fredag 6 juli 2012

Mot Åland.

Snart kommer jag känna mig jävligt liten.

12 kommentarer:

Vega Jocke sa...

Fan va vacker hen är din båt :-)

Anonym sa...

Du ÄR jävligt liten! :-)
/Froden

Weep sa...

Mäktigt. Lycka till

Anonym sa...

på 63 pannor borde du det även på land.

Vega Jocke sa...

Med 63 pannor håller nog ytspänningen så han kan gå i land :-)

o21 sa...

vacker bild verkar inte blåsa nåt alls hur många knop gjör ni

A sa...

Fick googla en del innan jag fattade vad det var för flagga...

martin sa...

Hur länge ska du vara borta, upptäckte precis att min cykelram har spruckit och då tänkte jag köpa lite svetsjobb av en mästare :)

Anonym sa...

Skönt att överresan gick bra!

Jag och Vinö brukar dunka över varje år. Man lyssnar lite extra på motorn när man är mitt ute på Ålands Hav, inget land i sikte, mobilen är död och VHF:n inte längre når land. Värts är när man måste bogsera trasiga plastbåtar med Watskiutstyrd besättning med man hittar på vägen. Har hänt...

Men jag fuskar ju, Seffle original råoljemotor. En riktig tvåtaktare, ingen Evig-rodd och allt vad utbordarna heter.

Inga bytarspetsar, inga porslinsproppar i toppen, inga flottörventilen och andra opålitligheter.
http://www.youtube.com/watch?v=EygTwnr6c1s

/Jörgen

Stellan sa...

O21, 6 knop är vad som funkar bäst med den här propellern.

Martin, Nån svetsning kan det nog inte bli tal om på fyra-fem veckor.

Jörgen, Kultändare är ju den optimala båtmotorn, det går ju inte att sticka under stolen med.
Den enda nackdelen med att jag torskade på just denna modell av båtar, är att det inte passar sig med kula i dom.

Skaplig förnedring när Tomahatsu-puffran med efi, måste släpas av en Seffle...

Anonym sa...

6kn är min marschfart, sen börjar det gå tungt och oekonomiskt. Med rätt propeller skulle det inte förvåna mig om du kanske kan komma upp högre, kanske iaf 7 kn innan du går in i motståndsväggen. Ditt skrov är ju lite mer raffinerat än mitt. Pettersson lyckedes ju ofta töja lite på deplacementsfarten.
Ska bli kul att se vad som händer när du hittar rätt propeller!
Klar med autopilotinstallationen nu, gick som en dans tack vare plåtarna du fixade. Ska bara ta isär och polera sen blir det provtur ikväll.

/Jörgen

Anonym sa...

I was thinkin': skall inte de där ventilatorerna vara vända bakåt? Kan bli blött annars??
Ps: hur skaffar man en identitet i denna miljö, så slipper man var en anonym stackare??