lördag 8 december 2012

Trevliga grejer.

Hämtade nyss ett speedwaychassie till Weslaken hemma hos Bosse Brolin. Sedan for jag ut till Kjelle Berg och fick kompletta årgångar av Race från -83 till -00. Satan va trevligt!

11 kommentarer:

Fixarerik sa...

Fan va trevligt med en bra ishoj!
Jag var nere och kollade isen på mälaren innan lunch och det mesta var faktiskt fruset, bara en fläck som var öppen.
Det kändes ändå lite tidigt att fara ut med traktorn, dessutom måste jag svetsa ihop en ny plog.
Hör av mig när det är dags att köra mälarn runt, runt!

Mats sa...

Verkar vettigt att ge blaskorna till någon som tillbringar all fritid i båttältet.

I övrigt skall du väl bara lägga ner verkstan, pendla utomlands, bygga hus samt flytta.

Kolla om han har fler blaskor för dom du fick är nog snart slutlästa.

Fixarerik sa...

Stellan och Fredde-
Jag såg just på nätet :
Speedway på is i Orsa!
Nu är beslutet taget att is-speedway kommer att köras på Speed Weekend 15-16 februari i Orsa, ett samarbete med nya Förbundet Svensk Speedway står nu klart. En oval kommer att tas upp tidigt och hyvlas så det finns en spegel att köra på. Roland Johansson från FSS ser mycket positivt på det nya förbundet som står helt oberoende och utvecklar sporten efter deras mål.

- Vi kommer att göra tävling på Speed Weekend med is-speedway och har redan flera förare klara och kommer presentera en bra startlista framöver, och tycker detta kommer bli riktigt roligt, säger Roland Jansson.

Is-speedway körs med vanliga speedwayhojar men med däck och dubblösning för is. I detta fall har FSS valt att sätta endurodubbade däck som sin standard. Dubbade från utsidan och limmade, dubben har 8 mm utstick och 2,1 mm i diameter i framhjulen och 2,5 mm i bakhjulen.

Isracinghojar är helt annorlunda jämfört med speedwaycyklarna. De har två växlar och långa dubb, oftast 28 mm dubbutstick som ser ut som knivar – riktigt farliga saker. Dessa dubb är monterade inifrån och ut med brickor på båda sidor.

- Det är fränt att se en speedwayhoj sladda på en sjöis på nästan samma sätt som vanlig speedway med snöröken – eller ”sockret” som vi kallar uppkörd is – viner i luften i kurvorna, säger arrangören Glenn Ocklund.

(2012-11-15)

Vi har fortfarande plats i stugan !
Vi hörs.

Stellan sa...

Erik, jag har faktiskt ringt den där Glenn flera gånger för att få reda på regementet ang, däcken. Finns ju noll info på hemsidan. Han varken svarar eller ringer upp, men jag lär väl inte hinna ändå...

Lester Boré sa...

Glenn? - Göteborgare håller väl enbart på med buskis och punk!?
Hahaha, undrar om Varg-Olle kollade upp organisatoriska prylar med Sten Åke Cederhök?

Hur fan går det med skeetchopper egentligen? Sidovagnsskeet på gokart bana vore kanske nåt att införa på FinnHawaii?

http://www.autoblog.com/2012/03/12/such-a-tease-watch-a-porsche-911-gt3-rs-take-on-a-yamaha-r1/#continued sa...

Lite isåka.
http://www.autoblog.com/2012/03/12/such-a-tease-watch-a-porsche-911-gt3-rs-take-on-a-yamaha-r1/#continued

Stellan sa...

Skeetchopper borde bli godkänt av Svemo vilken dag som helst. Vi har lite bryderier ang, säkerheten bara.

Fixarerik sa...

Swemo är ju alltid positiva till nya sporter.
Gummikulor för träning kanske kan va nåt.?

Fixarerik sa...

Stellan, jag tyckte det framgick att det var så kallade endurodubb som gäller.
Det är ganska lagom fäste i dom, tror att det greppar för bra med finndubb.

Jocke Brolin sa...


Vet du vem som har åkt på chassiet?

Om det är nått farsgubben åkte på när det begav sig.

Mvh Jocke Brolin

Stellan sa...

Erik, ja, så kanske det är ja...Får man dubba hur mycket som helst? Jag har ju ingen aning om vad som är lagom. Lär ju ta evigheter att testa sig fram.

Jocke, vet bara att det är en Jawa-ram. Jag tycker att det vore rackarns tufft om han åkt på den, så vi bestämmer att det är så.
Han nämnde att han nog hade lösa delar till ett av sina egna chassien liggandes... Jag tror jag måste tjata till mig rörstumparna till en ram som jag kan löda ihop själv. En Brolinram skulle ju smälla högre än Jawa.