söndag 31 mars 2013

Vårat paradis.

Bruksmurklan står parkerad framför fjärden som kan bjuda på rikliga möjligheter till förlustelser som träbåtsdunk och ovalbanor på isen. Att bygga en dragboat med nitrosmälla vore inte heller så dumt, med banan utanför knuten. Det vore ju meriterande att vara Strömmamästare i Nitrobåt!

fredag 29 mars 2013

Stolpklättring.

Idag skulle det monteras elkabel upp i en stolpe.
Jag fick låna stolpskor av en jobbarpolare, men det kändes ändå tryggare att hålla sig på backen och skicka upp Cissi och montera kabeln. Hon litar ju blint på sin far som bedyrade att det var ofarligt.

onsdag 27 mars 2013

City of satan.

Ni som kan eran Turbonegro känner igen överskiften.

Men summan är väl att jag inte kommer att sakna den här staden. Ett jävla skithål där det inte går att ta sig fram med bil, och tar man tricken så riskerar man att få en stjärnmejsel i levern eller en butterfly(finns dom än) i lårmuskeln.

Trots den bistra tonen mår jag som en prins, stockholmsförorten ligger i det förgångna och koskitsladd och 'severe impact with fårtacka while riding a motorcycle' ska bli mina nya problem.

Lyxstift

Drog just en hylsa för 274 pix till maten. Nu får det bli barkbröd och hembränd bensin i två veckor.

Grisslehamn.

Nu är barren överlämnad och köparna var så nöjda med affären så vi fick en pava finskumpa.

Efter att ha köat med Mercuryn genom Satan City, så mös vi i trivselfart genom Roslagen.

Vi hade tänkt ta kvällsbåten eftersom jag inte vill starta sju på morgonen från Skogås med sommardäck.
Men det visade sig att det inte går nån kvällsbåt på onsdagarna. Lösningen blev ett rum på Hotell Havsbaden i Grissle.
Jävlar vilket mysigt ställe, det kommer bli en bra kväll!

tisdag 26 mars 2013

Lapp från grannen.

Vi har fått låna en kvart i Handen av en polare. Maria och ungarna ska bo här tills ungarna slutar plugget, och jag kommer att slagga här under mina sporadiska 'fixa båten'-helger.
Viktor som bor här i vanliga fall har fått denna fina lapp av en granne. En dikt är ju bra mycket trevligare än enbart en skopa ovett.

Det är mycket nu.

Imorgon ska vi lämna över barren till dom nya ägarna, så det har med andra ord funnits en del att stå i dom senaste dagarna. Man har ju samlat på sig en del runk under dom tretton år som vi bott där. Gamla oslipade skridskor, trasiga fiskespön och halvfulla isolerbalar.
Trots detta samt att jag fått en släng av Ebola-virus så har jag hunnit en del på båten. Jag har fått dit den gamla plyfainredningen igen, nya tanken är inkopplad, allt mekaniskt är klart och ena sidan av bordläggningen är sicklad och slipad. Fan va lätt dom har det, plastbåtsägarna.

måndag 25 mars 2013

Alla har vi våra egenheter.

Åkte med en polare häromdan, vi satt och pratade om att vi alla är lite speciella och har våra små egenheter.

Då plötsligt får jag syn på snubbens instrumentpanel.
Undra vad det kan vara för diagnos som leder till detta cigguttagsmissbruk?

söndag 24 mars 2013

Bruksbilen utöver alla andra.

Mercuryns skuff är lastad, och ser så här trivsam ut.
Fransyskan får en ny stolt ägare under morgondagen.
Känns fint att min nyaste bil är en -51:a med vacuumtorkare och sexvolt, nu kan inget gå fel.
Hoppas bara att sidåttan orkar det massiva släpet med flyttlasset, annars blir jag Amish och tjackar en häst.

lördag 23 mars 2013

The curse from France.

Igår när jag skulle svänga av motorvägen vid Länna så noterade jag att servot på fransyskan lagt av.
Snabbt och metodiskt rensade jag verktygshyllan på bilen för kunna se vilka varningslampor som lös.

En med bild på ett batteri och en som det stod STOP på.
Givetvis stannar jag inte då det endast är två km kvar hem. Stannar gör man bara om tempmätaren står i toppen eller oljetrycket står i botten.

För att komma in mellan alla jävla snövallar med släp och skit så drog jag fronten i en snövall, vilket resulterade i att fransmännens olyckligt placerade spolarslang hoppade ur och bilen kissade på sig.

Nu har jag inte tid med det här skiten, sista flyttlasset dras med Mercuryn.

Nån som vill tjacka bilfan nu då? Med defekt fläktrem och spolarslang.
Skambjud! Skiten ska bort senast på tisdag.

fredag 22 mars 2013

Ingen vårvärme på G!

Löpsedlarna ger ingen pardon!

torsdag 21 mars 2013

Konstruktionsmiss

Designavdelningen på Renault tyckte nog att dom var smarta när dom använde botten av verktygshyllan i bilen till att sätta instrumenten i.
Dessvärre ser man ju inte längre när det är dags att växla, eller om man har blinkers eller helljus på.
Klumpigt!

tisdag 19 mars 2013

Säljes: Polsk hantverkarbil.

Renault Master (opassande jävla namn), i synnerligen inkört skick.
Perfekt firmabil för den svartjobbande öststats-alltiallon. Rymmer mängder av fogskum, bilbatterier och kopparskrot. Eller tre-fyra Speedwayhojar.
Den är besiktad och godkänd som den står, däcken och motorn är inskrivna i papprena.
Dragkrok, 2010:års kamrem, stereo med cd och RDS!, fina sommardäck och kronslut vinterdäck(luften bytt i förra veckan). Bilen är oregelbundet servad på verkstad och har tom, belysning i handskfacket och nedfällbara solskydd!
Givetvis är webasto-värmaren med tidur stendöd.

Säljes om två veckor för femton papp, annars skjuter jag bilen.

Färdig

Det var fanimig på tiden. Nu är alla båtbeslag som ska kromas i år klara för badet.
Robban kommer att bli såå glad.

måndag 18 mars 2013

Mera båtgläns

Ja, jag fattar att det är trist att bara se bilder på polerade beslag nu för tiden. Jag hade ju en period i livet då jag producerade för högtryck.
Jag har dessvärre inget bättre att komma med.
Flyttlass blir ju inga kul bilder, och Borat vill inte vara med på bild och är dessutom snabb som en vessla så fort mobilen åker fram.

Idag har jag stått i elva minusgrader och polerat. Jag frös så fruktansvärt att bröstvårtorna styvnade och skavde mot hängselbrallerna. Jag får smyga ner på muggen och sno lite av firmans spensalva tror jag.

Pollaren närmast i bild tog jag med hit för att våtslipa lite på, fast den var så kall att vattnet på slippappret frös! Nu bloggar jag lite medans den tinar.

Igår var det norrsken här, det var jävligt ballt, fast midnattsol hade varit ballare just nu.
Tanken var att jag skulle ha börjat med kåken om nån vecka, men det blir svårt att gjuta plintar i elva minus, på ett insnöat berg.

söndag 17 mars 2013

Jawan.

Så här såg den ut.
Flejkad sadel och skärmar i blått och gult.
Motorn var helrenoverad och magneten fick faktiskt följa med mig till Amerika och fick en stöt hos Cirello Magnetos.
Detta var faktiskt min absolut första motorcykel, nån som känner igen den och vet vart den finns idag?

Mera gamla foton

Hittade den här bilden på stybbsmisk med min gamla 897:a nere på Träsket.
Jag är nöjd med bilden eftersom det faktiskt ser ut att gå fort, fast det gjorde det inte. Enda gångerna jag åkte fort var i starterna och när jag fick turksvaj och åkte ut i planket.
Det uppmärksamme läsaren noterar en fruktansvärt ful hjälm med tuttifrutti-lack. Det var biltema som sålde dom och dom valdes på grund av den fördelaktiga prisbilden. Jag spräckte tre stycken innan jag lade hjälmen på hyllan(det är bara ett talesätt för att lägga av, jag lade givetis inte en spräckt hjälm på hyllan).

lördag 16 mars 2013

En bild till med sprutet på.

Den gick i alla fall att göra korvar med, som Tojje skulle ha sagt.

Sommaren då det skruvades

En sommar i mitt liv har utmärkt sig med mera skruvade och funderade än dom andra.
Det var sommaren då jag bestämde mig för att ignorera alla varningar från dom som provat, och montera ett mekaniskt sprut på rodden.

Enderle Bug catcher och gatåka på bensin, är och förblir en dålig kombination. Om man inte åker elektroniskt sprut vill säga, men eftermarknadspruten var vid den här tidpunkten inte direkt användarvänliga.

Hur som helst så filade jag egna spolar till barrelvalven, och fick man det att funka bra på måndagen, så gick bilen ändå som skit på tisdagen.
Jag bär efter den sommaren ansvaret för att oljan håller på att ta slut i världen. Jag trodde att jag skulle få julkort av OPEC.

Gassvaret var grymt och tomgången var hur som helst sjukt frän. Pendlade mellan 200 och 2000 rpm.

Efter en sommar ruttnade jag och monterade återigen förgasare på kompressorn.

Detta är en av mycket få bilder på bilen med Bug catchern på. Det såg i alla fall fränt ut, i motsats till Kalle Anka scoop med fejkade spjäll som monteras på förgasarna.

fredag 15 mars 2013

Svensexan

I samband med flytten så gick vi igenom gamla foton.
Fann då denna bild från min svensexa.
Tycker att den på ett fint sätt illustrerar manlig vänskap.
Larsson tar bevisligen väl hand om sin något överförfriskade kamrat.
Eller kan det ha varit så illa att jag blev sexuellt utnyttjad denna sista kväll i relationsfrihet?
Nåväl, det må vara hänt eftersom jag trots denna skändning lyckats leva ett hyfsat normalt liv.
Larsson däremot lever inte ett normalt liv, klimax i hans värld innebär att man går fler mil i Borneos djungel och fiskar tre meters malar i en flod... Eller tafsar på en barndomsvän.

Ett riktigt kalas var det i alla fall.

Gud vakar över barn och idioter.

Här har just min älskade Mercury ramlat av domkraften som välte in mot kåken.
Som genom ett mirakel så stannade bilfan fem centimeter från husväggen.

Jag skulle montera dom nya däcken, men min fina domkraft var på Åland. Jag hade då det dåliga omdömet att ställa en skitsmal Biltemadomkraft på gruset. Resultatet blev som sagt fiasko, men fru fortuna var på min sida.
Att få dit höger bakdäck blev efter denna fadäs, rätt bökigt.

onsdag 13 mars 2013

Polerad koppar och dramatik på Åländska.

I kväll har jag stått i en ouppvärmd lada och polerat båtbeslagen efter kopparkörningen, men före krombadet.
Jag har fått för mig att det är dags att ge upp, och söka sig mot en värmekälla då skelettet håller minusgrader.
Så jag konstaterade torrt att det har sina nackdelar att ha en kroppsbyggnad som medför att huden sitter direkt mot sagda skelettet, och lommade ut i bilen för färd mot firman, med spermaliknande vätska rinnande ur näsan.
Jag satte på värmen lite återhållsamt för att inte kroppen skulle spricka likt en vindruta av temperaturväxlingen.

När jag nästan tinat upp ser jag vad jag tror är en grävling på vägen. Det faktum att jag efter många mil på vägarna sett åtskilliga bevis för att grävlingar föds döda i vägrenen av döda grävlingsmammor, talade dock emot att detta skulle vara en grävling, eftersom denna varelse rörde sig. Att den hade reflexsele talade även det emot grävlingsteorin.

När jag kom fram till varelsen, visade den sig vara en gulligare variant av Cujo!
Hundrädd som jag är så vågade jag inte barskt beordra hunden att sitta fint, utan ringde snuten likt ett litet barn.
Polisen förmedlade kontakt med ägaren som lyckligtvis inte hade snavat i skogen(och i och med det gjort mig tvungen att deltaga i en skallgångskedja) medans jag huttrade runt i skogen i väntan på matte.

Ensam i skogen med en stor hund slog mig ytterligare en skrämmande tanke. Åland har ju dessvärre fått en del kriminalitet på senare tid, och de kriminella elementen verkar främst komma från andra länder än sagda ö. Plötsligt verkade det fullt rimligt att vissa infödda ev, kan tänkas ha dresserat sina hundar att hugga såna som inte kan uttala tövvelbock, stassfrassin eller embar på ett korrekt vis.
Stod jag månne ensam i skogen och tjoade på stockholmska efter en vovve som inget hellre ville än att ta mig av daga??

Allting löste sig dock då matte kom och lockade fram besten, och alla blev fett glada och sånt.

Nu har ni fått en provbit av hur riktig dramatik ser ut här på kobben. Inga drajvbajs, men ändå en del aktion.

Jag ska fan käka en isglass för att få upp värmen nu, efter denna kamp emot elementen.

Förövrigt kan jag meddela att Golfströmmen verkligen har stannat upp. Snart drar jag på solsemester till Gulag.

tisdag 12 mars 2013

Motorpaket

Drontens hjärta har fått lite kärlek ikväll.
Motorn har Kjelle B smällt ihop med den enkla stallordern: Så billigt som möjligt, men ändå med en förhoppning om driftsäkerhet i ett par, tre heat.
Stålstake kostade vi dock på oss eftersom det är så jobbigt att svetsa aluminium.
Drivlinan har monterats ihop med dom nästan cnc-bearbetade motorplåtarna.
Passformen var givetvis av sådan art att plastklubba och grovfil endast behövde nyttjas sparsamt.
Plåtarna är dessutom gjorda av den mjukaste och följsammaste aluminium som tänkas kan, vilket gör justeringar av passformen synnerligen enkel och trivsam.

måndag 11 mars 2013

Parfym för män?

Med senaste leveransen av mustaschvax, fick jag prover på parfym för män.
Män ska inte ha parfym, män ska lukta svets och kapskiva!

söndag 10 mars 2013

Bättre sent än aldrig

Dessa skott kom på plats i helgen. Bara tre veckor efter planerat. Att försöka renovera båt samtidigt som man är mitt inne i en flytt och jobbar på distans, är ett skapligt livspussel.
Dom skulle som sagt ha behövt oljas för länge sedan för att oljan ska hinna oxidera innan fernissan måste på, men det går inte alltid som man tänkt.

Kapellsalongen ska sedan ansluta mot dessa skott, så att herrefolket slipper blanda sig med styrmannen.

Jag har i alla fall gett upp tanken på att få ihop och i nya motorn till säsongen, utan får fokusera på att göra det som måste göras.
Göra om en grunka till hjärtstocken, montera nya tanken, demontera rutramar och beslag, slipa och fernissa. Jag tror det ska vara allt...

Flytt.

Helgerna räcker inte till mycket annat än att tömma huset på alla värdesaker som ska till Åland.
Här är några av mina finaste saker, som omsorgsfullt ska stuvas in i släpet.
Den som kan sina Mercurys noterar att jag äger en -50 bakruta, komplett med takbit och allt. Svåra bitar, på min ära!

Tekniken vs, Stellan

Jag ligger under nu.
Mina telefoner verkar ha samma kvalite som min franska bil.
Jag har två telefoner som turas om att vara på reparation (så länge dom har garanti kvar).
När man får tillbaka dom, så ska allt konfigureras och fixas.
För att tex, få igång mailen (som behövs för att blogga) så ska det svaras på en massa frågor om föredragna nätverk och skit som jag inte förstår mig på.
Nu tror jag dock att jag löst problemet genom "trial and error"-metoden kombinerat med att svara ja på alla frågor där så var möjligt.

Ang, den franska bilen kvalitet så måste jag erkänna en sak.
Renault var oskyldiga till det senaste driftstoppet.
Det var min gamla fusklagning från ett tidigare haveri som gav upp, så egentligen var det ju ändå fransosernas fel, eftersom det haveriet orsakats av bristande kvalitet.

Ja, så måste det vara, jag tar tillbaka allt.

Nu ska jag testa att mobilblogga med en fin bild.

torsdag 7 mars 2013

Nedrans

Det har kommit till min kännedom att stiften i firmakylen inte alls var lönerförmåns-Lapin. Detta uppdagades då jag försynt påpekade att den ansvarige för påfyllningen, verkade sköta sitt arbete synnerligen tveksamt.

Dom visade sig istället vara kvarglömda stakethylsor från en firmafest.
Denna firmafest utspelade sig vid en tidpunkt strax efter den tiden då Lennart Hyland fortfarande fick brudar.

Med andra ord så är dom troligen så vällagrade att 'Ett med naturens' Bo Landin skulle kunna göra en artikelserie om det rika djurliv som utvecklats av evolutionen i dessa hylsor.

En ljusglimt i denna tråkiga historia är dock att jag troligen funnit förklaringen till min rektala obalans om mornarna.
En vanlig så kallad 'ölstjärt' står sig slätt mot den stolgångsspunk som dessa förhistoriska hylsor skänkt.

Jag har även en förhoppning om att stiftens skick varit anledningen till att samtliga tillfrågade arbetskamrater avböjt mina inbjudningar till en trivsam kväll i firmans trivsamma bastu.
Det känns i alla fall bättre att inbilla sig det, snarare än helt vanlig impopuläritet.

Nä fan, nu ska jag vrida på lite Slayer här i min nyreparerade fransyska i väntan på båten som för mitt sorgliga arsle till det forna fädernäslandet.

onsdag 6 mars 2013

Hur kan det bli så?

Jag har den senaste tiden noterat något högst anmärkningsvärt när jag vistas bland folk.
Det har vid ett flertal tillfällen fnissats och tasslats när jag gått förbi.
Jag tycker själv att jag har fört mig fullt normalt, så som man förväntas uppträda bland främmande folk, men kan ändå inte låta bli att lägga märke till detta besynnerliga beteende hos mina medmänniskor.

Nämnas bör i sammanhanget att det endast har varit kvinnfolk som reagerat på detta vis, och främst har det varit tonårsflickor.
Att kvinnfolken 40+ reagerar så här när en stilig karl passerar kanske inte är så märkligt, även om jag inte tagit notis om detta tidigare i livet.
Men inte skrattar väl tonårsflickor åt alla gamla gubbar som passerar deras åsyn? Jag tror inte heller att jag luktar illa, och jag plockar regelbunder håret som växer ut ur näsan.

Därför undrar jag nu, i ett försök att räta ut frågetecknen kring varför jag väcker löje hos det täckta könets yngre förmågor: Har jag möjligen fått buskiga ögonbryn? Eller är jag i ett förstadium till så kallad 'potatisnäsa'?

Vad kan det vara?
Bör jag köpa tidningen Cafe' för lite tips om manligt mode för att bättre smälta in?

måndag 4 mars 2013

Förbannade franska skit!

Jag hann precis komma fram igår, innan fransyskan av gammal vana började läcka cylindertryck runt en spridare. Sist det hände kom jag två kilometer innan driftstoppet var ett faktum.
En järnbit som höll ner spridaren hade gått av och Renault tyckte att jag skulle köpa en hel spridare, för då ingick den lösa järnbiten. Vänligt men bestämt bad jag dom föra upp sin fyratusenkronors spridare i en för ändamålet högst olämplig öppning. Nä, det gjorde jag ju så klart inte, men jag köpte den i alla fall inte.

Nu pyser det alltså igen, och jag håller tummarna för att det är något som går att fuska ihop med lin, sälspäck och trollvax. Själv hade jag inte tid att meka ikväll eftersom jag jobbade över. Men Richard hämtade bilen på mitt jobb och tog den till sin verkstad. Jag har en förhoppning om att i alla fall kunna ta en sista resa till det ställe där jag ska lasta av flyttlasset som fyller hela skåpet, innan jag skjuter bilen med en silverkula.

Jag vill spola fram tiden en månad, så att man kan börja åka Mercury eller roadster igen.
Tror nog att Mercuryn ska få agera bruksbil även på vintern hädan efter, här på Nordens Hawaii finns inget vägsalt. Dessutom är det min fasta övertygelse att sexvolt och vacuumtorkare funkar kanonfint på vintern.

Tips på bra vinterdäck med sjukt hög profil mottages tacksamt!

söndag 3 mars 2013

Drontrestaureringen tar fart.

Nu är det snart dags att pilla ihop 'The Original Dront From Hell'.
Kjelle B har smekt ihop puffran med en i sammanhanget särdeles högteknologisk stålstake.
Ramdetaljerna har fått ett varv rånickel för att få en enhetlig och tvivelaktig yta efter svetsövningarna.
Nu gäller det bara att få ihop detaljerna med orginalets extrema bonnsmides känsla, utan att kopiera orginalets driftsäkerhet, som ju var högst tveksam.

lördag 2 mars 2013

Mot Mc-collection

Hulstern ska bo ihop med fint sällskap över sommaren på Mc-collection.
Esox står redan på Tekniska museet och Sluggern står på Isr:s museum of modern technology and fossil fueled madness.
Bra att kunna placera ut bitarna under byggtiden.

fredag 1 mars 2013

Nyligen hemkommen

Nu har jag just angjort Skogås efter ytterligare en arbetsvecka i finska skärgården.
Familjen har varit på plats och rekat in plugg och dylikt, så att svamparna vet vart dom ska ta vägen i höst.

Cissi och jag har haft ett två timmar långt samtal mellan fader och dotter i bilen om livet, miljö,människor, girighet, ondska, dumhet, kemi(vad fan jag nu kan om det) och lättja.
Det var mycket givande och jag gläds oerhört över att hon är ett tänkande barn.
I dessa tider verkar faktiskt lättja och ovilja att sätta sig in i obekväma saker, lett till att man gärna följer Maria Montasamis liv på nån usel tv-kanal istället för att försöka förstå och påverka det som betyder nåt.

Hoppas jag inte drog med mig min förstfödda ner i grubbelträsket bara, för det är djupt och kallt.