lördag 31 augusti 2013

Utsikt över CG:s gamla fördäck.

Så här var utsikten då jag spakade CGP:s Ishavskryssare på Brunnsviken.

Wiking XI var som sagt den sista båten som CG konstruerade åt sig själv.
Den byggdes på Fisksätra varv 1929 för en Ishavsexpedition, som skulle gå via Grönland till Amerika. Resan blev av okänd anledning aldrig av så CG roade sig med kortare turer såsom en sväng till Runö i Rigabukten.

Eftersom båten byggdes för nämnda expedition, så byggdes den extremt kraftig. Stålspanten har skrämmande dimensioner och bordläggningen är 35mm ek!
Hon hade ursprungligen en tvåcylindrig Skandia kultändare och två master, råoljetanken var på 1700 liter, och båten väger 7,5 ton!

Nuvarande ägare är P-O och Mait Knuts, som vi lärt känna genom CGP Sällskapet under renoveringen av Mildrid.
I våras fanns från deras sida ett intresse för att få mig att byta stålspanten, då dessa till stor del har tagits tillbaka av moder natur.

Nu har dom dock bestämt sig för att lämna över staffettpinnen till någon som orkar ge henne den vård hon förtjänar. Jag blev erbjuden att komma och kolla på detta unika världsarv, innan hon åker ut på annons.

Wiking XI är en härlig kombination av Petterssonbåt och bruksbåt, men är i ett stort behov av renovering.
Jag och i synnerhet resten av familjen är jävligt sugna, men jag måste överväga den nödvändiga arbetsinsatsen.

Detta kommer i vilket fall som helst inte betyda att Mildrid skulle komma att avyttras, utan att Wiking XI skulle stå som ett oömmare och manligare alternativ för långresor, medans Mildrid förfarande skulle stå för glansen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Härlig båt med spännande proveniens. Extra trevlig känsla att veta att självaste C.G stått och styrt.
Vad är det för mått på stålspanten?

Lovade att meddela hur pass mycket pulver det är i ringvalsen. Knäcker med lätthet syrafast L-profil 35 x 35 mm.
Svåra är att kompensera så ämnet inte "ormar" sig. Men det där har du nog koll på.
Bedömer att det är möjligt att forma vinkeljärn upp till 40 x 40 med den (om man inte ska massproducera).
Eken är ett hårt och hållbart material med ett jäkla trä att röra sig jämfört med mahognyn. Bordläggning på 35 mm är inte att leka med..haha
Du får räkna med att varenda järnnit till stålspanten är mer eller mindre uppätna och har kexat sönder träet vid nithålen på kuppen. Det har jag lärt mig med min CGP med ekbord/stålspant.

Hälsningar / Micke

Stellan sa...

De flesta nitar är redan utbytta till bronsskruv och mutter. Spanten har gjort ett utmärkt jobb som offeranod. Hade ingen tumstock med mig, men tror det var 40x40 vinkeljärn.
Jag tror jag har listat ut hur jag kan forma spanten med min Pullmax, men går det att hyra din ringvals en vinter annars?
Vad har du för Cgp som har ekbord?

Det kommer inte att gå att få en ekbordläggning att hålla ihop året runt va? Sprickor i färgen mellan borden kommer väl vara ett ofrånkomligt faktum, eller?

Erik sa...

Vilket fantastiskt kvitto på ditt otrolig arbete och resultat med dina två renoveringar. Grattis till möjligheten, cool båt, lär får ett grymt väderbitet ansikte efter sisådär 20 år bakom spakarna på henne. Saltstänk och frisk bris som piskar in över fördäck.

Anonym sa...

Självklart får du hyra/låna ringvalsen Stellan. Vore bara roligt att få bidra till nåt av dina projekt.
Min båt hittar du på

http://swedishclassicboats.ning.com/profiles/blogs/projekt-cikoria?xg_source=activity

(Du får kopiera för jag vet inte hur man gör klickbara länkar här)
Jag har bara haft båten sen i midsommar så jag kan inte svara på hur eken beter sig över året när den är korrekt behandlad, (rätt linoljemättad, ytbehandlad, årligen sjösatt)då denna legat uppe ett par år innan mig och haft ett eftersatt underhåll.
Jag tror (och hoppas) man kan få skrovet så pass stabilt i rörelser över året att man slipper ständiga sprickbildningar som följd genom ett gott underarbete. Framtiden får utvisa.

Mvh / Micke

Stellan sa...

Erik, jag väljer att tolka erbjudandet på samma sätt som dig. Elaka tungor skulle nog föreslå att anledningen kan vara att jag är den enda som är dum nog att ta sig an en båt med så mycket jobb på;-)

Micke, jag kollar länken då jag kommer till en dator. Du kan väl maila dina kontaktuppgifter?
stellanegeland@hotmail.com