fredag 21 december 2012

Gängbesvikelse.

Fan va det straffar sig gång på gång att man ska vara så bögig med prylarna.
Jag står ju som bekant och gnussar på en gammal Albin-puffra, som ändå kommer att sitta dold under en motorlåda.
Senaste genidraget var att beställa syrafast bult till hela motorn och backslaget.
Jag mätte bultarna som var grovgängade och hade tummått.
Sedan beställde jag UNC-bult till hela skiten.
Idag anlände dom vackra bultarna i ädelt stål, och jag skulle exalterat provmontera några stycken för att få se den vackra kontrasten.

Gissa hur det kändes att notera att hela motorn är gängad med Whitworth!
Förbannat!
Egentligen borde man ju i rent vredesmod helicoila hela puffran till UNC.

Eller så drar jag dit dom rostiga orginalbultarna och spikar igen motorlådan.

19 kommentarer:

Svartsjö sa...

Är det inte bara vinkeln på gängan som skiljer eller är det annan stigning åxå? Ursäkta en amatör men kan man inte bara skära om gängan på bulten eller i motorn med ett snitt om stigningen är lika eller är vinkelfelet åt fel håll?

President of Fulmeck Mopedoz Southside

Stellan sa...

Jo, upp till halvtum är det så.
Det är en hel del halvtum på motorn, och då skiljer även stigningen.

Peter K sa...

Whitworth som är så överlägset.

Nä, helicoil is the shit.
Det eller kemisk metall...

frun sa...

Lös problemet nu för jag har köpt plexiglas till motorlådan :-)

Anonym sa...

Öpp är inte wittvårt rundad i toppen. Nä säger som bärgarn i filmen Bilar. Tviiiii, det där är en såndäringa gammal aluminium åtta med wittvårt bult.
// blixten

rocket goldstar sa...

Elförzinka orginalskruvarna, det duger. Funktion är vackert.

Thomas S sa...

Julkortet skänkte glädje iallafall. Så något bra har du gjort i veckan. Tusen tack!

Lester Boré sa...

Hmmm, nu upplever jag att Skeppsredaren har ett något beskt tonfall.
Ett alternativ som eventuellt skulle kunna vara aktuellt, är ju att brassa av lite mera guld i riktning mot dom brittiska öarna? Dom för alldeles säkert rostfria skruvar med standardgänga. ;)

Gunnar sa...

Whitworth låter fan så mycket mysigare än UNC. Det om något är skäl nog att göra rätt.

J2000E sa...

Gängor är ett h-vete!
När man håller på med veteranbåtar och letar efter rundkullrig försänkt A4 (eller A2) - och till slut hittar ett parti blir man glad. Tills man inser att den moderna sk-ten egentligen inte har någon verklig gänga utan bara ser ut att vara rätt. Det är bara en kon med något som svagt påminner om en fläns med stigning och som dessutom kostar en förmögenhet.

Jämför man med riktig gammaldags träskruv förstår man skillnaden. Och blir ledsen.

När det gäller sådana här saker kan det inte vara dyrare att tillverka något som är rätt och fungerar...varför göra något som SER rätt ut men som ger lika svagt förband som tejp?

Ja, jag är en sur gubbj-vel men gängor för mig upprörd.

Det är ett klart större problem än att inte kunna hålla reda på gängstandard.

Fortfarande sur gubbj-vel...som varje år har existentiella grubblerier över varför mekande med båtens teknikdelar kräver ett bestånd av både UNC- och UNF-bultar samt att backslaget och resten av båten ska ha M-gängat (förutom träskuven med kass modernt rostfritt). Två verktygssatser och en j-vla massa sortimentlådor.

Känner att jag är mer surmagad än vanligt och lägger därför till att sedan jag bytt avgaslimpor har tiden för stiftbyte gått ned till baratvå timmar för att byta åtta stift. Före limpbytet tog det tre timmar.
Skägget

Käll sa...

Hihihi, standardgänga!
Bra!

A sa...

Inte alltid så jävla lätt att gänga!

Josef sa...

Kan du inte bara försöka få bulten att bli lite kär i puffran så kanske de gängar sig själva med varandra...?
De är säkert inte lika tuffa ensamma, men när de där i gäng så..

Stellan sa...

Jo, visst är toppen rundad, perfekt för gängtappen att skära bort!

Nytillverkade träskruv är riktigt runk! Det enda positiva man kan säga är att det inte går att dra av dom eller ens dra sönder spåret på, eftersom dom inte ens drar i ek.
Det negativa man kan säga om dom är att dom inte är värda materialet dom är gjorda av.
Annat var det förr! En tunn och konisk kärna med gott om gängutstick.

Acke sa...

Nu vet Du varför jag blivit mörk kring ögonen och fått vidgade näsborrar varje gång Du fört Musse-Pigg-gängor på tal.

Stellan sa...

Acke, jag skulle behöva BA7 skruv också, har du såna?

Acke sa...

Baahhhh!!!!!!!!!!!!

Stellan sa...

Nähä, inte det nej...

Ken sa...

Vad var det jag sa om grejer från Kristinehamn....?