måndag 8 juli 2013

Tolv sekundmeter.

Nu har jag faktiskt lyckats tänka på annat än Unn, i en stund. Mildrid ser nästan ut att slå runt ett varv snart, och det känns så där, måste jag säga. Hon behöver verkligen ett båthus.

Det här med att ha båten på svaj verkar mest vara överreklamerat skit! Hon svänger bara fram och tillbaka och lägger bresidorna mot vågorna.

Ska man ha drivankare bakom, eller vad är grejen?

Spikat ribbor på hustaket har jag fått göra under morgonen också, eftersom takpappen var på väg till Fassjöträsk!
Nu ska jag ta en Valium stor som en tvål och försöka montera några fåniga plastkupor till spotlightsen.

Egentligen borde jag vara ute på sjön och kriga mot elementen i min spetsgattade motorkryssare, precis som CGP gjorde.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas att du har bra förankring, bojsten, boj, kätting. Det ska vara överdimensionerade. Vill ju inte att din fina mahognyskuta ska bli flis på några minuter / Kvarkenanders

Henry F sa...

Chevrolet motorblock är populära bojsänken har jag hört.

Hindu Prabu sa...

Kolla in om Edit ligger i gömmorna,

http://www.blocket.se/jonkoping/Stenkakor_jazz_48075352.htm?ca=17&w=1

Ha de, Hindu

Anonym sa...

Bygg ett teleskopiskt båthus till mildred. så det går att dra ut når en framtida långbåt ska in i den arbetsbetsbesparande skuggan.
Apropå arbetsbesparing så har jag en vision om ett båthus, med överdimensionerad kroppås och travers.
På hösten lyfter man båten och lägger golv där båten låg, placerar ut bockarna och sänker ner.
En byggnad att underhålla, inget tält att riva. Och det går att sjösätta i den fart man vill.
Diverse myndigheter lär nog sätta i halsen, för det blir inget diskret bygge.

Anonym sa...

Hej behöver du hjälp under huspysslandet av en cerifierad(ja de finns) pappläggare så hojta till i bloggen så gör jag det mot ett par timmars hojbyggarsnack och en kopp kaffe.

Väl mött.

Anonym sa...

Ska man vara noga heter det meter/sekund.
-/ Petimetern.

Stellan sa...

Tack, pappläggarn, men pappen är redan på plats. Den håller iofs att blåsa av, så dina tjänster kanske kommer till pass ändå. Synd att du inte var målare.

Hindu, tack för tipset, men jag har bestämt mig för att vänta med musik-set. Lite mycket annat just nu.

Teleskopbåthus vore fint! Har också funderat på att kunna hissa upp båten och lägga golv under. Inte helt ovanligt faktiskt.

petimetern, vi pratar baklänges här. Det heter tex, kultändare.

Sam sa...

Hur djupt är det där Mildrid ligger?
Det kan ibland bli lite konstiga fenomen om man ligger på svaj där det är grunt och sjön reser sig.

Många som ligger på svaj har infästningen för linan lågt i stäven, inte uppe på däck. Då rör sig båten snällare i sjön. På vår båt har vi en fästögla strax ovanför vattenlinjen.

Apropå båthus, varför inte lägga räls ner i vattnet som går upp till ett båthus en bit in på land, så kan man dra upp och in båten när man vill, istället för att oroa sig för henne när det är dåligt väder.
Om jag hade bott nära vattnet så hade jag definitivt gjort det!

Första gången jag såg det i praktiken var hos sjöräddningen i Halmstad/Grötvik. Dom kunde starta båten inomhus, sen släppte dom bara bromsarna så vips, låg båten mitt i hamnbassängen och dom kunde dra iväg med öppna spjäll!

Det blev ju inte så bra om man glömde lägga backslaget framåt, för då hamnade man i vågbrytaren med rodren och dom ytskärande propellrarna. Då blev det metallsallad!

Mikael Svartsjö sa...

Lyfta upp båten i båthuset är nog ganska vanligt, bygga golv under båten vet jag inte om mina bekanta gör men ett par rejäla battingar tvärs över för båten att ligga på brukar räcka.
Sjösättningen blir så mycket lindrigare åxå när man kan hissa ner båten och låta den hänga och dingla i lyftanordningen tills den svällt till sig lite grann.

Stellan sa...

Sam, djupet räcker gott. Linan är ganska kort och fäst precis under vattenlinjen.
Men att ta upp en träbåt mellan användningarna är en extremt dålig idé. Rötsvamparna skulle trivas och nåten skulle nog bli gistna rätt fort av fuktrörelserna.

Anonym sa...

Golv ska man man ha. Så är det, sen gammalt.
Så man kan få det så dragfritt som möjligt. Även en kamin är bra att ha, så man kan elda linoljetrasor och fula styrhytter.
Kaminen gör det även trevligare att jobba med båten när man har tid, dvs dec, jan, feb. Den psykologiska värme en kamin ger är inte att förakta.

Sam sa...

Jag tänkte inte att hon skulle upp varje dag, men om det blir skitväder kan det kännas tryggt om hon inte ligger i sjön.

Stellan sa...

Ha ha, elda styrhytter! Det är det bästa man kan göra med en kamin.

Sam, jag tänkte lägga båthuset i den riktningen så det blir lugnt där inne. Tror det blir kanon.

o21håkan sa...

tycker att hon ser lite ledsen ut hon har väl känt dina tankar på unn

Stellan sa...

O21, säg inte så där. Min kärlek räcker åt båda!