fredag 8 november 2013

Att frottera sig med överklassen.

Idag hade jag den stor förmånen att åka till lunchhaket med företaget Verkställande Direktör.
Jag måste erkänna att jag var lite nervös då jag försökte spela världsvan, då jag äntrade hans överklasskärra, som är en disponentsvart SAAB ur 9000:serien.

Lite nervöst noterade jag detta synnerligen stekiga kit med peggar, samtidigt som jag lät mig imponeras av såväl skinnklädsel som klimatanläggning.
Bilen var inte mer än tolv-femton år gammal, så den gick givetvis ljudlöst och hade fartresurser som snarare hör framtiden till, än 2013.

Övriga medarbetare i bilen, bestående av en verkmästare och en elektronikingenjör språkade om olika DUC:ar, styrningar och programmering av dessa.
Jag gjorde några trevande försök att prata affärer och buttpluggs... Men jag tror att dom synade bluffen, och även i fortsättningen kommer att se mig som en simpel arbetare från Skogås.

21 kommentarer:

GonzoPeter sa...

Skomakare bliv vid din läst!

På tal om buttplugs, jag och kollegan bytade panna på ett ställe häromdan, när vi tog bort skåpet ovanpå stod det en buttplug i storlek med en skogaholmslimpa där.

Elektrikern, som var snudd på nykonfirmerad blev naturligtvis generad av att bli daskad välkommen i huvudet av ovan nämnda men sen kom ju eftertankens kranka blekhet.

Vad fan ska vi göra med den när vi var klara?

Ska vi ställa den på den nya pannan och hoppas att det inte var den förra lägenhetsinnehavarens?

Ska vi ta med den till trofe' hyllan och riskera att en frustrerad uppsmörjd kund ringer och frågar efter den?

WWJD?

Vad vi gjorde?

Ställde den på köksbordet...

Lester Boré sa...

Stellan.
Att försöka bli en del av den sociala eliten är ett känsligt och mycket farligt vågspel. Att utan att vara ordentligt rustad söka göra anspråk på en del av det skimmer som en tryggad ekonomi sprider kring sig, har tagit många unga män på en resa med stopp vid såväl en ofrivillig sexuell debut som vid den gnagande känslan av rädsla inför den pulserande storstadens omisskännliga och blodtörstande väsen.

Stellan sa...

Vänta nu här! Det finns väl inga ofrivilliga sexuella debuter för en ung man? Eller... Aj aj, nu hänger jag med... Så illa gick det inte för mig. Septikslussen är ännu ej gagnad för annat än var den ursprungligen konstruerats för.

Lester Boré sa...

Stellan.
Jaja ok, du hade sannolikt en faslig tur som slapp undan med blotta förskräckelsen den här gången...
Men som du säkert redan vet så skyr dom inga medel. - Överklassen.

Att den del av befolkningen som åtnjuter såväl finansiellt som socialt oberoende, genom alla tider hängett sig åt pederasti är vedertaget och det hör sannolikt inte till ovanligheterna att en ung kadett får tillmötesgå sin mentor på ett sätt som inte faller under kategorin "mönstergill" efter att golfpeggarna delats ut...

Det finns en uppsjö med exempel på hur många spirande talanger tappat sitt tidigare fokus och låtit sig vävas in den homosexuella elitens klibbiga nät. Det den klassiskt skolade historikern först kommer att tänka på, och dessutom kanske det mest uppmärksammade fallet, är det om den mycket lovande illusionisten och uppassaren Kurt Haijby (f. Johansson) som efter att han förförts av sociteten fick äran att stifta bekantskap med såväl Gestapo som med den svenska mentalvården. - Visserligen hade den ekivoka kakan ett par russin iform av både Wilhelm Moberg och Henning Sjöström att erbjuda den närhetshungrande ringdansaren, dessa russin var dock en klen tröst efter att analkrämens effekt falnat...

Med detta som grund kan jag inte nog tydligt uttrycka min uppriktiga ängslan över dina fredagliga utsvävningar med det inte alltför nogräknade ekonomiska patriarkatet och dess svans av durkdrivna predatorer som inte låter sig generas av vare sig blodvite eller en stilla bön om nåd...

Lester Boré sa...

Förresten!
"Övriga medarbetare i bilen, bestående av en verkmästare och en elektronikingenjör..."

-Jobbar du på NASA eller!?

Gunnar sa...

Nu vet vi att GonzoPeter är skåning.
Nätet dras åt.

GonzoPeter sa...

Nja, lite mer norrut ..... Och västerut....

Det är inte bara skåningar som är schartuanska.

Hallellujah!

Lester Boré sa...

Bonzo är väl hallänning?

Stellan sa...

Västerut och norr om Skåne. Grönland?

Cronos sa...

Hmmm, slutade dom inte tillverka 9000 serien för typ 20år sen? känns som överklassen på holmen ligger snäppet efter sina gelikar från Djursholm....

Stellan sa...

Det må vara hänt, men den hade bränsleinsprutning.

GonzoPeter sa...

Grönland?!? Vem fan flyttar ifrån Sverige för att bosätta sig på en ö? Anfäkta och regera!

Lite mer norrut Lester.

Det verkar ju vara både ljudanläggning och värmereglage i bilen, måste varit en mäktig känsla att glida fram.

Man kanske skulle smort upp reglagen i amazonen så värmen kommer igång.....

Äh! Det blir snart varmt igen!

Cronos sa...

Bergis autoreverse på bandaren också, fint skare va....

Gunnar sa...

Sista årsmodellen av 9000 är 1998. Alltså 15 år gammal.

Att jag misstänkte Skåne beror på att det bara är skåningar och dagisbarn som säger "bytade". Dagisbarn skriver oftast betydligt sämre, så jag uteslöt den gruppen.

Stellan sa...

Ha ha!

Lester Boré sa...

Gunnar.
Dräpande, men ändå snyggt... :)

GonzoPeter sa...

Nu är ju detta, som Stellan tidigare klargjort, inte en svenskskola så jag kommer att fortsätta säga fel, ergo, skriva fel.

Men den var som Lester skrev, dräpande....

Gunnar sa...

Det var varken kritik eller tillrättavisande. Bara ett antagande baserat på den skånska dialekten där man faktiskt använder former som "bytade" och "rökade".

Anonym sa...

Gunnar! Det var faktiskt ganska länge sedan jag på skoj provade "bytad" som sökord på Blocket. Alla träffar var från Skåne.

/JohanB

Dasen sa...

En av "Direktör" Hajbys specialiteter var den s.k Kukdansen, utförd i för liten kostym. En helt osannolik figur och en sanslös historia. Läs boken: "Ers majestäts olycksalige Kurt".

http://www.adlibris.com/se/bok/ers-majestats-olycklige-kurt-en-roman-med-verklighetsbakgrund-9789186067021

GonzoPeter sa...

Fan Gunnar!

Jag tror det hade varit lättare att processa den värsta byx-neddragningen jag varit med om, om du hade retat mig för det.

Efter en stunds googlande förstår jag verkligen vilken Pandoras ask jag gläntade locket på.