söndag 1 januari 2012

Jävla skitväder!

Nu slog det om och blev plusgrader och fuktigt som fan igen. Men vad är det som hänt med båten? Fuktig vid alla proppar. Men det konstigaste är att det bara är på den sidan som är slipad med 150 korn, på den grovslipade sidan syns ingenting. Vad fan är det som händer?

Dessutom smälter den fina isracingbanan utanför tomten.
Jävla skitväder! Jag vill ha minusgrader igen, så det blir torrt och isigt.
Published with Blogger-droid v1.6.1

4 kommentarer:

Lester Boré sa...

Fem grader kallt o ingen snö. De e modellen! Jag hade hoppats på det så att man kan avsluta markentrepenaden här hemma nångång. Men nu verkar det ju bli precis tvärtom.
Konstigt med pluggarna... Emil vet nog?

Sam sa...

Jag tror att skruvarna under pluggarna har "lagrat upp kyla" som "leds ut" via pluggarna där vatten kondenseras när den omgivande temeraturen stiger. Jag har sett liknande fenomen i inredningen på vår förra båt.
Verkligen konstigt att det märks mer på den finslipade sidan. Kan möjligen luften röra sig olika på höger resp. vänstersidan och därför kondenseras inte vattnet på den ena sidan?
(det där med lagra upp kyla och leda kyla är väl inte fysikaliskt korrekt uttryckt, men förhoppningsvis begripligt i allafall...)

Stellan sa...

Det köper jag. Det förklarar varför det är fuktigt där borden är infästa mot för och akterstäv. Stävarna är ju rejäla bitar som givetvis tinar långsammare.
Höger resp, vänstersidans fuktutfällning är fortfarande ett mysterium.

Andreas sa...

Sam har rätt. Går faktiskt åt mer energi att värma upp 1g trä än 1g stål men som vi alla vet har stål betydligt högre densitet vilket gör att stålet värms upp långsammare. Fukten kommer då att kondensera på det kalla stålet innanför pluggarna.Termen är specifik värmekapacitet dvs hur många Joule det behövs för att värma upp 1g av ämnet 1grad. Fint exempel på termodynamik i vardagslivet. Råkade ut för kondens i värmeväxlaren hemma vilket gjorde att det droppade vatten ner på spisen.