lördag 2 februari 2013

Lycka och besvikelse

Vilken jävla fin bana dom hade gjort, grabbarna! Det var jävligt länge sedan jag hade så kul, även om dubbningen gav lite klent med fäste.

Men säg den lycka som varar mer än ett par timmar...
Det verkade som att de flesta skridskoåkarna tyckte att det var intressant med Speedway på sjön, och många stannade och tittade på... Men inte alla.

En skridskogubbe runt sextio bast kom och började tjafsa och vifta med ett papper som tydligen bevisade det lagvidriga med motorfordon på isen. Därefter gapade han vidare om avgaser, oväsen och polisen.
Efter att vi gjort några trevande försök att övertala gubben att alla kan väl få ha lite kul osv, så gav vi upp, och gubben ringde snuten.

Vi körde vidare en stund till tills en av mina favoritgrannar kom ner på en spark. Men istället för ett trevligt samtal grannar emellan, så fick jag mig en rejäl utskällning och även information om att han redan ringt snuten han med.

Tydligen så hade snuten grövre brottslighet att ta tag i under dagen, för nationella insatsstyrkan dök aldrig upp.
Men vi lade ner körningen ändå, griniga gubbar är förjävla trista.

30 kommentarer:

rocket goldstar sa...

Vilken jävla favoritgranne ! Vem vet, han kanske har smyghatat dig i alla år och tänker att han ska ge dig en jävla omgång innan du emigrerar.

Stellan sa...

Ja, så kanske det har varit, men jag trodde iaf, att vi kom bra överens. Men med tanke på att han ringde snuten först, och kom och berättade det efteråt, så var vi nog inte så tajta ändå.

rocket goldstar sa...

Jag kan förstå att folk blir störda men att ringa snuten är ju lika töntigt som att tjalla för fröken...Eller basen om man är vuxen.

martin sa...

Jag är besviken på att ni la ner körningen, såna där muppar skulle behöva en rejäl örfil istället och sluta leka poliser..

Bosse sa...

Vilken tur att det blev en bild ifrån dom första varven, ser bättre ut. Jag hade inte så mycket att sätta mot, men det var roligt! :-)

Fredde sa...

Precis Martin,två riktiga jävla käftsmällar skulle gubbfan haft och lärt sig veta hut.

Fredde sa...

Men det var väldens kul att bränna lite,trots att vi blev motarbetade på sedvanligt vis.
Ska ta mig nåt starkt nu,o vänta in smärtan från min fadäs.

Stellan sa...

Men, jag kan ju inte klappa till en gubbe bara för att han gnisslar. Jag pallade ju inte ens att köra vidare, dom åren då jag triggades av sånt är förbi som tur är. Numera blir jag bara nedstämd.
Fredde, jag är lite avis, det är ju sååå coolt att halta efter motorsport! Minns du när jag fastnade med foten under Dronten och var paj till och från i några månader? Då var det jag som var tuff.

Bosse, det är fjädringen som är boven! Blir som i kortbane flat track, mest svampigt.

I övrigt håller jag med Rocket, man snackar väl om saken, och låter bylingen ta hand om viktiga saker.

martin sa...

Nej inte slås såklart, men det brukar funka alldeles förträffligt att bara ignorera dem.. (erfarenhet av ful-enduro samt grusvägsåkande)

Stellan sa...

Gjorde ju det med skridskotölpen, men folk man känner måste man ju visa viss respekt... Eller måste man det?

Anonym sa...

Säg till gubben att ni har tillstånd från komunen nästa gång, det går ju ändå inte att kolla up en lördag.

"If you dont limp you aint shit"

Fredde sa...

Stellan klart jag kommer ihåg foten under dronten,du gick ju som en sämre western skådis ett bra tag,as tufft.

Gunnar sa...

Alltså, nu låter jag väl som en miljömupp, men jag förstår att folk gnisslar. Det låter ju faktiskt jäkligt mycket.
Här hemma kör de på två isar så gott som dagligen. Bägge isarna ligger mer än en halvmil bort, ändå hörs det jäkligt bra hit. Och då är det ändå bilar, som väsnas mindre än ettriga hojar.
Mig stör det inte ett dugg, jag tycker bara det är fränt. Men jag har ändå förståelse för de som tycker det är jobbigt att höra skiten timme ut och timme in, dag efter dag.
Och du bor (eller bodde) lite mer tätbefolkat än jag...

Stellan sa...

Anonym, fan va bra! Och ett papper med Huddingeloggan att trycka upp under snoken!

Pucken sa...

Men va fan.
In på komunens hemsida och knyck en logga.
Plita ihop en trevlig skrivelse med en grann signatur, helst med höns och annan granlåt runt....

Detta dokument torde täppa igen foderluckan på surkukarna.

Stellan sa...

Gunnar, pfft. Låter gör hundjävlar, gräsklippare, snöslungor, ungar och motorsågar med. Dessutom mer frekvent än våran örongodis-Speedwaysång.

Gunnar sa...

Jag vet att det inte går att argumentera med dig, men inget av det du räknar upp hörs en halvmil bort. Ni kör på en stor platt sjö som inte dämpar ljudet ett dugg. När grannen kör snöslunga mellan snövallarna funkar de bra som ljuddämpare. De enda gräsklippare jag hör på sommaren är de hos mina två närmaste grannar som bor mindre än 100 meter bort.

Motorstadion ligger en halvmil hemifrån, och jag har aldrig hört när de kör där, oavsett om det är cross, gokart, folkrace eller enduro. Men när de kör på sjöisen på samma avstånd så låter det som de är direkt bakom kåken.

Återigen, mig gör det inte ett dugg. Och folk på bystan är nog generellt mer motorintresserade. Men på Drevviken? Tja, vad hade ni väntat er?

Lazon sa...

Vet inte varför det ska vara såna problem med allt. Jag bor i samma kommun som Gunnar och roar mig vintertid med att ploga upp skridskobana, isracingbana, bilbana, modellflygbana och drar upp ett skidspår på en och samma sjö. Det måste väl ha med motorkulturen i Hedemora att göra att vi kan samsas det brukar dessutom vara pimpeltävlingar samtidigt. Brunnsjön ligger i stan och det var där Martin Strömberg körde sin första MC tävling.
Motorkultur är ordet.
/Tomas

Anonym sa...

Brukar vara ett jävla liv här, då kyrkan ringer i sina klockor, eller när det är fotbollslagsmatcher, för att inte tala om när kulturberikarna ska grilla ute på gården.

E. Nargman

A.Mansén sa...

Vi körde i viken nära Stellans blivande Herrgård. Då kom hans blivande "granne" ned för att vittja fiskfällan. För att förekomma ev. diskussion tog jag själv upp "problemet" med ljudet från våra Crossar (de flesta körde 250-450 cc 4-T).

Fick nog veta att våra "moppar" var rena skämtet! En Husky 2 taktare från -80 talet med raka rör, det är sång i bitarna som får emaljen på skithusstolen att kracklera....

Anonym sa...

Det är terrängkörningslagen som reglerar körning i terräng och den säger att det är förbjudet att köra på barmark. Is och snö hör alltså till undantagen därför är det tillåtet att köra bil och mc på sjöisar.

Anonym sa...

Det roligaste med is är att det rimmar på fis.

martin sa...

Anonym: Med undantaget att det kan finnas lokala beslut som reglerar det här med iskörning utöver terrängskörningslagen om man ska vara lite anal, om man får köra gäller även båt-hastigheter. Inom Stockholm stad t.ex. så är det inte tillåtet att åka på någon is egentligen. Huruvida det finns något sådant undantag som reglerar det där det kördes igår vet jag inte men det är ganska lätt att kolla upp..

Anonym sa...

Saxat från:
http://forum.soe.se/showthread.php?25070-Vad-lagen-s%E4ger-om-k%F6rande-p%E5-sj%F6isar&highlight=sj%F6isar

Jag gjorde ett nytt försök och ställde frågan skriftligen till Vägverket, det blir lite mer formellt då.
Här är deras svar på frågan om vad som gäller på sjöisar. Frågan har ärende nr:VV0078294 hos vägverket

Datum: 2007 oktober 31:a 08:28

Hej Anders !!

Här får du lite information om vad som gäller angående att färdas på is:

Det är tillåtet att färdas på is i samma utsträckning som på öppet vatten. Is är inte barmark, vilket innebär att det inte finns något allmänt förbud att köra på is med motordrivna fordon. Men länsstyrelsen kan utfärda förbud mot sådan körning om det behövs med hänsyn till naturvård eller friluftsliv. Regler för körning på is kan också tas in i lokal trafikföreskrift. Uppgift om lokal trafikföreskrift finns hos kommunen och Polisen.

Med vänliga hälsningar

Upplysningstjänsten Fordon
Vägverket
781 87 Borlänge
Röda vägen 1
www.vv.se
0771-119 119

martin sa...

Ja det tog 5 min att hitta på Huddinge kommuns hemsida http://www.huddinge.se/sv/trafik-vagar-och-resande/nyhetsarkiv-for-trafik-vagar-och-resande/forbud-mot-att-kora-bil-pa-isen/

alltså får man ignorera vad folk tycker, straffvärdet i iskörning är obefintlig. Ingen blir någonsin dömd för att bryta mot såna föreskrifter eller terrängkörningslagen.

martin sa...

Fast vafan, det är ju tillåtet till 7 feb enligt den där sidan.. då gjorde ni inget fel igår åtminstone.

Anonym sa...

2012

Anonym sa...

En rättshaverist skulle kanske använda sista stycket

"Förbudet gäller inte fordon som används vid anläggnings-, underhålls- eller renhållningsarbete."

och hävda att det t.ex. är fordon för att anlägga en ....bana.

martin sa...

Eller renhållning av banen från ehh.. snö? :)

Anonym sa...

När en annan var grabb så skaffade vi lite vackra bilar och hade dom på andra sidan Drevan nedanför handelsträdgården i Trollis.
Ut och gasade och hade buskul, klart att det fanns folk som gnällde lite men det festligaste var när polisen kom så stack vi ut på sjön.
Då stod dom på land och ropade att vi skulle komma in så dom fick snacka lite med oss, ingen kom konstigt va;-)
Dessutom var det väl ingen av oss som hade åldern inne för att ha ett körkort, men kul var det.

Minnen man minns / C-G