fredag 23 augusti 2013

Ge mig bara en svets...

...så fixar jag vad som helst, sade jag föga blygsamt till verkarn för några månader.

Idag stod jag ute på bystan, nästan lika långt ut som jag bor, och saknade en lång borr.
Nöjd och glad över min svets så hårdlödde jag ihop denna fina långborr, och kände att kroppen hade täckning för drygchecken jag skrivit ut några månader tidigare.

Borren funkade exemplariskt tills den högg fast i en spik... Sen var det bara att likt en usel hund pallra sitt sorgliga arsle in till stan och handla en långborr.
Jag tror jag ska förhandla till mig en lönesänkning nästa gång jag är på kontoret.

29 kommentarer:

Björn sa...

Stellan, jag tror nästan att du kan dryga ut lönen som slagruteman, du har ju en osviklig förmåga att hitta skruv i spik så fort du tar i en borr eller handöverfräs...

Björn L sa...

Det var verkligen en trist historia..Nu måste det ju onekligen kännas rätt dystert

Men.....här slänger jag upp ett par bilder på blanka prylar,bara för att muntra upp dig

Stellan sa...

Shit! Björn L, vart finner du alla äckliga prylar? Nu känner jag mig händigast i stan igen.

Björn L sa...

Det där utsökta hantverket har jag i min källare...

GonzoPeter sa...

Fy fan va vackert!
Man blir sentimental när man ser sånt där.
Påminner om mitt egna mästerverk när man som ivrig 16åring kokade pommeljocka och drack egengjord öl med bottensats från helvetet...

Hur renar du? Häller på kol på dunk som får stå och dra!
Kaffefilter med brödsmulor?

Mmmm jag måste nog få tag på lite fickljummen finkel och avslagen cola så man får lite midsommar-95 feeling.

Björn L sa...

Det är tyvärr väldigt länge sen den granna apparaten var i bruk...reningsanläggningen var väl 2meter plaströr med kol.

Stellan sa...

Tänk om "Blanka knappen" läser här, då dundrar dom in dörren i natt och tar hemprupparn. Hur gjorde du svetsarna?

Björn L sa...

Tyvärr kan jag inte ta åt mig äran för dom fina svetsarna...
Det var en törstig yngling på högteknologiska Holmbergs som brände ihop den på det glada åttiotalet.
Dessvärre var han så nervös av sig så att han inte vågade använda tigen på jobbet utan brände ihop den hemma med pinnsvetsen,efter att ha dragit i sig farligt mycket mäsk misstänker jag...

Stellan sa...

Ser ut att ha kunnat bli en hel del wolframdopp, om han rört Tig:en. Han gjorde nog bäst i att hålla sig till pinnen, även om det nappade.

Anonym sa...

Hua, har du fått ridgid bocknyckel!!!

Anonym sa...

Hua, har du fått ridgid bocknyckel!!!

Lester Boré sa...

Björn L!!!
Satan vilken kulturhistorisk högvinst! - Jag skälver av vällust i hela kroppen... Så jävla mulligt!
Slå fart i grejerna och bränn av en laddning vetja. Att låta en såpass galant pjäs stå för fäfot är inte förenligt med något annat än kätteri.
Att den unge mannen valt "pinne" som vapen i sitt försvarande av det traditionella sprithantverket gör alltsammans än mer gentilt.

Stellan.
Äckligt!?
Jag förstår verkligen ingenting. Det där är ju svetsningens svar på punkrock. - Attityden, viljan, avsaknaden av märkvärdighet, stoltheten, modet, djärvheten, det högt burna huvudet och kärleken till livet är alla delaktiga i den pjäs som pryder Björns veritabla skattkammare.

Stellan sa...

Lester, möjligen viljan, men inget mer.
Anonym, vad ska det vara då? FROMAX eller??
Den enda vettiga bockhoran är den gamla 180graders ridgid, men den tillverkas ju inte längre.

Lester Boré sa...

Stellan.
Jag tolkar dig som att det är din fasta övertygelse att man inte ens bör försöka om man inte besitter fullgoda kunskaper...?
Jag tackar min lyckliga stjärna för tevens existens eftersom jag inte behärskar nåt och således kommer att få tillbringa resten av mitt liv i soffan om jag, efter noggrant övervägande, väljer att anamma din teser.

Adjö.

Stellan sa...

Fullgoda? FULLGODA?? Det där var mååånga snäpp under hjälpliga. Klart man ska försöka, hur ska man annars lära sig? Jag har inte fullgoda kunskaper inom nåt ämne utom möjligen självbefläckelse.

Björn L sa...

Lester,Stellan är nog bara lite grinig och tvär efter den trista borrincidenten.

Anonym sa...

Fromax, dock inte modellen i aluminium... Bygeln på ridgidnyckeln blir ju slapp som en gubbkuk!!!

//Anonym

GonzoPeter sa...

Gubbkuk var en lustig kommentar med tanke på att FROMAX 15 veckar rören så dom liknar just en gubbkuk...

Annars kan man ju drista sig att dra åt skruven på ridgiden, det brukar göra gott.

Lester Boré sa...

Stellan.
Jag känner att jag bör förklara min något rättframma, på gränsen till offensiva, hållning gällande gårdagskvällens kommentarer...

Det var naturligtvis inte min avsikt att framstå som en uppkäftig och spydig slyngel, vars enda agenda var att skapa diskussion i kommentarsrummet. En förklaring (som visserligen är utan praktisk mening då lagt kort ligger) till mitt absurda beteende är att jag under tillfället för kommentarens publicerande var mycket upprörd efter en fullständigt bedrövlig upplevelse nere på fotvården.
Till råga på allt var jag dessutom något berusad till följd av ett glas sherry för mycket till middagskaffet.

Återigen, dessa fakta ursäktar naturligtvis inte mitt övertramp, men jag hoppas att du kan överse med mina mänskliga tillkortakommanden och därför inte belasta mig för detta framöver?
Min önskan är att få se pigg och pojkaktig glädje i dina ögon nästa gång vi ses, och därmed skona mig från bittra blickars skam och olust.
Min sakliga övertygelse är dock intakt.

Med förhoppning om en änglalik dag.
Din kamrat Lester.

Stellan sa...

Lester, min vän. Jag förstod att något hemskt låg bakom ditt uppviglande.
Jag, om någon vet hur lätt man kan brusa upp, vissa dagar.
Som tex, när någon proklamerar Fromax bockhoror och sånt...

Anonym sa...

Ser inte fördelen med ridgid nyckeln, ska man bocka en schyst polkagris stång så slår ju knogarna ihop bl.a...

Anonym sa...

Vad är grejen med kopparröret istället för regulärt svetsmunstycke?

Stellan sa...

Böjbart svetsmunstycke, oumbärligt när det är trångt.

Lester Boré sa...

Sjukt understimulerad!
Kan du inte börja lyssna på radio igen och fabulera fritt kring maktens snedstag och vansinniga folkförakt...

Josef sa...

Det går en film ikväll som borde passa ditt nuvarande snickarintresse - Sagan om tvingen

Josef sa...

Åsså bjuder jag på ett litet tips såhär på måndagsmorgonen med:
Bärande väggar skall man låta bli, annars kan de bli rasande.

Mats sa...

Josef, ordvridarnas ständige sekreterare.

Du är bäst :-)

Anonym sa...

Gubbkuk och bockhora....
Är det bara jag som blev kåt ?

Stellan sa...

Lester, jag tänker inte börja lyssna på radio igen.
Jag mår så mycket bättre sen jag slutade!