onsdag 22 maj 2013

Nervöst!

Jag är ett nervöst vrak varje gång båten ska åka släp.
Blir mycket jobb om nån dammar in i arslet.

24 kommentarer:

Dasen sa...

Nej, man vill inte ha ett av Rockets rövknullogram i det läget. Om inte annat bli det jäkligt svårt att styra ekipaget medan den typen av aktivitet pågår.

Lester Boré sa...

Stellan.
Jag vill verkligen inte vara dom som är den, men är det rost jag ser på roderplåten!?

Stellan sa...

Japp, till och med syrafast rostar om man inte polerar det. Och tiden och intresset fanns inte för polering.

Sam sa...

Hon ser ju lite skörare ut än vår pråm. Henne vill man inte köra på med något klenare än en stridsvagn!
Byggd i stål och med stävskenan i 28mm:s material. Farsgubben hade gott tålamod när han brände ihop det skrovet!

10 ton järnklump är inte helt onervöst att rulla runt på vägarna med heller...

På väg till sjösättning av Maia

Hoppas jag lyckas med bildlänken, första gången det här. Bildkvaliteten är väl inte den bästa, jag sköt ut genom vindrutan på bilen...

Anonym sa...

Aha, en hel släp med ved hem till braskaminen i nya kåken, värmer nog bra!

Sam sa...

Inte f-n hjälper det ens med polering av syrafast om man inte polerar som en galning varje år!
Saltvatten är värre än geturin och svavelsyra!

Lester Boré sa...

Varför pallar inte syrafast material havsvatten?
Som bedlamit behöver jag någon som kan förklara detta för mig...

Jocke sa...

Kan krångla, klicka på mitt namn!

Sam sa...

Visst pallar syrafast havsvatten ganska hyfsat, men man tappar glansen efter ett tag. Det är bara att putsa om man är fåfäng...

Men rörledningar för saltvatten är inte alltid en lysande idé. Där får man köra med plast om man vill att det ska hålla. I Östersjön funkar det tydligen fint, men här på Västkusten är vattnet rejält aggressivt.

Ännu värre ska det tydligen vara i medelhavet, men där seglar inte jag...

Stellan sa...

Plast? PLAST?? På offshore-grejer kör man titan, eller kopparnickel.

Stellan sa...

Några bilder på plåtbåten fick iaf, inte jag upp.

Björn sa...

Drar mig tillminnes en bild från förra sommaren av Stellan i våtdräkt, då var det något med propellern. Om det finns en röd tråd i denna blogg så är det väl en överdjävlig puts på allt. Dröjer nog inte ens till midsommar innan Stellan drar på sig gummidräkten och dyker i med en tub autosol för att ge rodret en omgång!
Oddset på detta är nog jävligt lågt på Betson...;)

Anonym sa...

Oh jävlar !
Det där var på "gärsgårn" med släpet........

Anonym sa...

Han med mustaschen!

https://www.youtube.com/watch?v=6wmlfr9h_8g

/J B

Sam sa...

Javisst, plaströr till saltvatten funkar fint om man inte vill använda lyxmaterial.

Testa länken till bilden igen.
Just nu funkar det i alla fall!

Anonym sa...

Lester, svårt att se utifrån bilden, men verkar som en klassisk anod/katod-reaktion tycker jag! Spelar egentligen mindre roll hur syrafast eller rostfritt nånting är, det är relationen mellan den exponerade arean/de olika delarnas relativa "ädelhet" som betyder nåt.

//David

Lester Boré sa...

David.
Typ "kopparmynt i aluminiumbåt"?
Alltså nån form av galvanisk reaktion pga korrosiv miljö?

Fan! Jag vill ju kunna sånt här. Finns det ingen lekmannalitteratur att tillgå? - Gärna med lite justea oneliners och lite lättklädda brudar...

Anonym sa...

precis så, galvanisk korrosion! Kort förklarat så förbrukas det elektroner vid katodytan (reduktion), som hämtas från anoden (oxidation), som då korroderar. Anoden blir den del som har lägst korrosionspotential ("ädelhet"). Ju större katodarea, desto större elektronutbyte -> snabbare korrosion av anoden. "Elektronutbytet" i sin tur påverkas av pH-värde, salthalt etc. Är anoden då liten (bultar är små jämfört med en roderplåt) blir effekten ganska, ööhrm, drastisk! Låt oss hoppas att så inte är fallet.

//David

Lester Boré sa...

David.
Gäller principen även om materialen är lika "ädla"? Dvs om det inte finns någon självklar anod...
Om så är fallet, hur kan det vara så?

Anonym sa...

Det finns alltid en anod/katod. Även inom en homogen metallbit bildas det små lokala områden som agerar anod/katod, då en metall aldrig är perfekt eller vad man ska säga. Men effekten blir då begränsad till olika grad (om reaktionen ens kommer igång), beroende på vilken metall vi snackar om och pH-värdet i elektrolyten (vätskan). Men då blir det ju en mer uniform korrosion av den typen man är van att se. Det kan oxå vara så att själva oxidationens produkt är en tunn oxidfilm som bildar ett skydd mot vidare korrosion (så är fallet för syrafast). Pga kemiska eller mekaniska påfrestingar (kavitation ligger nära till hands i sammanhanget) kan dock denna passivfilm skadas, och då kan det bli anodbildning i själva skadan medans resten bildar katod eftersom passivfilmen är så pass tunn att elektroner kan passera. En annan variant är spaltkorrosion, som bygger på att en del av metallbiten befinner sig exempelvis nerslagen i berg (eller inskruvad i en roderstam) så att en del av metallen utsätts för ett pH-värde och resten för ett annat.

Stellan sa...

Intressant med pålästa kommentarer! Det råder delade meningar hurvida jag bör ha en zinkanod på en träbåt med syrafast smide och bronsproppeller, kommentarer på detta?

Anonym sa...

Känner att jag börjar närma mig djupt vatten nu, men vilket argument har du fått för att inte använda offeranod? Jag tror knappast att propellern eller smidet tar stryk, då min begränsade kemikunskap säger mig att katoden i det här fallet blir propellern, och den är ju liten i förhållande till allt smide. Förutsatt givetvis att propellern och smidet står i kontakt. Smidet borde väl dessutom hålla sig passivt då det är syrafast. Det kritiska tror jag är om det finns små detaljer som får ta smällen, dvs om propellern agerar katod, smidet är passivt, och att exempelvis bultarna till rodret får nöjet att spela anod.

//David

Sam sa...

Knepigt det där med offeranoder, vi hade offeranod på propelleraxeln tidigare. Rostfri axel med bronspropeller. Då växte det havstulpaner så in i he-te på vispen.
Sen sa någon att vi skulle strunta i anoden där och minsann, det blev faktiskt mindre påväxt då. Men om det är skadligt för metallen vet jag inte...

cecce sa...

Attans stilig båt i alla fall! Är det där ett så kallat Carson-kapell?