onsdag 30 november 2011

Helt otroligt sorgligt

För ett tag sedan kunde man höra på nyheterna om en kille i tjugoårsåldern som dog för att den extremt arroganta kärringen på SOS alarm som tog emot samtalet vägrade att skicka honom en ambulans. Några timmar senare hittades han död i sin lägenhet.

Alla som hörde det inspelade samtalet på radio när killen bönade för sitt liv om en ambulans och kärringen som bara var ointresserad och behandlade honom som en simulant, kan nog skriva under på att hon verkade aningen mindre sympatisk än Stalin.

Hon åtalades sedemera och idag friades hon för vållande till annans död.
Det gick inte att ställa utom all rimlig tvivel att han skulle ha dött ändå!
Vad e det för jävla dumheter? Enda sättet att vara mer vållande till annans död än att sitta på larmcentralen och göra som hon gjorde är väl i så fall att slå ihjäl nån själv?

Om man skulle få för sig att slå ihjäl nån, kan det då verkligen ställas utom all rimlig tvivel att personen inte skulle ha dött ändå?

Det här jävla landet alltså.

Parkeringshusfiasko

För nån vecka sedan var jag hos min tandläkare på söder.
Eftersom alla rika människor har flyttat denna forna statsdel för utslagna, så står den ju Porsche Cayenner och Audi Q7:or överallt.
Jag förpassades till P-garaget.
När man parkerat så drar man sitt kort(myntinkasten är borta) i automaten och går glad och nöjd därifrån.
När jag är klar så åker jag hem...
Idag kom jag på att jag aldrig checkade ut med kortet, vilket kan vara bra att göra om man vill ha nån spänn kvar på kontot till jul.

Idag var jag hos tandläkaren igen.
Checkade in när jag kom och ut när jag åkte.
I ett rödlyse på väg därifrån så ögnar jag på P-lappen och ser till min fasa att jag inte checkat ut!
Jag har checkat in igen, fast med firmakortet!

Det var ju bara att vända och checka ut med båda korten igen.
Dessutom kommer väl skattemyndigheten att ta mig för att jag parkerat i tio minuter för firmans räkning. Tänderna räknas bergis som privata.

Jag vill ha kontanterna tillbaka!!
Lönekuvert med sedlar och P-automater med myntinkast!

Utvecklingen kan dra åt helvete!
Kontanter och sidventiler är fan så mycket enklare och bättre.

Kan inte kontakta banken just nu... var vänlig försök senare...
Vadå vänlig?? Jag har ju för faan inget val!

måndag 28 november 2011

Där ska den sitta.

Nu är det bara att börja tillverka en syrafast motorbädd.
Published with Blogger-droid v1.6.1

Nu ska Storalbin på plats.

Tänkte fixa lite motorfästen nu när motorn är i delar. Den är lite jobbig att vifta runt med när den är full med inälvor.
Published with Blogger-droid v1.6.1

Svingen.

Hur mycket den väger kan jag inte svara på nu, eftersom jag inte har nån våg här. Tror nog att förhållandet mellan vikt och styvhet blev mycket bra.
Published with Blogger-droid v1.6.1

söndag 27 november 2011

Svingen klar.

Jag var illa tvungen att hoppa över kyrkan idag. Men nu är svingen klar.
Published with Blogger-droid v1.6.1

lördag 26 november 2011

Nu kommer den!

Årets första juldikt kommer här, två timmar innan första advent.
Stämningsfullt så det förslår, om jag får säga det själv.

När barnen fått sina klappar
Tomtefar i soffa slappar

Tomtemor, hon spela köttflöjt
Tomtefar, han le förnöjt

Lucia greppar liten Nisse
Visar att hon rakat kisse

Nisse vila ej på hanen
Ger Lucia ståfralla under granen

Tomtefar gå på en andra gång
Tomtemor lockar Nisse till sin schäslong

Mjölkstinna pattar under blusen
Nisse chockas av mängden hår på musen

Han försöker åter kliva på Lucia
Men hon nu flytt ut i det fria

Där har hon det lösa stycket
Fått vise män att lätta trycket.

Dubbelt upp i tidningshyllan.

För första gången pryds två omslag samtidigt i butiken av SE Service-byggen, Sluggern och den lilla bilden nere till höger av Wtf:s Corre.
Jävligt fina bilder på bilen i blaskan, synd bara att det inte fanns några bilder på chassiet. Dom hade ingen tillgång till lyft i Roslagen där det plåtades, och inte ens en mobilkamera går in under sparklådorna.
Published with Blogger-droid v1.6.1

fredag 25 november 2011

Prestationsångest.

På söndag är det första advent och alla förväntar sig ett nytt julrim från SE Services eminenta rimstuga. Jag känner mig som skuggan av mitt forna jag när jag läser dom excellenta alster jag givit ut under tidigare år.

Inte för att skryta, men hur slår man :
Grankott i alla hål, viagra stor som tvål?

Jag ringer Viktor (ja, Rydberg alltså) imorgon och frågar hur han botade skrivkramp. Inte för att han nosat på min nivå, men ändå.
Published with Blogger-droid v1.6.1

Nära.

Snart är svingen klar. Min plan att ha den färdig till helgen sket sig dock.
Published with Blogger-droid v1.6.1

torsdag 24 november 2011

Deppigt

Jag blev tipsad av en kompis att det fanns nån finfin service som dom kunde utföra på sjukan för att få mina vibrationskadade fingrar att börja funka som man kan förvänta sig igen.

Glad som en skit for jag upp till farbror doktorn och föreslog att dom skulle rensa upp i handlederna så att jag kan öppna ett kallt dörrhandtag(eller hålla en kall burk) utan att korvarna försvinner.
Tydligen var det inte så enkelt och det hjälpte bara om det var tumme, pekfinger och draåthelvetefinger som spökade.
Att jag inte dög till att jobba med nåt annat kunde knappast han göra nåt åt.

Nu är det fan deppigt.
Undra vad ett par hyvens titanproteser kostar?

Behovet av vibrationshandsketips är större än någonsin.
Gelen på alla som jag provat ligger bara mitt under fingret, och jag behöver nåt som går upp på sidorna av fingret.
Skit!

onsdag 23 november 2011

Kuba e glad.

Den veke kubanen lyckades till slut. Fan, det låter ju härligt om dieseln, kanske ska ta den till Mildrid och göra bojsänke av Albin.
Published with Blogger-droid v1.6.1

Det tar sig.

Borrat och klart för stekning.
Published with Blogger-droid v1.6.1

Dagens tips.

När man ska göra mallar och märka av vart saker och ting är placerade, är ett aluminiumrör guld värt. Skitiga fingrar funkar också men inte lika bra, eftersom dom blir rena av allt gnuggande.
Published with Blogger-droid v1.6.1

Kubas Diesel.

Kuba är inte karl nog att starta sin motor.
Published with Blogger-droid v1.6.1

tisdag 22 november 2011

Fördäcket klart!

Nu har jag klossat av fördäcket med 150 korn. Nu är det redo för olja.

Akterdäcket ser dock ut att vilja ha lite kärlek också, men det får det inte förrens nästa vinter.
Published with Blogger-droid v1.6.1

måndag 21 november 2011

Kantlist.

Nu är listen fräst och slipad. Jag fattar om ni börjar tröttna på att se bilder på samma fördäck sedan augusti. Jag håller med, jag ser till och med fram emot att få skrapa fribord.
Imorgon borde jag hinna långklossa däcket en sista gång, det ser jag fram emot.

Fan, jag hade hunnit bygga en hoj på samma tid som det här fördäcket tagit.
Vore jobbigt om det visslade in en nyårsraket genom tältduken nu.
Published with Blogger-droid v1.6.1

Chockerande nyheter på radio.

För ett eller två år sen konstaterade vi här på bloggen att det var idioti att ersätta glödlampor med ett alternativ som innehåller kvicksilver. Att en glödlampa "slösar" bort energin i form av värme torde inte vara en stor katastrof i det här landet, då värme ändå är något som behövs i stugorna under den mörka årstiden.

Dessutom är ju LED-belysningen på G, så ett lämpligare alternativ hade väl varit att avvakta med att lagstadga bort glödlamporna tills det finns ett miljövänligt alternativ.

Nu berättade dom på nyheterna att det inte var så bra för miljön med lågenergilampor trots allt, då det kommer kvicksilver i naturen och i sopgubbarna.
Jaha, skulle det varit så jävla svårt att lista ut lite tidigare? Till och med raggarna på en White Trash-blogg fattade ju det!

Det mesta av miljösnacket är bara ett sätt att få människor att konsumera mera, bra för den ekonomiska tillväxten men raka motsatsen för miljön.
Pinsamt nog så gick jag på det i några år innan jag orkade tänka efter.

Undra vart vi ska göra av alla uttjänta hybridbilsbatterier? Kan man på nåt sätt kanske få veganerna att äta upp dom?

söndag 20 november 2011

Jaaaa!

Tejpen gjorde sitt jobb. Tunna fina nåt med skarpa kanter. Jag kommer få fjäder när linoljan kommer på.
Published with Blogger-droid v1.6.1

Väntans tider.

Nu har jag kammat igen alla poror. Nu är det bara att hålla tummarna.
Släpper tejpen i kanterna så suger ribben i sig som ett trettiodollars luder.
Då finns egentligen tre alternativ:

1# Hasa med långbrädan igen tills fan kommer och avlöser. Ett mindre frestande alternativ, då knäna ännu inte återhämtat sig från förra 'tio kvällar på knä' slipningen.
2# Gråta som en tjej och låta skiten stå tills lusten kommer åter.
3# Med solstickans hjälp låta båten bli lågornas rov, medans jag sitter brevid och spelar munspel.

Jag tillber den mäktiga Neptun medans jag väntar. Jag kan aldrig tänka mig att han är särskilt impad av alla Duoprop försedda stekarbaljor, och därför förbarmar sig över min själ så att han kan få avnjuta musiken från Albins gjutjärnsklubbor
Published with Blogger-droid v1.6.1

Feelgood-film av Thomas.

Tosca-Thomas har klippt ihop en juste rulle av Gunnars material som jag kan ha rullande på en skärm vid hojen på mässorna i Usa.

Jag är grymt nöjd och längtar till sommaren när jag får njuta av mellanregister igen.

Behöver nån en reklamfilm så är Thomas THE MAN!

http://www.youtube.com/watch?v=mV-PRv_ag4o

lördag 19 november 2011

Backjobb.

Nu håller jag på att tejpa in däcket för andra gången. I morgon kan det vara sista helgdagen med plusgrader så det måste nåtas om på förmiddagen. Nu ska vi på fyrtioårskalas och imorgon måste jag gå upp klockan sju för att tejpa vidare.
Börjar ledsna på den här båtfan nu...
Published with Blogger-droid v1.6.1

fredag 18 november 2011

Propparna väck.

Tror jag spar mysjobbet med att fräsa kanten tills imorgon, så man har nåt att se fram emot.
En kall hylsa skulle sitta nu.
Published with Blogger-droid v1.6.1

Rörsvets.

Nu ska jag svetsa ihop ett rör som det ska gå massa farliga grejer i.
Published with Blogger-droid v1.6.1

torsdag 17 november 2011

Inte så listigt.

Jag reparerade snöslungan efter haveriet i våras. Om man ska provköra i garaget ska man se till att det inte ligger en madrass under.
Nu kom jag att tänka på stackars Josef som körde över sina humorbefriade släktingars julbock som gömde sig i snön. Precis när dom svängde in på tomten dessutom, så dom fick se halmkvasten spruta ut över fasaden.
Published with Blogger-droid v1.6.1

Fackverk

Ett supermono och ett Drontchassie kom till verkstan idag.
Published with Blogger-droid v1.6.1

Svingersklubben.

Nu är jag så inne i svingbyggandet, att jag funderar på att gå med i en av alla svingersklubbar som finns. Sving är ju även förankrat med navstyrning, så jag lär träffa många likasinnade.
Published with Blogger-droid v1.6.1

Får det se ut så här?

Godispåsarna med Kinapuffar skulle ju göras om då det var rasistiskt att ha en gul och glad kines på påsen. Mitt favoritmathak som är ganska nyöppnat har också en glad kines i loggan.

Kan jag fortsätta äta där eller bör jag ta avstånd?
Ska jag kanske prata med kinestanten och påtala det olämpliga i loggan? Kan bli ett jobbigt samtal när jag ska förklara att vi i sverige gillar inte sånt här. Hon kanske blir sur eller ledsen.

Kalles kaviar ritar upp en nidbild av svenskar som glada och blonda. Jag tycker det känns olustigt. Jag känner många svenskar som är mörkhåriga och sura.

Oj oj, vad mycket viktiga problem det finns om man bara letar tillräckligt noga.
Published with Blogger-droid v1.6.1

onsdag 16 november 2011

Mera framvagn

Jag fann lite intressanta kommentarer i Britten-inlägget, som jag lade ut för två veckor sedan.

Jag känner att den tråden somnade av lite för fort eftersom alla som är lite perversa på ämnet for till Milano och minglade med hojeliten mitt i debatten. Precis som jag sa förra gången så bromsas mina teorier av det faktum att jag är en medioker hojryttare och därför inte med säkerhet kan backa upp mina teorier.


Blogger bjn sa...

Jag har läst på Tony Foales sidor och förstått att man med geometrin kan välja om framändan ska niga lite grann, niga inte alls, eller t.o.m. höjas under inbromsning. Vilket uppträdande tror ni är bäst?

Bilder på en Hossack-liknande upphängning från moto2-usa.blogspot.com:
Hjulupphängning
Styrkrona

Bloggen innehåller för övrigt många behagliga bilder på ljummen nybearbetad metall.


Anonym Petter R sa...


På mässan i Milano hittade jag inte mycket som berör det här ämnet, men några bilder finns här:
http://www.reuterholt.se/eicma/eicma.htm

är det kanske så att bilden på Haslam i sandgraven i esset på Donington lurar minnet att hojen "ofta" stöp i baken..
Det va iaf Schwantz som fällde Haslam den gången.


Att svara på bjn:s fråga blir svårt för mig pga, nämnda förarmässiga tillkortakommanden.
Men, jag tror att det är ganska individuellt hur man vill ha det, många skulle nog föredra att hojen niger lite grann för viktförflyttningens skull och för känslan av inbromsning. Den uppsättning som jag trivs bäst med, niger inte alls. Men då snackar vi medioker ryttare på gatan eller alldeles för sakta på bana. En sak jag törs ta gift på är iaf, att spårstabilt, stadigt och kvickstyrt som fan blir det. Styrdämpare behövs absolut inte trots aggresiv uppsättning.

Vid samtal med en kunnig vän idag fick jag reda på lite intressant men nedslående information i ämnet. Han kände till en rejshoj som testats på hög nivå med både Hotchkiss och teleskopgaffel av flera förare som definitivt inte var några duvungar.
Det från min synvinkel olyckliga resultatet var att dom körde fortare med krattskaften...

Jag ska försöka få tag på en kille som haft kontakt med dessa testförare för att se vad deras intryck var, och varför dom körde fortare med teleskop.

Fram tills dess ska jag käka hundmat och intala mig själv att det verkligen bara var för att dom var vana vid det.

tisdag 15 november 2011

Pluggat och klart.

Nu är listerna monterade och pluggade. När limmet torkat är det bara att fimpa pluggen, fräsa och slipa rundning i ovankant. Underkanten gick att fräsa innan montage.
Published with Blogger-droid v1.6.1

Homer

Visst fan är detta Homer?
Published with Blogger-droid v1.6.1

måndag 14 november 2011

Bristande kvalitet.

Nu har det hänt! Min Mercury har havererat för första gången sedan inköpet för fyra år sedan.
Handbromsvajern ser ut som en jävla toaborste!
Ska inte skiten hålla mer än sextio år?
Published with Blogger-droid v1.6.1

Stämningslampan.

Så jävla taskig karma på verkstan nu för tiden. Ni vet såna där dagar när man känner sig otillräcklig och jävligt ohändig.

Lavalampan höjde stämningen lite grann, men räckte inte hela vägen fram. Jag skulle behöva en gammal stålarbetargubbe som svär, kallar mig för grabbjävel och bara löser allt.
Published with Blogger-droid v1.6.1

Sving it magistern.

Nu bygger jag en sving till en Supermonoräser. ISR ritar och jag bygger. Acke verkar vara något sadistiskt lagd, då en inte direkt valt den enklaste vägen rent byggtekniskt.
Published with Blogger-droid v1.6.1

söndag 13 november 2011

Fundersam

Jag var fan tvungen att gå in och ta ett stift och fundera över framtiden på sjön. Man kanske skulle tjacka en Bayliner med Cheva smallblock (som kallas Mercruiser på båtspråk) istället. Jobbigt bara att man får styrenblåsor i arslet av såna båtar.
Published with Blogger-droid v1.6.1

Överaskning.

Jag trodde i min enfald att det bara var att långklossa friborden när fernissan var bortskrapad. Ack vad jag bedrog mig. Det är ju som klister på hela skrovet, som sätter igen pappret på två drag. Det kan vara förklaringen till att det gamla fördäcket var slipat av en heroinist med vinkelslip.

Nu får jag sickla hela skiten innan det ens går att fundera på slipning.
Om det är någon med ERFARENHET inom området sä är jag tacksam för tips.

Jag kanske ska ta hit Kuba med sin stora bläster och braka av skiten med hundra bar.
Published with Blogger-droid v1.6.1

Segt.

Jag har lagt mer tid på att tillverka lite lister än vad det tar att bygga en hel hojram, och dom är ändå inte klara. Man fattar ju varför halvskabbiga träbåtar är billiga.
Och varför dom riktigt fina är dyrare än knark, om man ens hittar nån till salu.
Published with Blogger-droid v1.6.1

lördag 12 november 2011

Läsarundersökning #1 avklarad.

Trots dom dubbla budskapen, som Rille påpekade, så gick undersökningen mycket bra.
Den mentala och estetiska hälsan hos läsarkretsen var med beröm godkänd.
Utan att orka ta mig tiden att räkna ordentligt, så har jag kommit fram till följande:

Merparten av läsarna är vidsynta nog att uppskatta balla prylar oavsett om dom är flång nya eller åttio år gamla, bara dom är balla.

Ingen ville se sin stjärt framföras av en Q7, vilket är ett sundhetstecken.
Några fuskade och tog godbitarna ur flera alternativ, och önskade att vara välhängda, kåta, rika och överjävliga på att svetsa, men dom flesta ville snarare vara händiga än snygga.
Stor kuk är en klen tröst i fattigt hem, och även en klen tröst när något behöver lagas.

Undersökningen stärkte även tesen om att jag gjorde mitt livs misstag du jag sålde min patinerade orginal storsida. Visserligen gick ju stålarna till att bygga Hulster 8 valve, men ändå.

Ny utökad undersökning kommer inom kort...

fredag 11 november 2011

Magnus myser.

Idag har jag åkt roadster. Motorvägen var lite kylig, men annnars var det mysigt. Magnus såg lätt malplacerad ut med sin Sandhamnsmössa i svärmorsluckan. Dessutom ökade han och Niklas trycket över bakaxeln till den nivån att försöket till att vara lite juvenil endast resulterade i en lamellburnout.
Published with Blogger-droid v1.6.1

Undersökning

Nu är det dags att ta reda på vad den genomsnittlige bloggläsaren finner attraktivt för sina olika sinnen. Jag hoppas på stoooor återkoppling i kommenarsfältet.

Vilka av följande klassar in som en snygg hoj?
1# Swedish style chopper med 20" förlängt och allt mekaniskt dolt?
2# 70-tals heroinchopper med skruvad fyrkant, king and queen och panelflejk?
3# patinerad orginal storsida?
4# Ducati Panigale?
5# Mv Augusta Brutale?

Dito, fast bilar:
1# Cadillac Eldorado -56?
2# Citroen Padda?
3# Koeningsegg?
4# Ford -29 Roadster?
5# Audi Q7?

Kringutrustning:
1# Amal Gp?
2# GMC 6/71?
3# ISR radialbromshandtag?
4# ECU(valfritt fabrikat)?
5# Förgyllda örnar?

Mest önskvärt alternativ av den egna personen?
1# Händig men ful?
2# Kåt men ensam?
3# Rik men nedstämd?
4# Extremt välutrustad men pank?
5# Snygg men svetsoförmögen?


Om kommentarsfältet blir fullklottrat med svar fortsätter vi med undersökningen för att till slut får en uppfattning och ev, fantombild av den typiske bloggläsaren.

torsdag 10 november 2011

Ååhhh...



Jävlarifan, vad Ducati Panigale är snygg! Gipskatterna kan sitt skit!

Synd på gaffeln bara... Två krattskaft som håller i hjulet, 2011.

onsdag 9 november 2011

Praktiskt

Maken till praktisk penna har jag väl aldrig sett! Hur klarade man sig innan?
Published with Blogger-droid v1.6.1

Disco

Nu ska jag verka så där gammal igen.
På radio snackar dom hela tiden om klubbmusik. Eller stavas det clubmusik kanske?

Att gå på klubb verkar jävligt hippt. Precis som disco vaar förr. Nu för tiden går ingen på disco. Jag tror att klubb och disco är samma sak, har jag fel?

Lite kul var det nyss när en reporter frågade Erik Amarillo om han tyckte att låten dom spelade var bra att klubba till?

Själv är jag inte så selektiv med vad det är för musik på när jag skiter, bara det inte är Hellström, Hästpojken eller Krunegård.
Published with Blogger-droid v1.6.1

tisdag 8 november 2011

Journalister.

Om man tar sig in i ett land olagligt, hänger med rebeller och posar med lite sköna automatvapen, har man inte utmanat ödet lite väl mycket då?
Om man nu ska smyga in i ett annat land olagligt så är nog semesterbilder med bössor det sista man ska samla på sig.

Om man vänder på det då?
Två skäggiga Etiopier kommer hit fast dom inte fått inresetillstånd, hänger med gerillan (om vi haft nån), och viftar med puffror. Hur hade vi resonerat då?

Hård skinnpaj.

Spana in vilken skön skinnpaj jag såg idag. Den stolta skinnknutten har målat hojmodellen på ryggen, så att alla skulle fatta hur salt han var även när han inte satt på hojen.
Published with Blogger-droid v1.6.1

Kantlister till skarndäck.

Här är plankan som jag kastrullbasade monterad. När den hyvlats till på plats ska den demonteras och få lite skönare form.
Published with Blogger-droid v1.6.1

måndag 7 november 2011

Bastrumman

Det här funkade ju kanon! Blev jävligt fuktigt i garaget dock, satan va ånga det blir.
Published with Blogger-droid v1.6.1

söndag 6 november 2011

Trådlåsning.

Ena hjullagret saknade smörjkopp och det lät lite trist. Händiga som vi är så snodde vi smörjkoppen från andra sidan, då det lagret mådde mycket bättre och var saltvattensmort.

Passformen lämnade dock en del övrigt att önska, så en otroligt proffsig trådlåsning var på sin plats. Flygmek 1 och 2 kommer att bli impade!
Published with Blogger-droid v1.6.1

Farväl.

Tog en blixtvisit till kobben och sålde min älskade Svalan.
Jag tror att hon kom till ett bra hem.
Saknaden kommer att bli enorm om inte Mildrid hinner komma i sjön till sommaren.
Published with Blogger-droid v1.6.1

lördag 5 november 2011

Aw shit!

Detta kan hända om man inte har en rejäl klamma mellan krök och ljuddämpare. Av vinkeln mellan topplock kontra krök att dömma så har i alla fall krökmuttern varit dragen med korrekt moment eller troligen mer. Som synes är farorna med ett avgassystem som inte klarar av att stå emot cylindertrycket flera.
1# man kan få gashäng då gasvajern sträcks onormalt.
2# cylindern kan hugga tag i backen redan vid ack så blygsamma nedlägg.
3# Den skarsynte läsaren har redan noterat att oljedimman ur vevhuset kan söla ner bakdäcket med 20/50 och ett massivt bakhjulssläpp infinner sig.
4# Man kan fastna med foten som sugs in i förgasaren... eller nä, det kan man ju inte, men dom tre första skälen får duga så länge.


Britten

Det är ju lite pinsamt för en man i min position att erkänna att jag inte sett One mans dream förrens ikväll.
Men vilket bättre sätt kan det möjligen finnas att fira sin födelsedag på?

Helt makalös lirare den där John Britten. Det finns ju inte ord att beskriva det han gjorde. Och vilket jävla ljud det var i motorn då? Dessutom är den en av mycket få vattenkylda puffror som är vackra.

En fråga som jag funderat mycket på växte sig dock starkare efter att ha sett filmen och lyssnat på föredraget om Britten på Mc-collection, växer sig dock starkare.

Varför har alla hojar fortfarande teleskopgafflar?
Inte för att jag kan köra motorcykel, men efter att ha kört ett tag med en framvagnskonstruktion som inte kollapsar vid inbromsning, och provar en hoj med teleskopgaffel så får man ju en chock.
Även en "mild" inbromsning förbrukar ju all fjädringsväg i fram.
Om en bil hade uppfört sig på samma sätt hade man ju parkerat den i första korsning och gått hem. Nu ska man väl kanske inte jämföra bilar och hojar, eftersom man även hade blivit förvånad då bilen lutade sig i kurvor och välte när man stannade...

Förklaringen som jag tror mest på är att förarna är vana vid det och har lärt sig dra nytta av den fördelen som möjligen kan finnas dvs, viktförflyttningen till framhjulet.
Men förarna som spakade Britten kunde ju "lära om sig" och körde jävligt fort och kunde enligt utsago bromsa senare in i kurvorna. Av det lilla jag fattar borde "fördelen" med viktförflyttningen kunna kompenseras med råge av det faktum att man kan använda mer bakbroms om bakhjulet är kvar på banan. Något som jag även fick uppbackning för då jag läste ett seriöst test av ABS-hojar, och en två meter hög överlevnadsmotorcykel med paralever hade kortare bromssträcka än de teleskopgaffelförsedda sporthojarna.

Att man med teleskopgaffel skulle kunna dra nytta av försprångsminskningen som sker vid inbromsning ställer jag mig tveksam till, då i alla fall navstyrningen och troligen även girdergaffeln tillåter ett så pass mycket kortare försprång (likvärdigt med det som teleskopgaffeln ger fullt ihoptryckt) som dessutom håller sig konstant även när du går av bromsen.

Tänk om bara John Britten hade fått leva, då ger jag mig fan på att rejshojarna hade sett annorlunda ut idag.

Jag kan ha fel (för det händer ofta), men jag tror att teleskopgafflarna är ett i mängden av alla "Monkey see, monkey do".

Tack för tipset, Emil.

Det här måste ju bli kanon! Annars kunde det ha funnits en reservplan.

Om jag för många år sedan hade hjälpt en vän att göra en destilleringsapparat, som han inte längre brukade. Och om jag hade träffat honom idag och han hade sagt att jag kunde ta den och modifiera till basapparat...

Men så är det ju inte, för man får ju inte tillverka destilleringsapparater.
Published with Blogger-droid v1.6.1

Mäktig skivspelare.

När morsan var 15 bast jobbade hon i 5 veckor och stålarna räckte precis till denna mäktiga stereo. Givetvis funkar den klanderfritt än idag. Det är en sån här som jag vill ha i cigarrummet och spela speedwayspelet på.
Published with Blogger-droid v1.6.1

Succe!

Detta gick över förväntan. Fia blev skitimpad!
Published with Blogger-droid v1.6.1

Kastrullbasning.

Inte fan har jag tid att bygga en fin bastrumma. Eftersom Maria är bortrest på handboll med Cissi kan jag passa på att smyglåna hennes skinkkastrull. Nu ångar jag plankan en stund, sen får vi se om det blir succe eller fiasko och tandagnissel.
Published with Blogger-droid v1.6.1

Plankbad.

Jag ska försöka mig på konststycket att bocka plankor. Först får dom ligga i ett avslappnande bad ett par dagar.
Published with Blogger-droid v1.6.1

Bloggtorka.

Fan, jag har inget att blogga om. Som nödlösning sätter jag in en bild på platsen där det står en vägskylt som visar hur man ska åka om man vill komma till en annan plats där norrbaggarna sköt våran ack så fredlige kung och skyllde på oss själva.
Vår stackars kung som bara ville att europa skulle leva i fred under en gemensam flagga.
Som en stor familj.
Nu börjar jag gråta...
Published with Blogger-droid v1.6.1

torsdag 3 november 2011

Kärt återseende.

Nu ser jag helst att Rara frun, Acke, Freddes och min svärmor, mamma och alla andra av en äldre generation än mig själv, avstår från att läsa detta inlägg. Det innehåller ord av mindre kristligt slag.

Idag när jag stapplade ut från mathaket med en jägarbiff i låda stötte jag ihop med Palle och f+ttslickarBosse.
Det är två grovisar som jag jobbade mycket med när jag var röris. För ett slag kände jag att jag saknade mitt gamla jobb, eller rättare sagt, mina gamla kamrater.
Det finns i sanning inga roligare människor än gamla stammens hantverkare. Dessutom har dom stake i kubik och en jävla svada.

Jag kom i alla fall att tänka på den gången då F+ttslickarBosse med stor inlevelse berättade för mig att han minsann var världsmästare i f+ttslickning -87(därav hans namn).

Jo, för faan. I finalen mötte han Al Goldstein, som hade både gruvhjälm med lampa och haklapp.
Trots detta hårda motstånd hade vår hjälte segrat och bärgat ära och berömmelse åt Sverige.

Jag minns också när Palle lärde mig gurgla under en firmaresa till fjällen. Något som senare har gagnat min vänner under senare festligheter då maltdrycker varit inblandade.

Nu kom jag att tänka på Tojje igen. Gammal timmerman som kunde dra många sköna storys om tiden då timmermän var kungar på byggena och grovisarna fick sig en dagsedel om dom mopsade sig. Tojje var typen som aldrig kunde använda ord som Krukmakargatan. Hans huvud omvandlade per automatik det till Kuksmakargatan.

Klart som fan man blir glad av att umgås med sådana individer. Särskilt rumsren blir man dock inte. Något som har straffat sig ibland när jag skriver krönikor, som tydligen läses av troende emellanåt.


Published with Blogger-droid v1.6.1

onsdag 2 november 2011

Jävla bra unge!

Cissi har renskrapet en hel fribordsida själv.
Jävligt kul att få både sällskap och hjälp i tältet.
Trots att hon piper lite när hon får het fernissa innanför tröjan så tror jag att hon ska få veckopeng nu.
Published with Blogger-droid v1.6.1

Ljuv musik.

Fick tillbaka mina tändmagneter från renovering idag. Fredde och jag provkörde dom på reservmotorn medans Kuba stod brevid och brände av i kalsingarna.
Med tanke på rökutvecklingen under första provstarten så var den nog välmarinerad i loppen.
Published with Blogger-droid v1.6.1

tisdag 1 november 2011

Udda fågel.

Någon som vet vad det är för puffra som står brevid Neil Street Jawan?
Published with Blogger-droid v1.6.1

Åhhh!

Ett par vackra brittiska kvalitetsmaskiner står och vilar i ett hörn.
Published with Blogger-droid v1.6.1

Trivsel hylla.

Efter att ha frusit arslet av mig i båttältet varenda kväll gav jag fan i det för en kväll. Fredde och jag slet ur puffran ur Dronten och for ut till favoritspeedwayleverantören Kjelle Berg.
Där bågnar hyllorna av sköna rundbanepuffror.
Published with Blogger-droid v1.6.1