lördag 29 december 2012

Imponerad

Var och drällde på Sjöhistoriska museet idag.
Där finns mycket ballt skit som skvallrar om hur mycket mer stake det var i folk förr. Jag hade nog inte pallat att såga till en enda bordläggningsplanka på ett 1700-tals slagskepp.
Men det jag fastnade mest för var nog finishen på den här modellen, som enligt uppgift tagit 30000 timmar att bygga. Orginalets styrman var det som pysslade med den i tjugo bast. Den var helt sjukt ball, och jag fattar fan inte hur han har gjort.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Den modellen brukar jag också fastna vid! Den är så kusligt välgjord att jag blir lika förstummad varje gång.
Skönt att vanlig folk väljer att flockas runt ett bildäck krängt runt en nersölad get. Så att man oftast ostörd och i stillhet helt kan uppgå skönheten och detaljarbetet hos detta mästerverk.

Nu är nya rodret limmat och ihopdraget med tre gängade stänger tillverkade av den syrafasta stången du hjälpte mig med! Gick bra att gänga med kloppa, fasade av samt använde hydraulpressen för att få gängsnittet att äntra rakt. Jag har ju ingen svarv.

Hilsen
Jörgen K

Anonym sa...

Jörgen K??
Bracketkungen??
Som båtsman, man blir lite upprörd, eller??

Funderar / C-G

Danne sa...

Jag tror den där byggsatsen fanns att beställa från Hobbex 1983, jag är nästan säker.

Anonym sa...

@C-G:
Nej Jörgen Karlsson. Alltså Tändkule-/träbåts-/T46-/-sportster/-w123diesel-Jörgen.

Ja att det står en nersölad get i Flottans gamla exercishall är upprörande, men skönt på ett sätt. Det är lite som bulten (väg i sthlm), man vet iaf var dårarna finns.

/Jörgen

Stellan sa...

W123 diesel??
På museet stod även modeller av Torpedbåtar från första världskriget, en sån vill jag ha. 36 meter lång och 4 meter bred. Måste ju skära ljuvligt genom vattnet.

Anonym sa...

Min tvångsmatade oljebrännare du vet.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=350065&d=1317161110

...och betänk att de torpedbåtarna hade ångmaskineri. Det kan inte ha varit just ngt annat än pann- och maskinrum under däck för att komma upp den farten!

/Jörgen

Stellan sa...

Jaha, hade missat att det var en diesel.
Vi tjackar en sån där Torpedbåt, Jörgen! Jag kan elda om du tar hand om fickparkeringen vid Kobba Klintar och Wasahamnen.