjälm på det.
Men så är jag ingen ball hojbyggare heller, bara en skitig smed.
Om det hjälper så kan jag hasa ner nån fyrskäring medan du knackar till dronten. För att hålla spånproduceringen på en jämn nivå.

Jonas sa...

Ni behöver inte vara rädda, jag körde baröver för klädsam solbränna på en annars gråvit lekamen...

Angående de åtta metrarna var det en skoterslyngel som kom förbi och ville ha en hög med finaste durkplåt ihopstekt, troligen till en gammal husvagn eller liknande, numer förvandlad till skoterkärra.

Duger det att röja skog på till våren eller kanke köra ikull något träd med snöskotern, vad träslöjd anbelangar??