onsdag 17 april 2013

Låt oss bedja tillsammans

Mercuryns batteri har inte återhämtat sig från urladdningen. Detta trots att jag körde 2,5 mil utan overdriven för att ge generatorn lite varv, samt har haft batteriet på laddning så fort jag haft tillgång till landström.
Jag köpte mig en dyr, fin Ctec-laddare för 6 volt för nåt år sedan, så jag kan med andra ord inte konvertera till 12 volt.

Nu tycker jag att vi alla ska änga en tanke och kanske en stilla bön, för mitt svindyra batteri, som med religionens kraft kan helas. Eller så hoppas jag på vanligt jävla flyt, men dom oddsen är väl ännu lägre.

Undra om det finns Schamaner på Åland?

14 kommentarer:

Anonym sa...

Elbil, så långt sladdvindan når.

Annars så duger det väl med generatorn så länge det inte strular med starveven. Starvev var väl state of the art hos Ford, åtminstone en bit in på 50-talet?

Fixarerik sa...

Kan det vara så att man måste fälta generatorn om systemet har varit stendött?

Sam sa...

Du har väl inte missat att det ska vara vigvatten i batteriet?

Stellan sa...

Erik, berätta mer! Vad är fälta?? Den laddar lite.

Sam, jag vet, från en baptistkyrka.

rocket goldstar sa...

Jag ber en bön för batteriet.

Lester Boré sa...

rocket.
Har du funnit Gud nu!?

Willy Wonka sa...

Om batteriet laddas ur fullständigt och får stå flera timmar så startar en sulfatering på blyplattornas ytor. Det här skiktet löser sedan inte upp sig vid en vanlig laddning utan minskar batteriets kapacitet drastiskt. Det här brukar inte alltid märkas direkt och nästan aldrig under sommaren när den lägre kapaciteten räcker mer än väl. Men helt plötsligt en kall vinterdag så vägrar bilen att starta och det kan vara svårt att koppla urladdningen som skedde för flera månader sedan till det "plötsliga" felet. För att hjälpa batteriet efter en total urladdning kan ni låta det stå på underhållsladdning i ett par dygn efter att ni laddat upp det fullständigt. Det här kan lösa upp en del av sulfateringen men räkna inte med att det återställer batteriet till 100%. En annan metod för att regenerera eller rekonditionera ett bilbatteri kommer längre ner på sidan.

Willy Wonka sa...

Regenerering av bilbatterier.


Följande metod har föreslagits för att regenerera sulfaterade bilbatterier. Den fungerar inte på batterier med allvarligare skador eller kortslutna celler.

Börja med att ladda ut batteriet fullständigt. Koppla sedan ett reglerbart nätaggregat (min 15V och 2A) med fel polaritet till batteriet. Börja ladda batteriet baklänges med en låg spänning. Om det är mycket sulfaterat så det inte tar någon laddström så kan ni höja spänningen en kortare stund tills den börjar ta emot laddning. Öka sedan spänningen i små steg under ca 15 timmar tills ni når 14,4 volt. Om batteriets temperatur stiger för mycket minskar ni takten på spänningshöjningen. OBS avbryt inte den här processen eftersom det är svårt att starta den igen. Efter några timmar kan ni sänka spänningen till 13,8V och låt sedan laddaren stå på under en längre tid (flera dygn). Ladda sedan ur batteriet fullständigt igen (med tex några glödlampor) och upprepa processen igen men med rätt polaritet på laddningen den här gången. Det här påstås lösa upp sulfateringen tillräckligt mycket för att rädda många "döda" batterier. Eventuellt så kan proceduren behöva upprepas ytterligare några gånger
för att få full effekt.
Detta är volttalen för ett 12V batteri, borde bara vara att halvera volttalen för ett 6V batteri

Fixarerik sa...

Stellan, Jag minns inte mellan vilka poler som man kortar men har för mig att man skickar in ström från B+ till en av dom andra en halv sekund .
Då händer det nåt med magnetfältet och sen laddar det som vanligt igen.

Kan läsa när jag kommer ner i verkstan i morrn på dan.

Stellan sa...

Fan, jag har ju en skitball 12 volts laddare med avsulfatering och hela skiten. Men det hjälper ju inte nu...
Tack för tipsen.
Jag tror jag provar att fylla det med acetylen och Oxygen i rätt blandning, och fjuckar på. Då borde också sulfatet ryka all världens väg!

Lester Boré sa...

Stellan o Sam.
Jag har sparat ungarnas dopvatten om det skulle barka iväg riktigt ordentligt nån gång. - Naturligtvis en ren försiktighetsåtgärd.

Willy Wonka.
Du verkar onekligen ha koll på bitarna! Rena rama rymdforskningen för en pappskalle som jag.
Fan va mulligt med kunskap.

Lester Boré sa...

Avsulfatering!!!
Årets absolut vackraste ord hittills. - Jag kilar omedelbart iväg och noterar det i min bok.

Fixarerik sa...

Stellan- ladda batteriet.
Lägg en kabel mellan Batteriets plus och A eller R på genetatorn, bara dutta inte hålla.
Det ska gnistra till och vips är din generator renoverad!
Berätta hur det gick.
Det är ju A&O att laddlampan är inkopplad och hel annars får inte relät signal att ladda.

Lycka till.

Anonym sa...

Ett annat litet tips är att ha en liten luftpump som du låter pumpa ner luft i cellerna med.
Det används för stora industribatterier typ gaffeltruckar o städmaskiner.
Har sålt ett antal pumpar till producenter av såna laddare och jag vet att det funkar även på bil & hojbatterier.
Du laddar batteriet samtidigt som du tillsätter luft (syre) och vips har du förlängt livslängden på ditt batteri.
Go tur / C-G