söndag 1 december 2013

Tjeckoslovakisk högteknologi.

En Jawa 897 har funnit sin väg till min ägo under dagen, genom Jonas Dp:s försorg.

Han och tanten hade tänkt sig en resa över dagen, för leverans av detta mästerverk inom motorcykelsportredskap, och bunkrande av starkvaror.

Nu bar det sig inte bättre än att dom lyckades pricka in en höststorm, så båten hem blev inställd.
Eckerölinjen bjöd dock på hotell, så jag slipper sitta och supa med Jonas hela natten.

Jag noterade även till min stora glädje att depåstödet som ingick är tillverkat av PaSo produkter, vilket är bloggläsare och gräsbaneförare Patriks firma, som så generöst sponsade på byggsteg i somras.

26 kommentarer:

Björn L sa...

Men va fan...det klämmer du fram nu när det har blivit mörkt...
Gräsbanan har ju varit ledig hela dagen.

Mikael Svartsjö sa...

Det ska inte växa gräs på räserbanan!

Stellan sa...

Svartsjö, om det är en gräsbana så ska det ju det.
Precis som det växer grus på en Speedwaybana.

Lester Boré sa...

Jojo, nya prylar...
Jag vet ju naturligtvis inte hur mycket jord dp har tillryggalagt med den, men om han på sitt hemman kanske rusat motorn i samband med ett plötsligt lösgörande av konreglaget så är min gissning att det mellan dubbarna finns en mylla så fin och så mättad med historia att den intresserade kippar efter andan vid en direkt konfrontation.

Den påminnelse om svitjod, och naturligtvis den tidiga civilisationen som sedermera blev känd under namnet Sverige, som kan lura i balhjulets styva uppländska lerjord är i sig en gåva vars värde är oändligt mycket större än det konkreta värdet av en Jawa utan kastsmörjning.

Jag är oerhört glad över att den finska utposten nu förhoppningsvis får ta del av ett stycke legendarisk mark, vilken sannolikt trampades av den store Gustav Vasa och hans dalkarlar innan dom tågade mot Stockholm.

Historiens vingslag är ytterst närvarande.
Grattis Stellan och grattis Åland!

Anonym sa...

En räserbana skall var rakad,så det så,,,

Mikael Svartsjö sa...

Gräs på räserbanan är lika kul som ludd på karamellen :-)

Stellan sa...

Rakat hör tonåren till!
Vuxna män vill ha lite tuvor att bränna på.

Anonym sa...

Va fan!!

Vi tillverkade ca 5st sådana stöd!! Och du fick tag på en av dom, en raritet...

Med Gräsliga Hälsningar!

Patrik Björken

Ps: Var i Örebro på Öl och Whiskey mässan i helgen och drack mycket fin Suröl!! 440kr flaskan

Anonym sa...

Lester din ordknullare, balhjul ????

/Johnny Boy
(Ordpolis med rätt att stava fel)

Fixarerik sa...

Surrade med Andy Neimi igår och han hade också köpt speedway med ståpuffra.
Han skulle återkomma med inbjudan så fort han fixat en gräsoval på ägorna !

Dasen sa...

Fränt!
För att matcha hojen måste du nu odla upp en rejäl hockeyfrilla, själva symbolen för den tjeckiska livsstilen.
Jag var i Prostêjov en bit ifrån Prag i förra veckan men såg till min besvikelse varken Javor eller hockeyfrillor. Däremot en jävla massa skodor. Bärsen var i alla fall god. Och billig.

Mikael Svartsjö sa...

Sant så sant det om tuvor men man kan väl få drömma i alla fall?

Lester Boré sa...

Johnny Boy.
Precis som Hemingway så skyller jag givetvis på datatelefonens små "knappar" och automatiska stavningskontroll. - Telefonjäveln har ju dessutom ett ordförråd i klass med en lobotomerad grävling!
I övrigt uppskattar jag att du värnar om den litterära korrektheten och jag är den förste att ödmjukt be om ursäkt för mitt fatala misstag.
Förlåt mig.

Lester Boré sa...

Johnny Boy.
Ordknullare?!
En sannerligen vulgär ton må jag säga. Ett burleskt avsteg från den vedertagna diskussionsgrunden eller kanske rent utav en provokation?
Jag avvaktar i väntan på nästa genmäle...
Adjö.

Anonym sa...

Lester!
Skriver du dina maratoninlägg på en telefon?
Måste bli ett j-vla snurrande på nummerskivan.

// Olad Ayatolla

Anonym sa...

Lester jag har tyvärr bara en icke fullbordad grundskola
som kunskapsbank, så jag ber om att få återkomma med svar när jag googlat alla dina svåra ord...

/Johnny Boy
(Retarderad men glad ändå)

DP Race Tech sa...

Jag kan ju inte påstå att den sprätt mycket jord på Mosta Hill däremot så skall den enligt den jag köpte den av (Hasse Manolito) ha använts av en ung Tony Någonting men man vet ju aldrig...

På tal om resan, jag ska aldrig mer lämna min "stubbe" igen, man gör en snabb leverans/provianteringsresa till utlandet och det slutar med storm och hotellvistelse i en Rysk tidzon där man har Monopolpengar! Jag måste dock höja Eckerö Linjen till skyarna, när man insett att det blåste 30+ sekundmmeter på Ålandshav så inviterades alla resenärer till den öppna Bistron för fri middag med tilltugg (spriten fick vi dock slanta för), därefter hade man ordnat med hotell åt dom som så önskade, idag när vi skulle köra ombord så blev vi dessutom bjudna på julbord och fick en voucher på 720.- att handla för i tax-free...

Kul att ses och få se det fina huset trots ovädret...

DP says: TACK Eckerö Linjen, jag återkommer!!!

Stellan sa...

Nu fattar jag varför rederibranchen går dåligt...

frun sa...

DP om du har Facebook så kan du väl skriva detta på Eckerö Linjens fb sida ;)

Anonym sa...

Låter som att man ska åka till Åland med Eckerölinjen på fredag.
Ny storm på ingång med 3 dm snö. Undrar hur mycket man får handla för då på deras bekostnad, som sagt "gratis är gott"!!

Undrar / C-G

DP Race Tech sa...

Slit den med hälsan! Kul att den ska få sprätta grus igen efter 7 år i min ägo...

DP says: Man saknar inte kon förrän båset är tomt...

Anonym sa...

Tyckte jag kände igen hojen! Hasse Manolito Holmkvist var den som gjorde mina motorer och när jag började på 500cc så fick jag låna denna hoj och en motor, det är jag som har satt dit rundsmörjebutten och det är därför du har ett Pa-So Stöd till hojen.

Motorn var lite speciell för balansprocenten var satt på ett speciellt sätt på denna motor, vet inte riktigt hur Hasse menade. men jag vet att jag en träning ville prova hur många varv man kunde köra på en tank och jag körde 9 varv...

Ps: Körde ifrån Joonas Kylmäkorpi med den motorn då...

Trevligt!!

Björken

DP Race Tech sa...

FAN! Då tog jag nog för lite betalt för den. Hasse nämnde något om att det var ett specialstöd och ville egentligen inte skicka med det...

DP says: Bättre Stellan har kul med den än att den bara står & står hos mig...

Willy Wonka sa...

stående motor är ju helrätt, allt var kanske inte bättre förr men snyggare!!, skulle varit en oil in frame ram dock, ännu bättre ;)

Stellan sa...

Björken, så tänderna kommer skaka ur käften då, eller vad var det med balansfaktorn? Skönt att höra att det är bra orr i den! Jag gör ju sällan bra affärer...

Willy Wonka, det första man blir blind på är ögonen. Det är en oil in frame.

Willy Wonka sa...

Kanske det, men dom äldre oil in frame är ännu snyggare