fredag 22 november 2013

Teknikstudie

Om några år är det dags för ungarna att ta körkort, så jag tyckte det var lika bra att lufta bromsarna på detta rara broms-läromaterial. Tillverkat av Folke Christenson i Malung. Tel, 328

Denna prutade jag till mig på en antikaffär för många år sedan, då jag köpte ett helt 30-talschassie i samma skala, i 50-års present åt min farsa.
Chassiet var sjukt ballt, komplett med allt! Sidventilsmotor i plexiglas med kolvar, handfilade stakar, kamaxel, ventiler och rubbet.
Jag plockade isär den helt och polerade upp all plexi, smällde dit en "startmotor"(jag tror att den hade haft det orginal) som jag kopplade via drev till startkransen. När man vred om nyckeln och tryckte på startknappen, så gick motorn runt, och på rätt takt, så tändes en liten glödlampa i tändstiftet!

Drivlinan var inte sämre den.
Koppling med korklamell, tre eller fyrpetad låda och diffad bakaxel. Allt genomskinligt och fungerande.
Den hade samma bromssystem som det på bilden.

Faan, vad dom kunde förr!
Nån som vet nåt om dessa prylar?

19 kommentarer:

Lester Boré sa...

Satan va mulligt! - Kan du inte telefonerna gubben ang. Bilder på grannlåten?

Jag sitter för övrigt och grinar och tänker på SE Service's avslutningsfest. - Episkt sa Gunnar och jag kan inte annat än att hålla med.
Tack.

Stellan sa...

Det tror jag dock inte blir aktuellt, Lester.
Någon läsare kanske kan finna en bild på ett dylikt chassie? Dom stod ju hos flera bilskolor förr.

Festen, ja. Den var fan så lyckad!

Björn L sa...

Aha,på köksbordet har man bromsar..inte på moppen.
Nu är jag snart klar med svarvningen tror jag...så när du har passligt kan vi fixa resten.

Acke sa...

Vilken familjelycka! Far i huset visar hur man luftar bromsar. Jag kan se barnens tindrande ögon framför mig. En fredagskväll kan väl knappast bli bättre än så.
Jag tror att jag blir lite tårögd.

Fixarerik sa...

En bra skala om man saknar garage !

Har för mig att jag sett nåt liknande på nån bilskola vid slussen, ska gräva djupare i ämnet.

Nu måste jag ner till grodhavet och se om det frusigt.

Adjö

Magnus Gunnarsson sa...

Jag har en i stallet kan ta en bild i eftermiddag
Kryckan

Magnus Gunnarsson sa...

http://s1361.photobucket.com/user/kryckan75/media/IMG_0008_zps033b894b.jpg.htmlhttp://s1361.photobucket.com/user/kryckan75/media/IMG_0006_zps359d590f.jpg.html

rocket goldstar sa...

Jag vill också se bilder på fars 50-års present, gör ett besök hos gubben och fotografera prylarna.

Stellan sa...

Alltså, Rocket och Lester.
För att göra en mycket lång och sorglig historia kort...
Min far och jag var bästa vänner fram tills för drygt tio år sedan.
Sedan fick han för sig att vi tydligen inte skulle vara vänner, och allt ändrades över en natt, nån egentlig förklaring till detta har jag aldrig fått, men vi har ingen kontakt.

En dag kanske jag tar mig några timmar och skriver ner hela historien, men den är ju rätt så privat, och skapligt känslig...

Men det är/var ett fint jävla chassie!

rocket goldstar sa...

Det där med familj kan vara knepigt. Jag hoppas och tror att det kommer att lösa sig i framtiden, misstänker också att kära far har koll på dig och spanar på det du pysslar med.

Stellan sa...

Det betvivlar jag. Knepigt håller jag dock med om, åh det grövsta.

Anonym sa...

Vi hade en sån i tekniksalen i skolan. Som 10åring var de otroligt intressant mins jag..

Stellan sa...

Vilken fin skola!

Drusse sa...

På tal om tekniska coola grunkor så hittade jag en intressant sida på nätet: http://www.douglas-self.com/MUSEUM/museum.htm
Kolla in sektionen: Unusual Internal Combustion Engines
De kunde minsann för med!

Stellan sa...

Kryckan. Ball grej! Men detta var en helt annan modell än den jag gav bort. Den hade ramskenor och brandvägg, men ingen kylarmaskering. Den såg betydligt mer handgjord/vedbod ut. Mekaniken var handfilad och många detaljer hade dom karaktäristiska märkena av skruvstycke.

Magnus Gunnarsson sa...

ja då funkade bilderna ,kom nog med bilder som inte hade med detta att göra, min bil är nog från sent 50 tal ,läste att din var betydligt äldre,

Anonym sa...

Du har väl sett den vevbara T-Fordsmotorn i genomskärning på Tekniska musèet? Jag lyckades aldrig intressera min son för detta pedagogiska mästerverk, då montern med T-Forden intill innehöll en docka som skulle föreställa en mekaniker. Sonen var fullständigt övertygad om att det var ett troll!

/JohanB

Anonym sa...

Ser ut som vattenkylning (Badkruka) och bakhjulsdrift, det sista är ju ok.

/TändkuleJürgen

Fixarerik sa...

Jag kom just att tänka på att jag ju faktiskt har en ångmaskin som är i genomskärning och halva cyllen och kolven ersatts med en glasskiva så att den går att köra med tryckluft.
Ser ut som nåt från fysiken i farfars plugg.