måndag 4 mars 2013

Förbannade franska skit!

Jag hann precis komma fram igår, innan fransyskan av gammal vana började läcka cylindertryck runt en spridare. Sist det hände kom jag två kilometer innan driftstoppet var ett faktum.
En järnbit som höll ner spridaren hade gått av och Renault tyckte att jag skulle köpa en hel spridare, för då ingick den lösa järnbiten. Vänligt men bestämt bad jag dom föra upp sin fyratusenkronors spridare i en för ändamålet högst olämplig öppning. Nä, det gjorde jag ju så klart inte, men jag köpte den i alla fall inte.

Nu pyser det alltså igen, och jag håller tummarna för att det är något som går att fuska ihop med lin, sälspäck och trollvax. Själv hade jag inte tid att meka ikväll eftersom jag jobbade över. Men Richard hämtade bilen på mitt jobb och tog den till sin verkstad. Jag har en förhoppning om att i alla fall kunna ta en sista resa till det ställe där jag ska lasta av flyttlasset som fyller hela skåpet, innan jag skjuter bilen med en silverkula.

Jag vill spola fram tiden en månad, så att man kan börja åka Mercury eller roadster igen.
Tror nog att Mercuryn ska få agera bruksbil även på vintern hädan efter, här på Nordens Hawaii finns inget vägsalt. Dessutom är det min fasta övertygelse att sexvolt och vacuumtorkare funkar kanonfint på vintern.

Tips på bra vinterdäck med sjukt hög profil mottages tacksamt!

24 kommentarer:

grogg sa...

Hepp.

Själv skulle jag köpa en kylarkork o dom föreslog en service för 16 loppor.

Nu läcker topplockspackningen och för att byta den menar dom att då måste motorn lyftas ur - eller snarare karossen lyftas av motorn. För bara jobbet vill verkstad ha 20 loppor + förmodligen nytt topplock + diverse.

Undrar varför VW skåp är så dyra?

Anonym sa...

DET är någon ondt med nyare bilar.köpte en helt ny pickup!för att slippa problem.....ringer snart till svt4 för andeutdrivning på faanskapet!!!skaffar snart en volvo ettleifare express.eller en duett d e faan firmabilar det.
mvh en vansinnig plåtslagare

Stellan sa...

Jag tror att nya bilar enbart byggs för att biltillverkaren ska dra in så mycket stålar som möjligt på dom. Förr bygges dom av samma anledning, fast med ett par viktiga tillägg: Kvalitetstänk och yrkesstolthet!
När de flesta nya bilar håller lika dåligt har vi lärt oss att acceptera det.
Jag tror dom flesta som byggde Duetten, Amazonen, PV:n och även Saabs härliga tvåtaktare, var stolta över det dom byggde.
Säkert var arbetarna i Detroit även dom stolta.
Ingen skugga över dagens fabriksarbetare, men jag tror inte att dom är lika stolta över plastbitarna som hamnar på rullande bandet under näbben idag.

Anonym sa...

Grovmönstrat med hög profil, här är däcket för dig;-)

http://www.blocket.se/vasterbotten/Traktordack_PETLAS_Diagonal_45429688.htm?ca=11&w=3

Ha de / C-G

Fixarerik sa...

Däck brukar ju funka från nån suv på blocket.


Bil är det ju bara skaffa en toyota hiace., lite dyrare - mycket bättre.!

USS sa...

Oh, han har blivit en riktig Gourmé. Det duger inte med rosthål från vanligt jävla vägsalt, nej fiiiiint ska det vara med närproducerat havssalt som nöter genom jänkeplåten.
Lite av korrosionens Per Morberg

I ärlighetens namn är nya bilar så hysteriskt mycket bättre än gamla trotts att det aldrig känns så. Om nya bilar behandlades som gamla bilar hade de förmodligen hållit förevigt. Oljebyte och rundsmörjning var femte tank bensin, service med motorjustering varannan rundsmörjning, motorer ställda för att suga i sig sisådär litern milen trotts att toppfarten i praktiken sällan var över 80blås och bilarna vägde hälften, ligga och mysa med gasen så försiktigt att 0-50 klockade in på i runda slängar 20 sekunder, ett redigt lager underredsbehanling inför varje vinter och ett lager Turle - tjockt som en socionoms underarmar - på lacken. Nu håller t.o.m. en riktig pissig kango tre år trotts att en rörmockare från örebro pendlar med den till Stockholm och ligger fullgas 0530 till 0700 varje vardagsmorgon med service var 3000mil.

Annars är det väl bara att köpa en Toyota Hiace, finlands mesta hantverkarbil, som att köra traktor och precis lika hållbart.

-USS

Anonym sa...

USS jag vill instämma.

Sen får man stå sitt kast om man köper en fransk bil, eller var dom oxå bättre förr ?

Dock lite pinsamt att VW bilarna måste till verkstaden så ofta med tanke på att dom är dubbelt så dyra som fransoserna.

/Johnny boy

Anonym sa...

https://vimeo.com/57941515

Tänkte att lite inspiration kan komma till pass då du ändå bollat tankar på att kapa upp murklan:)

Herr F

Arg Varg sa...

Fasen, förr när man var ung, och åkte Amazon, så bytte man aldrig olja, utan fyllde bara på lite när det behövdes, av den billigaste snik oljan som man kunde hitta.
Fungerade år ut och år in.
Idag kan man inte fatta att Amazonen kunde fungera så bra, för någon service, med nytt oljefilter, det kunde den bara drömma om.

Anonym sa...

Hos dagens biltillverkare har det blivit kapprustning på krims krams i bilarna!å så hinner dom inte prova ut ordentligt. utan på med ny modell fortast möjligt....volvo 240 byggdes från 75 till 93!!.dagens pris p/stress gör som så många hantverkare vet att det går faan inte fuska ihop saker å ting!MEN allt e inte skit. motorerna har blivit ljusår bättre mm. har jobbat som konsult på volvos utvecklingsavdelning i 3år väldigt kul var det och lärorikt hälsar plåtslagarn

Stellan sa...

Äh, jag har inte heller lagt ner vansinnigt med tid på att byta olja och rundsmörja mina gamla bilar.
Marias Amazon dog av att bakaxeln ramlade av efter trettio år utan underredsbehandling, min Amazon Kombi dog aldrig, men rosten tog en del av den pga, obefintligt underhåll. Kuba köpte den billigt och sålde den i Tyskland. Innan dess så var det enda problemet vi hade med den ena lite rost i bromscylindern. Den andra hade inga fel.
Mercuryn har gått bruks i fem somrar i min ägo, 1 st rundsmörjning och ett oljebyte om året(som även nya bilar får), den har haft ett handbromsvajerhaveri som gick fint att löda ihop.
Min Cheva -58 gick som bruksbil några år, bromsar och oljebyten.

Kan dock erkänna att jag kör raggarbilarna snällare än Fransyskan, Amazonerna fick dock smaka samma trottelhantering.

Men jag har lite för många polare som grinat när dom pröjsat multum för en ny plastkopplingscylinder till årsgamla Audin, för att blir övertygad om att jag har fel i denna fråga.

Krocka däremot, gör jag hellre i en ny bil oavsett fabrikat än i min Mercury. Att sitta inklämd i ett par ton stål med en rattaxel genom pannloben verkar rätt sämst.
Och defrostern är kass i gamla bilar, och radion, och bromsarna, och bakåtsikten, och diagonaldäcken, och ånglåsen, och...

Acke sa...

Men lilla Stellan, nog är Du väl tillräckligt inne i motorvärlden för att inte bli förvånad av att en Renå pajar. Det är ju det dom gör, hela tiden. Dom heter ju det till och med: Renå(vera), det är bara det att frallerna inte kan stava.

Stellan sa...

Förvånad nej, besviken ja.
Var det förresten inte på din Merca Vaneo som man var tvungen att riva allt ner till vevaxeln för att byta generatorrem, förresten?

Anonym sa...

Merca Vaneo??
Görs inte dom i Spanien strax söder om Frankreich??

Undrar / C-G

Anonym sa...

Stellan jämföra gamla Volvos med nya/gamla franska fordon blir lite som att likställa driftsäkerheten mellan Honda och gamla triumph...

Men som vanligt så fuckade aktieägarnas vinsthunger upp fin svensk industrihistoria....fan.

/Johnny Boy

Lester Boré sa...

Aktiebörsen är beviset på att djävulen finns!
Kvartalsrapporter och marknadens förväntningar gör det omöjligt för ett börsnoterat bolag att jobba långsiktigt och med ett kvalitetsarbete som är mer än fina och moderiktiga ord i en pärm.

Jävla skit!
Nu blev jag så pass upprörd att jag spillde bondbönsvälling på långvårdspyjamasen, bäst att jag kallar in syster så att jag kan få mina Sobril. - Jag blir så ängslig när det vankas diskussioner om aktieägarnas omättliga profithunger.

Anonym sa...

Har ägt en del Peugeot genom åren och faktist varit ganska nöjd med dom som tillverkades före år 2000, Hade en 306 som gick som en klocka till jag sålde den vid 26000mil, ingen rost, bara lite normala slitdelar utbytta dock så började den törsta efter lite väl mycket olja. Har nu bytt upp mig tilll en volvo 240 jubileumsmodell. Bästa bil som jag ägt. Kommer aldrig att köpa en nyare bil igen. När inte ens mercedes kan göra bilar med premiumkänsla i dörrarna än, så är bilindustrin för all framtid förlorad. Slit och släng mentaliteten är ett satans påfund.
Man får vara glad om en ny bil i dag klarar sig 10000mil innan det är dags att byta i stort sett hela framvagnen på leder. Elektriska spjällhus som lever sitt eget liv efter nämda miltal är andra vanliga fenomen i dag. Vafan är det för fel på en hederlig wire?.
// Ralf

Flugfiskaren sa...

Tanten har en megane -02, gratis att åka men kostar minimum 15brak om året i delar...!

Dagens musiktips; 75-års Renault med Euskefeurat

Flugfiskaren sa...

Tanten har en megane -02, gratis att åka men kostar minimum 15brak om året i delar...!

Dagens musiktips; 75-års Renault med Euskefeurat

Stellan sa...

Johnny Pojke,
Jag jämförde ju med årsgamla Audisar.
Ralf, vitsen med drive by wire är att datorn kan kontrollera motorn bättre, för utsläpp och bränsleförbrukningen skull. En god tanke. Polaren hade en Prius elhybrid, den snittade 0,68. Min mammas Micra från åttiotalet hade fördelare och förgasare, snittade nåt på 0,5 när jag hade den...

Ja aktiebörsen ja Lester, det vattnas inte i munnen direkt.

Flugis, min märkesbroder!

rocket goldstar sa...

Själv åker jag buss till jobbet, jag är nöjd.

Acke sa...

Med Vaneon (tyskbyggd f.ö.) så är det ju så att det fanns inget att välja på. Det var den enda i minsta klassen som var lång nog för en knarr, hög nog för en getabock och hade automatlåda. Att tyskjävlarna byggt den utan hänsyn till service- eller reparationskostnader fick man ju lära sig efterhand. Men man måste säga att den alltid har startat och alltid har gått, till skillnad mot dom Renåer som funnits i familjen där en start fick betraktas som en lycklig tilldragelse värd att notera. Särskilt sedan skiten tjuvstannat (som dom brukade) mitt i en högtrafikerad korsning. Det var inte konstigt att dom inte importerades till Sverige ett tag på 80-talet.
Jag tror att jag köper en Opel Combo nästa gång. Jag var och tittade på den nya och hör och häpna, det går att byta lampor utan att demontera nånting!
Vad sägs om det! Vilket tekniskt genombrott!

Anonym sa...

Opel Combo kan jag rekommendera, har haft 2 2002 års, inga problem utöver slitdelar. En av dem blev jag av med i en brand, men det är en annan hustoria.

Stellan sa...

Nä, Acke du skojar. Alla veta att fronten eller motorn måste bort om man ska byta lampor.