tisdag 26 november 2013

Oljepumpsmontering

Spenderade nån timma i min lilla mekhörna som jag hyr här på landet. Jag har så smått börjat montera ihop båtmotorn, men det har redan blivit en källa till grubblerier.

När oljepumpen skulle ihop, fattades ett stift att låsa drevet med. Då lubbade jag upp på körbron och mekade av oljepumpen från en av mina reservdelsmotorer. Eftersom drevet på den pumpen var mycket finare så tänkte jag ta hela drevet, men det passade inte på axeln, så då tänkte jag ta hela innanmätet från den pumpen istället, men då kanske det blir fel axialspel i det här pumphuset...

Dessutom borde man ju ta kamaxeln(som ser ut som ny) från den andra motorn då den slitits ihop med drevet på den pumpen. Men då kommer säkert inte ventilspelet att stämma, så ventilerna måste slipas om eller sätena sänkas i blocket, eftersom det inte finns nån ventiljustering på sidor.

Åhh... Dessa demoner...

8 kommentarer:

Björn sa...

Kanske dags att helrenovera reservmotorn o montera den istället, då är ju problemet med stiftet löst, som bonus får du även en ny reservdelsmotor!

Fixarerik sa...

Hur dålig är reservsnurran ?

Stellan sa...

Erik, vilken av dom?
Den som satt i funkade ju fint, men jag kände på en ventil genom stifthålet(stora stift) förra vintern, och spelet i styrningen var enormt.
Den andra resevdelsmällan sitter fast, men verkar ha gått väldigt lite. Sen har jag ju stationärAlbin, men den har jag K-märkt...

Den som jag mekar med nu är i väldigt god vigör, och alla maskinjobb gjorda, men några grejer var lite slitna... Och den andra står ju där på vinden...

Fixarerik sa...

Hehe, vilka lyxproblem...

Stellan sa...

Lyx?? Motorerna är ju jättegamla!

Fixarerik sa...

Låter ju både angenämt och självförvållat.

Björn sa...

K-märkt! Då får man väl bidrag när man skall renovera?

Stellan sa...

Aj aj, Björn. Bidrag tycker vi inte om.