tisdag 22 januari 2013

Vackert!

Hittade detta havoc av kopparör idag när jag rev sönder ett fläktrum. Tur att lödda skarvar håller bättre än en gubbkörd B18, för att fixa en läcka på rören längst in hade väl inte varit nån fest direkt.

Bilden lär kittla Josefs kassa ordvitsarhjärna, så: Knock your self out, Josef!

Förövrigt har jag haft en riktigt trevlig dag. Den började med att jag for runt bland varuhus och tog ut verktyg och en flång ny rulle att ha dom i.
Enda smolket i glädjebägaren var att grossen inte hade lin på docka, så jag fick ta ett fastighetsskötarnystan med lin. Jag kommer givetvis att importera en lindocka från mitt forna hemland.

Verktyg designas numera så paass ergonomiska att man inte ens kan ha en polygrip i fickan på töjjet, eftersom plasthandtagen är tjockare än gosspittar. En kväll i braskaminen för polygripen ska nog fixa den biten, ergonomi kan dom hållas med i äldrevården.

33 kommentarer:

Flugfiskaren sa...

Paass!? Börjar du redan anamma språket? ;-)
Skam bjuder 2papp för den lilla Kina crossen, om den nu finns kvar. . .

Frun sa...

Crossen är redan på Åland!

Josef sa...

Äh kom igen, inte har jag såna böjelser..

Josef sa...

Ser ut som ett helt kafferep - massa koppar

Josef sa...

Rörisar = bra på att kröka

Fixarerik sa...

Alltid trevligt att handla verktyg.

Josef sa...

Verktyget Poly:s smartare syster = Poly(be)grep..

martin sa...

Jag har en fråga om något helt annat som någon här säkert kan svara på eftersom en massa läsare pysslar med mc och dylikt på ett eller annat sätt. Behöver köpa alu i form av rundstav i någon bättre legering att tillverka en cykeldel av typ 7075-t6 eller något annat som lämpar sig till det. Var i huvudstaden kan man möjligtvis köpa sig en bit, det hjälper föga att använda sig av google för att hitta ett försäljningsställe?

Acke använder ju enorma mängder alu kan man tjacka en bit av han eller har någon annan ett erbjudande?

Stellan sa...

Josef, Den där sista måste ha varit ett lågvattenmärke även för din normalt mycket låga lägstanivå.
Jag kan ärligt säga att jag rös här på mitt pojkrum när jag läste den, det kan fan inte bli sämre, min vän.

Martin, Dom där problemen brottades även jag med, små snuttar av vissa material. Tibnor utåt Järfälla, tror det var i samma område som Hansen, är ett tips. Där kunde man köpa kapade bitar och få ett otrevligt bemötande på samma gång. Vet dock inte om dom ligger kvar.

Josef sa...

Den skrevs under ledning av mina inre röster och har ingen som helst koppling till mitt ordinarie vitsande (rörigt)

Anonym sa...

Ståldepån i Lunda indusriområde kanske.

knutte sa...

ha ha ha Josef. Poly var den beste
gå på ba
Knut

martin sa...

Tack för de tipsen! Ska börja där så får jag se om det går att få tag i nåt.

Svente Bock sa...

Polygam = kan skruva flera muttrar samtidigt

Acke sa...

Martin/Har jag bara rätt sort och storlek så är det inget problem/ Acke

martin sa...

Åh! det låter strålande, kanske ska ringa till dig istället?
Ska tillverka ett cykelnav så letar efter någon lämplig rundstav dia minst 70mm och längd 110mm men behövs lite till för att spänna upp. Skulle tippa på att samma material som du tillverkar dina nav av duger alldeles utmärkt till detta?

Didde sa...

Vad ska du göra för specialnav Martin? Jag menar, det finns väl ungefär 100 olika sorters alu-nav att köpa. Eller är det en svarvövning?

Fixarerik sa...

Martin, antar att det är för utförsåka!?
Blir det första cykeln med ISR-bromsar?

martin sa...

Skolövning, så inget annat än svarv och fräsövning kan man säga. Roligare att tillverka något man kan använda än ljusstakar och annat trams som folk verkar göra.. Finns tyvärr inget tillräckligt legerat material på skolan för att kunna använda det så man får ordna fram det på egen hand.

Josef sa...

Lur-verktyg = bågfil

Mats ;-) sa...

Lur-verktyg = bågfil

Lagar man telefoner med bågfil?

Anonym sa...

Lurendrejare.. Tillverkar dom telefoner i lera?

Svente Bock sa...

Lurifax = kombinerad telefon och fax

Anonym sa...

Bågfil vässar man motorcyklar med.

Stellan sa...

Fy fan, jag måste lägga ner den här jävla Göteborgsbloggen.
Ni får ju fan Stefan och Krister att framstå som roliga.

Anonym sa...

Midjebyxor på jobbet lr är de riktiga byxor??

Willy Wonka sa...

JAS okända syster = Polly-gripen

Josef sa...

Poly-gripen = tillfångataget verktyg

Stellan sa...

Hängselbraller så klart!

Anonym sa...

Byxor utan bröstficka skall undvikas...

Acke sa...

Martin/ Jag har 100mm rundstång i 7075-T6.

martin sa...

Det låter hur bra som helst! Kan man dyka upp under dina besökstider i veckan och handla en bit?

Anonym sa...

Nav??
Poly.........????
Äh, mitt namn är Styrbjörn.........så kalla mig Rattnalle.
Appropå verktyg, det måste väl vara någonting man syr med väl????