torsdag 29 november 2012

Mmm.

Snacka sugen man blir på att klappa ihop rovan nu asså!

Båtmotorbögeri

Medans oljan gosar ner sig i det nylagda akterdäcket bögar jag till lite motordetaljer. Albinkåpan har Bergmans gjuteri (som göt toppar och krukor till Hulstern) gjutit i brons.
Den andra kåpan sitter över ventilfjädrarna och blir i syrafast.

Alustek.

Nu har jag gjort en ny tank.

Crosskarten tillbaka

Nu ska vi modifiera Andreas crosskart.
Längre fjädringsväg och lite småfix står på programmet.

onsdag 28 november 2012

Äntligen.

Juste att det snöar, så att man kan göra fina skulpturer!

Present

Idag fick jag en fin sak av min fru.
Någon som vet vad detta är?

tisdag 27 november 2012

Olja.

Nu har jag frusit häcken av mig och oljat allt som var trärent.
Som tur var hade jag täckt akterdäcket i natt, för täckningen var full av leriga tassavtryck från en äcklig katt. Det hade bara varit att slipa om hela skiten, med kattfan som kloss!

Alla bänkar är flyttade nu, så nu hoppas jag att fanstyget inte kommer upp.

Klart!

Nu jävlar är jag klar med dessa krångliga tingestar.

måndag 26 november 2012

Steg 3

Stek ihop skiten med svetsen som lades från insidan.
Svårare än så var det inte.

Steg 2.

Punkta fast collectorn och knacka in vecket.

Headers

Froden med flera, undrade ju hur man svetsade en collector.
Steg 1, stek dit en plåt mellan rören och mura upp en bit på rören ytterkant.

söndag 25 november 2012

Kapellbågar.

Helgen har haft en hel del arbete i sitt sköte.
Långbrädeslipande av skarndäck och sittbrunnsargen får ses som backjobb. Jag måste erkänna att jag slipade dom med en del maskin förra vintern, och var inte nöjd. Inget blir ju lika bra som långbrädehasade ytor. Sedan har klossar till kapellfästen och tanklådan monterats, och ca, 200 plugg borrats och limmats dit.

lördag 24 november 2012

Skön bild.

Fick ett litet häfte med tips med bygglovet som beviljats på Åland. Undra hur det skulle låta här hemma om kommunen hade en sån här stereotyp bild av ett normalt hushåll i sin folder?
Jag blir mer och mer övertygad om att Åland är paradiset på jorden, som att bo i Saltkråkan-filmen.

fredag 23 november 2012

Färdigt!

Satan va fint det blev.
Pucken blev så glad.

Titankuk.

Nu kan ni gissa vad detta ska bli för fint.
Trot eller ej, men detta är faktiskt ett beställningsjobb.
Jag är särskilt stolt över den lila ton jag värmde fram på själva blodhatten.

Vackert

Zorro hade tydligen varit uppe på sliperiet och lämnat in hela sin verktygslåda på polering.

onsdag 21 november 2012

Erotiska referenser

Mia från Wheels var här i morse för att bjucka på vaniljmunkar och hjälpa mig med lite idéer till kommande krönikor.
Jag tog upp att jag ska lägga ner min firma och undrade hur jag skulle få pröjs för krönikorna när jag inte kan fakturera längre.
-Inga problem, sa hon, det får bli en honorar istället.

Va fan säger hon, tänkte jag. Sitter hon och pratar porr?
Hennes ansiktsuttryck vittnade dock föga om pornografiska tankegångar, eller en extremt avslappnad vana att prata porr med män.
Hur skulle jag ta mig ur detta? Låtsas som att jag fattade vad hon snackade om? Börja skriva porrnoveller?
Eller erkänna att jag i min ungdom blev allmänbildad av Fib Aktuellt.
Där hade dom i alla fall ett stående inslag som hette "Honorar 300kr", där folk skrev in porrhistorier som dom troligtvis bara hittat på när dom ägnat sig åt självbefläckelse..

-Nu hänger jag fan inte med asså, honorar är ju såna där porrhistorier om rörmokarn och hemmafrun, med namn som: Bakifrån i tvättstugan, Snabbis på lunchen eller Trekant på bygget, sa jag.

Tydligen, så betyder honorar att man avlönas för en text eller dyligt...
Att jag tänker: 100% renlighet och diskretion är ett krav, var gång nån ber mig vara lite diskret, är även det ett arv från nämnda tidningar, ja inte Wheels alltså, utan dom andra...

Dom brukade vara ganska festliga dom där Honorarerna för 300 spänn.
Hon skälvde till av vällust när han bestämt förde in sin ådriga påle i hennes daggvåta sköte som var slätrakat, och hon gnydde till av njutning och bla bla bla...

Fan, man kanske skulle ge sig på att knåpa ihop såna där fabler, men 300 spänn... Nä, jag skiter i det.

tisdag 20 november 2012

Återmontering

Nu har sittbrunnsargen hittat hem igen. Det går åt lite proppar.

måndag 19 november 2012

Prima liv!

Nu mår jag som en prins.
Har just tackat jag till ett rörjobb på Åland, med övernattningskvart och hela skiten!
Jag börjar veckopendla redan i Januari, vilket kanske inte är optimalt för min kära familj, men det är inte mycket att göra åt.
Båtrenoveringen kommer dessutom att bli lidande, men jag får helt enkelt ta med mig motorn och pilla ihop den bak i Fransyskan.Det blir ju perfekt att stå och momentdra vevlageröverfall i Eckerölinjens färjekö.
Förutom dessa små nackdelar så är jag oerhört glad över att ha ett riktigt jobb igen.
Inga fakturor, ingen F-skatt, inget krångel,  bara jobba. Satan va härligt!

söndag 18 november 2012

En kväll på gymmet.

Nu är halva akterdäcket färdighasat med 150 korn.
Hinner jag klart andra halvan ikväll ska jag ta mig en pilsner som motgift mot all träning jag fått.

lördag 17 november 2012

Läskigt!

Nyss skulle jag maila en bild på en båt till en polare, men jag skickade den tydligen till bloggen.
Nu gjorde det ju inget, men med tanke på vad som brukar avhandlas i mina privata sms och mail, så blev jag snudd på vettskrämd!

Ger mig fan på att Assange har hackat min lur där han gömmer sig som en hund på skithuset inne på Ecuadors ambassad i London.

Mmm...mahogny.

Träslaget över alla andra. Det spelar nästan ingen roll hur äckligt det ser ut, ett par drag med sickeln, och vips så är den vackra färgen framme.

Lask.

Denna bild belyser två saker. Dels att färgen på trä kan skilja rejält, trots att jag själv sågat bitarna ur samma planka. Dels att jag med illa dold stolthet gärna visar upp passformen på mina laskar. Givetvis är dom handfilade, då jag är för lat för att tillverka mallar till fräsen.

fredag 16 november 2012

Sidåttor!

Jag har sedan länge insett att Fords lilla sidåtta måste vara den optimala motorn för en spritsmugglarbåt.
Krokar har lagts ut lite löst under något års tid.
Dessa små raringar verkar inte helt lätta att finna, men om det ska bli nån smugglarbåt så finns det inga andra alternativ.

Igår dryftade jag detta för Lackar Håkan, och redan dagen efter hade han nosat upp hela tre stycken renoveringsobjekt  med sitt nostalgikänsliga väderkorn!

Det enda som fattas nu är stålar, ett lämpligt backslag, en snabbgående (allt över tolv knop är snabbt) salongsbåt och några Parabellumpistoler, sen är vi igång!

Man behöver alltid fler sidventilare och mahognybåtar!

Fotboll

Det gick ju knappast att undgå att Zlatan gjorde ett fantastiskt mål i förrgår, trots ett enormt ointresse för fotboll.
Hela etern var översvämmad av exalterade sportfånar som var på gränsen till religiösa över att en läderjotta åkt in i en korg.
Entusiasmen var så stark att jag nästan drogs med, och bestämde mig för att kolla in målet på tuben.

Visst var det ett fint mål, och jag kan inte begripa hur det gick till, men en annan sak intresserade mig mer.
Efter att han gjort målet så slet han av sig sin tröja och sprang lycklig omkring med bar överkropp.
Jag fick senare förklarat för mig att detta är kutym när man gjort ett mål.

Detta fick mig att bestämma mig för att börja kolla på damfotboll, det måste ju vara sjukt trevligt!
Vilken spänning att få sitta i soffan med en John L:s guldöl när brudarna närmar sig målet!

torsdag 15 november 2012

Hundmatspizza

Är det bara jag som tycker att 'beef:en' på Pizza Hut ser ut som Frolic?
Frolicpizza var väl inte riktigt vad jag var sugen på.

Krympt.

Pullmaxen lämnar väl ingen direkt finish efter sig, men den krymper ju plåt som om det inte fanns nån morgondag.

Början på slutet.

Plåtbiten som ligger på bänken ska bli SE Service:s sista alutank. Om den inte hamnar i skrotlådan vill säga.

onsdag 14 november 2012

Häpp!

Spana in vad jag och Fredde snubblade över!

Smuggelcharter.

Ja, nu skulle man ju kunna tro att rubriken har med så kallade "Snusturkar" att göra, men så är icke fallet.

N, det hela började med att Gunnar var ute och åkte ångbåt här i stan i somras. Vid samma tidpunkt så kom jag och familjen hemguppande i Mildrid och Gunnar såg gärna att vi mötte upp ångbåten så att han fick se lite blank Honduras på fjärden.
Sagt och gjort. Detta gjorde intryck på den annars tämligen båt-ointresserade mannen, som raskt föreslog att jag även skulle renovera en Salongsbåt till mitt stall.
Denna skulle sedan användas för cigarr och punch-resor.
Gunnar lovade att köpa ett årskort direkt!

Igår grät Gunnar ut över att han åkt tåg genom riket, ett tåg som saknade såväl mörka träslag som punch till kaffet!
Då hörde han av sig för att se vad det fanns för utsikter för "Grosshandlarcharter med salongsbåt".

Idén är inte dum, och jag lutar även åt att arrangera smuggelcharter. Fullpattesvängar i skydd av mörkret med kölsvinet fullt av spirituosa skulle ju kunna vara riktigt spännande.

Det enda tråkiga är väl att man endast skulle få Gunnar och ev, Lester att pröjsa ett par släng för att smuggla sprit mellan stenar i Östersjön.
Men va fan, en verksamhet som går back är också en verksamhet.

Nån som har en Isotta, förresten? Lavettmonterade kulsprutor?

tisdag 13 november 2012

Buckligt.

Aj aj, det här blir inte lätt. Plåten verkar dessutom vara 0,5mm och glödgad.

måndag 12 november 2012

Mot Kobben

Är på väg till ö-gruppen för att göra något jag faktiskt aldrig gjort förr, nämligen gå på en anställningsinterjuv.
Undra om jag ska nämna att jag i förrgår var inblandad i ett rafflande sjödrama och var högst delaktig i att få Sveriges Konungs fartyg i hamn?

Ja, fan. Klart jag ska!

lördag 10 november 2012

Praktfiasko, vidskeplighet och dagen då jag tog konungens fartyg i hamn.

Dagen flöt väl inte riktigt på som väntat, och jag ska försöka mig på en genomgång av det inträffade utan att ni somnar medans ni läser. Om dagens strul har att göra med att det sprang en kattjävel över Gålövägen, som vi bedömde som grå, kanske ändå var svart, ska jag låta vara osagt.

På T46 har tändmagneterna strulat när dom blivit varma, och precis som på Sluggern så gav dom en fin gnista, men som visat sig ge upp under belastning (cylindertryck). Nu var dom dock nyrenoverade och sidorna spann ljudlöst som sidor nästan alltid gör. Jörgen hade berättat att om en eller fler huvudmaskiner (Isotta W18) skulle lägga av, så skulle han inte bli nervös, men om Fordarna lägger av, då är det slut på humorn.
Orsaken till detta är flera, Isottorna vrider man ju inte bara av och på hur som helst och det faktum att båten gör 20 knop på tomgång med dessa raringar kan ju skrämma skiten ur vilken styrman som helst som ska lägga till.

Så fort vi kom ut på fjärden och skulle smälla igång Isottorna så lade båda Fordarna av nästan samtidigt.
Där låg vi och drev medans mekarna frenetiskt försökte få liv i sidorna som var stendöda.
Att stå kvar uppe på däck och glo var ju inte riktigt min grej, så jag hoppade ner i maskin i förhoppning om att kunna assistera.

Med tanke på den senaste tidens magnetkrångel, som resulterat i att motorerna lagt av när dom blitt varma, så var det väl inte så konstigt att det fokuserades på tändsystemet även denna gång.
Och det var nu, mina damer och herrar, som jag för en gångs skull lyckades över förväntan med att briljera.
Min teori var att förvärmningen av insugen inte riktigt var kompatibel med dagens piss-bensin som finns att tillgå nu för tiden. Att Jörgen styrkte min teori genom att berätta att ett lagändring gjort att dom inte får köra på flygbränsle längre, utan är hänvisade till den etanolutspädda smörja som vi alla tvingas dras med, gjorde ju inte saken sämre.

Vi lindade trasor runt insugen som vi kylde med rinnande vatten, och med samma teknik som jag startade min gamla Olds med när den protesterade, så fick jag liv i båda sidorna.

Jörgen som inte bara är en formidabel mek utan även tydligen begåvats med den sällsynta förmågan att inte fatta dumdristiga beslut under extrem fossilbränsleeldarkåthet, avrådde från ytterligare övningar under dagen. Belutet att inte patta på med tre vilda W18 puffror togs, och vi fokuserade på att hålla liv i sidorna och ta oss till hamn.

Vi kylde insug frenetiskt för att rädda en viss mängd bränsle från att förångas medans styrman tog oss mot hamnen.
Plötsligt vill inte babords motor längre och jag försöker få liv i den, medans Jörgen med van hand håller liv i styrbords motor med "parkinson-i-accpumpsmetoden".

När det knappt går längre och den andra motorn startar igen, så sticker det ner ett huvud genom luckan som berättar att vi just lagt till.

Jag är inbjuden till en ny tur i vår, med pluggade förvärmningskanaler, och det ser jag fram emot.
Visst blev det en besvikelse, men jag kan ändå inte släppa en egoboostande tanke, nämligen att:

Jag tog konungens fartyg i land!
Förvisso inte själv, för det hade jag givetvis inte klarat men ändå, vi fick liv i sidorna.

Jag hoppas i och med detta att jag ska bli ihågkommen som:
Världsmästaren som en kulen novemberdag tog Svea Rikes Konungs Fartyg i hamn!

Blygsam? Nä, inte idag!
Tack för en trevlig dag trots allt, Jörgen!

Konungens

Råder väl inget direkt tvivel om vems stol detta är.

Lättad

Grabbarna på Isotta sparade minsann inte på krutet.
Kamaxlarna är urborrade och basen på kamloben är urfräst, italienare vet hur man spar vikt!

Reservmotor.

Ubåtsprylar.

Motor och Junkers-kompressorer från Adolfs flotta.

Maskinrummet.

Här nere bor totalt totalt 74st kolvar om jag har räknat rätt, då är inte tryckluftkompressorns kolv medräknad för den är inge tuff.

Puffra.

Nu trivs jag.

Sidor.

Även Henry har ett finger med i spelet. Två sidåttor används vid långsam körning.

Himmelriket!

Så vacker, trots det buckliga fördäcket.

Jävlar!!!

Nu ska jag ut och ta en sväng med hans majestäts torpedbåt!

fredag 9 november 2012

Idrottskväll.

Ikväll är vi hemma hos BearnaisePeter och bastar, dricker stift och lirar Putinpingis.
Satan vilket rövsmör man får av idrott.

Till Gunnar med kärlek.

Bättre än så här kom jag inte åt att fota, men man ser ju hur det är draget i alla fall.

Imorgon kommer många att vara avis på mig, för jag ska fan ut och åka Torpedbåt!!!

Bling!

Halvdant

Vad är snyggast, polerat eller våtslipat?

Våtslip.

Kunde inte kattskallarna på Akront ha slipat fälgen innan dom pressade bulorna? Hade ju liksom varit enklare då.

torsdag 8 november 2012

Veckans mektips.

Har man inte rätt matris till bockhoran så bockar man ett rör med samma innerdiameter som ytterdiametern på röret du vill bocka.
Sen klyver man skiten och loppar fast i matrisen.

Nu har du sparat stålar motsvarande tio flak öl!

Nyhet

Numera behöver man inte välja: Pulver i Corren eller sidepipes.
Med dessa sidepipes, speciellt framtagna för köttiga puffror kan du ha massor av mos och ändå få avgasljudet rätt i örat!

Reservdelar

Tjackade en billig Albin igår.
Frågade säljaren över telefon om insuget såg ut som en åsnekuk som hänger mellan avgaslimpa och förgasare.
Ja, det gör det, faktiskt svarade gubben.

Jag blev helt varm inombords över att äntligen ha hittat en ren bensinmotor att ta toppen ifrån, då dom har mer komp än fotogenmotorn som jag har.

Det enda felet jag hittade på motorn var att just toppen frusit sönder... Fan va trött jag blev.
Jag prutade och tog skiten ändå, jag ville ju även ha avgaslimpan.

onsdag 7 november 2012

Sidepipe-byggsats.

Nu är bitarna grovpolerade och klara för slutmontering/svetsning.

tisdag 6 november 2012

Efterlysning.

Nu är väl inte detta rätt forum, men min favvosida Träbåtsakuten har blivit helt rysk så där går det inte att posta inlägg längre.

Jag behöver fyra stycken av det nedre beslaget på bilden.
Och innan ni gnisslar om klossen så försvarar jag mig med att den inte är färdig ännu och beslagen ska inte sitta med torx.

måndag 5 november 2012

Svårt skit.

Försöker lära mig lira på min present, det går sådär.
Jag har även fått en mustaschhållare som Fia gjort på fritids.

Party!

Satan vad roligt det är att fylla år!
Det var bra drag på festen, alltid massa kul grepp med grabbarna!

Rara bitar.

Hämtade båtpuffran från LackarHåkan idag, en kul parentes är att det inte var Håkan som lackat, utan hans jobbarkompis som sommarjobbat på Albin i sin ungdom.
I bild syns även pollarna som jag tjackade i present till mig själv idag, samt en bild på ett av mina ex.

Insatser.

Nu är dom lååånga ljuddämpar-insatserna klara.

Nu fryser jag.

Två plus i båttältet, fjorton plus i verkstan. Vilken jävla skitårstid!
Det är så jävla fuktigt att min båt har börjat mögla på fernissan!
Akterdäcket är för fuktigt för att slipa och mustachvaxet löses upp av daggen i utandningsluften.
Jag är lite grinig idag, men jag var ju tvungen att skriva nåt för att komma ifrån musikinlägget.

torsdag 1 november 2012

Vilket jävla skräp!

Sitter här i stugan medans vinden viner om knuten, och väntar på finska sjörapporten.
Just nu spelar dom jazz på radion. Jazz har jag aldrig förstått mig på, en helt obegriplig genre... Fram tills nu!
Jag har knäckt koden!

Jazz går ut på att man samlar ett tiotal musiker som alla spelar olika låtar på olika instrument och med total avsaknad av harmoni.
Trots att jag nu listat ut hur det fungerar, så kan jag ändå inte förstå storheten bakom denna obehagliga musikform.
Jazz är fortfarande helt kass, men nu vet jag i alla fall hur det funkar, vilket på sätt och vis känns skönt.
Jag tror dessutom att Jazzmusiker pundar en hel del, vilket troligen är en förutsättning för att inte dra ett halsbloss på det kalla Solingenstålet så fort man kommer hem från replokalen...