torsdag 18 juli 2013

Glesbygdsburnout.

Hur kommer det sig att vägarna alltid ser ut så här i glesbygden? Så fort man kommer fem mil utanför Stockholm så ligger vägarna täckta av slingrande 145-däcksburnisar. Hur kommer dom dit? Går folk man ur huset på natten och slirar med hundrafyrtiotvåorna tvärs över vägen? Jag måste nattspana!
I Stockholm är det bara raka slickskorvar som Cronos och grabbarna fläskat ut.

Idag var Gunnar här och plåtade ett Gatbilsrepotage för Bilsport. Det var första gången jag såg ett trafikkaos här. Troligen blir han utslängd under natten, så att det går att köra bil i morgon igen.

24 kommentarer:

Björn L sa...

Var det därför det var sån jävla kö på Hammarlandsvägen när jag mötte dig?
Du hade tur som hamnade först....

Björn sa...

Stellan ett tips från en annan som noterade samma gasgladhet på ön, kanske en sidoverksamhet som däckmånglare kan vara något, bygg båthuset med garage och regumeringsutrustning!

Gunnar sa...

Ja, det blev lite knasigt idag. Det tyckte polisen också. Jag hade ett missat samtal från dem...

Anonym sa...

BMW ungar ...

Anonym sa...

Själv ser jag det som ett friskhetstecken.
Fan när en annan var 13-14 år så tippa man ur slangarna på macken(då fanns det färdigblandad soppa till moppen) och gjorde såkallade burnout med moppen och även ibland med cyckeln.
När man fyllde bil så var det skitfränt att börna med hundraförtitvåan en sexiåtta som jag byggde om till sjuttitrea så jag fick infällda dörrhandtag och dom fräna bakljuden.
Sedan blev det lite raggarbilar framöver.
Hurra för ungdomen som börnar.

Blomman

Uss sa...

Aaaah, vaknade halv tre hos föräldrarna av en 740 som stod och eldade bakdäck i ett villaområde. Gärnings"mannen" är identifierad och synes utgöra WT av Vallåkra kaliber, samma snubbe brukar åka runt och kasta ölflaskor, ha polare som hänger ut genom fönstret och skriker samt åka och tuta lite på måfå nattetid. Typ villaområdets svar på Husbyhuliganerna. Varför han - boende hemma hos mamma - känts sig tvungen att syssla med slikt i 4-5 år är något oklart, förmodligen en brist på fritisgårdar eller nått. Jag kanske skulle stövla över till hans mamma och be henne ta avkomman i örat?

Anonym sa...

Det är ett friskhets-tecken med kreativa ungdomar som vistas utomhus.
Dom bleka datanördarna kommer fylla psyket när deras datavärld kollapsar.

Hockeyfrillan

Fixarerik sa...

Minns att jag sett dubbla svarta i flera kilometer utanför Malmköping.
Blev förvånad över hur länge däck håller.

Håller med om att en burnis piggar opp!

rocket goldstar sa...

Gatbilsreportage i Bilsport !!!

Stellan sa...

Aj aj! Nu märker jag att det kan tolkas som att jag har något emot glesbygdsburnisar! Så är givetvis inte fallet. Jag tycker att det är en kul inslag och ett tecken på kreativt nyttjande av bakdäck.
Det är dock lite märkligt att dom bara syns i glesbygd, fast ungarna i stan har väl fullt upp med att uppdatera fb och knarka...

Anonym sa...

Visst blir man glad när man ser att någon burnat som fan!!

Uss sa...

På landet skiter jag i vad folk gör på landet, men i villaområden får man vila på hanen.

Uss sa...

På landet skiter jag i vad folk gör på landet, men i villaområden får man vila på hanen.

Anonym sa...

Min bäste Stellan.

Med tanke på de efterlämnade spåren så gissar jag att något framhjulsdrivet fordon även har deltagit i leken.

Så de så y7 C-G

Anonym sa...

Jag sag dessa nar jag letade mig ut till bygget harom dan, Trodde dom va dina!
mvh Klasse

grogg sa...

Det var roligare förr, kan jag väl säga.

Nuförtiden är förståelsen ringa. Har de senaste åren hört en lokal "ligist" växa upp. Från nattligt ylande tvåtaktate via odämpade fyrtaktare til nuvarande gummibränning meddelst 850.

Kunde han åtminstone göra det dagtid istållet för mellan 24.00-03.00?

Ken sa...

Det är väl bara på landsbygden som ungdomarna har körkort....? I städerna varken behöver man eller tycker sig ha råd, på landsbygden är det ett måste för att kunna både fortskaffa och även fortplanta sig...

grogg sa...

Ja, redan uppfinningen a velocipeden gjorde att inaveln på landsbyggden minskade med hälften.

Stellan sa...

Grogg, ligister slirar inte med bilar. Dom rånar folk och slåss.

grogg sa...

Stellan, därav citattecknen. Kalla svinpälsen vad du vill, jag är öppen för alternativ benämning.

Anonym sa...

Däckmånglare på kobben, kan det löna sej? Sök på Åland Bilsport på tuben och bedöm själva.
Tror tom. Gunnar skymtar förbi nån sekund.
Trevlig kväll annars, bra blandning på åkdon...

Jonää Racing

Anonym sa...

Appapp,har inte en viss roadster smala diggisar??

Gasen sa...

kan det inte bara va en sladd som nån fått och inte kom ur den, Typ som när man fastnar i vinkelvolten?

Dasen sa...

Eller är det ett motoriserat exempel på den filipinska rondellen med raka armar?