söndag 23 juni 2013

Hemmahamnen

Nu får man väl se flytten som komplett.
Mildrid missade ju givetvis inte en takt på hela vägen, som vanligt. Utom precis när hemmabryggan skulle angöras, då spökade hon lite på en burk.
Jag har genomfört sidventilsfelsökning 1:A, och misstänker att det är ett av tändstiften som gått i arv i generationer...

12 kommentarer:

Björn L sa...

Skönt att det gick bra så långt då..
Hoppas att det går att fixa,är stiften renoveringsbara?

J2000E sa...

Grattis till flytten. Ska till holmen om ett par veckor - kommer och okynnesvarvar Pyggen utanför ditt hus.

rocket goldstar sa...

Ser betydligt trevligare ut än T-centralen

Matias sa...

Det är alltid tändstiften på äldre båtmotorer...kommer ihåg då vi hade rustat upp en öppen "tuffare" som vi monterat en 2-cyl Wikström i. Vi hade även byggt en stor bärplan för att uppnå vårt mål, nämligen att köra fortare än en annan öppen "tuffare" med likadan motor men som var en meter eller två längre. vi misstänkte dock att den längres motor inte var riktigt lika frisk som våran. Ca. 1,5 minuter efter sjösättning och provstart blev det tävling och det var otrooligt jämt, den länge gick aningens fortare men knappt märkbart. Väl ute på fjärden hostade våran Wikström till ett par gånger först och sedan flera gånger och tjurade på högre varv. Vi stannade och tillämpade sagda 1A-modell varefter stiften var huvudmisstänkta. Kompisarna med den längre båten kastade över ett par avlagda rostiga stift man haft i reserv ett antal år i en låda som inte alltid varit helt torr om säger så. Dessa monterades och sedan kunde vi köra fortare i alla lägen, hon formligen sjöng med sina "nya" rostiga stift...undrar hur gamla de gamla var.....

Stellan sa...

Om Björn L, är Lagerberg, så säger ditt rykte att du hade gjort egna stift;-) Jag provar nog Kalmers...
Klart det är stiften, vad annars kan det vara?

Preben sa...

Det är säkert EGR ventilen.

GonzoPeter sa...

Jag hade ju förväntat mig en bild där du förnärmat hytter med näven mot ditt forna fädernesland, skändar flaggan eller helt enkelt moonar.

Du börjar nog bli gammal...

A.Mansén sa...

Kan det vara så att Herr Egeland övervarvade under överfarten, så att ventilerna började flyta? De kan förvisso inte krocka med kolven men kanske få andra otrevliga följdfel som ... kamaxellägesgivaren? Om det ändå visar sig vara 1A (tändfel) kan man då klassa felet som mekatroniskt ?!

Wikipedia; "Mekatronik" (ihopskrivning av mekanik och elektronik)

Lester Boré sa...

Det där med att "spöka på en burk" gjuter ny ångest i mitt påtagligt bräckliga psyke...
Hade det inte varit för den Sobrilpreparerade kaninsyltan jag avnjutit tidigare, hade mina mycket eleganta oxblodsloafers sannolikt befläckats av saltet från en bruten mans tårar.

Under nuvarande omständigheter kan jag inte annat än att, med karaktäristiskt glasartad och villrådig blick, konstatera det obetalbart vackra i tesen gällande reservstift.
Att ett vant handlag och ett vackert, pojkaktigt och lite oskyldigt närmande av problemområdet är nyckeln till ett framgångsrikt reparationsuppdrag visste jag naturligtvis redan. - Trots detta drar jag för egen del fram över mitt mekaniska Sodom med samma fingertoppskänsla som självaste Lot, då han lade sig med sina egna döttrar...

Att båten är vackrare än en den daggvåta nyponrosens knopp gör saken än mer förtrollande och alltsammans tenderar att övergå mitt förstånd.

God afton.

Anonym sa...

Ser ut att ligga oskyddad på bilden. Har du nån bra bryggplats som är skyddad för väder och vind?
/KvarkenAnders

Stellan sa...

KvarkenAnders, väldigt oskyddat, och det är inte kul. Nästa år blir det båthus.

Didde sa...

Ja jävlar Stellan, den bryggan får du ta kapa förtöjningarna och skicka ut till havs. Och bygga en riktig brygga.
Hörde jag något om båthus?