måndag 30 juli 2012

Ballare förr.

Om man står i ett färjeläge eller åker på en landsväg, i egenskap av hojintresserad så håller man ju span på dom hojarna man möter, i hopp om att se nåt fräckt.

Inget ont om gamla människor, men jag kan torrt konstatera att en motorcykel numera är lika hett som en rullator komplett med droppställning och kateter.
Snittåldern bland hojåkare är betydligt högre än bland snipåkande fiskegubbar.
Inget fel i det, men dom hör ju inte till den gruppen som har dom fräckaste långgafflarna eller vassaste skrevraketerna direkt. Självlysande västar och kromade örnar med fransar på verkar däremot vara ett genomgående tema för ålderskategorin.

När jag var grabb, var hojkillarna dom ballaste, undra vad ungarna tycker idag?

Bauhaus.

Sugen man blir på att tjacka en gungställning åt ungarna på Bauhaus. Man löper tydligen en enorm risk att förolyckas om man närmar sig denna lekplats.

Pr, verkar inte vara deras starka sida.

Drömmarnas stad.

Åkte hem över dagen idag för attt pröjsa lite räkningar och skit.
Stockholm är verkligen drömmarnas stad. Man har all tid i världen att dagdrömma bort livet i det rikliga utbudet av trafikstockningar.

Vilket jävla skithål den här staden är!

söndag 29 juli 2012

Teknikens under

Anledningen till att det inte hänt ett skit här på bloggen är att tekniken strular.
Jag har skickat in en väldans massa fina inlägg med bilder men dom kommer aldrig in.

Om Albin-motorer hade funkat lika bra som blogger, hade jag drivit ner till Danmark vid det här laget.
Om Pettersson konstruerat båtar med samma driftsäkerhet som Microsoft, hade jag legat på havets botten.

fredag 27 juli 2012

Kvällstur.

Berikade nyss livet med en kvällstur runt kvarteret med familj och svärföräldrar. En Calvados och en Punch-cigarr satt fint.
Nackdelen med dessa gamla powerboats är att dom slickar i sig en del bensin. En hel liter i timman vill hon ha, det känns lite svettigt.

Bästa farsanpoäng.

Efter att ha missunnat familjen en hel vinter (eller alla vintrar om man ska vara ärlig), så gör jag mitt bästa för att samla poäng. Vi täljer barkbåtar, badar (kombineras givetvis med tvätt av bordläggning), åker båt och tillber den överladdade vridmomentsguden. Cissi gillar pulver och pappa håller igen på trotteln, det finns en del rådjur här.

Arga grejer.

Jag kan tänka mig att den del av läsarskaran som bara lever för motorcyklar har ruttnat fullkomligt på den här bloggen den senaste tiden.
Därför känner jag att det är på sin plats med något mc-relaterat.
Vad sägs om detta båtbygge med egenkonstruerat och ytskärande drev som drivs av en kawa 1200 puffra? Komplett med växellåda och hela skiten!
Såg mycket seriöst och elakt ut. Jag skulle gärna höra sången ur bössan på full patte!

måndag 23 juli 2012

Så här ska man ha det när man har det som sämst!

video

Men va faan.

videoDet var den här filmen som hörde till inlägget "Miljövänligt". Mina darriga klumpfingrar tryckte på bilden med en gammal jävla tross istäĺlet.
Och inte fattar jag hur man raderar inlägg heller.
Sånt här händer bergis aldrig Blondinbella.

Pinsamt.

Efter Mystery Mans kommentar under inlägget Upprop, så sitter jag har här och skäms och käkar hundmat.
Man ska fan inte öppna käften utan att ha tillräckligt på fötterna.
Jag ska hädanefter ägna mig åt hantverk och försöka hålla igen käften, tills jag orkar läsa åttiosidiga utredningar.

Kan det verkligen ha blivit sånt här tjafs för ingenting?
Lär mig, ni som orkat sätta er in i naturvårdsverkets förslag.

Milövänligt.

Katalysatorn verkar inte riktigt tugga i sig allt.

Dåligt väder.

Nu regnar det som vanligt och dom varnar för elva sekundmeter, då drar iaf inte jag ut och nöjespyser i båten. Vi drog till ett lekland för att ungarna skulle få lite kul. Maria och jag drog en match i Sumobrottning.

Filmen som inte kom med.

videoMan fattar varför dom kallas havets folk. Avdriften på denna minimala skötbåt var rätt enorm, vilket även gällde instabiliteten.

Upprop

Jag brukar inte bry mig om alla fåniga upprop och protester om att soppapriser och dyligt, men nu har jag väl aldrig sett på maken till stolligt förslag. Nu har naturvårdsverket ett förslag som bla, ska göra att det ska bli olagligt att ha en demonterad bil om man inte har en auktoriserad bilskrot. Ett fordon som står under renovering och är obrukbart ska kunna skrotas av myndigheterna. Om man mår bra av att renovera en gammal bil och har jobbat med den i tio år, ska då myndigheterna komma och konfiskera den? Vad fan är det för jävla dumheter?? Hur fan ska naturen må bättre av det? Gå in på länken nedan och skriv under nu! http://upprop.nu/KEFS

lördag 21 juli 2012

Mot ära och berömmelse!

video

Bärgad.

Båten som låg på botten på första bilden var några timmar senare på väg mot Mariehamn för att delta i en segeltävling. Jag vet inte om dom kom fram, men båten såg lite lätt vinglig ut. Dom verkade dock ha seglat förr pojkarna, om man säger så.

Petterssonbåten Cigarren.

Så vacker! Byggd för tre år sedan, efter en gammal ritning av CGP.

Haveri.

videoHär skulle det sjösättas en kultändarbåt med kultändarkranen. Dessvärre havererade fundamentet, men det var bara glada miner ändå.

Rejäl puffra.

Grabbarna höll på att montera en Deutz V12 turbodiesel i en snipa. Känns väl som ett helt naturligt motorval.

Vilket ställe!

Idag tror jag på min ära att jag sett en skymt av paradiset. Ett gäng sköna stollar som har massor av båtar, kultändare, en egen hamnbassäng och... Ja, det verkade aldrig ta slut. Notera "Tropicana Bar" i bakgrunden.

Ordentlige Emil.

Emil hade förankrat sitt tält vid bryggan i Mariehamn och satt julgransbelysning i linan.
-Klart man måst märk ut dragglinan så man inga går och snavar, sa han. Seriöst och omtänksamt.

torsdag 19 juli 2012

Ålandsvilla

Igår kom det en gubbe och spanade in Mildrid i Sjökvarteren i Mariehamn, där hon ligger några dagar.
Efter att ha skarvat om Honduras, fernissa och balkvägare en stund visade det sig att han var ägare till Petterssonbåten Karolina som jag mycket väl kände till.

Efter att ha knallat runt på båten som är 20 meter lång och konstaterat att det minsann skulle gå alldeles utmärkt att bo på den istället för i en tråkig villa.

Faaan, Maria och ungarna verkar på... Vad göra? Do or die... Halva livet har redan gått, och man brukar bara ångra dom saker man aldrig gjorde.

Måste ju vara sjukt mäktigt att segla en sån här pjäs och samtidigt ha hela bostaden med sig.
Hennes kajplats i Mariehamns Sjökvarter är knappast sämsta stället i världen att bo på heller.

tisdag 17 juli 2012

Muggen med Paff.

Om man vill se lite live-filmer från våran resa i morgon så kan man kolla på www.ustream.tv/snipaventyr

Strandhugg.

Resten av stollarna brakade ut i ytterskärgården och gungade. Vi tyckte det sög, så vi drog inomskärs och tog ett strandhugg och bajsade under stenar och mådde prima.

Haveri

Skapligt förvånad jag blev när Albin började misstända och det visade sig att en tändhatt hade smält. Jag har ju haft en del vassare puffror än denna, men aldrig smält en tändhatt, det visade sig att stiftet läckte mellan porslin och metall. NGK-piss!

Lön för mödan.

Så här ska man ha det när man har det som sämst.
Fast det har ju regnat för det mesta om man ska vara ärlig...

Topplocksmek igen.

Varje snipäventyr innehåller minst ett demonterat topplock med felaktiga reservdelar som sätter uppfinningsrikedomen på prov. Vi mekaniker brukar vinna över gjutjärnet.

Hårda ynglingar.

Det är fan mer stake i ungdomarna på kobben än vad det är i riket. Den här lilla snipan guppade bra i vågorna. Jag hjälpte gossen att meka med förhoppning om att få en tackförhjälpenpilsner, men han var minderårig och hade bara läskedryck i båten. Jag känner min lurad.

måndag 16 juli 2012

Olycksfall i arbetet.

Förra året lyckades jag efter en del öl, framföra viss kritik mot bajsgruppen på Snipaäventyret. Jag tyckte nämligen att ett redigt dass borde innehålla minst ett exemplar av en old school herrtidning.

Detta resulterade i det mindre önskvärda resultatet att jag hamnade i bajsgruppen, som ansvarar för montering och demontering av dassen, vid varenda holme vi lägger till på.

Blaskorna hade jag glömt att fixa, men Pelin som har ett fantastiskt mack-museum på Åland hade givetvis ett par vältummade nummer av Paff under disken, som han generöst lånade ut.

När vi skulle resa dassväggarna stötte vi på patrull.
63 kilo stockholmare dög inte till att slå ner stolparna, så 100 kilo tyngdlyftare från Åland flög grasiöst upp på mugglocket, för att banka ner stolparna.

Givetvis exploderade locket och Kenny stöp i backen som synes. Synd bara att det inte hände vid demonteringen...

Om någon undrar så fick även damerna lektyr på sin mugg. Ett par nummer av Land borde hålla kvinnfolken nöjda med spännande artiklar om bondkök och asaleor.

lördag 14 juli 2012

Snipaäventyr

Nu drar vi till sjöss ihop med massa andra stollar i träbåt, i dagarna fem.
Läste igår att hälften av alla som drunknar inte har alkohol i kroppen, skrämmande siffror!

Nu får ni leka med er själva eller varandra i några dagar.

Om nån bekant har försökt messa eller ringa mig, så har jag bytt till ett Ålandskt mobilnummer, som finns att höra på min telefonsvarare. Kan ju inte fan pröjsa för att prata med alla stollar som ringer.

Morsning korsning.

torsdag 12 juli 2012

Loggbok

Vädret fortsätter att vara i det närmaste bedrövligt här i mitt semesterparadis.
Några timmar utan regn har vi fått, men fukten hinner inte gå ur brallorna innan det är dags för nästa skur.
Det är så fuktigt att till och med fiskarna i havet har börjat mögla.

Jag fördriver dock tiden på ett alldeles prima vis, med kortare båtturer och sofflocksläsande av CGP:s gamla loggböcker och artiklar.
Jag tror att främst Lester Boré kommer att uppskatta detta korta utdrag från 1926:

"Under den gågna sommaren företog jag jämte direktör Rolf Öfvergård och hans son Åke en färd med Wiking X till Runö i Rigabukten. Unge Åke kom med i sista stund då vi ej kunde skaffa någon annan tredje man, ehuru många tidigare anmält sig.
Vi hade enhälligt antagit Wikingatid ombord, d v s middag klockan 1, som ju möjliggjorde kaffe med Punch.
Skaffningen skedde från ratten eller närliggande plats då vi hade 30 timmars gångtid utan möjlighet till landhugg, och 2 timmars vakt bestämdes.
Som värmen var tryckande beslöt vi att brännvin endast fick förtäras till de två grovmålen, och till lättfrukosten nyttjades Genever."

Ett annat utdrag ur CGP:s artikel i KMK:s årsbok från 1926, från färden runt Skandinavien 1925 då han beskriver vedermödorna med det kalla resp, varma klimatet under resan som varade från juli till november.

"Men även hettan hade sina besvärligheter. Visserligen är man synnerligen obekväm med tjocka vantar vid plättstekning, men detta är nästan att föredraga framför pilsner och punch som har 40 graders feber."

Det verkar onekliga förhållit sig på det viset att spirituosa var en viktig del av båtlivet på den tiden.
Nu är det uppehåll en stund här, så nu blir det en hojtur på dom fina hojvägarna som denna ö har att erbjuda.

tisdag 10 juli 2012

Monterat, bastat och klart

Nu så, är vispen monterad och jag har avnjutit ett bastubad med ett kallt stift.

Sluggerns turbo förlorade sin fina lyster under regnresan. Lika bra det, nu slipper man nojja över om det ska bli regn eller inte. Lite som den förlösande känslan som avlöser förtvivlan efter att man fått sitt första dörruppslag på en nylackad bil.

Nu ska det kopplas av på rikigt!

Blött.

Vete fan om det är så jävla mysigt att åka hoj egentligen. Den där frihetskänslan som man hört så mycket om gjorde sig inte påmind i ösregnet på väg till Grisslehamn.
Men va fan, hellre löda i ösregnet på en fungerande hoj, än att vägrensmeka i solgasset.

Om någon undrar så är en bronspropeller ganska tung i ryggan.

Blött.

Vete fan om det är så jävla mysigt att åka hoj egentligen. Den där frihetskänslan som man hört så mycket om gjorde sig inte påmind i ösregnet på väg till Grisslehamn.
Men va fan, hellre löda i ösregnet på en fungerande hoj, än att vägrensmeka i solgasset.

Om någon undrar så är en bronspropeller ganska tung i ryggan.

Ny visp

Nu har jag varit på Capella marin i Skogås och tjackat mig en ny visp.
Jag påtalade det tragiska i att jag glömt mitt Csn-kort, som jag skulle behövt för för att utnjuta studentrabatt.

Killarna förstod och gav mig rabatt ändå, trevligt!

Vad som inte blir så trevligt är att ha vispen i ryggsäcken på väg mot Grisslehamn.

måndag 9 juli 2012

Lajvare.

Jag har alltid tyckt att lajvare har varit jävligt töntiga.
I helgen var jag på Wasa-dagarna på Kastellholms slott och fick backa något på den punkten.

Den här snubben såg fan hårdare ut än Hånken.
Jag vågade inte ens gå närmare för att ta en bild.
Om han hade tilltalat mig hade jag nog kissat i mina småbyxor samtidigt som blodet frös till is.

Hoppas att han inte var på riktigt.

Plastbåt.

Nu lär det aldrig ske att jag skaffar mig en plastbåt, men om jag skulle göra det så skulle den fan se ut så här!
Satan vad hårt med en kolsvart powerboat.
När jag såg den så kom jag att tänka på att alla plastbåtar är vita och trista, men detta var grejer det.

Tänk om alla bilar vore vita, då skulle man nog fan åka buss.

Andra försöket.

Efter att nästan ha strukit med, kunde jag ju knappast låta propellern vinna. Drog på mig sportigaste våtdräkten och vann!
Nu har jag den med mig på färjan hem för ett snabbt byte.

söndag 8 juli 2012

Näradödenupplevelse

Idag höll jag fan på att stryka med.
Skulle mecka bort proppen i iskallt vatten, och det var fan inte roligt.
Hade ju inte direkt duschkuk när jag steg upp.
Inte fan fick jag bort skiten heller, det fanns ju inget dubbhål i axelhelvetet, så avdragarn bara gled av.
Hammarslag funkar ju inte heller någe vidare under vatten.
Det var väl sisådär trettio grader i båttältet när jag monterade skiten, nu är det sexton i vattnet, så den sitter stadigt på konan.
Jag kunde knappt gå eller prata när jag kom upp, men som genom ett mirakel frisknade jag till i bastun efter en stor konjak.

Jag hade redan innan jag läste kommentarerna backat på beslutet att slipa ner proppen, men jag ville ju ändå ha bort skiten för att se vilken kona det är, så jag kan tjacka en ny.

Jörgen, jag tror att jag skulle vilja ha lite mer slip, eftersom motorn gungar till så förbannat varje gång den fyrar av, därav tanken att gå ner i dia och öka stigningen något. Jag vill ju gärna behålla det låga varvet, men Albin samt alla dataprogram rekommenderar runt 13-14" dia och 10-11" stigning, mot 16x9 som jag har nu.
Tillrättavisa mig gärna, jag gillar ju att förstå det jag håller på med, och det gör jag inte direkt till fullo som det är just nu.
Kom fram till stugan igår och har inte gjort mycket nytta sedan dess.
Ska dyka ner med simglajjer senare under dagen och plocka bort vispen.
Sen tror jag satt jag bryskt slipar av dess ytterdiameter med en stor jävla vinkelslip laddad med 36-korn.
Funkar det inte, så tjackar jag en ny visp.
Såg även att remmarna till Dynastarten måste spännas. Oj oj, det är mycket jobb nu...

fredag 6 juli 2012

Framme.

Natthamn i Kärringsund.

Mot Åland.

Snart kommer jag känna mig jävligt liten.

Felsökning.

Hmm... En halv volt per burk. Hade ju fan kunnat driva länspumpen med bärsen.

Nu har jag varsamt diskat dom burkar som klarat sig, några av dom spontanöppnade sig efter att man trodde att dom var räddade.

Första haveriet.

CGP hade inte räknat med att barbarer skulle lägga fulöl i aluburk i islådan. Kopparn har tydligen skapat strömmar som frätt hål på flera stift redan efter ett dygn!
Jag är förkrossad och kräver att Jörgen som är mycket kunnig inom ämnet lämnar en redogörelse för vad som har orsakat detta haveri av stor mått.

Ständigt motarbetad, story of my life.

Nästan framme

Nu skola vi strax angöra bryggan i Grisslehamn, som är sista anhalten innan öppet hav.

Byteshandel.

Kingfisher bjöd på kaffe, så vi bjuder på Calvados.
Överlämnandet går bra när inga Gelcoatcontainers drar upp svall.

Strandhugg.

Älmsta kanalcafe hade visst fullständiga rättigheter.
Jag ryckte i backslaget så det sjöng i planetväxeln.
Nu är det fanimig semester!

torsdag 5 juli 2012

Natthamn

Nu ligger vi i Kapellskär och väntar på att Maria ska avlösa Fredde. Att båten gått klanderfritt firas med cigarr och starkt.

Vackra bitar.

Hvila är inte heller så dåliga grejer.

Åkte genom pålsundet imorse.

Här ligger Marara och Raket.

Lyxigt.

Ombord finnes alla faciliteter, utöver islåda för stiften finnes även ett skithus, som Fredde testar här.
Ingen ståhöjd direkt, men man kan ju umgås under tiden, å andra sidan.

Lunchstopp.

Stannade till i Waxholm för en macka med gubbröra och lite fett till propelleraxeln.

Ballasttanken fylld.

Mycket fin orginalutrustning på min sköna CGP.
Fredde såg nyss en säl i höjd med telegrafberget.

Slussning.

Nu är mitt livs första slussning avklarad, ja förutom min födsel förstås. Det gick prima och utan åverkan på båten.

Ändrade planer.

Tanken var att vänta med en hylsa till efter slussning, men det gick inte.
Hammarbyslussen hade strömavbrott, så vi vänder om mot Karljohanslussen. Och jag kan ju inte vänta hur länge som helst, det är ju semester.

På väg.

Nu är Fredde och jag på väg ut ur stan, det finns vackra platser här.

onsdag 4 juli 2012

Vila.

Nu jävlar är allting klart.
Det känns bra att ännu än gång ha hunnit i tid.

Jag kan tipsa om att tätningsmedlet för träbåtar: Ettan, är ett lysande mustaschvax. Luktar gott gör det åxå.

Jaaa!!!

videoFy faaan, vilken härlig känsla! Nu har vi tagit en lite längre tur och kan konstatera att allt funkar uuunderbart, så när som på vispen som är allt för stor.
Men det skiter jag i nu, den kan jag rycka av med snorkel och cyklopögon på Åland.

Båten går lent som en smekning, och mycket tyst och värdigt.

Imorgon bitti kommer Fredde och jag stäva upp mot Roslagen, sen kommer Maria och byter av Fredde i Furusund eller nåt, för vidare färd mot Åland.
Än så länge går allt enligt planen, eller möjligen bättre.

Det finns fyra saker en karl absolut inte får göra under sin livstid:
Slå kvinnor, sälja en Storsida, tumma på kvalitén eller missa en deadline. Ett av dom har jag gjort, och jag kommer alltid sakna den Storsidan.

Villastekarn.

Min gräsmatta är verkligen min bebis. Jag pysslar om den minutiöst. För att impa på grannkärringarna brukar jag låna Andreas åkklippare med fyrkrafs.

Salongsbåt.

Här serru, Lester. Detta är en halvsalong, där fabrikörn kan ta en punch under tak, medans nån lågavlönad styr i regnet. Den heter Raket.

tisdag 3 juli 2012

Varmkörning på morgonkvisten.

videoDet är inga problem att gå upp klockan sex, när man får vrida igång en gammel Albin.

Nu har jag gått på semester och ska fixa det sista på Mildrid.
Provturen igår visade att motorkuddarna var i mjukaste laget, så dom måste jag byta.
Båten var nära nog vibrationsfri men motorn gungade bra när man belastade lite.
Den för stora propellern spelar nog också in, men jag kan fan inte byta allt på en gång.

måndag 2 juli 2012

Däcksbalk.

Så här såg det ut i september förra året.
Jag böt hälften av balkarna åt gången för att skrovet inte skulle tappa formen.

Urk!

Det mesta var rätt äckligt, utom formerna och bordläggningen förstås.

Spant.

Spanten såg ju inte så kul ut, heller.

Bra underarbete.

Att förra ägaren slipat fördäcket med en vinkelslip och en påse dåligt tjack, rådde det inget tvivel om.
Jag fattade ju att det behövde bytas, men inte att däcksbalkar och allt var slut.
Fördäcket tog från förra semestern till december, så det var en rätt tung bit.