tisdag 16 juli 2013

Spänt läge

Idag har jag visat tecken på dåligt sjömanskap.
Mildrid låg förtöjd mellan alla snipor i en skyddad vik.
Eftersom jag är både lat och dålig på knopar, så förtöjdes båten med all löslina i land. Det vet alla att det är fel, även jag.
När vi skulle kvarta in efter kvällens samkväm, så blåste det upp och båten började slå mot berget, hårdare och hårdare.

Jag tänkte att det kanske var läge att visa lite tecken på gott sjömanskap, och eftersom ankaret börjat släppa, så var det inte mycket annat att göra än att lämna tamparna i land och dra.

Maria visade i detta spända läge än en gång vilket bra kvinnfolk hon är. Hon drog ut oss med ankarlinan, ståendes med ett ben på var sida om ett av våra sovande barn, utan att väcka och oroa dom små liven.

Jag hade under tiden fyrat igång Albin, som taktfast tog oss från det hotande berget.

Nu liggger vi på svaj i viken, och jag håller koll på läget, medans Maria försöker sova(tror inte hon lyckas), ungarna sover intet ont anandes.
Motorn står givetvis på tomgång och bara väntar på att reda upp situationen om så skulle krävas.

Jag har kommit fram till några saker under natten:
Förtöj alltid med löslinan på båten.
Bli aldrig full, om du har en båt i en vik.
Ha alltid en motor du kan lita på, ett motorstopp i fel läge kan stå dig dyrt!

8 kommentarer:

Lester Boré sa...

Stellan.
Handlingskraft är en av dom saker som definierar en riktig karl. - Även kvinnor kan ju vara riktiga karlar, på samma sätt som många män är riktiga kärringar...

Jag tycker för övrigt att det verkar nervöst med båt, har man väl parkerat så vill man ju inte börja möblera om mitt i natten bara för att vinden behagar ändra riktning eller blåsa upp en smula.
Full är man ju med all säkerhet också.

Loftish sa...

lester och Stellan. Hajja varför inte jag har båt...

Olle sa...

Förtöj alltid för storm! Fast å andra sidan så är du modig som vågar erkänna dina brister. Det betyder att erfarenheter och små misstag blir grund för nya kunskaper. Jag erkänner att jag själv hade fel en gång men det var länge sedan.
Tjejer är inga riktiga killar fast bättre och sjöliv slår det mesta.

A.Mansén sa...

Ehum, citat "vad ska du med ett så stort ankare till i din lilla båt?". Just saying... I övrigt håller jag med övriga skribenter, gott sjömanskap.

Didde sa...

Alla har väl provat på att pyjamas-segla någon gång.
Man hatar det så djävligt att man ser till att undvika det genom att ha rätt ankare och minst två meter tung kätting före ankartampen.

Stellan sa...

Mansen, jag ställer mig i skamvrån!
Didde, visst bör det vara nån meter kätting, men du har ju sett däcket jag halar upp draggen över...

Fixarerik sa...

Hur gick det med spånkorgen, han det dunka i berget eller var det bara på gång?

Uss sa...

Testa blyad lina om du inte kan ha kätting. Utan kätting/blyad lina draggar det ALLTID när det är som mest olägligt. Sedan släpper man ut 6 gånger vattendjupet efter man "dragit" fast ankaret, när det är dags att koja så drar man ut båten en ett avstånd från klippan tills ankaret har 5 gånger djupet lina och kätting. I teorin alltså, i praktiken missbedömer man avståndet till stranden och har ankaret en meter bakom badbryggan/aktern, tänker "det funkar nog" och vaknar miss i nassen av att farkosten testar sin lämplighet som landstigningsbåt och stenkross.
Fan nästan så man förstår folk med husvagn - NÄSTAN.