onsdag 10 juli 2013

Punka

Eftersom jag blivit som besatt av Unn, och det inte hänt mer i mitt liv under dagen, än att Mildrid fortfarande plågas av nordanvindarna, så slaskar jag in en bild till.

Denna bild är inte lika skönmålande som dom andra, men hör ändå till ett av de mindre arbeten som detta havets smycke skulle kräva för att återuppstå i sin forna glans.

Ännu har inget beslut fattats ang, ett eventuellt införskaffande av havsgudens dotter.

Snodde just en Sort Guld ur svärfars kylskåp, och som alla vet är denna öl bryggd på laxativ. Nu lär det väl spraka i krysset fram till trettonhelgen...

29 kommentarer:

Magnus W sa...

Det faktum att UNN är en av de sista orenoverade i sitt slag är vad som ironiskt brukar kallas för en subtil hint. Träbåtsrenoverare i gemen har ett par skruvar lösa (inte bara negativt märk väl) men väljer trots glappet de bästa båtarna först. Vilket då säger en del om de objekt som är kvar till sist. Tänk dig noga för är mitt råd. Och tänk med hjärnan, inte med hjärtat.

Lappjäveln sa...

Lyd mitt råd, Glöm det där vraket åtminstone tills ni är minst fyra pers av din kaliber som jobba ihop utan att gräla. (och jag tänker inte flytta till kobben)
Ska du köra ett sånt projekt själv så blir jag orolig över att det går för dig som killen uppifrån norr som tokrenoverade sin Desoto i sex år och for till Västerås och blev tvåa. Han for hem sålde bilen bröt ihop och blåste skallen av sig med bössan.

rocket goldstar sa...

Lappjäveln: Varför sålde han bilen innan har blåste skallen av sig ?

Anonym sa...

Alla svärföräldrars dröm:
-kastar snus på svärmors katt och tjålar bira av svärfar.
Vad blir nästa drag?
Skita i hallonlandet och backa ner deras brevlåda?

(•.•)

Anonym sa...

Ursäkta en yngling (host host) hittade en liten notis signerad Gits Olsson från SE av årgång 1969: http://www.gitsolsson.se/Reportage/varning_for_petterssonbatar.htm

Mvh
En läsare från landet

Anonym sa...

Köpa eller inte, handlar mest om man tror sig klar av att hålla visionen vid liv.
För det är bilden i skallen som driver ett projekt.
Man ser sig stå på avstånd och betrakta solen som glittrar i mahognyn.
Eller vad man nu har blivit klar med.

Sedan kommer en känsla som bevisar att vi är ett drömmande folk. Tomhet.

Vad fan ska man drömma om nu?.
Skulle det vara brukandet i stället för drömmar (i drömmar är det alltid bra väder) som drev oss, skulle vi sticka mössor och behålla styrhytter och andra klimatförbätringsåtgärder.

Magnus drömmare

A.Mansén sa...

Denna är bara för bra! Citat "Petterssonbåtarna är nämligen så smala att man och hustru inte kan övernatta i dem utan att hustrun blir med barn.
• Det har sagts att Petterssonbåtarna är dåliga sjöbåtar. De är så ranka att de slår runt om man ställer ifrån sej en pilsner. "

Tack till en "läsare från landet" för länken !

Lester Boré sa...

Stellan.
Satan vilket vrak!!!
Jag vet ju att du är en driven och mycket kunnig och entusiastisk person, men av bilden att döma så tror jag att du måste bromsa upp fyrspannet en aning...
Du kommer inte att kunna "vänta" i tio bast på att båten ska bli färdig utan det kommer bli benet rätt in i bedlam.
Ingen höjdare att sitta på Sidsjön iklädd landstingets fritidsdräkt och dricka kallvatten och bita på naglarna i väntan på att dina barn ska komma förbi med en chokladask och nya pärlplattor.

Återigen så är det ju naturligtvis ditt och din familjs beslut, men det vore läskigt att leverera kontraband till dig när jag vet att du är ute och svajar på den, för en fullt frisk människa, helt osynliga tråden mellan ett färgsprakande och otyglat sinne och det betydligt mer dova dunklet i den smärtande själen hos den stora viljans och kunskapens boning - allt som oftast omgärdad av den otillräckliga tidens solida mur...

Visst är båten vacker ur ett estetisk perspektiv, det är inte tu tal om det, men att den förefaller helt kronslut tar ju udden av det hela för min del. Jag tillhör dock de latas skara och bör därför inte tas på för stort allvar.

En liten fundering jag har, och som egentligen kanske borde vara oss emellan...
-OM du köper båten och hon knäcker dig. Har du funderat i dom banorna? Finns det fler som du? Alltså någon som är karl nog att försöka ta sig än henne, eller blir det ett spett genom botten och gravöl i livbåten?

Jag tycker att det här är spännande. :-D

Anonym sa...

Maneechai e väl också till salu. Denna östersjöns pärla, större, vackrare ock du får både suga i dig svetsrök och mahognydamm under renoveringen.MvhSE

Lester Boré sa...

Just det!
Angående fekaliers aggregationsform så är aftonens tips från mig enl. följande:
OM svärfar skulle ha weissbier hemma - låt dom stå!
Jag råkade få i mig en kasse wissbier en gång innan mitt förstånd hade växt klart och jag kan lova att inte ens Hin håle i egen hög person hade kunnat besvärja en sådan fruktansvärd upplevelse!
Dagen efter fylldes med besök på latrinen, vart och ett av dem en regelrätt orgie i gas, vätska och sporadiska exempel på fast form. - Om det, Gud förbjude, skulle hända igen så kommer jag att sätta mig på porslinet och dra ringen över axlarna som säkerhetsbygel.

Ja, en liten parentes bara... Jag ber om ursäkt för ett eventuellt vulgärt tonfall.

Emil Svensson sa...

Jag måste nog säga att lesters tankar är mycket tänkvärda. Eftersom jag själv har "besiktigat" båten för några år sen och vet vilket skick den är i så kan jag nog påstå att det är mycket få människor som kan slutföra ett projekt som unn utan att ha tillräckligt med kosing för att lämna bort projektet. Jag och min gamla kompanjon byggde en tolv meters eksnipa på ett år/4000 timmar vilket jag skulle säga är ungefär vad renoveringen av unn skulle ta för oss. Skulle det va på helger och kvällar skulle jag nog dubbla tiden några gånger... Om du Stellan helhjärtat är sugen på ett sådant liv framöver så kör men glöm inte att det finns flera båtar! Jag vill verkligen inte va negativ utan bara dela med mig av mina tankar. om det blir unn eller nån annan båt vi med fasination kommer följa på din blogg kan du bara själv bestämma men blir det unn så blir nog svetsröken ganska gles!

Stellan sa...

Magnus Drömmare, den där känslan är bekant.

Många kloka ord här, i övrigt också.
Manechai-kommentaren förbryllar dock. Vackrare än Unn??
Har anonym månne estetisk dyslexi?

o21håkan sa...

om du köper unn och renoverar den klart. sedan då.

Preben sa...

Titanic?

Anonym sa...

http://www.nvp.se/Varmdo/Skargarden/Han-var-skargardens-finske-spritkung/

Acke(surr-farsa) sa...

Det var en bra bild Stellan. Det är ju massor av nytt trä på na. Tio bord och några spant,KLARRT!
Lite fernissa åxå kanske, men sen djävlar.
Och han som lämnar över renoverings-stafettpinnen är väl bara glad att få tyngden avlyft från axlarna, så det borde bli ett bra pris.
Och det här med efter-projekt-tomhet.Lär av mig. Ha minst fem på gång samtidigt så drabbas man inte av baksug. Det är bara att köra vidare med dom andra.
( Sådär! Jag tyckte det var för många som iklädde sig rollen av James Watts morsa:"Det kommer aldrig att gå"och när han fick fart på det första loket så lät det:"Det kommer aldrig att stanna".)

Lester Boré sa...

Acke.
Jag vill absolut inte gå emot naturen och påstå att du inte känner din egen surrogatson, men tror du att Stellan skulle resonera så som att, "Jaja, jag fixade visst inte det här projektet så jag säljer det och är nöjd med min insats och att jag gjort ett försök..."?

Stellan.
Jag är övertygad om att du, om ni beslutar att ta hand om båten, kommer att lyckas bättre än någon annan med henne.
Eftersom ämnet är öppnat i det publika så är det en medmänsklig skyldighet att, dels ventilera sina tankar på ett konstruktivt sätt - i syfte att kanske underlätta ett eventuellt beslut, och dels att, i den mån det går, försöka framställa vinklar som inte är offensivt skönmålande.
Vem vill vara omgiven av medvetslösa ja-sägare?

Anonym sa...

Tja, du gode Världsmästare:
Gör en tidsaxel med kommande händelser.....
Hus, garage, båthus, döttrar med stigande ålder-mer tid för frun att delta i, mopeder, bilar, liten hobbyfirma du inte kommer att kunna låta bli! Alla härliga turer med Mildrid, Svärföräldrar som du vill hjälpa mer och mer...
Lite utlandsresor, bil/mc träffar.
Hur mycket duracellkanin du än känner dig som så kan
det bli för mycket...
Skit i Unn, njut av livet som det kommer!

Förlåt den negativa touchen, den är fiktiv
och egentligen det motsatta.

Ollonbark

o21håkan sa...

köp båten för helvete du kommer att ångra dig annars.

Loftisch sa...

Ego-Loftisch bara undrar; Hur många Mälaren Runt kommer du kunna vara med på de nästa 10 åren om du nu tar dig an detta vansinnesprojekt? Jag menar, vem ska nu trösta mig när jag sitter med ångest under trädet och ni drar iväg pigga och nyktra klockan 10?

Stellan sa...

Jag tycker att flera vinklingar är bra. Det väcker tankar.
Loftish, jag har ju varit med på alla Mälaren, oavsett båt eller hojprojekt, så oroa dig inte för att Unn ändrar på det.

Loftish sa...

Puh! Då kan jag andas ut...
Men allvarligt, jag avråder nog å det starkaste ändå. Även om jag faktiskt tror att du klarar av det.

Emil Svensson sa...

Den fulla jag säger köp för fasiken. Den nyktra jag motsatsen! Ibland så ångrar man sina beslut i en uppnyktring men ofta känns dom kloka helgen efter igen! Vad jag förstått så kommer arbetet med unn ske mest på helger så då kanske det är klokt trotts allt, eller? Har du kollat efter var stjärnorna står eller hur kaffesumpen ligger i den sedan länge otvättade arbetsmuggen? Hum detta kan bli en lång tråd... Att vara eller att inte vara...

Stellan sa...

Jag ska kolla aborrfjällen i kväll. Dessutom tänkte jag kontakta min favoritschaman, och eventuellt en sierska. Larverna i furubarken säger: kör!

Emil Svensson sa...

Eftersom jag precis gått på semester och därmed har en kall i handen så är jag på den positiva sidan för tillfället:) om vi nu ska drömma lite om mahogny med tillbehör så varför inte gå in på motorval! Eftersom maskin ligger i fören och Avgasaröret sträcker sig en kilometer Akterut så föreslår jag en mustig stridsvagnspuffra från rolls roys! Inte direkt orginal men hur manligt låter en 40 hk Albin med 14 meters ljuddämpare? Du är ju trots allt världsmästare och det bör förvarnas när en sådan äntrar en hamn full med Albin 25or och tyskbyggda fuskverk.

Stellan sa...

Jag fantiserar om en Rolls rakåtta! Vem kan hitta en sån? Rykröret, lär komma ut vid jagarbryggan i min ägo.

Emil Svensson sa...

Nu blir jag lite upphetsad, ett par smygpuffror vid styrpedistalen kanske!:) bara för kaptenens välbehag! Har hört att utsöndring från dessa maskiner dessutom främjar en vackert glänsande hud och ger en vacker knorr på välväxta mustasher!

Stellan sa...

Emil, nosa upp en puffra till bra kurs, så ska du få se på fan!

Anonym sa...

Kommentarer som: -Satan va fräscht,
kanske inte passar just här...