onsdag 10 oktober 2012

ISR/Folan

Jävla gnissel på folk som inte har vett att njuta av mahogny på demn här bloggen.
Spana in bromspedalen på den här och njut.

17 kommentarer:

Orvar sa...

Äh, dom som gnäller är bara avundsjuka på din mångsidighet!
Sitter hydraulslangen på själva pedalarmen?

Danne sa...

Ball lösning.
Pedalarmen är kombinerad med huvudcylindern om jag fattar rätt.

Björn sa...

Borde det inte vara navstyrning också?

Stellan sa...

Det stämmer, pedalen är cylinder.
Björn, jo det kan man tycka, men cykeln är rätt liten så det skulle kräva en helt ny nerskalad navstyrning.

Dasen sa...

Det är ju överlägset! Varför har inte alla hojar bromspedalen pekande bakåt istället för framåt?
Med den där lösningen kan slipper man garanterat att pinnar och skit fastnar mellan ramen och pedalen så att den låses eller går av. Häromsistens fastnade jag i en jävla taggtråd på just det viset.

Anonym sa...

MMMMMMMMM Gåshud men fin mahogny är inte dumt det heller fortsätt bara Stellan...

rocket goldstar sa...

Kollade in den på Årsracet.

Anonym sa...

Jag gillar't!

Kommer den gode herr Rising möjligtsvis sälja denna variant till oss vanliga dödliga?

/bop

Erik sa...

Acke är fan inte dum han.

Funkar dom där motorerna nuförtiden, förr vart dom ju inte så långlivade?

Josef sa...

Det är så larvigt fint verkligen - inte så lite geni över sån design!

Acke sa...

Historien bakom den här motorn är att folk tjatade på Lars Nilsson (Folan) att tillverka en motor för nya reglementet i superkart(4-takt,500cc). Lasse hann göra gjutmodeller och få två gjutsatser färdiga, sedan drabbades Folan av den amerikanska bankkrisen 2008 och det här projektet blev liggande. Ett par år senare fick jag höra talas om det och jag sa, att va fan då gör vi den färdig. Kanske inte det ekonomiskt klokaste beslutet i mitt liv men man behöver ju inte vara klok jämt, det räcker med ibland.Sagt och gjort. Vi ökade slaglängden lite så att det blev 650cc, en klassisk hojstorlek, och sen ett chassi i något slags halvnostalgiskt flattrackstuk.
Om motorn håller ihop får vi väl se, men jag har kört den rätt många mil under sommaren utan att det har varit ett spår av problem.
Riktigt facit får vi inom ett par veckor för nu skall vi ta isär knotan och mäta och titta.
Vi tänker göra fem motorer till under hösten/vintern.
Det är klart att vi kan sälja fler sådana här cylindrar om någon vill ha, det finns en som ligger klar.
Det blir ju ofta så att man gör en extra när brallorna ändå är nere.

Acke sa...

Och navstyrning förresten!
Det här är väl inte den sista hojen vi bygger!

Erik sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Erik sa...

Men vafan det blev ju helt galet.

Nytt försök.

Läste en mcm från tidigt nittiotal till kaffet i verkstan för nån vecka sen där projekt norrsken avhandlades.

Rörram med folantwin på ca 100hk om jag minns rätt.
Det var total katastrof!
Motorn självförstörde sig på bara några mil...

Hmm...

Minns inte alla detaljer men det var inte bra reklam för folan.
Acke, du har säkert bättre koll på hur det var och varför det inte funkade. Låt höra.

Acke sa...

Erik, så här tror jag det var med norsken.
I en slags felriktad målsättning att få en fyrtaktare lika lätt som en tvåtaktare så blev den första V2-1000cc Folanen toklättad på samma sätt som den sista Husqvarnan och den första Husabergaren. V2-an delade ju teknik med Husabergaren vilket väl inte var så konstigt eftersom det var samma herrar som låg bakom båda två. Det största felet var väl avsaknad av riktigt smörjsystem och filter. Och kom ihåg att norskens motor var en rå prototyp. Lasse Nilsson (Folan) har ju under dom 20 år som har gått fortsatt att utveckla motorer och så klart lärt sig mycket under den tiden. Ett exempel: cylinderfodrena säger Lasse måste sitta med 0,2mm spel annars spricker dom. Man måste ha respekt för en sådan erfarenhet och inse att det har man lärt sig den hårda vägen.Jag tänker ju osökt på Britten när han står och löder ett sprucket foder på Daytona, han hade väl inte lärt sig det ännu.
Jag har ju sett hur den här 650 motorn är byggd i detalj eftersom det är vi som har tillverkat delarna och jag kan inte säga att det finns en enda svag punkt som jag sett. Om det ändå finns någon svaghet så lär vi se den under provningen som ju pågår. Den här motorn är ju åxå väldigt lätt(37 kilo)och nyckeln till det är att den är kompakt. Är den liten rent fysiskt så går det ju helt enkelt åt mindre med material och den springande punkten där för att få den liten är att cylinderfodrena ligger i blocket som på en bilmotor
och inte i lösa kylmantlar som med nödtvång hade gjort blocket mycket större. Vi får väl se när vi mätt upp och tittat hur den har klarat testkörningarna så långt.

Erik sa...

Synd att det inte gick så bra för John själv.
Bra dokumentär om ett otroligt ballt bygge.

Spännande att se hur det gått för eran 650, vore kul att se.

Anonym sa...

Går navstyrningen inte att kombinera med en kardan till framhjulsdrift? Slugger 2.0 goes AWD... Typ.

-Uss