fredag 1 mars 2013

Nyligen hemkommen

Nu har jag just angjort Skogås efter ytterligare en arbetsvecka i finska skärgården.
Familjen har varit på plats och rekat in plugg och dylikt, så att svamparna vet vart dom ska ta vägen i höst.

Cissi och jag har haft ett två timmar långt samtal mellan fader och dotter i bilen om livet, miljö,människor, girighet, ondska, dumhet, kemi(vad fan jag nu kan om det) och lättja.
Det var mycket givande och jag gläds oerhört över att hon är ett tänkande barn.
I dessa tider verkar faktiskt lättja och ovilja att sätta sig in i obekväma saker, lett till att man gärna följer Maria Montasamis liv på nån usel tv-kanal istället för att försöka förstå och påverka det som betyder nåt.

Hoppas jag inte drog med mig min förstfödda ner i grubbelträsket bara, för det är djupt och kallt.

22 kommentarer:

Peter (pbas) sa...

Härlig läsning om reflekterande kommunikation över generationsgränserna. Tamejfan något av det viktigaste man kan ägna sig åt som förälder.

Gunnar sa...

Alla barn är tänkande. Det är föräldrarna som avgör om de ska fortsätta vara det.
I Fias och Cissis fall är jag inte orolig. De har två bra föräldrar.

rocket goldstar sa...

Är det verkligen föräldrarna som avgör om de ska fortsätta att vara tänkande ? Min erfarenhet är att barn kan bli väldigt olika fast de fått samma uppfostran.

Frun sa...

Bäst att läsa Gunnars kommentar många gånger innan han ångrar sig ;-)
Tack!

P.O.Lisman sa...

Att barn kan bli olika, väldigt olika, trots samma uppfostran och föräldrar, har man sett många gånger i livet.
Tror kompisar och umgänget avgör mest, för det är svårt att styra, och veta vad som kommer att hända där.

Gunnar sa...

Det var väl att generalisera. Men föräldrarna har en stor del, under en viktig period. Att barn är olika betyder ju inte att de är dumma.

P.O: Även kompisar och umgänge har föräldrar. Det är lätt att glömma.

Stellan sa...

Ibland tycker jag mer om Gunnar än när jag inte tycker mer om Gunnar än vanligt. Eller ja, ni fattar.
Kul är det i alla fall när barn tänker, och vuxna med för den delen.
Jag har ofta otur när jag tänker, precis som Bosse Ringholm.

J2000E sa...

Jag har inget att tillföra kring barn och deras uppfostran. För din och deras fortsatta välgång så ber jag dig, i all välmening, att inte kalla Åland för "finska skärgården" så att ålänningar hör eller läser det. Ingen bra start för dig och dem att genast straffa ut er.

Av ren självbevarelsedrift bör du inpränta både i dig själv och telningarna att Åland är Åland och inte Finland. Och ålänningar vill inte alls vara svenskar bara för att de är svenskspråkiga (valet står så att säga inte mellan att vara svensk eller finne) - de vill vara ålänningar. Detta borde frun redan klargjort - ålandskunskap 1A.

Mycket viktigt.

Stellan sa...

Aj fan, det var ju något av en dålig start. Att förolämpa befolkningen.
Då vill jag ha ett Ålänskt medlemskap, men jag har bara blivit erbjuden ett finskt.
Detta är mycket förbryllande.

Gunnar (med filmlänk) sa...

...och medan ni suttit här och filosoferat har jag klippt ihop en film från Moon Bike Show där man bland annat kan se Vardagsmighty-kändisen Lester Borés nybyggda glädjemaskin.

Och med tanke på debatten som blev på Lesters blogg är det bäst att jag upplyser: Nej, ni får inte någon ekonomisk ersättning för att ni tittar på filmen!

Lester Boré sa...

Att bjussa på en skvätt gubbträsk är absolut inget annat än en välgärning.
Nuförtiden verkar det vara av yttersta vikt att "skona" barnen från verkligheten till varje pris...
Man vill ju inte framstå som en barbar och berätta för sina barn hur världen är! - Eller?
En dos verklighet instucket mellan barbie och bollibompa vore ju rena rama katastrofen...

I övrigt anser jag att svensk inrikespolitik är av en utomordentligt värdelös karaktär.
Var är te.x "bonusen" som dom kommuner med minst antal svenska, skattebetalande, hårt arbetande människor, ska betala till dom kommuner som har flest dito?
Eller bonusen till dom som har flest antal raggarbilsåkande ungdomar?
Eller bonusen till dom som har flest antal piprökare?
Det handlar väl om solidaritet mer än om något annat?

Stellan sa...

Gunnar, du är verkligen en idiot!

Gunnar sa...

Okej.

rocket goldstar sa...

Gunnar: Härlig film, mysig miljö.

Lester Boré sa...

Jag läste igenom min tidigare kommentar och noterar att jag kanske framstår som en smula stereotyp.
Det var inte min avsikt. - Lagt kort ligger dock.

Gunnar.
Det är ju du som ska betala för att du filmat prylarna! ;-)

Stellan sa...

Lester, det fick han väl genom att gå in?
Det var lite det som jag menade i den andra diskussionen, som spårade ur.
Men jag hade ju aldrig fattat att arrangörerna var så ädla att dom bara ordnade utställningar för att andra skulle få njuta, helt utan tanke på egen vinning.

Gunnar sa...

Jag påstod aldrig att det inte fanns något vinstintresse, bara att det är ytterst få som faktiskt får sina utställningar att generera någon vinst.
Och att det nog inte skulle bli många småutställningar kvar om alla utställare skulle få betalt.

Lester Boré sa...

Jag antar att arvodet från mc collection kommer att motsvara arbetsinsatsen. - För mc collection är väl nobla och ointresserade av ekonomiska/värdsliga petitesser?

Apropå urspårade diskussioner menar jag. ;-)

Lester Boré sa...

Fan!
Nu hann Gunnar före och nu känns det bara som att jag är en del av en skrikande mob istället för den "glimten i ögat kommentar" det var avsett att vara...
Det var inte min avsikt och jag ber därför att min kommentar stryks ur protokollet.

Gunnar sa...

Haha, att bli titulerad "idiot" är jag van vid, men det var nog första gången jag blir kallad "en skrikande mob".
Fler bud?

:-)

Stellan sa...

Kan oresonlig passa? Isåfall är vi ju två;-)
Förövrigt tycker jag att vi gör som kungen, vänder blad.
Nån skön Friggebo-låt som avrundning?

Lester Boré sa...

Hahaha, Gunnar.
Om man exkluderar mig så blir det ju inte längre "en skrikande mob". På egen hand skulle vi på sin höjd klassificeras som "ensam skrikande förövare".

I övrigt har jag redan vänt blad, jag tror dock att den här boken kommer att ha en hel del återblickar framgent...
Tur att Birgit alltid finns där som det kärlekskitt det bullriga manssläktet såväl behöver då och då.