måndag 4 november 2013

Smolk i glädjeflottörhuset.

Av kvällens utlovade gjutjärnspornografi med fossilbränsleinslag, blev intet.

Efter att det som kan avkrävas som ett vettigt kvällsverk för en bildskön så kallad "Handyman", bestående av utbyte av felaktig diskbänk, och montering av belysningsarmaturer avklarats, var det så äntligen dags att tjoffa lågkompad industrihistoria på tomten.

Glad som en klockarkatt tog jag nästan "hoppsasteg" ut till dom trehundra kilo gjutjärnen som pockade på uppmärksamhet.
Alla som har en Albin marinmotor vet ju att dom startar på ett halvt vevaxelvarv, om man gjort rätt.
Nu var gjutjärnsförlustersernas art snarare av startmotorgnuggade karaktär, än av förbränningskaraktär.

När så motorn väl small igång, så gick hon enbart hjälpligt på en halv cylinder, och enbart med hjälp av full choke. Trottelspjället visade sig ha tagit ett nytt arbete som nödstopp.

Intresset riktades raskt åt karburatorns håll.
När jag noterat att marinmotorns Solex i bronsgjutgods, ersatts av en billigare lättmetall Zenith, som dessutom bar texten: Brittish made, trodde jag problemet stod att finna i just den texten.

Men jag vet också att finurligare motormän än just Albins konstruktörer ej står att finna, och dom skulle således inte tumma på kvaliteten. Troligen visste dom nåt som inte jag vet, om brittiska produkter...

Så, istället för att följa min första magkänsla, och sjösätta karburatorn i Östersjön, så tog jag faktiskt isär den.
I bränsleblandarens inkråm fann jag nog med treck för att fylla ett redigt utfallsdike, samt för att dämma upp stora sträckor av Lemströms kanal. Utöver detta oönskade fynd, noterade jag två munstycken som berövats sina hål.

Eftersom jag varken har tillgång till garage eller tillhörande tryckluft i närheten, fick problemen skjutas på framtiden.

Att visslandes ställa sig och blaska med bensindoftande motordelar i den nybyggda köket frestade varken mig eller min äkta hälft som i just detsamma stod och bakade morotskaka.

Jag ska nu likt Karl-Bertils far, Tyko, somna i vredesmod. Och Albin, får INTE se klart filmen!

6 kommentarer:

Olle sa...

Fantastiska förgasare med fantaster i England som bistår med det mesta.
http://zenithcarb.co.uk/

Får inte förväxlas med Zenith tillverkade i USA.

Olle

Mikael Svartsjö sa...

Min bättre hälft brukar knorra lite när jag rengör delar i köket, fuggar brukar jag duscha av med bromsrengörning så de inte ska lukta bensin.
Gissa hur exalterad hon brukar bli när ultraljudstvätten åker fram och står å surrar i köket, fan alla borde ha en UL-tvätt fast det sabbar min fulmeckmojo när allt blir mikroskopiskt soprent.

Preben sa...

Du frågade tidigare om Alice Bah, hon var på tv för ett par minuter sedan, hon är generaldirektör för Ungdomsstyrelsen.

Cronos inom kommunalt VA sa...

Ser ut som du gått på lyrik kurs hos Lester...

Fixarerik sa...

Brittisk blandare...
Helgen efter vi var och svarvade på träsket så bytte jag ringar på Weslaken som tidigare vägrat starta.
Nu small den igång med sin Brittiska blandare MK2.
Trotts att trottelstoppet var avsågat hade den fin tomgång...
Poffade och small medans den den levererade av eller på.
Min gamla Dellorto 35a har nu hämtats hem för montage.
Hoppas på lite mellanregister och ingen tomgång samt mindre lera på banan.
Har Freddan berättat om sin uppvisning?

Stellan sa...

Cronos, mitt språk hade jag innan Lester gjorde entré. Faktum är att jag förstod att kopplingen skulle göras, då han ligger några pinnhål över mig, så därför har jag tonat ner det...
ibland får jag dock återfall, eftersom det svenska språket är så fint. Vissa ord har jag tom, fått stryka ur listan, då dom kopplas för hårt till Lester.

Erik, jo han nämnde att han vurpat.