måndag 31 december 2012

Gott nytt år då, kattskallar!

Misslyckandet uppstyckat

Här ligger Dront MkII slaktad, som ett monument över vikten av att kontrollera allt.
Man når inte målet snabbare av att inte ta sig tiden att kontrollera att man har kartan åt rätt håll. Man kommer nån helt annastans, till ett ställe man helst inte velat besöka.

Dom enda delarna som var nåt att ha, är sparade och kommer troligen att få bli kompisar med hårdlödda Crome Moly-rör i framtiden.

Första lasset.

Tur att man har polare som Andreas,jag behövde inte direkt be om hjälp, utan istället lät det så här:
Jag river ur inredningen ur mitt jävla släp och kommer i morgon bitti, så gå upp i tid din lata jävel, för nu ska vi fanimig röja här.

När vi skildes åt på eftermiddagen lät det nåt i stil med:
Se till att få hit en jävla container så vi får nån jävla ordning på det här skiten nån gång!

Jag minns när vi var rörisar ihop. En gång ringde en kärring till firman för att berätta hur nöjd hon var med jobbet.
- Dom var så trevliga och duktiga pojkarna som va här, men usch vad dom svor när dom jobbade!

På onsdag går första lasset till kobben och verkstan börjar redan se tom ut.

söndag 30 december 2012

Tröst i den svåra stunden

Trots det inträffade har dagen bjudit på ett par ljuspunkter. Kjelle B och Brolin var på besök och fick hjälp att valsa några rör till nåt så fräckt som en Midget!
Bosse hade med sig lite överblivna rör från hans ramar, så nu kan jag bygga ihop en egen Brolin-ram när jag väl har en verkstad igen, aningen ballare än en Jawa-ram. Dessutom hade han några NOS-delar till Wal Phillips och en vevstake till orginalDronten liggandes.
Detta kan ju möjligen skänka en viss tröst i denna svåra stund.
Jag har även jobbat en stund i båttältet, sniffat terpentin och umgåtts med Hondurasen.
Nu sitter jag i soffan med en folköl och förundras över fenomenet musikal.
Totalt obegripligt för oss obildade, massa stollar som brister ut i sång i tid och otid.

Katastrof!

Nu har det inträffat en katastrof fullt i klass med såväl Surte-raset som Dronten som vi byggde av blyrör. En katastrof vars motsvarighet knappt står att finna i modern historia. Jag och några ytterst få med mig har ställts inför en livskris av sällan skådat slag.

Oud Beersel är restat på systemet, och slut hos leverantören.
Jag har fyra stycken kvar, så jag klarar mig över nyårsafton om jag tar varannan Lapin...
Men vilken jävla början på det nya året!

Jag kanske måste flytta till Belgien och starta ett litet bryggeri. Men jag vet ju inte ens hur man kokar brännvin.

Katastrof!

Nu har det inträffat en katastrof fullt i klass med såväl Surte-raset som Dronten som vi byggde av blyrör. En katastrof vars motsvarighet knappt står att finna i modern historia. Jag och några ytterst få med mig har ställts inför en livskris av sällan skådat slag.

Oud Beersel är restat på systemet, och slut hos leverantören.
Jag har fyra stycken kvar, så jag klarar mig över nyårsafton om jag tar varannan Lapin...
Men vilken jävla början på det nya året!

Jag kanske måste flytta till Belgien och starta ett litet bryggeri. Men jag vet ju inte ens hur man kokar brännvin.

Mera snöskottning

Tur att man har en aluminiumskyffel, så att man inte repar lacken.

lördag 29 december 2012

Kan man få ett redigt bud på denna udda blomvas?

Denna tank satt på Hulstern när den vann Vm.
Jag var dock inte helt nöjd med passformen mot ramrören, så när hojen kom hem från Usa, byggde jag en ny tank.
Jag har ju lite svårt för bitar som inte passar hundra...

Jag kan tänka mig att använda en annan vas om jag får ett bra bud. Eventuell köpare kan ju bygga en hoj runt den, det är inte så svårt, bara tidsödande.

Imponerad

Var och drällde på Sjöhistoriska museet idag.
Där finns mycket ballt skit som skvallrar om hur mycket mer stake det var i folk förr. Jag hade nog inte pallat att såga till en enda bordläggningsplanka på ett 1700-tals slagskepp.
Men det jag fastnade mest för var nog finishen på den här modellen, som enligt uppgift tagit 30000 timmar att bygga. Orginalets styrman var det som pysslade med den i tjugo bast. Den var helt sjukt ball, och jag fattar fan inte hur han har gjort.

fredag 28 december 2012

Nitmaskin

Denna sköna pjäs har jag modifierat själv och slagit ihop alla nitar på Esox Lucius med. Funkar kanon! Impa på brudar vars pojkvänner hålls med mesiga popnit.

Kom och köööp!

Slagsax och elektronisk Trumph-plåtsax för max 4,5mm plåt säljes. Kom med bud! Stålar eller gamla Speedwaymotorer är som vanligt valutan som gäller! Skynda att fynda dessa rara ärtor innan loppisen.

Jösses!

Nu har första steget mot avveckling tagits!
Jag har börjat röja ur lokalen på skit.
Det är fan grejer bortom allt vett och sans, och nästan allt är skit som borde slängas men som kommer att behövas i samma ögonblick som containern åkt härifrån.
Detta kommer att ta en stund, det är en sak som är säker.
Det listigaste hade varit att sälja hela klabbet i paketpris på blocket, med undantag för svets och bandslip, för det klarar man ju knappt en dag utan.

torsdag 27 december 2012

Så där ja.

Det tog en stund, men det blev ju rart.

Fyra steg mot glädje

Kupolmuttrar i halvtums Withworth verkar lika vanligt som sabeltandade tigrar.
Så vad gör en fattig flicka?
Gör om dom gamla topplocksmuttrarna så klart. Sen får Robban doppa skiten.

Dronten - A chain reaction


Fredde och jag är sååå Drontkåta. Vi måste lösa det här så att vi kan brassa av några uppvisningsvarv på Gubbis i samband med elitseriematcherna.
Som synes på filmen så var vi alltid extremt noggranna med att hålla vår maskin i toppskick, för att minimera driftstörningarna. Bland dom täta serviceintervallerna kan nämnas att vi bla, smörjer båda kedjorna varje skottår, och aldrig kört med 1900-tals luft i däcken.
Sidovagn, det enda värdiga sättet att färdas!

Kapellfästen

Mera delar klara för koppar.

onsdag 26 december 2012

Paus

Vem trodde att ett stift kunde smaka så gott när man ligger i en snöhög medans det regnar.
Trist att hälften av snön hamnade på altanen, så man fick skotta den en gång till.

Det är ensamt på toppen

Min nästa kåk ska ha 60c/c mellan takstolarna och inget jävla snörasskydd!
Tungt skit, det här.

tisdag 25 december 2012

Weslakens nya arbetsplats

Känns härligt att äga en solohoj igen, men jag vete fan när jag ska använda den.

Hallstavik ligger ju rätt nära färjeläget i Grisslehamn, så jättebökigt blir det väl inte, även om avståndet mellan träsket och verkstan är svårslaget.

Vurpa blir man väl aldrig för gammal för?
Sidovagn är förvisso ballare, men med tanke på Drontens driftsäkerhet så är det ju kul om man kan fortsätta köra även efter att den ligger i planket med rambrott eller stake ut.

På tal om nåt helt annat så har jag med hjälp av Maria och Cissi skottat bort allt lappmögel mellan båttältet och garaget idag. Det tog flera timmar och min vekhet gjorde sig påmind. I morgon tar jag taket och altanen, det ska bli tråkigt.

måndag 24 december 2012

Reklamfilm


Minns ni att jag var i Madrid i tre dagar och hyrde ut Hulstern till en reklamfilmsinspelning?
De senaste dagarna har det hört av sig spekulanter från Spanien så jag misstänkte att reklamen börjat sändas i Spanien och kollade in deras hemsida.
Här är resultatet.

Min finaste julklapp.

Min julklapp var av betydligt ädlare karaktär än Marias.
Jag blev dock aningen förbryllad då jag kommer att bo på kobben och bygga hus i sommar.
Min underbara fru svarade då att jag minsann inte kan jobba med huset jämt, utan bör ta kortdistansroboten Slugger för en snabbvisit på Gubbängen för att se elitseriematcherna med mina vänner.

Fruktburk.

Nu har vi ledsnat på skitdatorer som alltid strular och har en hållbarhet fullt i klass med ett brittiskt elsystem.
Därför fick Maria en dator med en frukt på.
Vi hajjar noll, lyckas inte ens stänga av den...
Pratar gör den också!

söndag 23 december 2012

GOD JUL!

Maken till sexig stjärngosse har nog världen aldrig skådat!
God jul på er, kattskallar!

Taskigt med isolering?

Vad tror ni, går mina dyra kilowattimmar ut genom verkstadstaket?

Tempreglage

Nu är den manuella termostaten renoverad och gnussad.

Nattlig räd

Sitter och läppjar en spontanjäst hylsa och kollar på månskenet över snön.
Minns ett samtal med min goda vän Acke, som förtäljde att något i hans soldathjärta gjorde att månsken över snö gör att han vill dra på sig laggen och dra ut i strid.
Det lät romantiskt på nåt sätt.
Acke, håll dig vaken, jag är på väg!
Det åker ju fullt med lettiska lastbilar i dina trakter, vi genskjuter dom i passet!

lördag 22 december 2012

Klart!

Så där ja, då var det färdigt. Det har tillkommit en vatteningång i fram och en fläns till Solexen.
Provtryckning återstår, men den ska nog gå bra.
Vore ju trist att behöva kapa bort kylmanteln för att lägga igen ev, pora ut i avgaskanalen.

Veckans verkstadstips.

För att lättare få en fläns att täta så steker man en ring runt alla kanaler, så komprimeras packningen mer där det behövs, än runt bultarna, vilket blir fallet annars.
Givetvis ska "ringarna" planslipas innan montering.

fredag 21 december 2012

Äh, vi slänger in en bild till.

Jag tycker att blandningen av färg och olika metaller blev helt enligt, eller något över, förväntan.
Nu schappar jag hem till familj, spontanjäst öl och lite vila för matta lemmar.

Så där ja!

Nu känns det bättre, även om den inte är klar.

Nu kör vi!

Nu ska jag medelst nyttjande av sisalskiva visa limpan vem som bestämmer!

Gängbesvikelse.

Fan va det straffar sig gång på gång att man ska vara så bögig med prylarna.
Jag står ju som bekant och gnussar på en gammal Albin-puffra, som ändå kommer att sitta dold under en motorlåda.
Senaste genidraget var att beställa syrafast bult till hela motorn och backslaget.
Jag mätte bultarna som var grovgängade och hade tummått.
Sedan beställde jag UNC-bult till hela skiten.
Idag anlände dom vackra bultarna i ädelt stål, och jag skulle exalterat provmontera några stycken för att få se den vackra kontrasten.

Gissa hur det kändes att notera att hela motorn är gängad med Whitworth!
Förbannat!
Egentligen borde man ju i rent vredesmod helicoila hela puffran till UNC.

Eller så drar jag dit dom rostiga orginalbultarna och spikar igen motorlådan.

torsdag 20 december 2012

Loppis!

I kommentarsfälten har det nyligen hörts röster som vill sponsra fortsatt bloggande.
Jag har ju haft en del ångest över detta, då jag inte anser denna blogg hålla en konsistent standard. Dannes MCM-argument fick mig dock att överväga att ta emot allmosor. Men nu har jag kommit på en förtjusande lösning på det aktuella problemet.

Den 12/1 hålls det loppis i SE Services lokaler mellan 10 och 15:00.

Allt som jag inte känner är en livsnödvändighet kommer att säljas till bättre behövande.
Med andra ord så kan man till förmånligt pris köpa med sig material eller souvenirer från denna verkstad som vid det laget gått i graven.
Törs man fresta med en pipa rör som kanske skulle ha vunnit ett Vm?
Eller om man har spenderarbyxorna på sig så kanske valet faller på en hoj som faktiskt redan vunnit Vm?
Vill man spendera nånstans mitt emellan finns här lite T-shirts i udda storlekar, GP-Amaler, Sturmey Archer-lådor, Storsida kolvar, topplock och blandade stötstänger till Veåttor.

Cash eller gamla speedwaymotorer är valutan som gäller!
 Mina ungar kommer att sälja kaffe och jag kan ev, fresta med en och annan starkböck till överpris!
Allt är givetvis momsfritt!

Lastbil till Åland.

Nån som känner nån som kör lastbil mellan Åland och Stockholm?
Skulle behöva få över min Pullmax nibbler och ev, några andra bitar som är svåra att få in i fransyskan, resten tar jag själv.
Betalar ju givetvis, men det skulle väl inte skada ekonomin om det gick att samköra med nån.

onsdag 19 december 2012

Mekhjälp.

Tycker du också att det är krångligt att grada in kammen på din Weslake?
Bjud över några rundbanelegender att kolla på dina motorcyklar, och säg efter en stund: Ja, just det, när ni ändå är här så tänkte jag att...

Tre dagar kvar till muck!

Nu är det bara tre arbetsdagar kvar i verkstan.
Inget vemod har infunnit sig än, bara en otrolig lättnad över att lämna denna epok i livet bakom sig.
Jag spenderar dom sista dagarna med att beta av gamla surdegar som legat på hyllorna.
Pelle Snickers lämnade in en kompressor för femton år sedan, med uppmaningen: Gör den när du får tid.
Det fick jag igår...

måndag 17 december 2012

Hur kan det bli så här?

Jag hatar min verkstad.
Luktar illa gör den också!

Mycket svets.

Fan, det gör sig inte själv, det här grenröret.
Och vad det slog sig då! Gosse!

söndag 16 december 2012

Bra grabbar ska ha bra pröjs

Idag när vi käkade middag så satt jag likt en gammal gubbe och störde mig på att dom inte plogat än trots att det snöat sen lördags morse.
Jag frågade min fru: Är man en grinig gubbe om man tycker att plogningen varit under all kritik i år?
Hon bara mumlade nåt och jag stirrande surt ut mot vägen.
Plötsligt kommer plogbilen och inte nog med att han plogar, han backar tillbaks och gräver bort plogvallen vid infarten med bakskopan!

Jag blev så impad att jag slängde på mig jackan och sprang ut till killen och gav han en sedel. Hans ansikte avslöjade att han snarare väntat sig en skopa ovett (troligen för att han brassade in i min gärsgård förra veckan) än dricks för ett väl utfört arbete.

Efter en stund kom frugan ut i garaget och garvade:
Du är rolig du, sa hon. -Först gnäller du om hur kass plogningen är... Fem minuter senare säger du: Bra killar ska ha bra pröjs, och springer ut och dricksar plogbilen!

Ja, va fan. Man skjuter ju inte budbäraren, anledningen till att dom inte plogat är ju knappast att chaffören legat hemma och runkat.

Eller så var det så det var...

Tänk va förvånad han ska bli nästa gång han ser mig komma mot plogbilen, och tror han ska få dricks igen, när han istället får frågan: Har du runkat igen, din jävel!

Action.

Idag har det varit omöjligt att producera i verkstan.
Dels är vi insnöade sedan igår, och idag har det varit strömavbrott.
Perfekt läge att lattja i snön med knattarna med andra ord!
Vi byggde "snöfort" som vi sköt sönder med snökanonkulor, och byggde feta hopp på tomten.

Fan, det är roligare att leka än att producera.

lördag 15 december 2012

Kyllimpa.

Det växer sakta framåt.
Med fiaskot med konungens fartyg i färskt minne, så försöker jag lista ut vad som kan vara en lagom förvärmning av insuget.

fredag 14 december 2012

Bra service och griniga brudar.

Igår fick jag nåt vajsing på ena jacket, och hade ont som fan.
En ockulärbesiktning hemma i badrummet visade en sliploppa stor som en jävla lussekatt.
Händig som jag så gjorde jag ett eget verktyg av maskeringstejp för att rensa upp.
Det brukar funka prima, men icke.

Idag för jag in till St: Eriks ögonakut för att demontering av stål på fel ställe.
Jag traskade fram och anmälde mig och gick till nästa kassa för att pröjsa.
Ett par meter från kassan stod en brud, som snabbt kom farande och grinigt som fan förklarade att hon stod i kö.
Jag bad om ursäkt och hoppade åt sidan.
Kassan var obemannad i några minuter och bruden var så stressad så att hon inte kunde stå still.
När personalen kom så fick hon en skopa av griniga bruden för att hon inte fått sitt kvitto.
Kassabruden kontrade hårt med: Du sprang ju iväg innan jag hunnit riva av kvittot.
Nu blev hon ännu grinigare.

Kassatjejen och jag hade en kul pratstund om fröken solstråle innan jag gick vidare.
Så fort jag kom in i hallen igen så stod en sköterska och väntade på mig, så det var ingen direkt väntetid att tala om... Inte för mig i alla fall.
Fröken solstråle satt kvar och såg ut som att hon höll på att gå upp i limningen när jag gled förbi, nyservad och klar.

Jag ger mig fan på att dom samtalar internt och låter surkukarna vänta lite extra, det gör dom rätt i!

Sen hade jag en mycket trevlig långlunch med Niklas, vi pratade om livet, bajs och motorer.

Bussiness på nallen.

Andreas har tjackat rörfirman vi jobbade på, och han hittade min gamla mobiltelefon. En stadig pjäs att spela mangas med på mathaken.

torsdag 13 december 2012

Kyllimpa på g.

Allt ska man behöva göra själv, ta mig fan.
Jag skulle hellre hasa på några fina plankor.

Klumpigt.

Efter att jag slipat klart kyllimpan så skulle jag plugga alla hål och fylla den med vatten inför doppet i kopparbadet. Dessvärre rann vattnet från kylmanteln rätt in i avgaskanalen... Kanske skulle ha provat röret först, som jag gjorde med resten av motorn.

Nu återstår att fatta beslutet om att åka med det ruskigt fula fotogengrenröret eller bygga ett eget i syrafast.
Ett eget vore porrigt och skulle tillåta en mycket mindre motorlåda. Men ett dubbelmantlat rör med förvärmning av insuget lär ta några timmar, och om en vecka börjar jag tömma verkstan...

Jag behöver en Valium, stor som en tvål.

onsdag 12 december 2012

Mera slipa...

Ikväll är det gjutjärnspån som konsumeras långt över nivåerna som socialstyrelsen rekommenderar som dagligt intag.
Kyllimpan bjöd även den på en del stöddiga poror.

Jag kan inte hjälpa att jag tycker att detta smycke, sprunget ur det gamla riktiga Sveriges rika industri, ser ut att ha en halvseg vinballe som hänger ut ifrån själva grenrörsdelen. Men det är väl ett kors jag får bära.

Drömma sig bort

Jag har aldrig haft något som helst intresse för hemelekronik eller vitvaror, men när det gäller min båt, då jävlar.

Josef som figurerar här bland kommentarerna med sitt kassa göteborgsordvitsande, har en farbror, Bengt.
Denne farbror Bengt är uppfinnare, och har uppfunnit ett synnerligen energisnålt kylskåp avsett för marint bruk.
Bengt hjärta brast när han insåg att jag har nödgats fukta min sarjade strupe med fickljummen pilsner då jag varit till sjöss.
Vad gör då denna hedersknyffel?
Jo, han skickar upp ett custombyggt rökarkylskåp till Mildrid!
Så jävla fint, det kommer dessutom rymmas ett par festis till barnen och ett paket smör till frukosten, utöver en redig ranson gyllene livskvalitet!

Men Bengt är även en man av klass, som givetvis inser det skämmande med att behöva styggelser som en växelströmsgenerator och startmotor ombord på detta klassiska flytetyg.
Därför klurade han ut en genialisk lösning som troligen kommer att tillåta användandet av enbart min älskade Dynastart även i framtiden.

Heder och tack, Bengt!

När jag pulsade längs Huddinge kommuns oplogade och givetvis (med en fransk bil) okörbara vägar imorse, så drömde jag mig bort till de svalkande stiften som öppnas med ett trivsamt Ptschh i båten medans Albin snurrar på i trivsamma 837 revolutioner per minut.

Snart är det sommar!

tisdag 11 december 2012

Klart för koppar

Några båtdelar är färdiga för surkopparbadet.
Pollarna köpte jag nykromade av en kille. Dessvärre tyckte jag att kromet var lite vågigt och fullt i poror.
Det skulle ju ha noterats av mötande kråsbockar i skärgårdens ytterområden, och resulterat i massa "snack på byn" om solkigt underarbete.
Givetvis var jag tvungen att öppna Pandoras askjävel och med en lagom kaxig attityd lämna in dom på avkromning... Bara för att själv få förmånen att själv jaga porer som givetvis var djupare än Marianergraven.
Tilläggas bör att det är lika kul att slipa en dubbelkorspollare som att få spontanerektion i en allmän bastu.

Jag får helt enkelt vänta tills Robban tar upp dom ur kopparbadet och skylla resultatet på honom.
- Det är nåt vaj på ditt bad, prylarna var ju slätare än Carolas framtänder när jag lämnade in dom!


Något sött till kaffet.

Eftersom det börjar bli svårt att finna tid till alla projekt, så fick jag en brilliant idé.
Istället för att proppa i sig munkar till kaffet, så serveras det numera mysmek med Weslake-rova.
En kopp blask var precis lagom för att få dit vipparmar.
Jag har även modifierat den gode Harry Weslakes design en smula för att den väldoftande R-oljan ska hålla sig på insidan av motorn.

Någon som vet vad som löser R-olja förresten? Varken avfettning, bromsrengöring eller trollvax verkar funka.
En annan nackdel med detta guds gåva till oss lubrikationsbögar är att den förvandlas till klister i motorn efter ett tag, men jag vet inte hur långt tag.
Bäst att varmköra ute på gården varje vecka för att vara på den säkra sidan, varmkörning är ju dessutom en fin social kod, som uppskattas i grannskapet.
På Åland kommer ingen att höra om man varmkör ändå, för alla kör motorsåg all sin lediga tid.

Det går ju att köra på vanlig mineralolja, men det luktar ju skit.

Kladd.

Nu är det dags för pansarfilen.

Så där då.

Bara att slipa skiten och sleva på en tennmacka.

Halvdant.

Delar av tennet hade ju vidhäftning i alla fall.

Nedrans.

Aj fan. Skärmkanten har fått punka precis vid tennskarven. Det var lite tråkigt.

Lagat

Raggarlagningen utbytt.

måndag 10 december 2012

Läbbigt

Så här ser det ut under lacken på många raggarbilar.
Inför mig-svets förbud nu! Regeringen måste agera!

Migspruteäckel!

Se så glad Kuba (Jorge Luis Barroso Dominguez) blev när jag böt ut lagningen som en raggare gjort!

Lappat.

Det muggar på märkliga ställen ibland.

Fullt

Hela verkstan full i raggarbil. Kubas fräsiga Hågis har väntat på min kärlek i några år, nu är det dags.
Men det finns inte plats att meka Speedwayhoj, gruva.

söndag 9 december 2012

Elaka gamla kärringar alltså...

På min gata bor ett gammalt par, som skiter fullkomligt i dom sociala koder som gör livet lite trevligare.
Dom första tre-fyra åren när jag bodde här så vinkade jag åt dom varje gång jag passerade, sedan gav jag upp eftersom dom bara såg sura ut.

Imorse skulle jag till verkstan och mötte en bil. Snön har gjort det helt omöjligt att mötas på vägen, och eftersom den andra bilen hade en fjärdedel så långt att backa som jag, så väntade jag för första gången sedan snön kom på att den andra bilen skulle backa.
Det gjorde den, men det gick sakta och vingligt.

Jag tänkte då att det kanske var bättre om jag backade trots allt och brakar baklänges några hundra meter på fullvarv. Men den andra bilen följde inte efter utan hade bestämt sig för att fullborda sin backning fram till korsningen.

Jaha, då åker jag väl framåt igen då, tänker jag och när vi är framme där jag kan passera så vevar jag ner rutan för att tacka ordentligt.

Kärringen vevar också ner rutan och börjar skrika:

Om du hade backat så hade du sett att det fanns en mötesplats som vi skottade fram igår kväll!
Jaha, den såg inte jag, då ber jag om ursäkt, svarade ja.
Ja, det kan du gott göra, låta en gammal kärring på åttio backa för dig!! Föraktet i kärringens ögon gick knappast att ta miste på.

Sen vevade kärringen upp rutan och drog, men det var väl lika bra det, innan jag han berätta för henne att om hon är åttio så har hon ju mycket mera erfarenhet av att backa än en ungtupp som mig.

Jag ångrar mig, jag vill inte bli en grinig gammal gubbe längre.
Nu ska jag vinka glatt på kärringen och gubben igen, tills jag flyttar.
 Dom kommer att bli galna!

 

lördag 8 december 2012

Trevliga grejer.

Hämtade nyss ett speedwaychassie till Weslaken hemma hos Bosse Brolin. Sedan for jag ut till Kjelle Berg och fick kompletta årgångar av Race från -83 till -00. Satan va trevligt!

fredag 7 december 2012

Torehammar igen.

Har nyss genomlidit ett radioprogramm där Torehammar pratar om vardagsrasism.
Vem är en lämpligare företrädare för en minoritet än denne självutnämnde fanbärare för en annan minoritet?

Nu hoppas jag och tror att alla läsare av denna blogg är tillräckligt tänkande människor för att inte börja gaffla om att jag skulle vara rasist och/eller homofob. En fobi betyder väl till att börja med enligt mitt enkla synsätt en rädsla för nånting. Bögar känner jag ingen större anledning att vara rädd för eftersom den stora majoriteten av dom troligen är som vem som helst som gillar killar, tex, många tjejer. Jag har heller ingenting emot dom eftersom dom knappast skadar andra genom sin sexualitet, tvärtemot så blir det ju fler brudar över till oss andra!
Att dom fått företrädare som Torehammar gagnar dom knappast och jag är övertygad om att många bögar är hemliga med sin läggning tack vare honom och hans gelikar.
Vore det inte jävligt juste om en i kompisgänget bara kunde säga: Fan, grabbar jag är bög, och sedan garvade man lite åt det tillsammans och tog en bira till. Men om polarna tänker: Torehammar! Då lär det inte funka.

Rasist är jag givetvis inte heller eftersom det är tämligen orimligt att döma någon efter utseende.
Jag tror faktiskt inte att det finns särskilt många rasister överhuvudtaget.
Om man däremot ska döma enligt den gängse normen vi har idag så skulle jag gissa på att ca 100 procent av rikets befolkning är rasister. Och det ser knappast bättre ut bland minoriteten som härstammar från icke skidåkande nationer. Vi tänkande människor har alla formats genom våra livserfarenheter och dom har gett oss visdom och synpunkter. Många människor har tex, åsikten att hantverkare är ett pack som bara lovar runt, aldrig passar tider och sedan saltar fakturorna. Den fördomen stämmer i många fall, men i många fall stämmer den inte.
Ingen blir upprörd eller börjar antyda att man skulle vara en dålig människa bara för att man har fördomar mot hantverkare, mäklare eller banktjänstemän. Man accepterar att personen ifråga formats av sina erfarenheter, och på sin höjd så rättar man personen med sin egen erfarenhet.
Ett extremare fall på samma tema är att man utan problem kan säga att man inte gillar jänkare eller tyskar.
Ingen kommer att opponera sig, och definitivt inte kalla dig för rasist.

Prova att säg samma sak om turkar bland dina mest politiskt korrekta vänner så ska du få se på liv i luckan!
I den offentliga debatten påvisas ständigt hur viktigt det är att vi svenskar accepterar andra kulturer.
Samma offentliga debatt nämner aldrig att man som tillämpare av en främmande kultur ska acceptera eller ens försöka anpassa sig eller visa hänsyn för kulturen som är gängse norm i det nya hemlandet.
Så jävla konstigt är det inte att folk som lever efter ett mönster blir aningen brydda när ett annat mönster breder ut sig i kvarteret. Det bästa sättet att få dom människorna att acceptera sina nya grannar är att behandla dom med den respekt dom förtjänar, och möjligen tona ner sådana vanor som kan tänkas vara stötande.

När personer av utomnordiskt ursprung inte sköter sig eller behandlar andra människor med respekt, så förstör dom något helt enormt för dom som verkligen vill vara en del av samhället. Det är få saker jag kan tänka mig som är värre än att bli illa behandlad på grund av hur jag ser ut, att aldrig få vara en av dom andra.

Men jag tror inte att det funkar med att ha Tv-galor som berättar för folk att deras livserfarenheter inte stämmer. Inte heller lär det bli färre homofober av att man har en parad en gång om året där man visar kuken från ett lastbilsflak, endast iklädd en fjäderboa. Prova att påverka åt andra hållet också, så kanske det löser sig... om hundra år.

torsdag 6 december 2012

Fitta!

Råkade just välta en arbetsbänk över en pulversläckare när jag skulle flytta den. Gillar oljad mahogny pulver? Tror inte det va?
Är det bara jag som lyckas sabba allt jag tar i, eller gör alla det?
Hur sanerar sånt här skit?
Kuken!

Gnussat

Det var ett och annat märke att slipa bort, efter åratal av mekande till sjöss med slöa tänger och glappa muttersvarvar.

Fiasko!

Tidningarnas "snökaos" brukar vara skrattretande varje år, men igår stämde det fan.
Vi fick 40cm snö utanför verkstan under gårdagen, och i dynerna var det runt 70cm!

I början var det lite underhållande, men det tog snabbt slut.
Plogningen har varit under precis all kritik och knappt en enda gata blev plogad.
Jag hade lämnat bilen hemma och gått till verkstan i förebyggande syfte, men både Fredde och Andreas blev insnöade på verkstan.
Trots mina ivriga protester så gjorde dom ett fruktlöst försök att köra ut Freddes bil trots att snön gick 20 cm högre än underredet. Dessa franska skåpbilar har ju dessutom enhjulsdrift, så ni kan ju gissa hur det gick.
Fredde kom efter en halvtimmas puttande, 10 meter på vägen.
Sen gav vi upp och lyckades få upp bilen på parkeringen igen med hjälp av snökedjor och en säck grovbetong.

Jag och Maria skjutsade hem Andreas med Marias bil. När jag svängde in på min gata såg vi till vår förtjusning att den var plogad! Vilken lättnad! Jag hade våndats och funderat på vart jag skulle göra av bilen annars.
Våran väg är ca, 2km lång och efter 1km såg det ut som på den nedre bilden. Plogbilsjäveln hade plogat 1km för att sedan lämna en valljävel som var nästan 2 meter hög mitt i vägen och backat därifrån!

Maria fick ta pizzorna under armen och pulsa en kilometer i en halvmeter snö, och jag fick backa tillbaka och leta efter nånstans att ställa bilen utan att vara ivägen för plogbilarna.
Efter att ha kryssat mellan övergivna bilar i villaområdet och kört fast, skottat mig loss med en isskrapa och puttat loss andra bilar, hittade jag äntligen en plats att lämna bilen på. Sedan var det bara att pulsa över stock och sten i snön.

Idag ska vi försöka få loss alla franska skåpbilar som dräller här utanför.

Plogar dom lika illa nästa gång det kommer snö, ska jag sluta betala skatt!