lördag 22 september 2012

Tatraplan

Luftkyld veåtta från andra sidan järnridån.

Published with Blogger-droid v2.0.9

12 kommentarer:

Lester Boré sa...

Warszawapaktens pärla!

DP Race Tech sa...

Den där skulle sitta fint bak i Rat Race Bubblan....

DP says: Air Cooled Rules....

Erik sa...

Antar att ni redan vet. att det givits ut en ca 300sidor tjock bok om tatrans överlägsenhet gämfört med andra farkoster.
Tex när den korsar afrika mm.

Även cheva stoppade väl en luftkyld åtta i corvären.
Måste vara ett vinnande koncept!

Stellan sa...

Corvair hade en sexa och, den var så usel att det skrevs en bok om dess uselhet. Den heter Dangerous at any speed.

Erik sa...

Hehe, fan va bra... at any speed..

Så det var bara sexa, man lär sig.

Tatran är ju förstås också helt usel och får köras på lastbil genom halva Afrika.
Men hård med sin ryggfena.
Fläkt på motorn är ju melodin, endel som insett fördelarna eftermonterar ju fläkt.

Anonym sa...

Vad gäller Corvairen så var det väl inte motorn man anmärkte på. Ralph Nader som skaffade sig sin berömdhet på att "hata" Corvair bevisade med sin besatthet att den var livsfarlig vad gäller väghållningen. Samtidigt så var Corvair en föregångare med en turbomatad sexa som var det snabbaste som Chevrolet hade byggt till 100 och körde åttor runt samtida Corvetter o dyl.
Kuriosa /C-G

Magnus W sa...

Tvärtom, en fläkt är inte fränt. De riktiga rejstatrorna hade ejektorkylning - DET är fränt!!

Erik sa...

Magnus, jag syftade främst på Stellans fläktmontage...

Anonym sa...

Jag vet inte om Corvairen hade så dålig väghållning egentligen. En kompis hade en på 70-talet, som han gasade rätt friskt med. Det var också den vassaste av dom, med turbo. Tänk också på att Corvairen togs fram av Chevrolet för att konkurrera med Volksvagen. Den här inte heller någon väghållning att skryta med.

Professorn (Wheels medarbetaren) hade om Corvair motor i sin berömda street race folka,! Den var en chock för alla med trimmade V8:or när den kom ut. Han skapade ju också en rätt skön immige av sig själv, genom att alltid vara rätt fint klädd och proper. Det gav en illusion av att han aldrig behövde mecka med bilen. Han gav aldrig något omrace samma kväll när han kört ifrån någon. Jag fick veta långt senare, att han helt enkelt inte kunde köra ett omrace, pga kopplingen bara höll en repa. Sen var det bara hem och byta koppling.

Professorn blev han kallad för sin klädsel, och för att han visste så mycket om alla sorters jänkare, vad det var för årsmodell, och vad dom hade för motorer mm.

Men verkligheten kom ikapp tillslut, och när folk började sätta på riktigt feta bakdäck, och det faktum att inte alltid körde 400 meter, och när folk började påpeka att han skulle köra hela sträckan, så hans dagar räknade.
Men allt jämt, jävligt fränt gjort, och det var många ägare av vassa big block bilar som låg sömnlösa efter ett möte med hans WV bubbla!

Mystery Man sa...

Läste nånstans att tyska höga militärer gillade Tatraplan och gärna roffade åt sig sådana under andra världskriget. Tatraplan-bilarna lär dock ha haft ganska "intressanta" vägegenskaper och det sägs att Tatraplan dödade fler tyska officerare under WWII än Tjeckiska armen.

Gunnar sa...

Jag som alltid trott att boken heter "Unsafe at any speed", men jag är ju från landet.
Ralph Nader var och är en gök, men en viss poäng hade han. Pendelaxlar kan vara nog så nyckfulla, speciellt för ett folkslag som i tusentals år hållit fast vid stor järnmotor i fronten och stel axel i arslet.

Erik sa...

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Unsafe_at_Any_Speed