söndag 7 juli 2013

Äh, jag brassar in en bild till på Unn

Det är så här hon ska se ut, utan styrhytt och trams.
En öppen jagarbrygga är allt skydd en karl behöver.
Estetiken står över bekvämligheter.

25 kommentarer:

Olle sa...

Kolla mejlen när du kommer hem.

A.Mansén sa...

Vad är det för motor i sådan pjäs, 1917 låter som tändkula men originalet är näppeligen kvar...?

Lasse sa...

Du har ju redan bestämt dig. Så, när hämtar du hemm henne?

Lasse sa...

Du har ju redan bestämt dig. Så, när hämtar du hemm henne?

Anonym sa...

Fy fan vilken grym båt, världsklass, kan fan inte bli bättre.

Mvh Inge Norningsman

Stellan sa...

Original satt en 40hk Albin, men det lär bli svårt att få tag på. Dessutom tror jag det är aningens klent. Nu sitter en Perkins sexa, men jag är skeptisk till Diesel i en sådan madame.

Lasse, det finns dessvärre vissa komplikationer, främst av ekonomisk och logistisk karaktär, annars hade hon varit på väg redan.

Men jag kan inte tänka på annat...

Cronos inom kommunalt VA sa...

Fy fan va fernissa det kommer gå åt till den där!! och ska du dessutom hasa den spikrak i sann Stojkan anda har du lite å pyssla med. Tycker nog du ska skita i den där, den kommer nog knäcka dig tyvärr....

Preben sa...

Nu är jag ju mer eller mindre en komplett idiot; men borde det inte gå att renovera båten som en sorts kursverksamhet? Det är väl i Classic motor man kan läsa om en renovering av en gammal buss eller vad det är, folk betalar grova pengar för att få vara med, det samma gäller byggnadsvård, och kanske man kan få in båttidningen som sponsor på projektet.

Anonym sa...

Får inte riktigt ihop UNN historien. Ser ut att finnas fler. Mängder av måttagivelser. En renoverad i modern tid. Vilken har du hittat? Själv sitter jag vid havsbandet straxt väster om Landsort. Gammalt UNN vatten vad jag förstår.// Plastbåts Magnus. (Särskrivning?)

Stellan sa...

Fanns en tidigare Unn, som sedemera fick namnet Astrella. Denna byggdes 1917.

Anonym sa...

Den där unn eller Helena som den kallades när jag fanns i hennes utkanter är en fantastisk båt och det skulle glädja mig som fan om en sån som du tog dig an henne! Jag var inhyrd under omgångar på varvet där hon låg tidigare, första gången jag såg henne låg hon i sjön och jag hade en trevlig stund med en dam i en av salongerna:) fan Stellan, ta det i den tid du har råd med eller bara förvara den tills du har. Unn kan inte ha en bättre kapten!

Stellan sa...

Har det utförts hor i en av salongerna? Hur ska jag kunna njuta eftermiddagscigarren utan att tänka på osedligheterna som utspelats på just den plats jag befinner mig?

Berätta mer! Inte om osedligheterna men när, var, hur och varför hon låg där hon låg(båten alltså).

Med stor säkerhet kan hon ha en bättre kapten, eftersom jag alltid är vilse till sjöss. Men jag tror att få män skulle renovera till en högre finish än undertecknad.

Tre saker måste redas ut innan beslut fattas:
Ekonomi för själva införskaffandet, frugan ska vara med på noterna och fundera på om jag verkligen skulle klara av att göra det i den takt som kropp och familj mår bäst av. Löser jag det, så blir det affär

Gunnar sa...

Om alla tre parametrar ska stämma så bör du nog skippa projektet. De två första går nog att lösa, men den sista - glöm det.

Emil Svensson sa...

Att montera uv-lampor i rufftaket kan va en dålig idé ifall att osedligaster stör herrns cigarnjutning:) nu kan jag visserligen själv inte förstå hur tanken på fasta handkramade bröst skulle störa den eftertänksamma njutning en kall och cigarrer framkallar! Vidare kan jag inte säga så mycket om båten. Jag var inhyrd på torö marina för div båtpyssel. Tanken var nog att jag skulle jobba på Helena men dom andra båtarna tog för mycket tid. Lite bilder kan jag nog skaka fram och jag har för mig att jag har en film från när vi nästan eldade ner skeppet vid demontering av propelleraxel. Den är ju förövrigt längre än transerbiriska järnvägen:) OBS en lullig kapten är en bra sådan.

Stellan sa...

Gunnar, fy satan, det var tråkiga nyheter.
Emil, vi lämnar osedlighetrna därhän. Men bilder och filmer vore trevligt.

Dasen sa...

@Emil Svensson: Torö Marina, det är ju mina hemtrakter! Med tanke på att du skriver Torö Marina låter det aom att det var under bröderna Åkerströms tid, eller ännu senare. När tidigare ägaren Stickan hade varvet hette det ju bara Torö Varvet.
Stickan var ju för övrigt en skön gubbe som dessvärre stämplade ut för evigt för två år sedan. Som tur var hann jag köpa tillbaks min morbrors gamla Fjårrd av honom innan han försvann.

Dasen sa...

Å Stellan: Unn är ju helt otrolig! En smula krävande kanske, men vilken båt! Du är galen om du slår till men det är ju helt rätt ändå.

Emil Svensson sa...

Jo jag fick för mig att gubben innan var en skön prick:) när jag figurerade på varvet var det två grabbar som hade stället. Tyvärr var det nog ett lite för stort projekt för dom och det blev inte bättre av att den ena fick en unge i vecka 21 som krävde ett år på sjukhus! Det var en rolig tid med många karaktärer, minns du kjälle som hade butiken på ön dasen:) undrar ofta vad han gör nu!

Stellan sa...

Och när var detta? Vad hette ägaren? Satt den fula styrhytten på?

Emil Svensson sa...

Jag tror att båten kom dit 07. Vet ej ägaren före men han som ägde båten då heter Peter nånting. Styrhytten åkte av på detta varv men jag var ej på plats under den tiden. Ska se om jag kan få fram några fler uppgifter. Att få denna båten i ett skick som du är nöjd med är jag övertygad om att du vet vad det innebär. Eftersom jag renoverar hus så kommer jag säkert va sugen på ett miljöombyte nån gång i framtiden så blir det affär så kommer jag gärna med en hjälpande hand på nått moment när du har psykbryt:)

Stellan sa...

Låter ju prima med lite hjälp! Styrhytten satt på igen när nuvarande ägare köpte henne.

Dasen sa...

Näe, kjelle har jag missat. Butiken har nya ägare som verkar vara lite drag i. Förra helgen ordnade träff för klassiska fordon, massor med folk, bilar och totalt trafikkaos. Kul :)

Didde sa...

Fan Stellan. Det är en allmänbildande blogg du har. Man tar reda på massor ikring din projekt. En mycket läsvärd sak jag hittade var denna om Albin. För er som inte läst:
www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/foretaget/jubileum.pdf

to B20 or not to B20 sa...

googla på unn fanns mycket info klart att du ska köpa. du får skapa en (typ) sponsorfond eller dyligt

to B20 or not to B20 sa...

ursäkta hade inte läst kommentarerna på föregående bilder. men måste fundera på uppskattningen av antal arbetstimmar för renovering det gäller för normala människor (inget ont men är du det Stellan)jag tror inte det, det är i positiv anda menat.men självklart har skydssombudet mycket att säga till om. lycka till säger jag