måndag 2 september 2013

Kraftkälla för järnhäst

Fan, det verkar som att merparten av läsarskaran har svårt att inse storheten med gamla långsamtgående båtar i ädla träslag.

Eftersom jag ibland kallats för populist, helt oförskyllt givetvis, så gör jag väl så att jag ger folket vad dom vill ha.

Här har ni en skön bild på en snurrig kraftkälla med en märklig halvtoppsvariant. Nu kan ni sitta i stugorna och fundera på vad detta kan vara för fabrikat, storlek och årsmodell. Givetvis är det inte så enkelt att det är en Douglas.

Nån tävlig som förr i tiden kommer det dock inte att bli.
Anledningarna till detta är två:
Jag har inte längre möjligheten att dela ut fiskekort i Drevviken, och jag vet knappt själv vad detta är för puffra.

Lite vet jag dock, men det avslöjar jag inte än.

31 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena, chansar på Douglas.
/Mackan

Anonym sa...

Gissar på Alpha..

Lester Boré sa...

Gnome eller BMW.

Anonym sa...

Den där känner jag igen! ;)
Apropå T26 visit så var det en kille som gjorde det du tänkte, placerade sig med båten och filmade när T26 passerade på väg mot Åbo. Ekonomifart, men nice ändå!
http://www.youtube.com/watch?v=hhE-FabeiKY

/Jörgen

grogg sa...

Stuart Turner eller Marconi Douglas?

Stellan sa...

Undra varför jag bemödar mig med att skriva texter? Det står ju för fan att det inte är en Douglas!
Varför gissar folk på Douglas?

Lappjäveln sa...

Troligen en Briggs & Straton typ 1a

Anonym sa...

Kan det vara en Douglas?

Björn sa...

Stellan, jag tror INTE att det är en Douglas.. ;-)

Får lite Rysskänslor över detta, typ URAL o BMW, kan det vara en Rysk kopia av en Douglas då...?

Mats ;-) sa...

Det kan ju ha varit Douglas motor en gång i tiden fast det klart det behöver ju inte vara en Douglasmotor bara för att Douglas en gång ägt den.

Som kunnigt sanningsvittne angående ursprunget av denna icke Douglasmotor som givetvis skulle kunna ägts av en Douglas så får vi ju tro på att det inte är en Douglasmotor.

Om det nu inte är en Douglasmotor fast ganska lik en Douglasmotor vad skulle det då kunna vara för motor Douglas en gång kanske ägt?

Olle sa...

Victor(Coventry) gjorde en liknade motor en gång i tiden.

Stellan sa...

Känslan av att folk jävlas med mig kommer krypande... And i like it!

Björn L sa...

Fan,den var svår......Kan det vara en Douglas månntro ?

Loftish sa...

vad heter han nu... hmmm... Dogge såklart!
Allvarligt talat så är det en zundapp. Så. Vad vinner jag?

Anonym sa...

STAR/D-Rad
Hälsn. "Paddan"

Olle sa...

Ja djävlar! D-Rad Star 1923

A.Mansén sa...

Motorn på soptunnan har jag ingen aning över men jag är ganska säker på att det är en Homelite i bakgrunden!

Anonym sa...

Bulgarisk drinkmixer?

öjje sa...

http://www.flickr.com/photos/10983301@N06/2788558179/
Hittade en sån på bild.

Öjje.

Dasen sa...

Gammal båtkoata va? Kan vara en Archimedes, men jag gissar vilt på en Evinrude.

o21håkan sa...

helt klart en motorsågsmotor

Preben sa...

D-rad Star från 1923 var ju überkool!

Stellan sa...

Motorcykeln STAR var en föregångare till D-Rad, ett mera känt tyskt mc-märke.
Först hette det "Machinenbau H. F. Günther" Berlin W 9.
Sedan övergick de till "Deutsche Werke AG" Halselhorst bei Spandau.
Och slutligen till "D-Rad Aktiengesellschaft" Charlottenstrasse 6.
Efter det att D-Rad övertog tillverkningen så ändrades namnet från STAR till D-Rad.
1925 upphörde tillverkningen av denna modell med boxermotor.
Motorn hade en borrning på 61 mm och ett slag på 67 mm, vilket gav en slagvolyn på 391 cc.

Denna information kommer från en vän vid namn Bosse, som är en aldrig sinande källa till veteranmotorcykelkunskap.

Anonym sa...

Stenborrsmotor../Tobbe

Olle sa...

D står för Deutsche Industri Werke om man ska vara petig. Såldes väl till NSU?

Gunnar sa...

Fan, tyskjävlarna är effektiva. Förkortar tre ord till en enda initial!

Gunnar sa...

Fan, tyskjävlarna är effektiva. Förkortar tre ord till en enda initial!

Gunnar sa...

Jag är också effektiv. Får till två inlägg på en enda knapptryckning.

Gunnar sa...

Jag är också effektiv. Får till två inlägg på en enda knapptryckning.

Olle sa...

Einen Motor auf an einem Fahrrad ist ein Motorrad. Ein deutscher Motor auf einem deutschen fahrrrad ist ein deutscher Motorrad. D-rad.

...aber es gibt Englischer Motorräder!

Vega Jocke sa...

Kan de va en Ansani