torsdag 20 juni 2013

JO kan dra åt helvete!

Minns ni grabben som körde ihjäl sig när han lattjade med snuten? Han som drog in till Sveavägen utan regskylt och drog mot rött, för att få jagen, och sedan smällde in i en vägbom efter att ha misslyckats med att hänga av snuten.

Hans morsa som tyckte att polisen var dum, har JO-anmält dom. JO i sin tur följer samhällsutecklingen som mer och mer går ut på att man inte behöver ta ansvar för sina egna handlingar, och har nu gnällt på polisen.

Jag hävdar fortfarande med en dåres envishet att det bara finns en person som var skyldig till den tragiska olyckan, och det var föraren.

Jag kan inte fatta varför det alltid är polisens fel när det går åt pipan för nån som gör något olagligt.
Otacksamt jobb alltså!

41 kommentarer:

Anonym sa...

Instämmer till fullo! Vill man inte dö alt skada sig så stannar man. End of story!
/ Magnus

Anonym sa...

I Svea Rike så verkar det som om buset vinner mot ärligt folk. Det var ju han som började om jag säger,han letade efter snuthäng,snuten letade inte nån att jaga. Mycket synd om grabben och hans anhöriga,men har man gett sig in i leken så...

Cronos inom kommunalt VA sa...

Stellan for president!!!

Lester Boré sa...

Hela samhället tenderar ju att bli helt jävla värdelöst så varför skulle grabbens morsa eller JO vara undantaget?
I det här landet frodas ju degenerade människor med en snedvriden uppfattning om konsumtion, miljö, rätt och fel, osv osv. Självfallet i symbios med svenska jihadister och annat djävulskap.
Fy fan! - Jag äcklas av tanken på den rådande synen på ansvar och konsekvenserna av det egna handlandet.

Tror tyvärr inte att Sverige är unikt...

Anonym sa...

Det är alltid nån annans fel.. Skulle nån säga nåt annat så går man bara och gråter ut hos JO eller DO.

Killen visste vad han gav sig in på när han satte sig på hojen, klarade inte av det och det sket sig stort..

Dasen sa...

Det är ju helt jävla sjukt!
Klart morsan är bitter och vill utse någon syndabock - att lägga skulden på sonen vore ju detsamma som att erkänna att man misslyckats som förälder - men att JO går på den linjen är obegripligt.

Ju farligare saker man gör eller ju grövre brotten är, desto lättare verkar det vara att slippa undan. GÅr man mot rött eller kör fem blås för fort fins däremot ingen chans till pardon. Ett härligt system.

grogg sa...

Min kusin polismannen sammafattade yrket på så sätt, att de flesta kunderna är av den kategorin att dom inte är tacksamma när polisen gjort sitt jobb.

Sam sa...

Naturens urval!
Det är så en art utvecklas.
Ta bort individer som inte är anpassade så förbättras artens förutsättningar, inte svårare än så.
Killen var en idiot och dom tar naturen till sist hand om!
En och annan icke-idiot blir naturligtvis uppäten av en tiger då och då, men det är inte heller mot naturen.
Hur svårt kan det vara?
Cynisk, javisst! Men för idioter har jag inte mycket till övers.
Dom flesta poliser är faktiskt inte idioter...

Fixarerik sa...

Det var väl samma gnäll när ett par ynlingar körde ihjäl sig med snutjag vid bron mellan Enköping och Strängnäs efter att ha snott bensin.
Dom hade ju också kunnat välja att bromsa när det lös rött och bommarna var nere.
Nej ,det var ju polisens fel...

Anonym sa...

Jepp jävla konstigt att det är så jävla synd om alla dårar även om han som prejade en mor med unge i bilen aset fick punka???!!!

Hasse G sa...

Jag tror gemene hen delar din uppfattning. Följden av kritiken blir att ordningsmakten inte ska jaga trafikgalningar utan fokusera på Andersson som kör 3-5km för fort på 90-väg och stannar vid polismans tecken. Precis vad Dasen skriver ser jag.
Sam:Problemet är väl att vi lever i en för trygg och säker värld så det dör färre än de som föds? Ok, jag är cynisk.
Fixar-Erik: De hade problem att stanna då bilen fått körförbud pga otillräcklig bromsverkan bland annat.
Glad midsommar förresten!

Anonym sa...

Nånnannanismen slår snart ut i full blom. Då blir ingen längre ansvarig för sina handlingar.
Massmedia och halva regeringskansliet kommer att jaga syndabockar med uddlösa lagar och bakbundna poliser.
Lösa problem som orsakar skador och olyckor blir prio sist.

Tänk om någon skulle komma på en lösning som innebär att individen blir tvungen att riskbedömma sitt eget agerande.
Tanken svindlar.

Anonym sa...

Hoppas att det är bättre på åland blir så trött !!!??

Sam sa...

Hasse!
Klart vi lever i en för trygg värld!
Förbjud krockkuddar, säkerhetsbälten, dubbdäck, ABS-bromsar och framhjulsdrift så kommer vi att gallra vi en hel del.

Det är som jag alltid har sagt: Det har inte gjorts några vettiga bilar sen -68 ! Om vi återgår dit så kanske det äntligen blir lite ordning på torpet.

Jag har noterat att idioternas frekvens ökar inemot stan. Borde vi inte förbjuda vårdinrättningar i tätort?
Kanske ta bort alla balkongräcken?

Hmmm

Tveksam sa...

Absolut, alla idioter lämnar bonnlandet. Hemmablind kanske?

Stellan sa...

Just den här aspekten med att behöva ta ansvar för eget handlande, vete fan om det är nån större skillnad här, men jag har ju inte bott här länge nog för att kunna uttala mig. Men Sverige har troligen rekordet på den punkten.

Utvecklingen går ju mot att individens ansvar och förpliktelser, hamnar oproportionerligt långt bort från densammes rätt till självbestämmande
Ta bara en sån sak som utbildning. Man har full rätt att utbilda sig till vad man vill, och finns det inga jobb sedan som statyskulptör, så är det upp till staten att se till att dessa människor kan arbeta med det. Jag vet om folk som är över 40 och inte haft ett jobb knappt. År ut och år in. Det finns inga jobb som passar, det är för stressigt, jag kan ju inte böja mig, det är för tungt.

Häromdagen snackade dom på radio om att det var kommunernas ansvar att fixa sommarjobb till alla. Hur fan kan det vara det? Det är väl individens ansvar att skaffa sig ett jobb?

Stellan sa...

Fy satan, nu brusar jag upp här på bygget!
Förr utbildade man sig till något som man kunde få jobb som, sina förbannade drömmar kunde man ha på fritiden!

Kan du leva på det, så är det ett jobb. Behöver staten eller det förbannade EU skjuta in flis, så är det en hobby. Och då kom jag snabbt in på ett problem, lantbruket. Svårt att konkurrera som bonde i norden, med nån som har sommar hela året, så dom får bidrag. Varför inte höja tullsatserna på dylika varor, tills det lönar sig att handla närproducerat? Då vinner miljön(som politikerna säger sig värna om), och bönderna kan leva på sitt arbete.

Det borde inte vara svårare än så. Eller?

martin sa...

Du är alldeles för skarpsynt, vilket gör att du aldrig kommer kunna hålla på med politik.. Då ska man tycka utan någon som helst bakgrundskunskap eller insikt.

Anonym sa...

Word!

Micke

Stellan sa...

Jag tror du har fel Martin. Det kan mycket väl vara så att mina 2,0 i grundskolebetyg, inte räcker till att förstå hur svårt allting är, och att sunt förnuft endast lämpar sig till hantverk.

Anonym sa...

Sunt förnuft är snart klassat som en psykisk åkomma som vanligtvis drabbar dem som inte tittar på tv.

Angående bönder. Vilken annan företagare skulle stanna i Svea rike med den behandlingen .
Producera en produkt som staten ska sätta pris på.

Anonym sa...

Vad ska man säga? Jag slår upp en drink och tänder en cigarr för att lugna ner mitt upprörda sinne.
Mr Sniod.

GonzoPeter sa...

Mmmm, cigarr!

Den här jävla bloggen har ju gjort att man har fått upp ögonen för cigarrernas förlovade värld.

Rafael Gonzalez Panetelas Extra sitter som en smäck i hammocken.

Egentligen ska man ju dricka någon rökig whisky till men jag får väl erkänna att det trakteras kicki-danielsson-festis istället.


P.s soc.styrelsen borde varna för den här bloggen.

A.Mansén sa...

Har Ni högt blodtryck ska Ni inte läsa detta.

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/do-fortsatter-att-ga-vilse/

Sam sa...

Vi lever visst i något som kallas för Demokrati. Vi beslutar om hur vi vill att landet ska fungera genom omröstning. Den som får flest röster får bestämma en stund...

Om vi nu är trötta på allt dalt med lättingar och idioter så borde vi säga ifrån.

Jag är övertygad om att ifall man frågar Sveriges befolkning om det är acceptabelt att ett inte föraktfullt antal människor får betalt trots att dom ingenting gör så skulle säkerligen en majoritet säga att det inte alls är okej.

Konsekvensen blir då att kraven kommer att öka och fler blir tvungna att skärpa sig. Detsamma gäller brottslighet. Med högre straff minskar brottsligheten, speciellt om sannolikheten att åka fast ökade. (Se bara på fortköringsböterna, när dom höjdes minskade antalet fortkörare väsentligt) Det hänger ihop, även om vissa hävdar motsatsen.
I flera muslimska länder är stölder något mycket sällsynt. Jo dom hugger handen av en tjuv! Den konsekvensen är så svår att tjuvarna tänker en gång till innan dom hittar på något dumt.

Tyvärr så låter vi oss styras av kvällstidningspropaganda istället för att försöka tänka själva. Om fler sa ifrån så tror åtminstone jag att samhället hade sett annorlunda ut.

Orvar - utan tv sen 2005 sa...

"Sunt förnuft är snart klassat som en psykisk åkomma som vanligtvis drabbar dem som inte tittar på tv"

Fanken så vackert formulerat!

Anonym sa...

Jag tycker att det är obehagligt om vi hamnar i en situation där polisen kan bete sig hur som helst. Det finns ett antal aspekter kring just denna jakt som smakar skit, och det betyder inte att jag säger att killen på hojen gjorde rätt (vilket han givetvis inte gjorde).

För det första kan man fråga sig varför just denna fortkörning resulterade i detta megapådrag. Svaret ligger nog obehagligt nära att det är slumpen, enskilda polismäns dagsform och sammansättningen av "klumpen" poliser som patrullerade just vid detta tillfälle.
För min egen del vill jag inte ha beväpnade personer med lagligt stöd att bruka våld som låter sig styras av humöret.


För det andra kan man inte bortse från det JO stödde sig på, nämligen proportionalitetsprincipen. Om man å ena sidan anser att det som hände i det här fallet var rätt öppnar man ju dörren för en massa andra obehagligheter.
Stellan, hur skulle du känna om en polis spräckte blocket på din rod för att hindra dig från att köra (uppsåt) med vad han ansåg vara en trafikfarlig bil? Kanske också med dina döttrar i bilen, men eftersom det är ok att riskera tredje part så spelar det ingen roll. Rörelseenergin hos en hoj i 200 torde väl vara jämförbar med en rod utan bromsar i 100 så jämförelsen haltar inte lika mycket som man kan tro.

För det tredje kan man inte ställa högre krav på en sketen medborgare än vad man gör på polisen. I en situation som denna när en livrädd och adrenalinstinn pappskalle flyr i vild panik, även om det kanske började som en lek, MÅSTE man kunna lita på att polisen håller huvudet kallt (både enskilda men också som enhet) och därmed väljer the high road. I videon från bilen framgår tydligt polisernas syn på saker och ting. Stämningen är äckligt testosteronspäckad och grabbig, glåporden mot vanliga trafikanter (sådana som ni och jag med familjer) haglar tätt och det är uppenbart att det är något njutningsfyllt över det hela. Samma lustmordsattityd som somliga jägare uppvisar, även om de gömmer sig bakom annan retorik än viltvård och annat lögnaktigt dravel.

Preben sa...

@Anonym: visst är svenska poliser ett gäng okompatenda pappskaller, och precis som jag, gör de en jävla massa fel; MEN hur skulle folk reagera om mc-hjonet hade kört på en kvinna med barnvagn eller in i sidan på en bil som lagligt kör ut för grönt från en sidoväg, då hade man gnälld över att de aldrig finns där de behövs.

Anonym sa...

Preben,

visst gjorde polisen rätt i att ingripa som sådant men de skulle gjort det redan på Sveavägen när de låg bakom och hade alla möjligheter att göra det (köra in framför, ta nyckeln, hålla fast föraren...) men faktum kvarstår att de dels ville att han skulle göra bort sig mer eftersom de, deras egna ord, hade gjort små förseelser men utöver det så VILLE de ha en jakt. De var så jäkla kåta på dels att få knipa en huligan ordentligt men också en rejäl högfartsjakt på svenska sommarvägar. Och det gick helt åt helvete.

Hojåkaren var en idiot men poliserna var värre. Hade de gjort rätt så hade han aldrig kunnat dra, fått sig en näsbränna men överlevt och fått chansen att bättra sig (ung och dum). Nu dog han och en massa oskyldiga människor, inklusive damen bakpå (ännu dummare och yngre), riskerades till livet helt i onödan.

Polisen måste precis som föräldrar lära sig att de måste föregå med gott exempel.

Stellan sa...

Anonym, märk väl att han fick det han var ute efter. Han ville bli jagad, det fattar vem som helst.
gillar inte heller snutarnas tugg i bilen, men jag förstår om man ruttnar som yrkesman ska behöva släppa folk bara för att dom riskerar sitt liv.
Jag tror inte heller att det var slumpen, men det var säkerligen en markering.
Jag skjutsade min dotter, lugnt och fint på Harriern en dag, då halva jävla potatisfitte-Mc kom och skulle givetvis köra om på slangen så nära dom kunde. Givetvis ville dottern hem direkt efter detta. Förra vecka kom samma potatishjon och höll på att dra backspegeln på frugans bil då jag körde på nynan.
Jag kör också fort ibland, och hjulet kan se väder, men jag kör inte så jag skrämmer eller utsätter andra trafikanter för fara. Jag har ingen sympati för dessa människor, och jag förstår som sagt om ordningsmakten ruttnar.
Dom kommer dessutom få skiten om dom låter det fortgå.
Min Rod låser hjulen i alla hastigheter, jag stannar på polismans tecken, så jag ser inte symboliken.

Stellan sa...

Preben, jag tror dom flesta poliser är kompetenta.

Gasen sa...

Hörde ja skål?

Stellan sa...

Och förresten, säg den människa som inte hade triggats, när han mitt i jakten, i höjd med Farsta, pekar finger åt snuten.

Anonym sa...

Håller med dig till 100% Stellan

Mvh Jokern/Woodridge

Anonym sa...

Preben hur skulle folket reagera om polisbilen som åkte slalom i 170km/h (enligt filmen) i höjd med Sköndal klipper en mamma på väg hem med ungarna i sin Chrysler månbuss ??

Vuxna utbildade polismän som anser
att det är lämpligt att åka 200 km/h i rusningstrafik på Stockholms in/utfarter för att fånga en tonåringen där straffet blir olovlig körning måste kanske spela mera innebandy för att bli av med överenergin.

Sill på menyn idag och kanske en stänkare.

/Johnny Boy

Pellevmax sa...

Du är en klok man,du Stellan. Håller med dig till fullo. Gör man något dumt ska polisen ha rätt att ifrågasätta en. Glad Midsommar på er alla.

Anonym sa...

Jag tycker att när man ser hela förloppet så blir det lite knivigt att "välja sida". Stellan har helt rätt ang. hojåkaren om man ser det så att säga isolerat, där är jag 100% med. Sedan till Johnny Boy åsikt, vilken jag håller med om exakt lika mycket (som Stellans), och det är nu det blir lite knivigt i min skalle. Det enda sättet som jag får fram en "vinnande sida" i hela den här historien är att åberopa orsak och verka. Hade han aldrig dragit hade snuten aldrig behövt gasa så infernaliskt. Men det är fan inte lätt det här... Tack för ordet.

Terriern

Preben sa...

Har inte sett filmen; men förmoder att polisbilen körde med blåljus och sirén, då borde ju folk hålla sig undan, och mc-hjonet visste ju om att de ville han skulle stanna, så det vore ju det enda rätta att göra.
Jag tänkte skriva också att man förmoder att polisen kör bättre bil än idioten kör mc; men då kom jag på att de rent faktiskt krockar med både det ena och det andra jämnt.

Flygmek2 sa...

Folkvett och ansvar är numera ersatt av "likes" på facebook och klipp på youtube.....
Ju tokigare och vildare desto bättre.

Tack naturen för det naturliga urvalet.

Stellan sa...

Snubben på hojen burkade åt fel håll i kurvorna, så snuten visste nog att framföra fordon i hög fart bättre...
Skål, gasen!!

Loftish sa...

Stellan, du blir inte förvånad om jag håller med anonym och preben (samma person?)va?
Du har haft tråden uppe förut och den som är utan skuld kastar första stenen. Det där med proportioner när det gäller såna här frågor, det är inte just din starka sida. Du har många andra fina sidor. Släpp såna här ämnen, de misspryder din blogg.
Pok, T Lofterud