onsdag 16 maj 2012

Tråkig historia.

Satan, olyckskorpen Rille hade rätt!

16 kommentarer:

Lester Boré sa...

Vaddå?
Kommer ni att få göra om allt nu eller!?

Anonym sa...

Axeln eller kilen som är av mjukost? Eller kanske båda...

//Tomas

Didde sa...

För stark motor. Drevaupp eller plugga motorn. Det är bara att välja.

martin sa...

Splines är bra har jag hört...

Erik sa...

Vad använder du blyrören till i annat fall?
Eller är det fel på leveransen?

martin sa...

Kilen ser ju också lite underdimensionerad ut med tanke på hur den vridit sig i navet..

Stellan sa...

Det verkar som att det bara var två dimentioner av rör som var knas, och dom har vi inte använt på så många ställen.
Axeln är mjuk, kilen är vanligt kilstål.
anledningen till att den ser ut att passa dåligt är att kilspåret kollapsat in mot mitten.
Jag använder bra rör, men dessa var det nåt fel på, jag lär få testa alla rör i fortsättningen.
Splines är tekniskt opraktiskt i detta fall, och därför inte ett alternativ.
Rätt rör kan dock vara det...

Larsis söderdala sa...

kan man inte svetsa fast drevfästet i axeln?

Acke sa...

Prova med att slitsa navet vid kilen och spänn ihop med två eller tre M8:or. Kanske blir bra nog.

Anonym sa...

är det kinesrör du fått tag i?
Hade rasterplåtar tillverkade i kina som skulle laserskäras på en firma jag jobbat på. Det skar knappt, bara slaggade och hade sig.

/bop

Anonym sa...

Lite oklart ifall ni använt bakaxel eller bakrör...

Didde sa...

Med tanke på de otal kartdrev jag sett så är Ackes förslag inte bara korrekt utan också hur den industrin löser det problemet.

http://www.kartson.se

Anonym sa...

Kilen skall väl inte ta någon belastning?
Kona eller svets.

Stellan sa...

Hur fan ska det gå till med en kona? Hur ska man få isär skiten efter en smäll? Axeln måste ju gå att byta mellan heat. Med kona måste ju axeln byggas i olika dimentioner, hur ska man då kunna dra ut den? Svets mittt på em axel med bra belastning är en synnerligen dålig idé, med kornförstoring och elände.
Det funkar ju på alla andra kartar, så med stöddigare rör ska det nog lira. Jag gillar också Ackes förslag, men jag äger ingen fräs.
När jag körde kart såg naven likadana ut som detta, utom på växelkart där dom var delade, dock inte över kilen.

Acke sa...

Om Du inte vill fräsa så kan vi ju ta till en av mina andra favoriter:
den koniska klämringskopplingen.
Det enda Du behöver då är en svarv,
det har Du ju,5mm och 6,5mm borrar,
M6 gängtapp,bågfil, 12st MC6S 6x30
10.9,pelarborrmaskin och tungan i mungipan.Då behövs heller inget kilspår i axeln, det är ju alltid en risk att den blir krokig av spårfräsningen om den inte är gjord av åsnesnor.

Anonym sa...

En kona är inte raketkirurgi att åstadkomma i svarven.
Slipa in det sista med ventilslippasta.
Tvätta med rödsprit.
Demontering med avdragare och slägghammare.