onsdag 13 mars 2013

Polerad koppar och dramatik på Åländska.

I kväll har jag stått i en ouppvärmd lada och polerat båtbeslagen efter kopparkörningen, men före krombadet.
Jag har fått för mig att det är dags att ge upp, och söka sig mot en värmekälla då skelettet håller minusgrader.
Så jag konstaterade torrt att det har sina nackdelar att ha en kroppsbyggnad som medför att huden sitter direkt mot sagda skelettet, och lommade ut i bilen för färd mot firman, med spermaliknande vätska rinnande ur näsan.
Jag satte på värmen lite återhållsamt för att inte kroppen skulle spricka likt en vindruta av temperaturväxlingen.

När jag nästan tinat upp ser jag vad jag tror är en grävling på vägen. Det faktum att jag efter många mil på vägarna sett åtskilliga bevis för att grävlingar föds döda i vägrenen av döda grävlingsmammor, talade dock emot att detta skulle vara en grävling, eftersom denna varelse rörde sig. Att den hade reflexsele talade även det emot grävlingsteorin.

När jag kom fram till varelsen, visade den sig vara en gulligare variant av Cujo!
Hundrädd som jag är så vågade jag inte barskt beordra hunden att sitta fint, utan ringde snuten likt ett litet barn.
Polisen förmedlade kontakt med ägaren som lyckligtvis inte hade snavat i skogen(och i och med det gjort mig tvungen att deltaga i en skallgångskedja) medans jag huttrade runt i skogen i väntan på matte.

Ensam i skogen med en stor hund slog mig ytterligare en skrämmande tanke. Åland har ju dessvärre fått en del kriminalitet på senare tid, och de kriminella elementen verkar främst komma från andra länder än sagda ö. Plötsligt verkade det fullt rimligt att vissa infödda ev, kan tänkas ha dresserat sina hundar att hugga såna som inte kan uttala tövvelbock, stassfrassin eller embar på ett korrekt vis.
Stod jag månne ensam i skogen och tjoade på stockholmska efter en vovve som inget hellre ville än att ta mig av daga??

Allting löste sig dock då matte kom och lockade fram besten, och alla blev fett glada och sånt.

Nu har ni fått en provbit av hur riktig dramatik ser ut här på kobben. Inga drajvbajs, men ändå en del aktion.

Jag ska fan käka en isglass för att få upp värmen nu, efter denna kamp emot elementen.

Förövrigt kan jag meddela att Golfströmmen verkligen har stannat upp. Snart drar jag på solsemester till Gulag.

13 kommentarer:

Togga T sa...

Bra skrivet. Känns nästan som jag var där.

Dasen sa...

Jag kan se löpsedlarna:
"Djupfryst invandrare i timslång skräckkamp med självlysande skogsbest, polis och lokalbefolkning tvingades ingripa".
Det kommer att skrivas spaltmetrar i lokaltidningarna.

Loftish sa...

Varför körde du inte över Cujo? Eller satt kvar i bilen och ringde landsfiskalen? Skrämmande läsning på många sätt. Varma hälsningar från en kontorsstol i Stockholm.

A.Mansén sa...

Loftish, Landsfiskalen var säkert upptagen med att reda ut en stöld ur fisksump.

Jag betvivlar starkt att Stellans historia är sann, för det stod inget i veckans lokalblad eller ens dryftades vid kaffebordet! Jag säger inte att han far med osanning. jag bara säger att jag har mina tvivel.

Kanske han gör en Pudel? Kanske Cujo egentligen var en Bisamråtta? Det är för mycket lösa trådar som GW skulle sagt.

Stellan sa...

Kommer nog med imorgon, Mamsen.
Fast dom har inte ringt mig för att komma och fotografera än, konstigt nog.

J2000E sa...

Min favorit från Ålandstidningen:

"Lösglass har stulits i Godby. Polisen utreder."

Ibland är verkligen less not a bore...
Mvh
JE

Lester Boré sa...

Hahaha!
Nu tror jag bestämt att ambassadören har ägnat sig åt vad vi i folkmun benämner som "patologisk knullputs".
Helt sinnes...

Har du någonsin slarvat med nåt över huvud taget?!
Ett antagande skulle kunna vara att hygienaktiviteten kring avslutandet av både morgon och kvällstoalett, i allra högsta grad, är beroende av en högkvalitativ och för ändamålet avsedd underspolningsanordning. - Bidé alternativt slang med mjuksköljande munstycke kopplat till blandaren på tvättstället.
Naturligtvis används en mild tvål med en MYCKET subtil doft av krysantemum - för övrigt samma tvål som används till att rengöra Astro Supreme´s.

Stellan sa...

Lester, jag kan fuska utav helvete! Önskar att jag hade en bild på min 'förstärkning' av Svalans båttrailer. Den var en masterpiece i undermåliga lösningar och migsprutningar.

A.Mansén sa...

Ville bara inflika att Stellan inte på något sätt for med osanning, dagens lokaltidning under "notiser" förtäljer att Cujjo var lössprungen Schäfer.

Vår hjälte onmämns varken med namn eller syns på bild.

Stellan sa...

Just det!!
Skandal att jag inte blev intervjuad!
Schäfer? Finns det Moffegubbar på Åland alltså? Den hade jävligt mycket päls för att vara en schäfer.

A.Mansén sa...

Läste kanske inte tillräckligt noga, kanske det var "Chäfen" som rymt....

A.Mansén sa...

Stellan fick dagens ros i tidningen för sitt ingripande! Så-de-så.....

P30 sa...

Dagens ros är för övrigt den finaste utmärkelsen man kan få. Likaså är "dagens ris" det hårdaste straff som någonsin utdelats på fredens öar...