lördag 30 juni 2012

Regnets enda fördel.

Vattnet pärlar sig vackert på blanka grejer.
Nu ska jag krypa ner i ruffen och duna till ljudet av vattenstrålar och en arbetande dränkpump.

Så här ser hon ut.

Here you go, MoraJohan.
Som ni ser på vattenlinjen så ligger hon ca 15 cm för högt i vattnet ännu, sen blir hon än mer graciös. Jag slängde i två rediga blyklossar i ruffen idag, men till mitt stora förtret blev skillnaden högst blygsam.
Nån som ruvar på lite blytackor?

Jag är mycket lycklig över båtens linjer.
Tänk att CG Pettersson troligen ritade den här båten i början eller mitten av tjugotalet. Fy fan, vad dom kunde förr!

Nyduschad och tvålfager.

Jag lämnade båten en stund idag och åkte hem och duschade och fixade muschen.

Den röda nysan kommer sig tyvärr inte av ett rikligt punchintag, utan av att huden fick en allergisk reaktion av att vara ren.
En karl behöver liksom ha porerna fyllda med 20/50, blymönja och vattenbeständigt fett för att inte hela ansiktet ska kollapsa.

Gosse!

Var nyss ombord på Parbleu, en enormt vacker CGP med Packard rakåtta. Vilken jävla sång! Och tomgången var inte heller dum, 500rpm.

fredag 29 juni 2012

Middag till sjöss.

Man kan lugnt säga att det smakade med en Bussola!

Pumpen får ju mat i alla fall.

Det sväller ju inte med blixens hastighet direkt.

Mustaschtips.

Nu är det snart dags att uppgradera till vaxad musche.
Utöver dom vaxade ändarna behöver jag ha lite förslag på hur resten bör friseras.

Grundkriteriet är att den ska klä en lätt punchberusad sjökapten som stävar majestätiskt genom ytterskärgården.
Attityden är en snubbe som tror att han äger syltan, fortfarande är ung och snygg och tycker att folk som lyssnar på sjörapporten och har Vhf-radio är fjollor som inte har på sjön att göra.

Jag har stora förväntningar på bla, Lester i detta ämne.
Gör gärna länkarna klickbara, eftersom jag bara har mobilen här.

Karlbergskanalen

videoDessvärre hör man inte motorsången på filmen, men säkert var det en och annan tjänsteman som vaknade till ljuv musik.

Raggarbåt.

Fick mig nyss en morgontur i Johans underbara raggarbåt. Veåtta och mahogny är en fin mix.

torsdag 28 juni 2012

Ölkyl ombord.

Det finns fördelar med läckage också!

Läckage.

Helt tät är hon inte riktigt ännu...

I luften.

Det är bra att ha vänner när sånt här ska göras.

I spat.

Efter ett tiotal år i en skogsdunge utanför Åkersberga så har Mildrid hamnat i sitt rätta element igen.
Vilken härlig känsla att ha räddat ett stycke svensk historia från förfall.

Stooort tack till alla som hjälpt till under renovering och sjösättning.

Kranföraren var en reko karl som hämtade en fickljummen TT till mig som sjösättningsöl.
Maria har farit hem för att hämta lite mer gyllene dryck och material så att jag kan färdigställa allt som inta hanns med innan sjösättning.

Mot plurret!

Nu är vi äntligen på väg till Mildrids rätta element.
Satan, vad jag har jobbat de senaste dygnen.

Nu skulle det smaka med en Bussola!

onsdag 27 juni 2012

To Norway with lööv.

Håll till godo, Bergman. Här har du en bild på Dront och extremsexige Freddie the samurai, med bar över och allt!

Oerhört besviken.

Ikväll har jag haft ett enormt antiflyt. Jag hade kallt räknat med att hinna med dubbelt så mycket som jag hann. Roderpisset är endast provmonterat och kräver massor av jobb innan det duger till att manövrera en farkost.

Nu ska jag lägga mig med samma typ av vemod som Tyko Jonsson lade sig med, när hans odåga till kommunistunge gjort något så hemskt som att sprida glädje i samhällets bottenskikt.
Ett skikt där jag förövrigt passar ikväll, krälandes i stoftet likt en hund av låg rang. Bespottad, till och med av de mest nersupna fattighjon pga av min oförmåga att producera när det gäller.

Fast det blir ju bra, rodret...

Polering.

Nu har min härliga fru polerat alla avbärararlister och kräver att få skjuts hem för att sova. Jag nöter på ett tag till och är tacksam för hjälpen.

Leveransen från Sifverts löste sig på nolltid tack vare hederknyffel Erik från Wasastan som fixar biffen.

tisdag 26 juni 2012

Bytesaffär.

Nu är det jävligt stressigt, och klantig som jag är har jag köpt för lite skruv till båten.

Är det någon läsare som ändå inte har ett skit att göra imorgon, och känner för att leverera skruv från Sifverts till Skogås äckligaste verkstad?

I utbyte mot transport kan jag utlova evig tacksamhet, två friplåtar till Iron Horse show i Nyköping (som jag inte har tid att utnyttja ändå, men det är en bra show med starkölsuteservering i hamnen precis brevid) och en kopp kaffe gjort av bönor som plockats av förtryckta människor som jobbar under usla förhållanden.

Avbärarlisterna borras.

Maria och borrkassetten mot syrafast stål...
Spännande!

Rutor.

Ikväll har Maria och jag monterat alla rutor.

måndag 25 juni 2012

Pömsig.

Nu har vi varit på kobben och lämnat ungarna hos mormor och morfar.
Jag njöt av ledigheten med ett kallt stift i solen, jag hann få i mig halva innan jag slocknade med gamnacke.

Spana in vilken juste mustach jag fått!
Jag ska inte ansa den innan det är dags för sjösättning.
Då byter jag ut bikerstuket mot något mer 20-tals aktigt som anstår en punchdrickande träbåtskapten.

söndag 24 juni 2012

Vattnat.

Maria har omsorgsfullt stuvat trasmattor som grannen ska vattna medans vi drar till Åland och lämnar ungarna på simskolan som varar i två veckor.
Sedan är planen att vi kommer över med båten.

Cissi har sytt gardiner och fnissat förtjust över alla festliga svordomar som rinner ur Andreas mun när han jobbar.

Det var dessutom jävligt spännande Speedway ikväll, trots brist på svenskar i finalen.

En lyckad dag i såväl flitens som lättjans tecken.

lördag 23 juni 2012

Inredning.

Idag har jag och Andreas slagit ihop provisoriska bänkar och durkar av finaste Hondurasformplyfan från Beijer.

Märkligt.

Inte nog med att nya grannen går runt i stjärngossekläder, nu slog ha eld på sin midsommarstång också.

Några grejer till att bocka av från listan.

Elsystemet provkört, inredningen i ungarnas rum och teleflexstyrningen är på plats. Till och med sjörövarFabbes gamla ratt från Vanman är på plats.

fredag 22 juni 2012

Paus.

Idag har familjen varit på en lite rekreationsutflykt till Tyresta.
Jävligt ballt ställe som varmt rekommenderas för sarjade själar, Cissi och jag tog en sväng i urskogen.
Människan kan i sanning inte bygga hälften så vackra saker som moder jord.

Nu har jag njutit en stund och kryper in i mitt båttält igen.

torsdag 21 juni 2012

Väntans tider.

Den här tiden på dygnet är det extra kul att vänta på att rören ska argonfyllas.

onsdag 20 juni 2012

Drusses present.

Drusse bjuckade givmilt på denna vackra Bosch-brytare idag.
Han är här och drar el, jag håller på med avgassystem och Maria har bottenmålat.

Trångt.

Skulle nog ha tagit en annan bil idag.

Riktig kompis.

Idag fick jag en så fin present av Jocke.
Robert Bosch:s finaste båttuta.
Vilken kvalitetskänsla det är på bitarna.
Och den doftar underbart av gammalt maskinfett.

Frågesport.

Vad är detta som jag just tillverkat?
Den är tillverkad i syrafast och har två funktioner.

Vinnaren får ett av dom sista existerande "Fistfuck Jamboree" klistermärkena(om man skickar ett stort frankerat kuvert med sin adress på).

tisdag 19 juni 2012

Vackert.

Spana in oljetanken!
För ett oinvigt öga ser den ut som en fyrkantig låda.
För oss andra är det porr.
Det krävs känsla för att få till en sån här.

Eriks moppe.

Idag kom bloggläsare Erik förbi och stalkade mig när jag stod och fernissade.
Han hade sannerligen byggt en moped med klass.
Fördomsfull som jag är så blev jag lite skeptisk när han berättade att det var en japansk customhojspuffra i den, men satan vilken känsla det var i bygget!
Kraftigt modifierad 750 sida-ram och massa rostiga prylar ihop med en motor som oljemarinerats på utsidan.
Hatten av!

Lanternor

Nu finns det liter mer skit för grabbarna att doppa.
Det ska bli jävligt kul att montera allt krom.

måndag 18 juni 2012

Puffran på plats.

Stort tack till Teddan som kranade i smällan åt mig idag. Han hade sjuk koll på spakarna, den bara lade sig rätt och en millimeter från kuddarna medans jag stod brevid och rapade.

Den håller snäppet lägre finish än resten av vedhögen.

Va fan?

Jag som tyckte jag jobbat sent. Solen har ju inte ens gått ner ännu!

Motor på G!

Ikväll har jag smällt ihop backslaget, ivrigt påhejad av Tändkule/SportsterJörgen.
Sen smällde jag i motorbädden. Imorgon kommer Teddan med sin kranbil och slänger i puffran.
Nu är det dock en annan bädd som lockar.

söndag 17 juni 2012

Blanka fribord.

Likt en räddare i nöden erbjöd sig Johan2000E att hjälpa till att fernissa friborden, då han ansåg att det var ett tvåmansjobb. En smetade på och en strök det jämnt.
Det går att få bättre finish än så här, men det finns inte tid till. Dessutom lär det vara ogjort arbete då det ändå lär sjunka och ha sig i början.

lördag 16 juni 2012

Slip.

Ytterligare en dag har gått åt till sandpapprande.
Det börjar bli lite trist att slipa.

Stävöglan.

Så här ser öglan ut på plats. Som synes sitter den en bra bit under vattenlinjen, men den fördelar ut lasten över hela kölstocken.

Jag har modifierat vagnen så att vajern går rakt, spelet fick hamna uppochner, men det skiter jag i.

Nu skulle det smaka med en Bussola!

fredag 15 juni 2012

Båten på vagn.

Idag har polarna varit över och hjälpt till att få Mildrid på båtvagnen. Första gången hon kom ut ur tältet på nästan två år.
Satan var gracil hon är!

Stödhjulen bå vagnen passade väl så där.
Det fixar jag i natt.

torsdag 14 juni 2012

Mera roddar.

Södertörn är fullkomligt översvämmat av 32:or.
Olle var ute och luftade sin roadster idag.
Det var den som Ambell byggde en gång i tiden, fast vad många inte vet är att den aldrig blev klar.
Olle har fått lägga en hel del tid på att få den besiktad, men nu är den äntligen ute på gatan.

En helt vanlig dag på parkeringen hos dom balla grabbarna.

Satan, va balla vi är, Håkan och jag!

onsdag 13 juni 2012

Smide.

Nu har det kommit lite syrafasta bitar på plats.

Det ante mig, sa horan när fittan sprack!

Det här slutade ju som väntat.
Precis vad man var sugen på just nu.

Gruva.

Plötsligt upptäckte jag att växelspaken var monterad på fel sida. Dessutom är det så illa att någon har sågat av växelaxeln på andra sidan.

Inte fan går det att dra hem och kvarta innan jag har tagit reda på om det går att demontera axeln utan att slakta hela backslaget.

tisdag 12 juni 2012

Nydoppat.

Nu har Robban dragit upp ett par grejer ur badet, och dom blev himla fina.
Som belöning har han fått en pollare och ett par halkipar att trolla med.

Uppgnussad.

Enligt expertisen så är min visp aningen för stor.
Jag tänkte chansa ändå och när jag ändå slipat av den så kunde jag ju lika gärna polera lite, så kan man i alla fall inbilla sig att den blir lite lättare för puffran att dra runt.

måndag 11 juni 2012

Bordgenomföring.

Så här tror jag att kylvattenutloppet borde se ut för att man ska slippa en rostrand på friborden. Läppen i underkant borde göra tricket.

söndag 10 juni 2012

Syrafast är förjävligt!

Det är ett satans material att krympa när man svarkar.
U-balk finns inte i den här dimensionen, så jag gjorde en av två vinkeljärn.
Riktningen var inte att leka med.

Tv-soffan

Satan, vilken härlig speedway det blev ikväll!
Kung Lindgren kom tvåa efter Crumpen, härligt!

Kul att se att hur Pedersen reagerar när andra kör tufft!
Jag tror han kommer ringa mamma för att få tröst ikväll.

lördag 9 juni 2012

Trailer.

Nu har jag spenderat en sudd sönderskattade fioler på en fet båtkärra.
Killen som sålde den bodde i en skymd kurva där folk tydligen körde förbi som om dom snott bilarna.

Ladda på utav helvete när du ser att det är fritt, annars kan du få en bil i arslet, sa han...

Jag laddade på och då small det till och tog stopp!
Kärrjäveln hade hakat i snubbens staket!
Mercuryn blockerade halva vägen och backa gick inte heller.
Vi fick haka av kärran för att komma loss, och jag tackar min lyckliga stjärna för att jag inte fick en R1:a i framflygeln när jag stod där.

fredag 8 juni 2012

Svanhals

Nu är svanhalsen slipad och polerad.
Robban och Mini kommer att bli såå glada när dom får utöva sina häxkonster på en sån fin grunka.

Jag belönade mig med en halvtimmes WOT-tur på Sluggern idag. Det var euforiskt, men jag hoppas att det var däcket som släppte under den där omkörningen på 4:an, annars luktade det nog lamell och fet arbetsorder för bilarna bakom.
Men visst är det väl så att slirade kopplingar går att varva bort?

Vispångest.

Jocke påpekade lite fint att vispen som haft ett förhållande med en B18 i båten, kanske inte trivs ihop med en lågvarvig Al-23.

Jag fick en tydlig 'satan, det har han rätt i, karljäveln' känsla. Är det någon läsare som kan nåt om vispar? Det måste ju finnas nån formel att räkna efter.
Jag har läst Karlebo pärm till pärm, där stur allt man behöver veta utom just detta.

Vore ju trist att åka till Åland i tre knop med fullvarvande mölla.