måndag 2 december 2013

Föreläsning

I kväll har jag varit med frugan på två föreläsningar om glopar, alkohol och svårigheterna med att uppfostra dom förstnämnda.
Dessa föreläsningar var av betydligt större värde än den jag var på i förra veckan, för en så kallad "Branschregel" inom vvs.
Denna branschregel har jag dock för länge sedan genomskådat som ett luftslott.
Jag imponerades dock stort av att om man bara är listig nog så kan man göra stålar på luft.
Som ett exempel på dårskapen kan nämnas godbitar som att man återigen får bygga in kopplingar och gängskarvar i vägg, om dom är skyddade av en tunn korrugerad plastslang. Dessa plastslangar har dock redan visat sig vara av bristfällig kvalitét, och redan orsakat vattenskador.
Själv löder jag mina små kopparrör och inväntar med spänning dagen då alla "rör i rör" system ska bytas ut.
Undra vad som kommer först, larm om gifter som släpper från slangarna, kopplingar som dreglar eller självhärdad plast som spricker?

Den vackra bakelitradion är bar med på bild för att illustrera sånt som är lämpligt att tillverka av plast. Om nu bakelit är en plast...


14 kommentarer:

Acke sa...


Det var en väldigt fin radio. Hänger det kvar några låtar i den med Ulla Billqvist åxå så är den fullkomlig.

Anonym sa...

Avd onödig kunskap!!!

Bakelit (fenolplast) är en osmältbar (härdad) plast som var det första helsyntetiska plastmaterialet som framställdes i industriell skala. Det uppfanns av Leo Baekeland i Yonkers, New York omkring 1907 - 1909. Materialet har blivit allt mindre använt allteftersom nyare plaster uppfunnits.

Så de så / C-G

Stellan sa...

Det var allt annat än onödig kunskap.

Hade inte radion varit så dyr, såa hade jag köpt den och rattat in Minsk eller något annat spännande östrelaterat.

Anonym sa...

Om bara några få år så kommer den där radion att bli oanvändbar när man släcker ner det analoga sändarna. Istället ska vi hålla till godo med något digitalt krafs. Radioapparater i billig plast och med smekskärm alltså.

Utöver den där apparaten kommer ytterligare 20 miljoner apparater att bli oanvändbara. Hållbar utveckling någon?

Gunnar (med en länk) sa...

På tal om inget, bifogar en länk till en o21-motor på Blocket:

http://www.blocket.se/dalarna/Albin_o21_50977706.htm?ca=6&w=1

Intressant med "gick innan tändningen togs bort. Bara ställa tändningen så ska den gå."

Varför togs tändningen bort då, om den gick? Och varför ställer inte säljaren tändningen så motorn kan demostartas?

Anonym sa...

Stellan!!

Denna sida kan du runka till ikväll!!
Mycket speedway och Långbane porr med tekniska grejer.

http://www.bahnsporttechnik.de

Björken (Pa-So)

Stellan sa...

Björken, den sidan besöker jag givetvis på en daglig basis.

Ja, Gunnar, man kan ju undra. Blocket är kul!

BITTERPITTEN sa...

På tal om slangar i väggen. Jag har länge funderat över hur det kan vara förbjudet med vattenledningsrör och slangar i väggarna numera. Samtidigt som det är helt ok med vattenslangar i trossbotten i form av golvvärme?

Magnus Gunnarsson sa...

Jag förstod inte riktigt vad du menade ,har du varit på föreläsning om hur man upp fostrar sin fru? och vad är glopar är det som glo par, altså en stereo monockel?

Stellan sa...

Bitterpitten. Det är inte förbjudet, det dras slangar som aldrig förr i väggarna!
Men en betydande skillnad med värmesystem är ju att dom är slutna. Det kan mao, inte läcka ut så mycket innan trycket försvinner, och då märker man ju det.
Medans tappvatten kan drälla ur sig massor innan man ser att det rinner vatten på berget utanför kåken.

Magnus, glopar är ungdomar. Så föreläsningen handlade om hur man ska försöka få fason på dom.
Så att man slipper torka vinkräks på golvet, och rensa fimpar ur lövsilen.

Anonym sa...

Det roliga med fenolplaster är att de mycket riktigt är de första "plasterna".
Men allt eftersom nya plaster och syntetgummisorter utvecklades, så blev det svårare att definiera vad som var plast och vad som car gummi.
Enligt nuvarande system (som baseras på molekylära bindningar/förnätningar i materialet)så är fenolplast (urplasten) gummi och naturgummi (latex) plast.
Ur led är tiden.

GonzoPeter sa...

Plastkuk har ju inte samma klang, det ligger liksom inte rätt i munnen......

GonzoPeter sa...

Jag känner att jag får göra avbön, Acke började så fint med Ulla Billqist och så börjar jag prata plastkuk, förlåt!

Stellan sa...

Ingen kuk ligger rätt i min mun, du är förlåten.