måndag 18 februari 2013

Orsa nån?

Jag har slagit ihjäl en halvtimma på youtube med att söka på Orsa-rejset i helgen.
Hittade massa märkliga jetgrunkor och annat, men fick inge span på om det gick fort där uppe på isen.
Kan nån som var där fylla i kommentarsfältet med lite snabba siffror från bilar, hojar och raketskotrar?
Jag har motoreffektsabstinens.

41 kommentarer:

Anonym sa...

Vassego:

http://landracing.se/200kmh-ice-club/

Peter Wessman snabbast igen på knarr och vad jag förstår så åkte grabbarna med sina DKW:s riktigt fort också.

Ha de / C-G

Gunnar sa...

304,31 för min lekkamrat Martinsson.
Fixarerik skådades i depån.

Tyvärr var det ju bara tjejer där, männen var på Gubbängen och tittade på en traktor.

Håkan sa...

Några bilder från lördagen finns här: http://abourbonaffair.com

Hårigast var helt klart pulsjet men det verkar funka bättre för uppvärmning än för hastighetsrekord. Så manligare bastuaggregat hittar man inte.

Gunnar sa...

Pulsjet är lite som Harley Davidson. Syftet är inte att producera effekt för att driva fordonet, syftet är att omsätta bränslet till så mycket ljud som möjligt.

På köpet får man en värmekälla som räknas i megawatt, inte kilowatt.

Lester Boré sa...

Gunnar.
Filmade du nånting?

Håkan sa...

Gunnar > då måste ju Peter Forsbergs HD-Pulsjet-kombo vara den ultimata ljudanläggningen.

Gunnar sa...

Lester - Nej, jag var där å tjänstens vägnar. Då är det stillbild.

Gunnar sa...

Håkan - Har den körts någon gång? Finns det någon som frivilligt vill gränsla den?

Fixarerik sa...

Vi hade ju kört upp polarns cheva med sossevässad sb och gamla rallydäck för att köra över 200 och åka lite rallybana.
Några 200 blev det dock inte utan vi fick gå med svansen mellan benen efter att kört 199.64 i snitt.
Helgen avslutades med sex pers i bilen på rallybanan in genom snövallen.
Kylarservice innan hemfärd.

Anonym sa...

Dom flesta riktiga fordonen åker väl Färnsjörepan om 14 dagar...

http://www.hjulhalja.se/wordpress/vara-tavlingar/farnsjorepan/

martin sa...

Den här såg lite trött ut faktiskt.. http://www.youtube.com/watch?v=MOTB0ajmaYE&list=UUdZt8moYZQYuhNl7NekM_bA&index=2

Gunnar sa...

Fixarerik - Vilken bil var det? När jag såg dig var det ju i Vespa-sammanhang.

Håkan sa...

Gunnar > Har ingen aning, han jobbade på den i Orsa, då fattades det värmesköldar så om man inte vill ha en rejäl ljumskpeeling så får man nog vänta lite innan den grenslas.

grogg sa...

"ryggstödet" på dendär fyrverkeripjäsen ser ju lite obekvämt ut, rent av lite småfarligt.

Orvar sa...

Martin - när jag startade den där filmen gick hunden och gömde sig.
Han är annars känd för att ha stått bredvid bilhammaren och försökt fånga betongbitar som flög loss.

Tobias sa...

kolla in http://svarthaletracing.se/ http://mobackenracing.se/
Den senare håller på med nått hojliknande överljuds projekt !!!

Magnus W sa...

Inget världsrekord tyvärr - bara klasseger. Försöket med lättrullade dubb föll inte ut till min favör.

Fixarerik sa...

Gunnar, det var ju den silver/svarta caprisen från 79.
Sparken som gick 83blås med vespasnurra var ju en annan kompis.

Hade själv med en hoj för rallybana.

Stellan, det var plogat för speedway men blev ganska snart sönderkört av ett gäng stenhårda gubbar på 70+ med isracehojar från den gamla onda tiden.

Anonym sa...

Finnes dom onda 70+ på tuben?

/Johnny Boy

Gunnar sa...

Capricen-kupén med all silvertejp? Grejade den 199 i snitt? Det är hårt.
Vespasparksnubben pratade jag med.

Fixarerik sa...

Den med tejpen, vi provade att tejpa igen grillen då vi sett på film att huven trycktes upp några cm över 200.
199.6 i snitt och 214 i topp, spann som satan.
Det är ju inte en cigarr direkt.

Stellan sa...

Jaha, jag får backa på det där med tjejer och Gubbis tror jag.
Pulsjet verkar faktiskt helt sämst, om jag ska vara ärlig. Har nån fått fjong i en sån?
Den där konstiga H-D grejen med pulsjet, var det alltså den Peter Forsberg? Fotbollskillen?

Anonym sa...

Mmmmmm, appropå Caprice och toppspeed, så körde ag själv ifrån en BMW och en Audi för ett par år sedan, som låg och pressade på motorvägen. Jag låg å cruisade i kanske 120 - 130 km/tim, när dom for förbi, och då for raggardjävulen i mig, det blev plattan i mattan! Måste ju bara testa.
Kom ifatt dom, och åkte förbi båda två, fan va gött det kändes.
Min är ändå inte någon värsting direkt, utan min kombination skall ge ca. 270 hp, då det är samma koncept som några bromsade motorer.
Ingen effekt att skryta med direkt.

Fixarerik sa...

Stellan, det är korrekt, ca 1% verkningsgrad.
Det är väl bara Adolfs gäng som fått riktig sprutt på en dylik pjäs.
Tror dom kallades V2 raketer...

Gunnar sa...

Pulsjet funkar finfint - på hög höjd. Det bevisades ju med både V1 och V2 från Peenemünde.

Gunnar sa...

Tycker för övrigt att det är rätt fränt att ett gäng bonnläppar bygger diverse puls- och turbinjetmotorer från scratch. Som faktiskt fungerar. Hur många raggare bygger sina egna Otto-motorer helt från grunden?

Stellan sa...

Bygger bonnläpparna egna turbinjetmotorer blir jag också impad, inget snack om det.
Verkar svårt, är det bara en bonnläpp som gjort det eller är det kutym i glesbygden?
Innan jag backar även i pulsjetfrågan vill jag veta hur fort det åktes med en dylik?

Gunnar sa...

Japp, egen turbinjet i ena sparken, pulsjet i den andra. Har inte exakta siffror i huvudet med snittfarten var drygt 150 med turbinen och drygt 80 med pulsjet. Så speciellt fort är det förstås inte, jämfört med hojar och bilar, men klart hårt ändå att gränsla en blåslampa i megawattklassen.

Jim sa...

Ungefär tvärtom, Gunnar.
Jetturbinsparken snittade 91km/h och pulsjetskotern 151km/h.
Visst håller jag med om att det inte är särskilt snabbt men som du kanske förstår så är hela idén just att bygga allt själv.
Efter tre års byggande har vi till slut fått till en motor som presterar hyfsat och håller ihop så tills nästa år kan vi koncentrera oss på minskad friktion och luftmotstånd så ska det väl gå undan lite bättre.

Magnus W sa...

Man kan garva åt pulsjetens låga verkningsgrad innan man stått bredvid den när den sparkar igång och känt 70 centimeter kärnis samt diverse kroppshinnor samtstämmigt och med hög amplitud vibrera i magsjukeframkallande 50 Hz.

Det enda som toppar synen när pulsjeten tänder är minerna bland publiken på de stackare som ser den för första gången - en skön blandning av förundran, fasa och ren panik.

Gunnar sa...

Jim, sorry, siffrorna var fritt ur minnet. Och jag förstår verkligen er bygglädje, vilket jag hoppas framgår av mina inlägg här.
Balansgången mellan genialitet och galenskap imponerar, och det är för jetgrunkorna man åker till Orsa.

Acke sa...

Gunnar/
V1 pulsjet
V2 Vätskeraket

Acke-messerschmitt

Håkan sa...

Pulsjets-HD'ns skapare tror jag är skitkass på fotboll faktiskt.

Gunnar sa...

Acke, då hade jag 50 procent rätt medan Fixarerik hade 100 procent fel. :)

Gunnar sa...

Acke, då hade jag 50 procent rätt medan Fixarerik hade 100 procent fel. :)

Stellan sa...

150 blås måste ju ändå betyda att det blåser en del under arslet. Att bygga en turbin måste ju kräva sin man, så det är jag full av respekt för.
Säkert ligger det några timmar bakom en pulsjet också, och jag ber om ursäkt för min negativa inställning ang, nämnda drivkälla. Jag tycker ju själv illa om negativa människor och så kläcker jag ur mig sånt här.
Nu ska jag skämmas och äta en burk hundmat.
Jag vill ha detaljbilder på turbinen!

Gunnar sa...

Vi kan nog enas om att pulsjet inte är ett alternativ till drivkälla i årets miljöbil 2013 - men jag ser inget problem i det!

Bilder finns säkert om du googlar på Mobacken (Svarthålet för pulsjet).

Håkan sa...

Stellan > Det finns lite fler bilder på turbinsparken uppe nu: http://abourbonaffair.com/post/43256563731/orsa-speed-weekend-2013-set-iii-resultat

Gunnar (med en länk) sa...

Länk till Mobacken racing

På länken ovan hittar du info om NOX/metanol-raketmotor, gasturbinspark, pulsjetisjakt, gasturbinhoj, pulsjetspark, ångraketspark och en turbingokart.

Sunt.
Imponerande!

Jim sa...

På pulsjeten har jag nog minst 150 timmar i cnc-fräsen, Lars-Erik har brytit ihop pipan (piporna, vi har kasserat en) i 2mm rostfritt och Linus har konstruerat tändsystem, bränslestyrning mm. Utöver det tillkommer bygget av rörchassiet, framvagn, värmesköldar mm.
Så här i efterhand så känns det helt sjukt eftersom, som ni redan räknat ut själva, motortypen egentligen ÄR helt värdelös :)

Det mest imponerande bygget är gasturbinhojen som Mobacken-Anders håller på med.
Där kan man snacka om att bygga hela motorn själv. Turbinhjulen och turbinaxeln kommer från en äckligt stor turbo och resten har han gjort själv med spett, slägga, kinafräs och kinasvarv.
Den är det tänkt att vi ska skeppa över till Bonneville när den är klar och utprovad om några år.

cecce sa...

Hej hopp. Här finns det några kassa bilder från Orsa.
http://fredagsbilen.blogspot.se/2013/02/speed-weekend-2013.html