tisdag 20 augusti 2013

Takkupan klar.

Nu är det bara två små plåtbleck över knutbrädorna kvar, sedan är i alla fall denna del helt färdig, och jag kan riva den eminenta ställning som jag spikat ihop helt själv.

Detta var alltså vad jag offrade Mälaren Rakt för.

För att ge en inblick i den enorma uppoffring det är för mig att stå över den festen, så kan jag nämna att jag var där när Fia skulle komma till världen.
Jag höll mig givetvis nykter den gången för att snabbt kunna åka hem om det skulle bli dags för slussning.
Det blev det också, Maria ringde mitt under kalaset och meddelade att vattnet gått.

Jag hade vid den tidpunkten min kompressormatade Norton, som borgade för snabba landtransporter, så jag hann i god tid fram för att deltaga.

Detta ger även en inblick i vilken tillit man kan anförtro en gammal motor som man satt ihop själv under den bistra vinterperioden.
Det ger även en inblick i hur bekymmerslöst livet faktiskt kan vara om man inte hetsar upp sig för mycket över saker och ting.
Fast just den här sommaren har ju inte bjudit på så många bekymmerslösa, spontana utflykter, men det är ju självförvållat.

Herregud, vad svamligt det här blev! Jag håller på att bli en gammal gubbe som bara svävar ut i meningslöst mummel om saker som hänt i mitt liv.
Fan va härligt!

32 kommentarer:

Knatte sa...

Det är förvandlingen till Ålänning som har påbörjats!

Lester Boré sa...

Mälaren rakt eller inte så blir huset väldigt fint!
Hoppas att karma behandlar dig väl i och med att du uppvisar ett så föredömligt ansvar och engagemang mot dina nära. Och vem vet, karma kanske cyklar förbi med ett paket könsumgänge eller motsvarande framöver...?

rocket goldstar sa...

Såg att Blästrarns råbarkade järnsportster hamnat i Kungsör.

Anonym sa...

Din spontana utflykt till kobben kommer att påverka dig o familjen en lång tid framöver.

Gissar / C-G

Stellan sa...

Knatte, det låter bra!
Lester, könsumgänge låter också bra!

Mats sa...

Sluta pip.

En normal människa hade fuckat upp minst fem år av sitt liv för att bygga en sådan barre, plus två för att emigrera.

Du har bara tagit en av dina nittio sommrar för att förverkliga ett boende som många bara drömmer om.

Du har tillverkat och slängt misslyckade järnbitar som sammanlagt tagit betydligt längre tid av ditt liv än det tar dig att bygga ett helt hus.

Fortsätt nu och imponera med ditt byggande och samtidigt få omvärden att känna skam när vi sitter framför tvapparaterna.

Acke sa...

Jag ser nu att det har kommit spröjs på fönstren. Det måste det vara, annars har fönstren en tendens att se ut som ögonhålorna i en döskalle.
Men spröjsen kom ju dit efteråt.
Är det lösspröjs????????
Det är ju ungefär som navkapslar!!!!!!!!!!!!

Anonym sa...

Löss pröjs??
E inte dom gratis??

Undrar / C-G

Preben sa...

Vad är det för fel på kromade navkapslar nu då?
(Jag förutsätter att Acke är så bildad att han vet att hjulsidor i plast inte är navkapslar).

Björn sa...

Acke, jag hoppas att det är lösspröjs, är ett helvete att putsa fönstren om det inte är det.
En av lättjans bättre uppfinningar!

grogg sa...

Något för vedkapen?

http://www.blocket.se/kalmar/Albin_AL_23_48352120.htm?ca=11&w=3

Stellan sa...

Ha ha, ja det är lite som navkapslar, eller en fallukorv i badbrallan... Men kittade tvåglas var inget jag suktade efter.

Preben, navkapslar har för funktion att dölja nåt som inte är snyggt nog, när rätt väg hade varit att göra fälgen snygg i sig själv. Vilket den iofs är, så Mercuryns kapslar ligger på hyllan.

Fixarerik sa...

Brukar du stoppa falukorven fram eller bak?

Anonym sa...

Appropå falukorv, såg detta på reklamen och blev mycket konfunderad: "Scan kryddar korvarna med ny design"???
Undrar hur falukorven nu ska se ut.
Blir lite jobbigt med årligt modellbyte.
Stackars Björne H med Woken.

Tycker / C-G

Gunnar sa...

Navkapslar är som att skaffa guldtand eller dra på sig en stor klackring.

Frågor på det?

Jag är på Prebens linje. Det finns snygga navkapslar som pryder sin plats. Och så finns det äckliga plastfälgsidor.

Preben sa...

BRA, Gunnar!

Preben sa...

BRA, Gunnar!

Lester Boré sa...

Jag hävdar med bestämdhet att både lösspröjs, falukorv i brallan och navkapslar är mycket funktionellt. - Om än bara i estetisk mening.
Viss praktik finns visserligen i falukorven men inte mer än att vi kan lämna det därhän.

Mats sa...

En tatuering borde även den vara jämförbar med navkapslar.

Den döljer ju det ett missmatchat DNA har försett en med.

Acke sa...

Det här blev ju nästan lite roligt.
Ni kan ju inte veta att det här med navkapslar är ett privat skämt mellan Stellan och mig.
Jag tycker nog att ni andra är ena ytliga typer som bara ser till utseende och inte orkar tränga in på djupet till kärnan i mekanikens underbara värld. Jag uppmanar er att gå med i Potjemkin-sällskapets sektion för lös-spröjs och navkapslar så kan ni framleva era dagar i lättja och kromglans.
Och apropå klackringar. Stellans världsmästar-ring är ju fin. Men annars kan jag inte se en sån utan att samtidigt få en doft av herrparfym och pomada i näsan.
En karl ska lukta slidolja, brända lameller, kapskivor och gärna lite krut.
INTE parfym och pomada.

Stellan sa...

Öhh...

Acke sa...

Jag är inte arg Stellan. Jag bara retas lite.

Stellan sa...

Mitt öhh, skrev jag innan jag såg Ackes kommentar.
Givetvis håller jag med min mekaniske mentor till 99 procent, den sista procenten går till doften av mustachvax...

GonzoPeter sa...

Kapskivorna luktar ju inget nuförtiden, tunna är dom också.
På tal om herrparfym, jag har alltid undrat varför säljare av verkstadsmaterial marinerar sig så man blir tårögd så fort dom kliver in i verkstan?

Tror dom att det blir mera sålt om det luktar parad-luder i 14 dagar?

Björn sa...

Acke, jag framleder gärna mina dagar i lättja o kromglans!
Det är som jag brukar säga;
- Tid o pengar är det enda jag har gott om...;-)

Stellan sa...

Här provoceras det friskt! Lättja är den moderna tidens påfund och är likt det mesta som är modernt, att förakta.

martin sa...

Nu får det snart vara nog med husbygge och annat ovidkommande här, fick syn på detta http://norrteljetidning.se/kulturnoje/1.2182391-motorer-och-maskiner-vacks-till-liv och tänkte genast på dig Stellan. Låter som något alldeles jättemysigt tycker jag!

Stellan sa...

Snällt, Martin, men jag kan ju inte klicka på såna där länkar med den här skittelefonen... Gamla motorer är alltid mysigt!

Gunnar sa...

GonzoPeter - Det påminner mig om min ungdomstid då jag också var arbetare (nu är jag tjänsteman och har råd med navkapslar).

Jag jobbade med industrilackering och vi hade en säljare från Beckers som sprang hos oss och kursade färg varenda dag. Han hette Börje.

Börje hade förmodligen ingen dusch hemma, så han badade i ett 200-litersfat med billigt rakvatten varje morgon, innan han klev in i sin Toyota Camry 1988 (som faktiskt var ny då) och kvistade ner till vår lackverstad en kilometer från hans boning.

Trots att jag jobbade långt in i lokalen kände jag alltid vittringen av hans ankomst i samma ögonblick han öppnade ytterdörren. Det skötte undertrycket i boxen.
Alla på verkstaden skrek unisont "Godmorgon Börje" långt innan han ens kommit in i verkstadslokalen, varenda morgon.

Hemsk karl.
Hemska minnen.

Gunnar sa...

GonzoPeter - Det påminner mig om min ungdomstid då jag också var arbetare (nu är jag tjänsteman och har råd med navkapslar).

Jag jobbade med industrilackering och vi hade en säljare från Beckers som sprang hos oss och kursade färg varenda dag. Han hette Börje.

Börje hade förmodligen ingen dusch hemma, så han badade i ett 200-litersfat med billigt rakvatten varje morgon, innan han klev in i sin Toyota Camry 1988 (som faktiskt var ny då) och kvistade ner till vår lackverstad en kilometer från hans boning.

Trots att jag jobbade långt in i lokalen kände jag alltid vittringen av hans ankomst i samma ögonblick han öppnade ytterdörren. Det skötte undertrycket i boxen.
Alla på verkstaden skrek unisont "Godmorgon Börje" långt innan han ens kommit in i verkstadslokalen, varenda morgon.

Hemsk karl.
Hemska minnen.

Gunnar sa...

Stellan - Länken du inte kunde klicka på var ingen klickbar länk, det kan vara därför.

Den handlade hur som helst om Pythagoras, museet där vi fotade Hulster. Kommer du ihåg när vi pratade krutstart med gammelfarbrorn i blåställ?

Han menade att om du skulle bygga krutstart, då skulle du minsann prata med en gubbe han kände, för han visste allt om krutstart. Tyvärr hade han omkommit i en sprängolycka...

Stellan sa...

Ja, honom hade man gärna haft som mentor i pyroteknik!