fredag 27 september 2013

Passande namn?

Idag lunchade jag med Manse'n som var glad som en skit över att Åland Ring äntligen fått miljötillstånd. Dessvärre hade miljötillståndet några tråkiga detaljer, som gör det svårt att kunna köra dragracing. Att brassa rundbana skulle dock inte medföra några problem, så givetvis hetsade jag Anders att genast bygga en rundbana så att man kan skrapa knä nån gång!
Vi får se hur det går med den biten.

Utanför lunch-haket snubblade jag over denna synnerligen märkliga ramkonstruktion.
Min första tanke var ur styvhets och hållbarhetsynpunkt, men den tanken besvarades av cykelns namn och det påsvetsade förstyvningen.
Den sistnämnda satt märkligt nog i inneradien!?

11 kommentarer:

Anonym sa...

Haha. Lämpligt namnval :-)

Men, om det är alldeles för svårt/jobbigt att
svinga benet genom ramen på en "vanlig" damtralla,
ska man verkligen hojja överhuvutaget då?


// Tomas

A.Mansén sa...

Det är sant, betänk att det är kulmen av åtta års arbete. Hur som helst tarvar dragracingen en förklaring. I Finland har man 55 dB medeltal (eqvivalent) ljudmätning, i Sverige max ljudnivå 60dB vid närmaste fastighet. Ekvivalent funkar bra inom dragracing, en verksamhet som förvisso alstrar mycket ljud men under väldigt kort tid, sedan är det tyst tillräckligt länge innan nästa fordon är på startplattan. Nu har myndigheterna valt att kräva b å d e svensk och finsk praxis (det finns ingen lag men väl domstolsutfall). Det krävs nu mer jobb helt enkelt om vi ska få det att fungera. Frågor på det?

Willy Wonka sa...

Fan vad frän cykel, skulle ju få plats en stående Jawa i radien på ramen ju. ;)
Sen skulle den verkligen leva upp till namnet :0

Anonym sa...

Ducce med db killers är bara så fel, trist med 55 db

Gurkan sa...

Den där cykeln är kanske för gamla tanter med rejält framfall höhö

/ Gurkan

GonzoPeter sa...

ja, det är nog designat för framfall, skulle man ha sån hängpung att uttag i ramen krävdes riskerar man ju att köra fast pungen i kedjan......
fast det kan ju undvikas med ett ordentligt skydd, alternativt någon form av klämma för att hålla undan pungen.

Nu kom jag osökt att tänka på när jag som ivrig 17-åring skulle raka pungen och körde fast trimmern i kukskaftet så blodvite uppstod.

Dasen sa...

Igår såg jag att Hobbymässan hålls i frihamnen i helgen. Det är ju alltid kul med radiostyrda leksaker så jag tänkte åka dit med sonen. Jag fick dock snabbt tänka om sedan jag tittade på mässans hemsida och såg att SLM ställer ut! Klassas deras aktiviteter som hobby nu mer? Vad för sodomitiska vidrigheter kommer ovetande besökare att drabbas av när de passerar montern? Detta är ju upprörande!

Och på tal ämnets rubrik, SLM och måttenheter: Om den bara är en tum, förtjänar verkligen ditt hus att kallas "Villa tumstocken"? Är inte "Villa tumpinnen" ett mer rättvisande namn?

Stellan sa...

Dasen, menar du faktiskt allvar? Rc-bilar och läderpiskor? Liberalismen ter sig mer och mer främmande för en man med min livsfilosofi.

Tumstocken syftar till att kåken är byggd med just tumstock. Dom enda hantverkarna som använder det här, är dom svenska. Alla andra har måttband, som om dom vore skräddare.

Dasen sa...

Här: http://www.hobbymassan.se/för-besökare-17486926.
Ser på annat ställe att de hävdar att det gäller balsamodeller. Av vaddå frågar man sig. Svaret är väl givet. Stock så klart. Schwinaktigt!

Stellan sa...

Fy satan! Sitter det alltså ett gång läderbögar i Mahultasmäck och täljer arselkukar med barnen?
Vidrigt!

Anonym sa...

En blogg för folk som gillar kärringkrök.
Villa "Mätstickan" om stocken krymper....

Puss från superanonym!