onsdag 30 januari 2013

Korvpirog

Ja, va fan, allt kan ju inte vara perfekt.
Jag har noterat en nackdel som Åland har gentemot Sverige, men den är givetvis försumbar.
Att leva som ensam karl här är betydligt dyrare än i Sverige, så ska man bo här så krävs att man har ett redigt kvinnfolk.

Det kostar nämligen skitmycket att käka ute.
En hamburgertallrik betingar ungefär samma värde som en begagnad bil med s och v-däck.

Som tur var tipsade min fru och Röckas korv nerdanför stora rondellen.
Det är en märklig korvkiosk som inte har några burgare, men väl piroger med två kokta inuti!?
Lite skumt, men gott och billigt.

Jag känner på mig att jag kommer käka så mycket där att jag kommer få julkort från dom till slut, precis som jag fick från Familjen Dafgård när jag var ung och singel.

Hittade förresten några stift i firmans kylskåp, det måste väl vara en löneförmån, annars hade dom väl inte legat där? Hoppas det inte var chefens privathylsor, för då ligger jag risigt till nu.

9 kommentarer:

rocket goldstar sa...

Låter som du har det gött.

Knatte sa...

Du glömde väl för fan inte osten som ska vara i pirogen!!

J2000E sa...

Ah...Röckas, denna klassiska mark. Där svenskar känns igen på sina förvirrade anleten när de ser proffsen ta tio i papper med senap. Eller när svensken i sin totala okunskap om riktig kultur säger "åsså kättchupp".

Du har mycket kul att upptäcka. Nu är du ju lite för gammal för att riktigt ha möjlighet att utforska Mariehamns gyllene polygon - vars fixpunkter är Badhusparken, Arken, Röckas, Tullarns äng, Lilla holmen, sjuksköterskekollonin men även mer mobila ikoner som - sommarfinnskorna med handväskor vid busstorget, väteperoxidblekta, bastanta åländska fruntimmer i första genterationens Toyota Corolla snurrandes på stan.

Kan hända att mina fixpunkter är 25-30 år gamla men de de finns där fortfarande...

Stellan sa...

Mmm, väteperoxid.

Stellan sa...

Knatte, jag tar alltid allt som är gratis. Klart jag fick ost!

Sneeky Pete sa...

Det är väl där de kränger öl III också. Om du har det rätta lösenordet...

Wizzard sa...

Du har ju dom klassiska finska hamburgarna som vi tornedalingar alltid definierat som kamouflerad blodpuddning, lite udda med senap o bostongurka istället för lingonsylt. Hessburgern är ett undantag men når inte frassestandard...

Wizzard sa...

Du har ju dom klassiska finska hamburgarna som vi tornedalingar alltid definierat som kamouflerad blodpuddning, lite udda med senap o bostongurka istället för lingonsylt. Hessburgern är ett undantag men når inte frassestandard...

Anonym sa...

Eller dom Norska burgarna, med fiskdressing....

Micke