tisdag 24 januari 2012

Mäktiga prylar.

Spana in kärran i fören på hangarfartyget! Undra hur kaxig man är när himlen blir svart av såna?
Nu sitter vi på Arlanda och väntar på väskor som verkar ha slukats upp av intet.

Om ett par timmar är man på pysslet och lägger en stek igen, härligt.
Published with Blogger-droid v1.6.1

14 kommentarer:

Anonym sa...

Ser ut som en Lockheed SR-71 Blackbird.
Häftig kärra, kolla här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lockheed_SR-71_Blackbird

DP Race Tech sa...

Va fan gör en Blackbird på ett hangarfartyg???? kan inte tänka mig att dom "landat" det där. Har en gång i mitt liv fått komma en Blackbird väldigt nära, i princip hela ytterhöljet är titanium, en otrolig känsla att "knacka i plåten", IMHO det vackraste planet näst efter P51 Mustang & Spruce Goose....

DP says: En riktig Hot Rod det där...

Gunnar sa...

Jag tycker också det ser ut som en Blackbird. Inte en chans att en sådan kan baseras på ett hangarfartyg.
Dessutom flyger den på en extremt hög höjd, som spaningsflygplan, så jag vet inte riktigt hur himlen skulle kunna bli svart av den.
En bekant som är gammal Viggen-pilot har varit uppe och låst radar på en sådan, han fick sikta på kondensstrimman för själva flygplanet var bara en prick trots att han själv var uppe över 18.000 meter, två tusen meter över vad Viggen är godkänd för. Blackbirden hade flugit på 24.000 meter med Mach 2,4. Efter att han gjord en 180-graderssväng med Viggen efter "mötet" var Blackbirden redan fyra mil bort.
Vad jag vet är Blackbird obeväpnad.

Skitfrän kärra, men vacker..? Nja.

Gunnar sa...

...förresten, när Blackbirden brassade förbi Viggen i Mach 2,4 var det ren tomgång. Toppfarten är runt Mach 3,5 och den mest effektiva farten är Mach 3,2. Fan så fränt att sätta farthållaren på runt 3.000 blås... (Vet inte vad Mach 3,2 motsvarar på 24.000 meters höjd, då Machtalet är en variabel).

pbas (peter) sa...

Har oxå sparkat däcken och knackat i plåten på en så´n där. Lite intressant att allt titan i dom där maskinerna faktiskt kom från Sovjet. Jänkarna var tydligen rejält uppfiningsrika i sina ansträngningar att hålla syftet med importen hemlig. "Vi ska bygga fetaste spionkråkan för att spana på era hemlisar" hade kanske inte funkat så bra som motiv...

Ola Å sa...

ser ni inte att det är en A-12.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_A-12

Anders sa...

Nu är ju Interpid mer ett flygmuseum och inte en utsällning av enbart flygetyg som funnits på nämnda skepp. Brukar ju stå en Concord där med, utan att man menar att det har trafikerat hangarfartyg :-)
Och fartyget i fråga är ju från andra världskriget...

Stellan sa...

Nä, Wasa sjönk inte i ett hus på djurgården heller.

Anonym sa...

A-10.. ;-)

Terriern

Anonym sa...

Har varit ombord på det nämnda skeppet, de va fan bland de fränaste vi gjorde i Newjork, där stog en massa olika plan från hela världen, några från Irak konstigt nog, u-båten som ligger där va "intressant" inget för dom med cellskräck kan man lugnt säga...under ytan i 2 månader...18000 cigaretter...85 man....duscha 2 min var 6:vecka...

Gunnar sa...

Det fattar väl jag också att man visar flera föremål, men att placera en SR-71 (eller dess föregångare, som någon påstod) på ett hangarfartyg är lika korkat som att montera en Bloodhound-robot på nämnda Wasa.

Mystery Man sa...

Jag har för mig att det står en rymdfärja på den där båten också. Jag kan ge min den på att den varken startat eller landat där för egen maskin.

Stellan sa...

Skulle dom ha parkerat den på trottoaren?

pbas (peter) sa...

Ja fi faan för att blanda stilar/epoker på de där viset. Lite som att smälla dit värsta spacetech navstyrningen och turbo på en hojjaevel med sina rötter i förkrigstiden...man baxxnar ;P