måndag 30 december 2013

Nu borde jag slå till!

Jag har sedan flytten funderat på hur perfekt det vore med en elmotorcykel(med massor av fjong i), här på ön. Eller varför inte en redigt hård elbil i med inspiration från gamla Miller räserbilar?

Motorcyklarna jag bygger har ju ändå kortare aktionsradie än en elektrisk dito, navstyrning skulle göra sig perfekt ihop med massa tunga batterier och man skulle kunna tanka hemma...

Det kanske vore läge att banka ihop nåt nu, när det finns politiker som är sugna, och allt.

Men, just det... Det är bergis jättemycket el i ett elfordon, och el är ju både trist och svårt.

26 kommentarer:

Björn sa...

Motoczysz klarar IOM TT med ett snitt över 160 km/h så iden att flänga runt kobben på el är inte fel!

Köp en laddar borrmaskin på Jula o plocka sönder, där har du ju grunderna, batteri, motorkontroll o en elmotor.
Koppla sedan in en generator på den stationära Albinmotorn så kan du ju hävda att när grannarna klagar att du bara tankar hojen...;-)

Orvar sa...

Om det är nån som reder ut att bygga en riktigt läcker elhoj så är det ju du, oavsett hur mycket du tycker om att pyssla med el. Du har väl nån i närheten som är elektriskt lagd och kan reda ut hur den lilla detaljen ska lösas?
Lite inspiration på
http://www.instructables.com/id/Electric-Vehicles/
Och som sagt, en bättre ursäkt att okynnesköra div suspekta motorer än att ladda batterierna är svårt att hitta.

Stellan sa...

Björn, har du ett ryskt tangentbord, eller heter teamet verkligen så?

Orvar, tack för dom orden! Jag ska genast spana in länken.

Orvar Igen sa...

Liite snyggare än den här borde inte vara så svårt?
http://www.evalbum.com/3403

GoCe sa...

Ser framför mig en Sluggerliknande kreation med en elmotor i vardera hjulet. massor av LiPo packar däremellan.....

Acke sa...

Vi har fått i uppdrag att ta fram en elhoj. Mycket lådor är det som ska få plats. Den är praktiskt taget färdig i 3d. Motorn är på 400Nm. Tror Du det räcker?

Anonym sa...

http://youtu.be/5B4e8-_vQpU

Fartigt å nästan ljudlöst. Är väl slickset som väsnas lite.

larsrocket sa...

Kul! Finns det någon info om ditt projekt någonstans på webben Acke?

Denna är bland de trevligare elprojekten jag stött på
Hammarhead Volta
jag är dessutom pågång att beställa en sådan motor, (finns i 10kw/30kw peak utförande eller 2ggr detsamma).

Om man föredrar farkoster av det modernare snittet börjar det ju dyka upp lite intressanta skapelser i handeln; Brammo vs Zero

Finns en galen och go svensk som lyckats regga en hoj med en motor av plyfa på 11kw. Kanske inte snyggaste bygget men intressant byggtråd; Axel Borg- Yamaha TZR

A.Mansén sa...

Säger bara "Pikes Peak 2013", där skrevs historia (och då tänker jag inte på Lööööben...… )

Stellan sa...

Okej, jag börjar komma igång nu. 400Nm vrider ju lätt armarna av King Kong!

Det här med Kw har jag aldrig fattat. Jag fattar bara hk, nm, eller lbft.

Om ni försöker förklara detta som om ni pratade med ett barn(fångat i en 40årings kropp), vad kan man förvänta sig för drivlinevikt om man vill ha en aktionsradie på 10-15km? Detta skulle ju givetvis innefatta batterier och ev, laddare.

Stellan sa...

Jaha, och vad hände där då? Själv stod jag och spikade och hade inte ens tagit notis om kungajäveln kommit hit och visat upp Silvia.

Stellan sa...

Kollade just videon Brammo vs, Zero. Jag såg inte ett enda framhjul som for upp i luften, och dom verkade ha slocknat efter 50miles, om jag inte hörde fel? Nu svalnade jag igen...

Björn L sa...

Men el? Jag förstår ju att du har för avsikt att ladda med kultändardriven generator, men ändå...

Stellan sa...

Ja, jag vete fan vad som for i mig…
Måste plocka ihop metanolknarren och komma på bättre tankar å det snabbaste!

Fixarerik sa...

Metanol både luktar, låter och sparkar ju härligt och är ju dessutom miljövänligt !
El är bara en fluga.

Björn sa...

Stellan, jo hojen heter så.
Michel Czysz är likt en annan idol, John Britten en person som verkar tänka lite friare än oss andra.

Kolla in motoczysz.com o hojarna man knåpat ihop...
Sök sedan motoczysz på youtube.

GonzoPeter sa...

Det blir ju svårt att köra speedway med en batteridriven motorcykel.


Den är ju sladdlös...........

Björn sa...

Såg inte din obesvarade fråga 10-15 km aktionsradie.
Först o främst skall dessa gå på Max hela tiden eller är det lite gasande och bromsande inblandat?
Har du en elmotor på 100 kW så motsvarar det ca 160 hp, Batteripaketet på motoczysz senaste hoj har 12,5 kWh energi lagrat (väger väl runt 80-90 kg).
12,5 kWh motsvarar ca 1,5 liter bensin, men då en elmotor har en verkningsgrad på 95% jämfört med en bensin som har säg 25% verkningsgrad så motsvarar 12,5 kWh runt 5,5 liter bensin. Vilket räcker o blir över för 10-15 km på fullgas.
Men är man mera ute efter en söndagshoj att ta ett varv med om solen skiner så kan man ju gå ner på kravet på toppeffekt. Gör man det kan man ju minska storleken på batteriet också och får en lättare hoj typ
http://www.amarokracing.ca/Motorcycles.html

Schneckenman sa...

Electric Motorcycles are a great invention they still need some time.
But it will not be possible with an E Bike to make a ride into the Hell.
No inlet... because of no Sound, no Misfire, no Smoke.
Awdough the Smoke comes out of the coal power station:D

Stellan sa...

Björn, tack för svaret, men jag skrev ju helt fel. 10-15 mil var det jag menade, men det verkar vara en orimlig aktionsradie, om det ska vara lite fjong i bitarna och inte väga ett ton.

Schtojekenman, a have a few bikes already that can take me to hell;-)

Björn sa...

Stellan 10-15 mil, då behöver du minst 12 kWh, jobba lite med aerodynamiken, men är det aktiv körning som du skall sysselsätta dig med så till skillnad från en bensinhoj faktiskt återvinna bromskrafterna och återladda batterierna. Alla de pågående elhojprojekten som finns så pratar man om 12-14kWh i batterier o minst 10-15 mil räckvidd. Så det finns hopp... Dock så kommer totalvikten att hamna runt 240-250 kg för en sådan hoj, ungefär som min gamla fzr1000 med 145 hp o den känns inte slö....
Som en sista aptitretare kommer även en italienskt skönhet...
http://www.energicasuperbike.com

Schneckenman sa...

Oh yes I know, you was with your little green chopper moped in Hell.
We've seen you, where I have been standing at the Bordel with Freddie Mercury.
We waved, but you had certainly fear of us...

Stellan sa...


Björn, jag kom inte in på sidan, jag provar senare.
Schtojken, waved?? You had Freddie Mercurys dick in your hand, while waving. I thought you guys tried to shoot me down in an unortodox way!

Orvar sa...

Det finns ju mer eller mindre snygga elhojar, de flesta byggs ju av folk som visserligen kan el men fullkomligt saknar all annan talang som är essentiell vid hojbyggande.

Navstyrning går ju att göra på flera vis:
http://www.evalbum.com/1231

I övrigt så går de flesta byggen ut på att dölja så mycket som möjligt. Batterier är ju inte riktigt så snyggt som en förbränningsmotor av ädelt ursprung.
http://www.evalbum.com/1838
http://www.evalbum.com/4122

Stellan sa...

Oj då, Orvar. Just choppers gjorde sig inget vidare i el-utförande.

Kråkbergarn sa...

Det här är nog det fränaste elfordonet som den här planeten någonsin har skådat och Elon Jack Potter måste vara en av världshistoriens absolut hårdaste motormän.

http://thekneeslider.com/e-j-potter-and-the-super-slot-car/

Den lär ska ha gjort tior och elverket skulle man inte tacka nej till.

Jag läste någonstans att E J lade av med dragracing för att han tyckte att det blev för likriktat och kommersiellt och gick över till tractor pulling istället.
Historien om tryckluftsstart av jetmotor är läsvärd:

http://thekneeslider.com/e-j-potter-the-michigan-madman-r-i-p/

Uppenbarligen hade han smak för Allisonmotorer, han lär ska ha haft ett hundratal.

http://bangshift.com/blog/the-bangshift-interview-ej-potter-aka-the-michigan-madman.html