lördag 10 november 2012

Praktfiasko, vidskeplighet och dagen då jag tog konungens fartyg i hamn.

Dagen flöt väl inte riktigt på som väntat, och jag ska försöka mig på en genomgång av det inträffade utan att ni somnar medans ni läser. Om dagens strul har att göra med att det sprang en kattjävel över Gålövägen, som vi bedömde som grå, kanske ändå var svart, ska jag låta vara osagt.

På T46 har tändmagneterna strulat när dom blivit varma, och precis som på Sluggern så gav dom en fin gnista, men som visat sig ge upp under belastning (cylindertryck). Nu var dom dock nyrenoverade och sidorna spann ljudlöst som sidor nästan alltid gör. Jörgen hade berättat att om en eller fler huvudmaskiner (Isotta W18) skulle lägga av, så skulle han inte bli nervös, men om Fordarna lägger av, då är det slut på humorn.
Orsaken till detta är flera, Isottorna vrider man ju inte bara av och på hur som helst och det faktum att båten gör 20 knop på tomgång med dessa raringar kan ju skrämma skiten ur vilken styrman som helst som ska lägga till.

Så fort vi kom ut på fjärden och skulle smälla igång Isottorna så lade båda Fordarna av nästan samtidigt.
Där låg vi och drev medans mekarna frenetiskt försökte få liv i sidorna som var stendöda.
Att stå kvar uppe på däck och glo var ju inte riktigt min grej, så jag hoppade ner i maskin i förhoppning om att kunna assistera.

Med tanke på den senaste tidens magnetkrångel, som resulterat i att motorerna lagt av när dom blitt varma, så var det väl inte så konstigt att det fokuserades på tändsystemet även denna gång.
Och det var nu, mina damer och herrar, som jag för en gångs skull lyckades över förväntan med att briljera.
Min teori var att förvärmningen av insugen inte riktigt var kompatibel med dagens piss-bensin som finns att tillgå nu för tiden. Att Jörgen styrkte min teori genom att berätta att ett lagändring gjort att dom inte får köra på flygbränsle längre, utan är hänvisade till den etanolutspädda smörja som vi alla tvingas dras med, gjorde ju inte saken sämre.

Vi lindade trasor runt insugen som vi kylde med rinnande vatten, och med samma teknik som jag startade min gamla Olds med när den protesterade, så fick jag liv i båda sidorna.

Jörgen som inte bara är en formidabel mek utan även tydligen begåvats med den sällsynta förmågan att inte fatta dumdristiga beslut under extrem fossilbränsleeldarkåthet, avrådde från ytterligare övningar under dagen. Belutet att inte patta på med tre vilda W18 puffror togs, och vi fokuserade på att hålla liv i sidorna och ta oss till hamn.

Vi kylde insug frenetiskt för att rädda en viss mängd bränsle från att förångas medans styrman tog oss mot hamnen.
Plötsligt vill inte babords motor längre och jag försöker få liv i den, medans Jörgen med van hand håller liv i styrbords motor med "parkinson-i-accpumpsmetoden".

När det knappt går längre och den andra motorn startar igen, så sticker det ner ett huvud genom luckan som berättar att vi just lagt till.

Jag är inbjuden till en ny tur i vår, med pluggade förvärmningskanaler, och det ser jag fram emot.
Visst blev det en besvikelse, men jag kan ändå inte släppa en egoboostande tanke, nämligen att:

Jag tog konungens fartyg i land!
Förvisso inte själv, för det hade jag givetvis inte klarat men ändå, vi fick liv i sidorna.

Jag hoppas i och med detta att jag ska bli ihågkommen som:
Världsmästaren som en kulen novemberdag tog Svea Rikes Konungs Fartyg i hamn!

Blygsam? Nä, inte idag!
Tack för en trevlig dag trots allt, Jörgen!

36 kommentarer:

Anonym sa...

Bra gjort, för inte så lång tid sedan så var i alla fall Premium-sorterna alkoholfria men även det är ju numera borta. Hoppas du fick en trevlig dag i alla fall.
/Hasse G

Loftish sa...

Bra att vet var man har dig. Då var det tur att jag inte våldgästade på väg hem från Bauhaus i eftermiddags.
Vill inte ta ära och redbarhet ifrån dig, men utan Jûrgen hade du nog fått paddla torpedbåt. Grappatime!

Stellan sa...

Visst är det så, Loftish, och det gäller även resten av besättningen.

Gasen sa...

Respekt Stellan! det märks att du är en gammal raggare i botten!

Jörgen sa...

Tack själv Stellan!
Du var uppskattad ombord av hela besättningen.
Med tanke på Ford-strulet idag (vilket jag också kopplar till premiären på 98-oktan handelsbensin) så var det extra skönt att ha en man med svart bälte i Ford sid-V8 ombord. Vi ska följa ditt råd och plugga avgaskanalerna i båda Ford-insugen i vinter, så provar vi i vår igen!
Nu konserverar och avtappar vi maskineriet och torrsätter fartyget för vintern.
/J

victor racing sa...

ballt blev de nån kulspruta.?

Lester Boré sa...

Det är alltid trevligt med ett utdrag ur den ständigt pågående och vasst svavelosande verkligheten.
Att du så målande beskriver en situation som, om det inte hade varit för en handfull kraftfulla män - kvicka och raska i både kropp och själ, hade kunnat resultera i att ett av vår svenska Konungs mest ärade fartyg, hade gått till botten med man och allt. Ja, det gläder mig något alldeles enormt. Tack!
Det är inte utan att man drar vissa paralleller till Tor Heyerdahl, vars förmåga att hånle liemannen rakt i ansiktet har tillsett att människor med den evigt gungande spegeln som arbetsplats, äntligen fått den respekt dom så hjärtinnerligt förtjänar.

En extra muntration i sammanhanget är ju naturligtvis det faktum att en världsmästarraggare från Skogås, en mycket gracil sådan dessutom, kan både passa in som fisken i vattnet i ett sällskap av den kalibern som uppenbarligen besatte fartyget vid detta tillfälle, och dessutom helt obesvärat bistå med sunda uppslag i en sällsamt delikat situation.

Mycket trevligt med lite textmassa att bita i också! Flera långa inlägg för alla oss som inte läser Wheels. :)

Stellan sa...

Det glädjer mig enormt, Jörgen.
Jo, det hade varit snyggt, Victor Racing. Dämpa sorgen med att braka av en salva inne i hamnen!
Ingen kommer ihåg en fegis!

Acke sa...

Jörgen, jag har en flång ny tändmagnet till en IF W18 om ni skulle behöva reservdelar. För det storstilade ändamålet kan jag tänka mig att donera den även om det skulle ta ifrån mig ett av mina helgnöjen: att sätta ett finger i ett av utgångshålen och för en millisekund känna sig lika laddad som en W18.
Mycket uppfriskande!

Jörgen sa...

Acke!
Det magneterbjudandet tackar vi gärna ja till!. Vi har ett avfuktat förråd med alla upptänkliga reservdelar vi samlat, men just magneter har vi bara ett par stycken till både T26 och T46. Som ersättning vill vi då gärna ta med dig ut på en tur och/eller en visning ute på Gålö om det är intressant?
Ja det är sjukt vilket tryck det är i en frisk Scintilla, man förstår att de tidiga nitrogubbarna föredrog magnettändning.

Erik sa...

Man kanske kunde byta ut sidorna mot moderna toyotamotorer!

Nähänä, inte det nä...

Själen... kvalitet... gammal... Henry skulle vända...Konungens...

Jahaja...

rocket goldstar sa...

Jörgen...Med den dirttrack stukade Sportstern ?

rocket goldstar sa...

Ahhhh, läste just att Jörgen var sportstertrimmare, så nu vet jag.

Stellan sa...

Rocket, vem är du?? Du vet vad alla har, har haft eller vill ha för bil eller hoj.
jag är impad!

Acke sa...

Topp Jörgen!

rocket goldstar sa...

Jag läste Jörgens byggtråd på Harleyportalen, han verkade extremt noga med sin sportster. En såndär duktig kille som man vill vara...men tyvärr inte är.

Josef sa...

det var rådigt gjort!
Hörde jag ngn form av tapperhetsmedalj?

Anonym sa...

rg= "bates" mannen myten maskinen

rocket goldstar sa...

Hahaha Chopperhead !

Svartsjö sa...

Jag åkte med T46 under EDIP tidigare i höstas vilken jävla båt, känslan när de sparkade igång W18 motorerna var bland det häftigaste jag vart med om på en båt.
Kolla mitt videoklipp genom att klicka på mitt namn.

Stellan sa...

Rocket måste vara tajt med Göth på nåt sätt har jag listat ut, visste dock inte att han var Bates...
Nu måste jag kolla upp om Bates var en av dom som sågade mig på Unc-portalen;-)

rocket goldstar sa...

Jag kan rekomendera dig att granska Bates på OCC Portalen !

Stellan sa...

Va fan, den verkar ju vara nedlagd.

Anonym sa...

Mek1 kund mcn

rocket goldstar sa...

Kommer anonym att avslöja sig ? Jag börjar misstänka Jörgen...eller kan det vara Chopperhead och Büll ?

Stellan sa...

Jag fattar inte vad fan som menas med det anonym skrev. Är jag korkad?

känns som att fokus flyttats från det viktiga, nämligen att: Jag tog konungens fartyg i hamn!

Jörgen sa...

Jag försäkrar att det inte är jag som är "anonym". :D
Nu är iaf T46 på sin vagn, uppdragen på trygga land för vintern. Hade det inte varit för en raggare från Skogås hade vi kanhända istället varit på drift ngnstans ute på Östersjön. Vilsna, ensamma och rädda i natten, lyssnandes till startmotorskorrandet från tvenne strejkande Ford-sidor. Uhuhu!

Stellan sa...

Ha ha, jo det hade ni säkert hörru.
Och då hade Putin sett sin chans och anfallit! Vi kan ha räddat riket utan folket nånsin kommer att förstå hur nära kriget vi var.

Ingen hotbild, pfft! Skrota SAS istället om du vill spara stålar, Fredrik. Vi behöver fler Isottor!

Lester Boré sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lester Boré sa...

Om Fredrik behöver spara flis finns det väl betydligt mer onödiga utgifter än sas att kapa?
Undrar hur många italienarpuffror man får för kostnaden av ett fotbollsderby?

Hotbilden mot riket har aldrig varit större än vad den är nu btw...

Stellan sa...

Just det! Men skulle vi ha fortsatt sponsra Saab också? Problemet ligger ju i att folk reser med Ryan. Jag reser alltid med SAS, men jag vete fan om skatten ska gå till konstgjord andning.

Lester Boré sa...

Stellan.
Det är i princip det 30% av skatten går till - Klart att sas kan få en skvätt också.
Sas har iaf bidragit med en slant genom åren.

Jag håller dock med dig i sak. - måste bara få spy lite på resterna av ett land.

Anonym sa...

Dom här sista inläggen minner om "röda kamrater" som blir tokiga när statliga bolag säljs, för att sen bli lika tokiga när skatte pengarna öses in i dödsdömda statliga bolag...

Hur många miljarder rann inte ut i sjön på sjuttiotalet när den döende varvsindustrin skulle räddas.

Nae svea skulle lagt krutet på att smeka norrmänen lite mellan benen så att vi kom åt lite olja....

/Johnny Boy

Preben sa...

Skrota Schweinpelz tillsammans med en viss "import" han har ökat enormt sedan 2006 (och då menar jag inte importfruar), så kommer där pengar på kontot igen.

Stellan sa...

Gärna det, men presentera gärna ett bra alternativ.

Anonym sa...

På den tiden då man var båtinnehavare så hade man ju givetvis båtplats på Kgl Djurgården!!
Då fanns fortfarande Djurgårdsvarvet kvar och där fanns "Raimos båt i plåt".
(Fantastiskt duktig alusvetsare)
Anyway, inne hos Raimo så fanns det 3 eller om det var 4 IF 18 W helt nya maskiner i ett pallställage samt ett antal superfina små varvräknare, oljetrycksmätare o likn instrument med IF logga.
Vi gick där och drömde om vad man kunde göra för fantastiskt med dom.
Men för det första så viste ingen vem som ägde dom ?? Sen är det väl så att i drömmarnas värld så är allt genomförbart medans verkligheten är en helt annan.
Alltno, en vacker dag så var dom borta o Raimo har än idag inte berättat vart dom tog vägen!!
Börjar man bli gammal när man får en massa konstiga minnen från forntiden när man hör saker berättas där man får dessa associationer?? Undrar / C-G