tisdag 4 juni 2013

Ångestfyllt beslut.

Ikväll kommer Sluggern ut till försäljning på Blocket.
Jag kan knappast påstår att mitt hjärta fyllts av glädje över detta beslut, men så får det bli.

Anledningarna till detta drastiska beslut är flera. För det första så känns det aningen tokigt att låna pengar av banken när gården är full med leksaker. Roadstern fick jag inte sälja för ungarna, Mercuryn är min bruksbil och dom andra två hojarna är lite för extrema för att kunna få ut rimliga pengar för. Att sälja båten kommer inte på fråga innan en värdig ersättare med salong ligger i drickat.

Utöver detta så känner jag att jag har mer skit i huvet än jag mäktar med, och skulle det trassla i besiktningen när Sluggern ska reggas in på Åland, så skulle jag nog lägga mig på golvet och grina. Alternativt göra som Michael Douglas i den fenomenala filmen Falling Down.

48 kommentarer:

Fixarerik sa...

Klokt beslut.
Banker vill man ju undvika i det längsta.
Känns inte riktigt som den kommer till sin rätt på ön.
Hoppas du får va du vill ha.

Matias sa...

Klokt beslut misstänker jag. Visst kommer saknaden säkerligen att bli stor men innan det finska fordonsregistrets kugghjul snurrat klart hade du nog blivit obotligt snurrig själv...visst var den ett amatörbyggt fordon?

Alternativt har du gått miste om en rätt stor inkomstkälla ifall det kunde gå att få amatörbyggda fordon godkända på holmen. Sedan är det ju fritt fram att föra till fastlandet och sälja åt hugade spekulanter som tidigare bara kunnat drömma om dylika fordon....nu får vi aldrig veta...;)

Lester Boré sa...

Stellan.
Jag lider med dig men förutsätter att du är vid så pass sunda vätskor att du vet vad du gör.

Att sälja saker ses ju av många kulturer som ett tecken på svaghet och det är inte helt ovanligt att männen som ämnar sälja faller offer för pöbelns chans att slita dom i stycken... Under efterkrigstiden rapporterades ett antal lokala maktövertaganden i det krigshärjade Tyskland, som till största del tros bero på försäljning av själsligt viktig föremål.

Den nyfikna slås naturligtvis av vad bakgrunden till detta skulle kunna vara?
En möjlig förklaring är att ditt tändsticksimperium börjat skaka lite och att du därför behöver nytt disponibelt kapital...?

Precis innan Kreugerkraschen noterade Ingeborg Eberth följande i sin dagbok:
"... Ivar sover nästan inte alls längre, det verkar som om hans fäbless för långsmala mahognybåtar har stigit honom åt huvudet. Under våra tidigare så gemytliga aftontrakteringar är han numer frånvarande och tillsynes helt uppslukad av den gamla loggen från Viking X som han för övrigt bär med sig dygnet runt.
Att Tändsticksaktiebolagets slut är nära går inte längre att dölja då både Ivar själv och Jacob Wallenberg har annonserat att deras respektive ögonstenar kommer att bjudas ut till försäljning. Att min Ivar skulle sälja sin älskade Blackburn 500cc, och därmed själsligt förvandlas till ett ruttnande kadaver, trodde jag var något jag skulle förskonas från att se. Minst lika sorgligt och ödesmättat är det faktum att Jacobs specialbyggda tävlingsmotorcykel av märket J.A Prestwitch, som han fick i present av sin far i samband med sin sjöofficerexamen 1912, sannolikt kommer att lämna den Wallenbergska sfären..."

Stellan sa...

Hur fan kom Ivar över loggen från Wiking X?
Näväl, det går lite tungt nu, varken kol eller koks säljes lika enkelt som när jag beställde Independance...

Willy Wonka sa...

415 000:- Slugger, Skitasnabb skrevraket utan kåpor,framruta och värmehandtag. Byggd 2011, och har inte gått så mycket i regn sedan dess, ej vinterkörd. Slugger har ISR:s otroligt välfungerande navstyrning och är nerlusad med kolfiber,titan,kemnickel,cnc-porr, handknackad aluminium, Öhlinare och låstråd. Motorn är en HP2 Sport med radiella ventiler, JE customkolvar, turbo och intercooler. Bromsad till 202 hk vid 7050rpm och 210nm vid 5750rpm, på bakhjulet.
Cykeln är otroligt rolig att köra, snabbstyrd, ett ton med mellanregister men ändå lättkörd.
Har man kört navstyrt ett tag, så vill man inte åka med framgaffel igen. Har man åkt turboboxer en gång så vill man inte åka sur radfyra igen.
Laglig som den står, reggad som amatörbygge och därav löjligt billig försäkring.

fyfan va vackert skrivet...
slutar du jobba som röris kan du ju bli annonssäljarte...

Anonym sa...

Oh no! Inser du vad du har gjort? Blocket är satans påfund, kommer att ringa en hel hord av hjon som inga pengar har och skall byta med allt möjligt skit som ingen vill ha. Lägg ut en annons i US&A, tror du har större chans att hitta nån tät skådis som gärna slantar upp för att få ett stycke äkta hantverk från en gammal weltmeister.
Lycka till med försäljningen, förstår att det måste kännas i hjärtat.
/ Johan

Preben sa...

Finns inte blocket i Saudi Arabien?
Annars håller jag med Johan, Ebay is the shit.

Lester Boré sa...

Jag antar att det som sker nu kommer att riva upp gamla sår efter fransyskan?

Peter K Örebro sa...

Kan man kalla ngt Stellan byggt för amatörbyggt ?...

A.Mansén sa...

Om jag greppat det rätt går det visst att importera Amatörbyggda fordon men det är olika förfarande om man "importerar" den eller om man har den med som "flyttgods". Det senare är betydligt enklare. Fråga mig inte varför.... Senast igår diskuterade vi kring en nyintagen HotRod på holmen.

Min morfars kloka ord till ett barnbarn. "Man kan äga mycket saker. Men för mycket och dåligt samvete och sakerna äger dig".

Orvar sa...

Tycker det verkar rätt sunt att göra sig av med den hellre än att stängas med byrokratin.
Det värsta med att sälja en sån skönhet kan ju bli tanken på vem som köper den. Den kan hamna på en reklamfirma som vill verka hipp men aldrig mer kommer rulla en meter, hos nån hipsterjävel med för mycket pengar? Vem vill du ska köra din hoj?

DP Race Tech sa...

Inte för att strö salt i såret men när du blir lika gammal som jag kommer du bittert ångra detta beslut, jag sitter ibland på kammaren och grunnar över "varför i helvete sålde jag den", tyvärr måste vi bara ibland bara göra så och ibland säljer man utan att tänka igenom det helt. Eftersom du har byggt och åkt en stund på den så tycker jag nog ändå att du gör rätt, banker ska man ha så lite att göra med som möjligt, du har ju fortfarande världens vackraste hoj Esox i din ägo njut av den....

DP says: Griniga Gubbar Som Inte Säljer Något MC...

Stellan sa...

"Kan man sänka styret"mailen har redan rullat in...
Jag vet att US and A är rätt ställe, men jag hatar EBay, och PayPal. Dom har gjort det krångligt med flit bara för att stänga ute generationen som tycker att Pacman är det bästa dataspelet.

Dessutom är det inte hjonbefriat på amerikanska annonssajter heller. Jag hade Esox ute där ett tag, fick ju fan hatmail från upprörda jänkare som tyckte att "för dom pengarna kan man ju få en amerikansk byggare att slå ihop en hoj, och du är ju bara en svensk".

Mansen, jag har ändock lite fördommar mot en viss typ av myndigheter, och har upplevt att dom kan slå käppar ihjulen för sitt höga nöjes skull, och det pallar jag inte just nu. Det kan ju vara annat på kobben, det vet jag inget om.

Stellan sa...

Dp, så gammal som du är, vågar jag inte en hoppas på att bli;-)

Loftish sa...

Tårögd kommer jag att följa denna försäljning...Lider med dig. Dina byggen är som gamla vänner även för mig. Kommer att sakna Sluggern med.
Men sjävklart skall prylar säljas när dom tjänat ut sitt syfte, och man behöver friskt kapital. Hoppas du får bra med deg för den iaf!

Anonym sa...

Fördelen med att sälja är att man genast kan planera nästa bygge :)

Micky

Fixarerik sa...

Fan, det slog mig just att BMW måste ju vara rätt köpare !
En ball hoj att ha i nån monter måste ju vara värd en slant.
Jag mailar Stenegärd.

Stellan sa...

Ja, gör det Erik! Dom hade den ju på två mässor i USandA, och det drog ju folk som fan.

Fixarerik sa...

Nu väntar vi bara på styrelsemöte i germanien...

Piper när jag får svar.

Anonym sa...

Jag hajar full förståelse för att du säljer knarren, men visst måste det svida en del.
Kan du inte till allas förnöjelse kopiera in alla "hur fort går den, sänka styret" osv mail.
Du vet ju att ett gott skratt förlänger livet så unna oss detta så vi kan visa vårt djupa deltagande i ditt beslut.

Hoppas / C-G

Anonym sa...

Jag har full förståelse för att du säljer knarren, men visst måste det svida en del.
Kan du inte till allas förnöjelse kopiera in alla "hur fort går den, sänka styret" osv mail.
Du vet ju att ett gott skratt förlänger livet så unna oss detta så vi kan visa vårt djupa deltagande i ditt beslut.

Hoppas / C-G

Anonym sa...

Flåt, nu bidde det två gånger bara för att man ville redigera lite.

Ers ödmjuke / C-G

Stellan sa...

Tre gånger, totalt. Jag ska kopiera lite, när jag kommer i kontakt med en hemdator.

Mats sa...

Varför sådan uppståndelse?

Det är ju bara en hoj!

Att sälja jämört med att bli rövknullad av banken måste vara ett lätt beslut.

Med åldern ändras smaken så när kojan och lekstugan är klar så kommer en ny Egelandsk kreation att njuta av.

Stellan sa...

Med fransar, örnar och tuttifrutti!

Ludde i Hedemora sa...

Sälj på bara! Ett steg närmare Teterow. Kan inte släppa det.

Preben sa...

Är den sålt än? (nej jag har inte råd)

Anonym sa...

Du kan ju prova att lägga ut den här också:
http://www.jamesedition.com/

mvh
A

Sam sa...

Hmm. Min plånka är upptagen med att mata mitt egna husbygge, annars kunde det varit kul...

Men: Det är inte fråga om vad man kan köpa, det är frågan om vad man kan bygga.

Hoppas någon med motsatt åsikt öppnar lädret!!

Stellan sa...

Äh, köpa eller bygga är väl skitsamma, bara man har lite fina grejer att dämpa ångesten med. Dom som har råd att köpa är troligen bra på nåt annat, som jag inte är bra på.

Stellan sa...

A, tack för tipset, jag provar om jag lyckas få in en stänkare där med. Troligen vill dom ha kreditkortsnummer, och då hoppar jag av...

Anonym sa...

Stellan, jag tycker garanterat att din hoj spelar i en liga över Blocket...

Kolla in denna, har ju inte i närheten lika mycket ISR-prylar...
http://www.jamesedition.com/motorcycles/custom_built/other/built-to-order-and-frame-size-hand-crafted-limited-production-ultra-bike-dedicated-to-barry-sheene-for-sale-590962

Upptäckte även att det är ett svenskt företag som driver sidan
JamesEdition
c/o JamesList AB
Birger Jarlsgatan 57A
113 56 Stockholm, Sweden
Email: info@jamesedition.com
Phone: +46 (0)8 122 075 72

mvh
A

Petter R sa...

Synd men förhoppningsvis ger det sug efter nytt bygge.
jag länkade vidare ISR´s Facebook inlägg, borde nå lite folk runt om i världen.

Mystery Man sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mystery Man sa...

Håller med en tidigare kommentar om att Blocket är aldeles för ankdammsmässigt för Sluggern. Det finns motsvarande sajter i t.ex. tyskland där du troligen skulle få mycket mer.

Stellan sa...

Vad heter dom sajterna då?

Petter R sa...

mobile.de

italienska blocket heter subito.it

Stellan sa...

Kom just på att det bara är Sverige och US and A som det går att regga såna här grejer i.

Preben sa...

Så har du ju inte så många möjligheter utöver kanske nån rik oljesheik i Saudiarabien.
Jag har alltid undrat över hur det funkar i US AND A när de byggar motorcyklar och raggarbilar från scratch och drar direkt på Power Tour/Sturgis whatever besiktar man inte?

GonzoPeter sa...

Det gör väl inget att sälja sådant man tillverkat själv!

Du glömmer ju knappast bort hur man gör bara för att du säljer den.

Stellan sa...

Preben, det är High Chapparall där borta.

Anonym sa...

är den godkänd i Sverige är den väl godkänd i resten av EU också? är ju en av få fördelar med den föreningen;-(
funkar väl så åt andra hållet godkänd i tyskland=godkänd här?

Anonym sa...

I UK bör det ju inte vara något problem att regga, så mycket konstigheter som tillverkas där.

Vill minnas jag läst en en artikel om en som reggat sin chopper "for daytime use only" och därför behövdes inget lyse. Men förmodligen var väl arikeln skriven med glimten i ögat, eller?

Makke sa...

Kan man inte tänka sig en liten best off av "går det att sänka styret mailen"? vore ju jävligt intressant att läsa

Björn sa...

Ja ha, nu har ha begäret jävel vaknat till liv igen, jo jag gillar hojar med mycket plast o arslet i vädret!
Nya våta drömmen är mv Augustas F3 800, jo jag vet att den har mindre kubik än en gammal sporster, men med 173 kilo och 148 hästar lovar den gott i alla fall...

Stellan sa...

Vet inte om det hör till god säljarsed att häckla spekulanter, får fundera på det...
Björn, Mv:s design och motorkaraktär går att döda för. Men numera har dom köpt in en migspruta, så vill du njuta av gräddsvetsar också, så får du välja en äldre. Jag provkörde gamla Brutalen. Sjukt vacker och elak morot. Gassvaret kom fanimig strax innan man drog på rullen!

Preben sa...

Även om en "best of" vore roligt lägger man inte ut det på nätet för allmän beskådan tycker jag, precis med forna tiders kundjobb; men det kanske är jag som är finkänslig på gamla dagar. ;-)

Makke sa...

Är man dum i huvet så tycker jag man förtjänar att bli lite häcklad.

Men för att inte framstå som en elak jävel, så hade jag ju inte tänkt att du skulle publicera namn, adress, bild, sexuella preferenser eller storlek på könsdelar. Utan bara vissa delar ur breven.....om dom nu är roliga alltså. Är dom inte det så kan du ju göra nåt roligare.